Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men alltså, med dynamisk bakgrund på iPad Air och man går från landskap till porträttläge så flyter det verkligen inte, det hackar sig fram.
Det flyter faktiskt något bättre på en iPad 2, med samma dynamiska bakgrund.

Varför är det på detta viset?

Ursprungligen av keptang:

Men alltså, med dynamisk bakgrund på iPad Air och man går från landskap till porträttläge så flyter det verkligen inte, det hackar sig fram.
Det flyter faktiskt något bättre på en iPad 2, med samma dynamiska bakgrund.

Varför är det på detta viset?

Jag testade. På min flyter det hur fint som helst. iPad Air WiFi+4G 128 GB. Återställd med backup från min iPad 3:e gen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag testade. På min flyter det hur fint som helst. iPad Air WiFi+4G 128 GB. Återställd med backup från min iPad 3:e gen.

Kanske den behöver vila ett par timmar efter att ha varit ute i kylan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-05 13:43
Ursprungligen av keptang:

Kanske den behöver vila ett par timmar efter att ha varit ute i kylan.

Du har väl fodral med inbyggd värmeslinga till din nya käraste vän

Ursprungligen av cubeis:

Du har väl fodral med inbyggd värmeslinga till din nya käraste vän

Det är frugans, men nä, Apple hade inte Product Red-fodralet hemma så det kommer inte förrän nästa vecka ser det ut som.

Röd fodral till frugan alltså! Jaha.

Kunde inte låta bli

Ursprungligen av keptang:

Men alltså, med dynamisk bakgrund på iPad Air och man går från landskap till porträttläge så flyter det verkligen inte, det hackar sig fram.
Det flyter faktiskt något bättre på en iPad 2, med samma dynamiska bakgrund.

Varför är det på detta viset?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag testade. På min flyter det hur fint som helst. iPad Air WiFi+4G 128 GB. Återställd med backup från min iPad 3:e gen.

Ursprungligen av keptang:

Kanske den behöver vila ett par timmar efter att ha varit ute i kylan.

Nu har den värmts upp tydligen och det flyter på fint vid rotation.

Ursprungligen av MacMarkus:

Röd fodral till frugan alltså! Jaha.

Kunde inte låta bli

Jag hade nog valt någon annan färg. Men viktigt med valfrihet.

Ursprungligen av keptang:

Nu har den värmts upp tydligen och det flyter på fint vid rotation.

Kanske var det så kallt att LCD-kristallerna frusit lite?

Någon som har hört eller sett nåt datum än när ipad mini med retina släpps???
Mer än slutet av november då.

Så jädra sugen på en ...

Ursprungligen av memnon:

Någon som har hört eller sett nåt datum än när ipad mini med retina släpps???
Mer än slutet av november då.

Så jädra sugen på en ...

Nope...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-06 10:27
Ursprungligen av memnon:

Någon som har hört eller sett nåt datum än när ipad mini med retina släpps???
Mer än slutet av november då.

Så jädra sugen på en ...

Ett ganska seriöst rykte är iaf att Target i USA har gått ut med att de ska börja sälja den 21 november.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-06 10:33
Ursprungligen av memnon:

Någon som har hört eller sett nåt datum än när ipad mini med retina släpps???
Mer än slutet av november då.

Så jädra sugen på en ...

En liten anekdot:
För ett år sedan sa jag att när iPad mini kommer med retina ska jag ha en, jag avstod från att köpa en "vanlig mini".
Sedan kom iPad Air, då ändrade jag mig. Vikten skiljer knappt och man får en större skärm med Airen kontra minin.

Nu när det knappt är någon skillnad på dem förutom skärmstorlek, varför då välja den mindre?

Ursprungligen av bjorsi:

En liten anekdot:
För ett år sedan sa jag att när iPad mini kommer med retina ska jag ha en, jag avstod från att köpa en "vanlig mini".
Sedan kom iPad Air, då ändrade jag mig. Vikten skiljer knappt och man får en större skärm med Airen kontra minin.

Nu när det knappt är någon skillnad på dem förutom skärmstorlek, varför då välja den mindre?

För att man vill ha en mindre såklart och föredrar det formatet?

Ursprungligen av bjorsi:

En liten anekdot:
För ett år sedan sa jag att när iPad mini kommer med retina ska jag ha en, jag avstod från att köpa en "vanlig mini".
Sedan kom iPad Air, då ändrade jag mig. Vikten skiljer knappt och man får en större skärm med Airen kontra minin.

Nu när det knappt är någon skillnad på dem förutom skärmstorlek, varför då välja den mindre?

Som ägare av 1 mini, 1 iPad 3 och 1 iPad Air kan jag säga att formfaktorn på minin är bra, men den är för liten att producera något på. Att skriva på den lilla skärmen är döden. Min iPad 3 väger ett ton i jämförelse, dock. Där är Air en perfekt kompromiss. Enormt mycket lättare och den där lilla skillnaden i bredd gör faktiskt mycket när man håller med 2 händer och skriver med tummarna. Ser faktiskt inte något som lockar hos Mini längre.

Ursprungligen av pmarriott:

Ser faktiskt inte något som lockar hos Mini längre.

Priset.

Ursprungligen av grenhall:

Priset.

Fel storlek blir dyrt även om priset är rätt

Ursprungligen av grenhall:

Priset.

Jo, förvisso. Men då får man räkna in parametrar som att "jag hade inte råd med iPad Air, så jag fick nöja mig med en Mini". Om vi nu bortser från såna oväsentligheter som pengar och fokuserar enbart på produkten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-06 15:26
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, förvisso. Men då får man räkna in parametrar som att "jag hade inte råd med iPad Air, så jag fick nöja mig med en Mini". Om vi nu bortser från såna oväsentligheter som pengar och fokuserar enbart på produkten.

Där är ju en viss storleksskillnad som kan vara avgörande för en del.

Jag har alltid haft fullstora iPad. Jag har haft 1st gen, 2nd gen och har nu 3rd gen. Jag ska byta ut den men valde faktiskt, för första gången att avvakta lite för att se hur den nya Minin kommer vara. Jag kan tycka att Minin är smidigare att ha med sig än den fullstora iPad'en, jag har aldrig väskor o liknande men Minin kan man slänga i innerfickan på sin jacka.

Jag har inget emot formatet på fullstora iPad, det är självklart att det har stora fördelar då allting blir lite större och för vissa tydligare. Dock är det ingen produkt man har i annat än en väska och således är det inte så ofta den får följa med utanför hemmet. Jag känner att det hade i vissa fall varit sjysst att ha en enhet att läsa på (tidningar, surf, mail etc) som är smidigare att ha med sig. Där kommer Minin in i bilden. Dock är det en direkt dealbreaker ifall det går att läsa tidningar hyfsat utan att ständigt behöva zooma och det är därför jag avvaktar med eventuellt köp av en Air, jag vill först se hur minin står sig.

Ursprungligen av zinned:

Där är ju en viss storleksskillnad som kan vara avgörande för en del.

Jag har alltid haft fullstora iPad. Jag har haft 1st gen, 2nd gen och har nu 3rd gen. Jag ska byta ut den men valde faktiskt, för första gången att avvakta lite för att se hur den nya Minin kommer vara. Jag kan tycka att Minin är smidigare att ha med sig än den fullstora iPad'en, jag har aldrig väskor o liknande men Minin kan man slänga i innerfickan på sin jacka.

Jag har inget emot formatet på fullstora iPad, det är självklart att det har stora fördelar då allting blir lite större och för vissa tydligare. Dock är det ingen produkt man har i annat än en väska och således är det inte så ofta den får följa med utanför hemmet. Jag känner att det hade i vissa fall varit sjysst att ha en enhet att läsa på (tidningar, surf, mail etc) som är smidigare att ha med sig. Där kommer Minin in i bilden. Dock är det en direkt dealbreaker ifall det går att läsa tidningar hyfsat utan att ständigt behöva zooma och det är därför jag avvaktar med eventuellt köp av en Air, jag vill först se hur minin står sig.

Jag är helt på din linje här. Det var därför jag valde att stanna hemma när @pmarriott och @capeman drog iväg på släppet. För mig blev mini en besvikelse när den kom då den inte direkt tillförde något nytt förutom ett mycket smidigare format för att alltid ha med sig.

Ursprungligen av grenhall:

Jag är helt på din linje här. Det var därför jag valde att stanna hemma när @pmarriott och @capeman drog iväg på släppet. För mig blev mini en besvikelse när den kom då den inte direkt tillförde något nytt förutom ett mycket smidigare format för att alltid ha med sig.

Fast det är väl inte så lite... ?

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det är väl inte så lite... ?

Nej men det var tråkigt med non-retina. Känns "billigt" utan retina på något vis.

"svenskt 4G" är väl inte heller så dåligt?

Ursprungligen av barbapappa_86:

"svenskt 4G" är väl inte heller så dåligt?

På tal om...?

Ursprungligen av pmarriott:

Att skriva på den lilla skärmen är döden.

Jag har en iPad2 men funderar på en mini med retina. När du säger skriva, menar du då längre texter? Med externt tangentbord likt Logitech ultra thin eller med skärmskrivbord? Jag hade tänkt använda mini både i jobbet o privat, vilket inkluderar en hel del mail... Hade dock tänkt komplettera med Ultrathin. Provat det? Avråder du?

Ursprungligen av grenhall:

På tal om...?

Uppfattade det som att du tyckte att den nya iPad mini retina inte hade nog med intressanta nyheter. Med allra största sannolikhet så missförstod jag nog det hela

Ursprungligen av barbapappa_86:

Uppfattade det som att du tyckte att den nya iPad mini retina inte hade nog med intressanta nyheter. Med allra största sannolikhet så missförstod jag nog det hela

Ja lite grann. Det var den gamla som inte hade tillräckligt med intressanta nyheter.

Ursprungligen av Coffee08:

Jag har en iPad2 men funderar på en mini med retina. När du säger skriva, menar du då längre texter? Med externt tangentbord likt Logitech ultra thin eller med skärmskrivbord? Jag hade tänkt använda mini både i jobbet o privat, vilket inkluderar en hel del mail... Hade dock tänkt komplettera med Ultrathin. Provat det? Avråder du?

Om det var meningen att man skulle använda iPad med externt tangentbord hade den levererats med ett. Jag skriver på skärmen. En hel del.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag skriver på skärmen. En hel del.

Är det utrymmet på skärmen eller tangentskrivbordet du ogillar?

Ursprungligen av Coffee08:

Är det utrymmet på skärmen eller tangentskrivbordet du ogillar?

Utrymmet på skärmen. Mini är för liten.

Bevaka tråden