Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och om det gäller smart case borde det gälla smart cover. Eller?

Ursprungligen av Coffee08:

Och om det gäller smart case borde det gälla smart cover. Eller?

Japp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-15 18:09

Fortfarande samma status på min, Apples meddelande lyder som följer :

Kan efterdyningarna av tyfonen kring Filippinerna påverka, kanske? Hong Kong är väl inte så långt därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-15 19:42
Ursprungligen av zinned:

Fortfarande samma status på min, Apples meddelande lyder som följer :

Kan efterdyningarna av tyfonen kring Filippinerna påverka, kanske? Hong Kong är väl inte så långt därifrån.

Mjuk kartong och rosa vattensenor....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-15 20:00
Ursprungligen av FreddeB:

Mjuk kartong och rosa vattensenor....

Huh? Hänger inte alls med Vattensenor?

Ursprungligen av zinned:

Fortfarande samma status på min, Apples meddelande lyder som följer :

Kan efterdyningarna av tyfonen kring Filippinerna påverka, kanske? Hong Kong är väl inte så långt därifrån.

Bara runt 200 mil eller nåt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-15 20:04
Ursprungligen av Anderlind:

Bara runt 200 mil eller nåt.

Damn, är så pass och man är så dåligt påläst? Aja...

Oavsett, jag är dåligt påläst om tyfonen också. Jag vet inte om det bara var Filippinerna som drabbades eller om den svepte över Kinas kust också.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2013-11-16 16:33
Ursprungligen av zinned:

Fortfarande samma status på min, Apples meddelande lyder som följer :

Kan efterdyningarna av tyfonen kring Filippinerna påverka, kanske? Hong Kong är väl inte så långt därifrån.

Fick detta mail från Apple i dag:
Avsänd: Levereras 25/11/2013 senast Expressfrakt

32GB 3G

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 16:53
Ursprungligen av Zip_THN:

Fick detta mail från Apple i dag:
Avsänd: Levereras 25/11/2013 senast Expressfrakt

32GB 3G

Fint När beställde du?

Min har ändrat status till "In Transit" igen men är fortfarande i Hong Kong.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2013-11-16 18:19
Ursprungligen av zinned:

Fint När beställde du?

Min har ändrat status till "In Transit" igen men är fortfarande i Hong Kong.

Beställde 12/11.

Nu står det beräknad leverans 22/11! Trevligt trevligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 18:21
Ursprungligen av Zip_THN:

Beställde 12/11.

Nu står det beräknad leverans 22/11! Trevligt trevligt.

Ok, jag beställde samma dag som dig. Först fick jag leveransdag satt till 21/11 sedan ändrades detta till den 19/11.

Recension ipad mini retina:

http://www.anandtech.com/show/7519/a...splay-...

Om retinaskärmen:

In the conclusion of my iPad Air review I wrote about the new mini as finally being a no-compromises smaller iPad. Much like my assertions last year of a Retina mini not being in the cards, it turns out that I was wrong on this point as well. Although display resolution is no longer a concern on the mini, color gamut hasn’t changed between the old and new minis.

Det här är en stor besvikelse tycker jag. En medveten strategi skulle jag tro. Väldigt tråkigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-17 15:34

Min mini har varit Hong Kong i nästan tre dygn nu, känns märkligt.

Vart skickas dom från?

Jag beställde 32GB 4G den 12:e november. Väntar fortfarande på att den ska bli skickad, längtar.

Ursprungligen av zinned:

Min mini har varit Hong Kong i nästan tre dygn nu, känns märkligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-17 18:49
Ursprungligen av _empty:

Vart skickas dom från?

Jag beställde 32GB 4G den 12:e november. Väntar fortfarande på att den ska bli skickad, längtar.

De skickas från Shenzhen i Kina till TNT:s hub i Hong Kong, gissningsvis sedan vidare till någonstans i Europa och sedan hem till dig.

Min kommer i morgon. Köpt via Dustin. 32GB Silver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-18 22:23
Ursprungligen av SweSG:

Min kommer i morgon. Köpt via Dustin. 32GB Silver.

Enligt TNT och Apple ska min göra det också men jag tvivlar, den var i Arnhem kl 21 men har förhoppningsvis redan lämnat och är på väg norrut

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-18 22:55

Detta läste jag om tidigare och det känns sådär...

http://www.macrumors.com/2013/11/18/retina-ip...

Kan vara en dealbreaker, får se hur man upplever det med egna ögon.

Ursprungligen av zinned:

Detta läste jag om tidigare och det känns sådär...

http://www.macrumors.com/2013/11/18/retina-ip...

Kan vara en dealbreaker, får se hur man upplever det med egna ögon.

Extremt tråkigt! Medveten strategi av Apple...Alla paneltillverkarna visar samma färgåtergivning....Det är obetalbart! Det är såå tråkigt tycker jag. Hur bra Apple än är, så gör sånt här att jag inte kan tycka om Apple till 100,00%.

Senast redigerat 2013-11-19 02:09
Ursprungligen av zinned:

Detta läste jag om tidigare och det känns sådär...

http://www.macrumors.com/2013/11/18/retina-ip...

Kan vara en dealbreaker, får se hur man upplever det med egna ögon.

Det känns sunket att få en nästan helt perfekt ipad mini...Men bara nästan! Apple glömde nämligen färgerna i panelen! Färgåtergivning i en skärm är nära på lika viktig som pixeldensitet, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-18 23:41
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det känns sunket att få en nästan helt perfekt ipad mini...Men bara nästan! Apple glömde nämligen färgerna i panelen! Färgåtergivning i en skärm är nära på lika viktig som pixeldensitet, tycker jag.

Lugn i båten nu tydligen ingenting som man kan se med själva ögat om man inte vet vad man ska titta efter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-18 23:46
Ursprungligen av cubeis:

Lugn i båten nu tydligen ingenting som man kan se med själva ögat om man inte vet vad man ska titta efter

Nu har jag inte sett det "live" men jag råder dig att komma kommentarsfältet till artikeln hos MacRumors. Där är ett foto av hur det ser ut på en Retina Mini brevid en iPhone 5. Markant skillnad.

Ursprungligen av cubeis:

Lugn i båten nu tydligen ingenting som man kan se med själva ögat om man inte vet vad man ska titta efter

Jo det är sant...Men det syns tydligt om man lägger en ipad Air eller iphone 5 brevid...Skärmen ser inte lika ljusstark och livfull ut i färgerna. Men det kan också vara en kompromiss för att bibehålla hyfsad batteritid. Men drar det verkligen så mycket mer ström verkligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-18 23:54
Ursprungligen av zinned:

Nu har jag inte sett det "live" men jag råder dig att komma kommentarsfältet till artikeln hos MacRumors. Där är ett foto av hur det ser ut på en Retina Mini brevid en iPhone 5. Markant skillnad.

Tråkigt i så fall jag fattar inte hur Apple tänker här även om dom flesta köparna inte kommer att bry sig nämnvärt tar det bort min köplust lite i förväg jag som såg fram emot ett köp av ipad lillingen med retina typiskt också Jag måste själv se det live innan jag halshugger mitt tänkta inköp. Satan i gatan va trist.

Jag ska klämma på mitt ex i butik först innan köpa och fråga den där apple skrutten på mediamarkt här i Göteborg vad Apple har att säga om detta ljusfenomen.
Jag spelar in hans svar och lägger upp här hoppas han inte svamlar med orden utan är ett ljushuvud av rang.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-19 00:04
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo det är sant...Men det syns tydligt om man lägger en ipad Air eller iphone 5 brevid...Skärmen ser inte lika ljusstark och livfull ut i färgerna. Men det kan också vara en kompromiss för att bibehålla hyfsad batteritid. Men drar det verkligen så mycket mer ström verkligen?

Kompromiss och kompromiss alltså här missar ju Apple poängen det är ju retina skärmen som ska skina som betlehems stjärnan det är ju därför dom flesta av oss köper nya iPad mini för skärmens skull, jag struntar fullständigt i batterietiden två timmar hit eller dit. Eller i detta fallet en kvart hit eller dit Apple.

Ursprungligen av cubeis:

Tråkigt i så fall jag fattar inte hur Apple tänker här även om dom flesta köparna inte kommer att bry sig nämnvärt tar det bort min köplust lite i förväg jag som såg fram emot ett köp av ipad lillingen med retina typiskt också Jag måste själv se det live innan jag halshugger mitt tänkta inköp. Satan i gatan va trist.

Jag ska klämma på mitt ex i butik först innan köpa och fråga den där apple skrutten på mediamarkt här i Göteborg vad Apple har att säga om detta ljusfenomen.
Jag spelar in hans svar och lägger upp här hoppas han inte svamlar med orden utan är ett ljushuvud av rang.

Fast jag tycker väl att reaktionerna har varit något överdrivna. Även om jag såklart tycker det är trist. ipad mini är en underbar enhet tycker jag. Själva känslan och designen och formatet är oslagbart. Man kan ju ta med den precis överallt utan att det känns jobbigt för 5 öre.

Ställer man allt det här i relation ipad Air så kommer jag absolut att behålla min nya ipad mini. En ljusstarkare skärm med bättre färgåtergivning är inte värt det. Men ändå väldigt tråkigt! Och jag förstår inte varför Apple håller på så här!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-19 00:09
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Och jag förstår inte varför Apple håller på så här!

Jag satsar en slant på undermåliga underleverantörer och Apples girighet och snålhet upp i halsen för att behålla sina feta marginaler därav sämre kvalité trots fetare pris jämfört med gamla ipad mini och liten prisskillnad mot den större iPad Air. Hur ska denna ekvation gå ihop Apple ?

Samtidigt kan det ju vara så att Apple inte kan maxa färgkvaliteten och ljusstyrkan fullt ut på den mindre skärmytan hos iPad mini med den höga retina skärmens upplösningen till ett rimligt pris ? Kan det vara så enkelt då får man köpa det eller inte.

Senast redigerat 2013-11-19 00:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-19 00:39
Ursprungligen av cubeis:

Jag satsar en slant på undermåliga underleverantörer och Apples girighet och snålhet upp i halsen för att behålla sina feta marginaler därav sämre kvalité trots fetare pris jämfört med gamla ipad mini och liten prisskillnad mot den större iPad Air. Hur ska denna ekvation gå ihop Apple ?

Samtidigt kan det ju vara så att Apple inte kan maxa färgkvaliteten och ljusstyrkan fullt ut på den mindre skärmytan hos iPad mini med den höga retina skärmens upplösningen till ett rimligt pris ? Kan det vara så enkelt då får man köpa det eller inte.

Här kommer då det faktum in, att Apple är en tillverkare av Premium-produkter. I min värld så släpper man då inte igenom produkter som är mediokra utan de som håller absolut högsta kvalité. Kan t ex batteriet inte klara sig tillräckligt bra med en skärm som inte kompromissar så ska man vänta med release tills man klarar det. De är inte HP, Asus eller Samsung. Detta är Apple.

Mina två ören.

Ursprungligen av zinned:

Här kommer då det faktum in, att Apple är en tillverkare av Premium-produkter.

Ja, verkligen faktum det, mediokra/defekta skärmar, det är premium det.
Priset är iallafall premium, alltid något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-19 01:09
Ursprungligen av Anderlind:

Priset är iallafall premium, alltid något.

Jag känner mig utvald som premium kund tack Apple
Bara Apple kommer undan med detta första och sista premium pris.

Bevaka tråden