Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-06-28 13:24

fick detta av polarn när han frågat telia!

Fråga 2008-06-26 12:39
fy vilket upplägg ni har på iphonen ni borde hu rent av skämmas.. kolla länken nedan så ska ni få se att ja inte e den ända som tycker de

http://www.99.se/ipod-iphone-nyheter/245749-telias-abonnemangsmodell-f-r-iphone-klar.html

Hej!
Tack för din förfrågan.

Trist att du är besviken över detta, eftersom vi ännu ej lanserat telefonen finns det kanske mer i "portföljen". Vi vet lika lite som kunderna, men den 11 juli vet vi alla lite mer vilka valmöjligheter som kommer att finnas.
Trevlig Sommar.

Med vänlig hälsning

Agneta Pariola
Telia Kundservice

Är det inte lite väl onödigt att hoppa på den stackars helpdesken för överhetens prissättningar?

Någonstans i organisationen måste man ju låta besvikelsen smita in.

Det går ju att maila Håkan Dahlström som är ansvarig chef också, framför allt när han säger sådant här trams i pressreleasen.

Citat:

- Det finns ett enormt intresse kring iPhone 3G i Sverige och vi ser fram emot att kunna möta kundernas olika behov av samtalstid, sms och mobildata med tre olika abonnemang där bland annat fri användning av Telias surfzoner för WLAN ingår, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Kombinationen iPhone 3G och Telias mobila bredbandsnät kommer att ge användaren en ny och spännande upplevelse av att surfa på nätet, läsa e-post och mycket mer.

fet är min förstärkning

Olika behov säger han. De har inte alls mött de olika behoven som vi kunder har med de tre olika abonnemangen.
Jag upplever det som att de inte alls har tagit hänsyn till hur mycket data som de olika tjänsterna konsumerar i datamängd till och från iPhonen som t ex. Surf, epost, youtube, App Store, google maps, gps för att inte glömma vad Mobile Me kommer att dra.

Chefer har TeliaSonera.com som domän och använder för- . efternamn i sin epostadress

*gnider sina elaka händer*
hehehehe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-28 22:52

Vad sägs om lite uppror? Tror ni de ansvariga på telia fattar vinken om vi gör en liknande grej?

Fuck You Rogers | Screwing Canadian iPhone customers since 2008

Ursprungligen av ptba:

Vad sägs om lite uppror? Tror ni de ansvariga på telia fattar vinken om vi gör en liknande grej?

Fuck You Rogers | Screwing Canadian iPhone customers since 2008

Än så länge har vi rätt att uttrycka besvikelse utan att riskera att bli klassade som terrorister, så varför inte

Kan dom så kan vi.

Till exempel kan man ju skicka ett mail till hakan.dahlstrom@teliasonera.com - det borde vara adressen till han som är chef för TeliaSoneras mobildivision.

Det har jag gjort, och bett honom förklara hur de tänkte när de valde att inte ha fri data över 3G. Minutrarna och SMS bryr jag mig inte om.

Ursprungligen av thurfjell:

Till exempel kan man ju skicka ett mail till hakan.dahlstrom@teliasonera.com - det borde vara adressen till han som är chef för TeliaSoneras mobildivision.

Det har jag gjort, och bett honom förklara hur de tänkte när de valde att inte ha fri data över 3G. Minutrarna och SMS bryr jag mig inte om.

De tänkte att de skulle tjäna pengar. Jag vet, det är för jävligt när företag vill tjäna pengar, men så länge en marxistisk revolution inte kommer till stånd inom en snar framtid får ni nog lära er att leva med det.

Ursprungligen av Leftrustle:

De tänkte att de skulle tjäna pengar. Jag vet, det är för jävligt när företag vill tjäna pengar, men så länge en marxistisk revolution inte kommer till stånd inom en snar framtid får ni nog lära er att leva med det.

Väldigt moget. Givetvis måste de tjäna pengar, det hela handlar ju om att de inte har fattat att iPhone handlar om ständig uppkoppling. Har de tänkt att det ska göras via wifi för de som inte har råd att betala 270:- extra i månaden är de banne mig geografiskt diskriminerande... Homerun är väl välutbyggt i typ Stockholm, Göteborg och Malmö..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:28
Ursprungligen av Leftrustle:

De tänkte att de skulle tjäna pengar. Jag vet, det är för jävligt när företag vill tjäna pengar, men så länge en marxistisk revolution inte kommer till stånd inom en snar framtid får ni nog lära er att leva med det.

"Historien om alla hittillsvarande samhällen är historien om klasskamp"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:39

men okej, jag har 100 MB att röra mig på, sen kommer man ju antagligen utnyttja 9kr/dag saken. Men har man något sätt att se hur mycket MB man har kvar i telefonen? Och dessa 100 MB gäller bara 3G, så homerun får jag ladda hur mycket jag vill ifrån?

tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:27
Ursprungligen av thurfjell:

Till exempel kan man ju skicka ett mail till hakan.dahlstrom@teliasonera.com - det borde vara adressen till han som är chef för TeliaSoneras mobildivision.

Det har jag gjort, och bett honom förklara hur de tänkte när de valde att inte ha fri data över 3G. Minutrarna och SMS bryr jag mig inte om.

haha, det visar att iPhonen egentligen mer har gått över till en slags internet-tablet. Ingen (inte jag heller) bryr sig om sms eller minuter, utan bara om data.

yeah!

Har Telia-abonnemang på jobbet så det är självklart för mig att köpa telefonen dyrt istället för att välja något av de där fåniga iPhone-alternativen. Väldigt märkligt att obegränsad datatrafik inte ingår, borde vara standard även i billigaste varianten.

Fattar ni inte? Felia vet bäst vad vi behöver! Så var det alltid med Felia.
Om ni inte har några konstruktiva förslag - sluta tjata och ställ er i kö för att köpa iPhone...

18 Juli sänker Telia priserna.

Ursprungligen av granholm:

18 Juli sänker Telia priserna.

Wow! på min födelsedag och allt! de tänker på meej!O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 10:04
Ursprungligen av granholm:

18 Juli sänker Telia priserna.

Vart har du hört det? Är det sant eller? Priset på telefonen?

  • Medlem
  • 2008-06-30 01:56

Vad jag kan minnas har Telia aldrig någonsin lyft ett finger för att leda utvecklingen framåt, de har bara blivit tvugna att modernisera sig i och med konkurrensen.

Slutsats: Ge aldrig ensamrätt till ett gammalt monopol

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-30 09:44
Ursprungligen av rodin:

Vad jag kan minnas har Telia aldrig någonsin lyft ett finger för att leda utvecklingen framåt, de har bara blivit tvugna att modernisera sig i och med konkurrensen.

Slutsats: Ge aldrig ensamrätt till ett gammalt monopol

Sverige har en internationellt sett mycket välutvecklad infrastruktur båda vad gäller bredband och mobiltelefoni.

Slutsats: När det gäller infrastrukturutveckling så kan det nog vara en bra ide med ett statligt monopol som tar de första tunga lyften.

Lite info jag hittade då jag försökte googla efter hur mycket data dagens iphoneanvändare laddar hem via edge:

Citat:

the average power mobile phone user (in other words, a business user) will download an average of 10.38 Mb per month including their email and atachments. The average iPhone user will download 158.27 Mb per month, NOT including their email!

Väldigt opålitlig källa däremot.. men iaf några siffror att ha i bakhuvet. Sen så står det där nu bara "download", men kan lika gärna vara även för "upload" som även det kostar. Jag antar hur som helst att snittet kommer ligga högre för 3g-användare än för edge-användare.

Citat:

Å andra sidan så är det fritt med WiFi och en maxgräns på 9 kronor per dygn om du går över gränserna så det kan inte sticka iväg till vilka kostnader som helst.

Om jag förstår det där med "högst 9 kronor per dygn" rätt så är det en riktigt vidrig fuling de kör med. Det gäller ENBART då man surfar på telias sidor. <- kan någon verifiera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 10:06
Ursprungligen av Volantiz:

Om jag förstår det där med "högst 9 kronor per dygn" rätt så är det en riktigt vidrig fuling de kör med. Det gäller ENBART då man surfar på telias sidor. <- kan någon verifiera?

Du har förstått fel.

Ursprungligen av d-boy:

Du har förstått fel.

Jag hoppas det. Det var den här texten som jag reagerade på:

Citat:

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

Men det där gäller förhoppningsvis inte iphone då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 13:02

Från deras iPhone-sida:

Citat:

Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.

Ursprungligen av d-boy:

Från deras iPhone-sida:

Citat:

Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.

Men i meningen före skriver de:

Citat:

Datatrafik utöver den som ingår kostar 20 kr/MB

Varför ha en kostnad på 20 kr/MB om maxgränsen är 9 kr/dygn?
Är det en miss utav telia eller finns det en gömd hake?

  • Medlem
  • 2008-06-30 10:15

Med tanke på det fokus som Apple lagt ner på att "business-fiera" iPhone tror jag att den absoluta merparten av det första halvårets köpare kommer att vara företagsanvändare, och de är bra mycket mindre priskänsliga än studenter och andra privatpersoner.

Så: det kommer att säljas pallvis med iPhone ändå, och sedan kommer vi med tiden (6 månader kanske) se abonnemangsformer som också gör iPhone till den "folk-mobil" den är värd att vara. Det kommer att hända, men inte just precis nu.

  • Medlem
  • 2008-06-30 10:17

Hur tror ni att det fria HomeRun-surfandet kommer att fungera? Kommer jag ha fri HomeRun-surf på min MBP också?

Har förstått att iPhone inte helt enkelt kan göras till modem för andra datorer, men att det trots allt ska gå. Jag vill ju hemskt gärna kunna köra min bärbara med mobilen som modem, precis som jag idag låter min Nokia vara 3G-modem till min MBP.

hehe...
Litet typ-O nästan här va...

Ursprungligen av Telia:

Välj mellan tre nivåer vad gäller fri datatrafik och fria minuter. Unikt för dessa abonnemang är att surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun ingår i abonnemangen.

Det borde stå "Unikt för denna TELEFON är att det går surfa via wlan.
Det har ju ingenting med Telia att göra att man kan surfa på wlan...

Jag tycker det ser lite kul ut...
Finns det Wlan i telefonen så har det ju ingenting med operatören vems wlan man surfar på, menar jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-30 10:31
Ursprungligen av RockyMontana:

Det borde stå "Unikt för denna TELEFON är att det går surfa via wlan.
Det har ju ingenting med Telia att göra att man kan surfa på wlan...

Du kanske borde läsa klart hela meningen innan du kritiserar den. Det unika är att det ingår HomeRun-medlemsskap i abbonemangen — precis som det också står. Men om kritiserings-nerven rycker när man bara har läst halva meningen så kanske man inte kan hålla sig?

Ursprungligen av Jogin:

Du kanske borde läsa klart hela meningen innan du kritiserar den. Det unika är att det ingår HomeRun-medlemsskap i abbonemangen — precis som det också står. Men om kritiserings-nerven rycker när man bara har läst halva meningen så kanske man inte kan hålla sig?

Som sagt så sa jag att jag bara tyckte att det såg lite kul ut att det i abonnemangen ingick surfning via wlan. Det har inget med abonnemangen att göra utan med telefonen.
Hade det varit rätt skrivet hade det stått att det är unikt att det ingår surfning via Homerun. Det är inte samma sak då man kan surfa via alla wlan man kommer in på.
Det hade inte så mycket med Telia i sig att göra utan utskrivningen av texten. Det hade inte spelat någon roll vart jag läst det.
Men jag hade inte väntat mig att du hade förstått vad jag menade.

Oh well, hursomhelst så SÅG det lite roligt ut, tyckte jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 21:20

Sonera här i Finland har ett fjärde alternativ som kallas "min sonera" där man köper telefonen direkt 8GB 429€/16GB 519€ och sedan lägga till valfria erbjudandepaket.

T.ex 8GB telefonen kommer att kosta utan data/sms/data paket efter 24månaders bindningstid 476,76€ (+ samtal, sms& data).

Med flatrate på 512MB/s blir det totalt 833€ (+ samtal & sms).

Small, medium och large är samma som ni har i Sverige.

Sonera - Hinnat

Bevaka tråden