Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 13:26
Ursprungligen av mullenuh:

Det står ju att man kan använda andra abonnemang men det står inte att iphone kommer att kunna köpas med andra abonnemang. Och dessutom har det väl inte nämnts någonstans att man ska kunna köpa den kontant vare sig med eller utan kontantkort.

Sen en sak till. Det verkar som om en del här inte förstår att en del av kostnaden är ju en avbetalning på telefonen. Annars skulle ju telefonen vara mycket dyrare (kan ju inte ge bort telefonen för 1 kr).

Men jag håller med om att det är dyrt. Jag kommer att vänta på bättre tider (och priser).

Men hur ska man kunna ANVÄNDA andra abonnemang utan att KÖPA dem?

Ursprungligen av Oasis:

Men hur ska man kunna ANVÄNDA andra abonnemang utan att KÖPA dem?

Det är väl bara gå in i butiken den 11e, teckna ett vanligt abbonemang och sedan säga att nu är jag teliakund och vill således kunna köpa en iPhone som fungerar hos min operatör. Svårare än så är det väl inte? Man KÖPER inte ett abbonemang, man TECKNAR ett, sedan KÖPER man telefonen.

Ursprungligen av Oasis:

Men hur ska man kunna ANVÄNDA andra abonnemang utan att KÖPA dem?

Köpa ett iphone-abonnemang först och sen byta. Eller vad vet jag. Jag noterade bara vad som står på telias hemsida. Jag tycker bara inte att man kan förvänta sig att man ska kunna köpa telefonen med ett annat abonnemang och tro att man kommer billigare undan på det. Telia kommer säkerligen lägga på förhöjda månadsavgifter så det bara skriker om det.

Vet nån om AT&T offentliggjort sina abonnemangspriser?

Vore kul att räkna och jämföra med sverige.

Ursprungligen av beamsteel:

Vet nån om AT&T offentliggjort sina abonnemangspriser?

Vore kul att räkna och jämföra med sverige.

T-Mobile har ungefär följande. Priser i €...

Dels så går den att förbeställa från och med 1/7 sedan så har de 4 abbonemang

Dels så går den att förbeställa från och med 1/7 för Tmobilekunder...

Complete
S M L XL
29 49 69 89
50 100 200 1.000 (minuter)
0,29 0,29 0,29 0,9 (extra minuter, weekend flat i alla abb)
---- 40 150 300 sms
500M flat flat flat (data) (0,49/MB för extra MB i Small)
--- flat flat flat (hotspot)

170 60 1 1 mobilpris 8G

24 månaders bindningstid

Klarar inte av att få till en vettig formatering av inlägget. Hoppas att det går att läsa i alla falll...

Aktivering av konto. hehehehe
"Rekommenterad webbläsare när du legitimerar dig via E-leg är Internet Explorer 6.0."

Ursprungligen av Snoopy:

Aktivering av konto. hehehehe
"Rekommenterad webbläsare när du legitimerar dig via E-leg är Internet Explorer 6.0."

vad exakt var roligt?
Är det bara jag som inte förstår?

Ursprungligen av PeeMaN:

vad exakt var roligt?
Är det bara jag som inte förstår?

Citat:

Internet Explorer 6.0 was released on August 27, 2001

Wikipedia

  • Medlem
  • City
  • 2008-06-27 12:21

Jag kör Bingo 99kr/mån ring och sms'a för hela beloppet, eftersom jag tecknade innan ett visst datum så ingick fri surfport. Lite hacking på gen1 och allt mitt surf är gratis.
99 spänn liksom Köp generation1 nuuu

Ja detta var ju ett bakslag utan dess like. Jag förstår bara inte hur dom tänker, bara för att telia har blivit utkonkade de senaste åren så måste de lägga vantarna på iPhone 3G och surfa på hypevågen (= för höga priser). Jag tycker telia förstör Sveriges telecomutveckling. Att mobiler använder sig utav mer bandbredd nuförtiden ska väl inte drabba oss konsumenter, det är ju konstruktörerna tex. Apple mfl. som ger oss möjligheten att kunna surfa vart som helst..så kommer telia och idiotiserar hela alltet! JAG är upprörd!

Ja detta är allt en svart dag...nu får det väl bli HTC Touch Diamond istället...

Skulle villja ha ett Tele2 fastpris-abb på iPhonen.
499 pix i månaden för 3000 min, 3000 sms. Bara 99 i inträdesavgift. Lägg till ett datapaket för 99 pix med fri surf (upp till 5GB med bibehållen hastighet).
Tuttifrutti: 598 kr/mån

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför inte Telia kan köra nåt liknande?

Ursprungligen av Håkan Mattsson:

Skulle villja ha ett Tele2 fastpris-abb på iPhonen.
499 pix i månaden för 3000 min, 3000 sms. Bara 99 i inträdesavgift. Lägg till ett datapaket för 99 pix med fri surf (upp till 5GB med bibehållen hastighet).
Tuttifrutti: 598 kr/mån

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför inte Telia kan köra nåt liknande?

Telia har ett liknande abonnemang, fast dyrare, det blir 599 kr + 199 kr.

Skulle vara intressant med en omröstning med frågan om man ska köpa iPhone 3G. Exempel på alternativ:
Ja - Med teliaabbonemang.
Ja - Kontant från telia (om det nu kommer gå).
Ja - Importera från annat land.
Nej - Inte intresserad.
Nej - För dyrt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-27 12:46

En tanke bara - tänk om det är så att telefonen är så dyr att TeliaSonera anser sig mer eller mindre tvingade att ta ut de här priserna?

Det skulle ju i så fall innebära att de inte är ensam ansvariga utan att allas vårt älsklingsföretag finns med i bilden också.

Eller är det någon som tror att TeliaSonera bestämt sig för att plocka ut mer för iPhone är för alla andra abonnemang och mobiltelefoner och på det sättet skjuta sig själva i foten?

synd, jag vill ha telefonen, men aldrig med det priset. aldrig i hel..vete. blir att hålla koll på den under året då den bör sjunka i pris. tror knappast det blir någon rusning efter den...

Bara en liten jämförelse med vad det skulle kosta med samma data/samtal/sms-mängder som iMini om man skulle använt en annan operatör - Telenor i det här räknefallet. Eftersom de flesta operatörer ligger ungefär på samma prisnivåer kan man nog applicera detta på de övriga också.

100 min samtal vid 0,59 kr/min --> 59 kr (utan uppkopplingsavgift)
100 sms, 69 öre styck --> 69 kr.
100 mb data, 15 kr/mb --> 1500! Vi lägger till fri data istället - 199 kr.

Totalt alltså 59+69+199 = 327 kr. Detta är den storleksordning det hamnar i för Telia också om det vore ett "vanligt" abbonemang. Lägger vi sen till Homerun, som ingen annan operatör kan erbjuda, så dubblas månadsavgiften, minst. iMini kostar alltså 299 per månad för allt ovanstående, plus att man får köpa iPhone till förmodligen rabatterat pris. Hur mycket återstår att se när fullpriset kommer.

Jag kan inte låta bli att tycka att utifrån existerande tariffer så ser de nya abbonemangen väldigt bra ut. Sedan att man kan tycka att datamängden är lite låg och kanske inte anpassad för en så webbaserad telefon som iPhone, det är en annan sak. Men totalt fiasko, som många härinne verkar tycka att det är, skulle jag inte kalla det. Snarare rimliga/bra nivåer - åtminstone prismässigt. Upp med datamängden någon tiopotens bara så är iMini opti!

Ursprungligen av ulfalf:

Bara en liten jämförelse med vad det skulle kosta med samma data/samtal/sms-mängder som iMini om man skulle använt en annan operatör - Telenor i det här räknefallet. Eftersom de flesta operatörer ligger ungefär på samma prisnivåer kan man nog applicera detta på de övriga också.

100 min samtal vid 0,59 kr/min --> 59 kr (utan uppkopplingsavgift)
100 sms, 69 öre styck --> 69 kr.
100 mb data, 15 kr/mb --> 1500! Vi lägger till fri data istället - 199 kr.

Totalt alltså 59+69+199 = 327 kr. Detta är den storleksordning det hamnar i för Telia också om det vore ett "vanligt" abbonemang. Lägger vi sen till Homerun, som ingen annan operatör kan erbjuda, så dubblas månadsavgiften, minst. iMini kostar alltså 299 per månad för allt ovanstående, plus att man får köpa iPhone till förmodligen rabatterat pris. Hur mycket återstår att se när fullpriset kommer.

Jag kan inte låta bli att tycka att utifrån existerande tariffer så ser de nya abbonemangen väldigt bra ut. Sedan att man kan tycka att datamängden är lite låg och kanske inte anpassad för en så webbaserad telefon som iPhone, det är en annan sak. Men totalt fiasko, som många härinne verkar tycka att det är, skulle jag inte kalla det. Snarare rimliga/bra nivåer - åtminstone prismässigt. Upp med datamängden någon tiopotens bara så är iMini opti!

Fast nu förbiser du det faktum att det finns abbonemang med ett visst antal minuter, sms, och datatrafik för mycket mindre pengar. Sen skulle jag inte gå och köpa ett Homerunabb bara för att det saknas hos andra leverantörer. Vem fan använder Homerun om det finns 3G täckning?

Ursprungligen av DeeJam:

Fast nu förbiser du det faktum att det finns abbonemang med ett visst antal minuter, sms, och datatrafik för mycket mindre pengar. Sen skulle jag inte gå och köpa ett Homerunabb bara för att det saknas hos andra leverantörer. Vem fan använder Homerun om det finns 3G täckning?

Vilket abbonemang tänker på då? De där man ringer gratis till samma operatör osv? jag förstökte generalisera och valde då den typen som de flesta operatörer tillhandahåller.

Åtminstone jag skulle föredra 54 mbit/s WLAN framför svajig hastighet på 3G-nätet.

Ursprungligen av DeeJam:

F Sen skulle jag inte gå och köpa ett Homerunabb bara för att det saknas hos andra leverantörer. Vem fan använder Homerun om det finns 3G täckning?

Tja, jag skulle göra det alla gånger... inte sjutton sitter jag hemma och använder mitt 3G modem om jag istället kan vara uppkopplad via mitt wlan. Det är en viss skillnad om jag säger som så...

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, jag skulle göra det alla gånger... inte sjutton sitter jag hemma och använder mitt 3G modem om jag istället kan vara uppkopplad via mitt wlan. Det är en viss skillnad om jag säger som så...

Har du tillgång till Homerun hemma?

Vilka ockerpriser! Schysst av dem upp till 1000MB ingår också, det är ju jättemånga disketter - så mycket överföring kan ju ingen nånsin komma upp till.

Ok, Så priset är 1 krona men man måste vara bunden 24 månader, När man är klar med dom 24 månaderna då komma telefonen ha gått på 20 PAP.

Kan man inte köpa den från USA ISTÄLLET? olåst?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 13:46
Ursprungligen av Lionhart:

Ok, Så priset är 1 krona men man måste vara bunden 24 månader, När man är klar med dom 24 månaderna då komma telefonen ha gått på 20 PAP.

Kan man inte köpa den från USA ISTÄLLET? olåst?

Nej, det kan man, som det ser ut i dagsläget, inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 13:49

Frankrike släpper den olåst, UK släpper den med kontantkort och sedan vet nog ingen om den är låst till O2 eller om den är "fri". Tiden får helt enkelt visa detta.

Funderar lite på att dra till Frankrike den 16 och köpa en olåst, vill bara veta att det fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 14:18

Om den förkommer?

Om telefonen blir stulen, eller man - av ren förskräckelse - råkar svälja den när man läser om alla vansinnigt mycket bättre erbjuddanden Telia lanserar en vecka efter inköp, får man köpa en ny till sitt befintliga abonnemang? Eller måste man teckna ett nytt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 14:20
Ursprungligen av quasar:

Om telefonen blir stulen, eller man - av ren förskräckelse - råkar svälja den när man läser om alla vansinnigt mycket bättre erbjuddanden Telia lanserar en vecka efter inköp, får man köpa en ny till sitt befintliga abonnemang? Eller måste man teckna ett nytt?

Nej max 1 iPhone per kund

Jag kan köpa att de tar ut (nästintill) hutlösa abonnemangskostnader MEN det är svårtsmällt att dessutom ta så mycket betalt för telefonen. Det får ju vara antingen eller... Ponera att Telia får betala dyrt för iPhonen, detta ska de ju inte lägga över på kunderna! De tjänar ju sina pengar på abonnemanget. Ta det billigaste abonnemanget t.ex.; 299:-
1.) 100 Fria minuter (Värde: 100 * 0,69 = 69kr)
2.) 100 Sms (Värde: 100 * 0,69 = 69kr)
3.) 100 MB (Värde: 299-69-69=161kr)

Detta innebär alltså att man betalar (161kr/100MB) 1,61kr/MB. Köper du ett par låtar via itunes store, laddar ner ngt via appstore, tittar på lite stora bilder, kanske ser en youtube-video, lyssnar på en podcast via nätet etc. etc. så kommer du snabbt upp i säg 20 MB på en dag. Detta innebär att du de första 5 dagarna betalar 1,61 kr*20=32Kr per dag för 3g-trafiken och resterande 25 dagar endast 9kr per dag för samma mängd 3g-data. Är det bara jag som tycker deras prissättning av 3g-tjänsten är konstig?! Den trafik som ingår i det, enligt mig för dyra, abonnemanget är dyrare än vad den ”icke-rabatterade” trafiken är…
Alltså, de tjänar in pengar på de första 100MB varje månad ÄVEN om du utnyttjar det fullt ut, för att inte tala om de som kanske inte alls kommer använda 100MB. Ergo –Kassako!.

100 sms för 69 öre styck…här kan vi snacka kassako. Jag kan inte de exaktra siffrorna men jag har för mig att ett sms innehåller cirka 140bytes. Sms är inget annat än datatrafik, om även via GSMnätet. 69öre/140bytes=0,5 öre/byte. 1kb=500 öre (5kr) 1000kb(1MB)= 5000kr. Alltså DU betalar 5000kr per MB för sms. Detta måste räknas som Kassako nr2.

De fria minuterna är ju faktiskt inte fria eftersom du betalar en månadskostnad för dessa (tillsammans med sms och data) så de kan ju knappst förlora pengar på detta…

Detta gick lite fort så det kan va så att mitt räkne-exempel är helt åt skogen, feel free att kritisera. Min poäng är iaf att de måste tjänar massor på pengar på abonnemanget, och det är ok för mig…OM de bara inte vara så snåla att de dessutom tar ut (med ovanstående abonnemang i 18 månader) 3295kr för 16-gigaren! Jämför detta med 700 EUR för en upplåst iphone i Frankrike.

Ursprungligen av salemthecat:

Jag kan köpa att de tar ut (nästintill) hutlösa abonnemangskostnader MEN det är svårtsmällt att dessutom ta så mycket betalt för telefonen. Det får ju vara antingen eller... Ponera att Telia får betala dyrt för iPhonen, detta ska de ju inte lägga över på kunderna!

Vem ska de annars lägga över det på? Köpa dyrt och sälja billigt låter inte riktigt som en bra affärsidé.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-27 14:11

En dum fråga men...
Kan man inte använda iphone gratis med andra wifi-nätverk eller måste man ha telias nätverk?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-27 14:14
Ursprungligen av Jimsan:

En dum fråga men...
Kan man inte använda iphone gratis med andra wifi-nätverk eller måste man ha telias nätverk?

iPhone är som en bärbar dator i den aspekten. Du kan använda iPhone tillsammans med alla trådlösa nätverk i världen som har samma teknik (dvs standardtekniken) som iPhone

Bevaka tråden