Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har inte känt någon värme alls än, men har inte direkt hårdtestat.

Är det någon som fått tag på en Air och vill skriva ner sina åsikter kring paddan till en sajt som handlar om just iPad Air? Belöning utlovas
Skicka ett pm isf

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-11-02 12:08

De verkar ju inte direkt vara svåra att få tag på

Första dygnet med nya Ipad:en och har lite blandade intryck.
+Mycket lättare
+Den mindre storleken ger en helt annan känsla i displayen
-Jag gillar den gamla byggkvaliteten. Min 4:a slängde jag ner i väskan med smart cover och ett år senare är den helt repfri. Air känns som den kommer repas mycket lättare
-Prestandan är sämre! Det hackar mer vid scrollning (än 4:an och iOS 7), har haft ett tiotal crasher av Safari med mera. Förhoppningsvis en A7/SW issue, men iPhone 5S rullar ju på fint.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 13:25
Ursprungligen av Mactastic:

Första dygnet med nya Ipad:en och har lite blandade intryck.
+Mycket lättare
+Den mindre storleken ger en helt annan känsla i displayen
-Jag gillar den gamla byggkvaliteten. Min 4:a slängde jag ner i väskan med smart cover och ett år senare är den helt repfri. Air känns som den kommer repas mycket lättare
-Prestandan är sämre! Det hackar mer vid scrollning (än 4:an och iOS 7), har haft ett tiotal crasher av Safari med mera. Förhoppningsvis en A7/SW issue, men iPhone 5S rullar ju på fint.

Dålig prestanda låter ju oroväckande och buggig Safari kan någon mer bekräfta detta ?

Jag går på en ipad Mini Retina den borde rocka fett

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-11-02 13:37

Det är ju dock samma CPU så är det relaterat till det så är det nog samma problem med Mini
Var precis och köpte en Air, återkommer när jag kört den lite.

Ursprungligen av Mactastic:

Första dygnet med nya Ipad:en och har lite blandade intryck.
+Mycket lättare
+Den mindre storleken ger en helt annan känsla i displayen
-Jag gillar den gamla byggkvaliteten. Min 4:a slängde jag ner i väskan med smart cover och ett år senare är den helt repfri. Air känns som den kommer repas mycket lättare
-Prestandan är sämre! Det hackar mer vid scrollning (än 4:an och iOS 7), har haft ett tiotal crasher av Safari med mera. Förhoppningsvis en A7/SW issue, men iPhone 5S rullar ju på fint.

Sämre prestanda? Om det vore ett generellt problem brukar man få reda på det ganska omgående. Jag gjorde en liten sökning på google men hittade väldigt få klagomål om seg scrollning. Inget ligger uppe på youtube heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 14:34

Min funkar som blixten. :).
Eller som man säger om en bil, ligger som en ostmacka på vägen.
Viktskillnaden gentemot gamla ipaden märker man verkligen.

  • Medlem
  • Orust
  • 2013-11-02 14:46

Samma här, inga problem med Safari.

Det finns minst en tråd på Macrumors som beskriver samma problem.
Testa att zooma och skrolla på aftonbladet.se så ser ni problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 15:29
Ursprungligen av Mactastic:

Det finns minst en tråd på Macrumors som beskriver samma problem.
Testa att zooma och skrolla på aftonbladet.se så ser ni problemet.

Vad är det som ska hända? För mig fungerar det som det ska.

Ursprungligen av Mactastic:

Det finns minst en tråd på Macrumors som beskriver samma problem.
Testa att zooma och skrolla på aftonbladet.se så ser ni problemet.

Men läser man de trådarna du syftar på verkar det ju inte vara ett generellt problem som med Macbook-retinan. Det är inte så många som har skrivit om det verkar det som...

Ursprungligen av Mactastic:

Det finns minst en tråd på Macrumors som beskriver samma problem.
Testa att zooma och skrolla på aftonbladet.se så ser ni problemet.

Jag har själv ingen ipad Air men har stått å pillrat på en i en butik. Jag märkte inte av det här problemet och jag testade hur den funkade med scrollningen eftersom det är något jag själv irriterar mig på om det inte funkar prickfritt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-11-02 15:52

Tycker också det är så om man är inne på aftonbladet. Men Apple kanske gjort det medvetet, precis osm med flash så vill de inte att man använder aftonbladet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 16:36
Ursprungligen av dhanjel:

Tycker också det är så om man är inne på aftonbladet. Men Apple kanske gjort det medvetet, precis osm med flash så vill de inte att man använder aftonbladet.

Tycker och tycker antingen segar/hackar det när man scrollar eller inte. Så ska det inte vara. Tröttsamt Apple säger bara.

Har varit busy i helgen men måste ut och testa ett exemplar av iPad Air. Återkommer med sanningen måste ju vara fler här på forumet som har synpunkter på detta problem ?

Ursprungligen av Mactastic:

Första dygnet med nya Ipad:en och har lite blandade intryck.
+Mycket lättare
+Den mindre storleken ger en helt annan känsla i displayen
-Jag gillar den gamla byggkvaliteten. Min 4:a slängde jag ner i väskan med smart cover och ett år senare är den helt repfri. Air känns som den kommer repas mycket lättare
-Prestandan är sämre! Det hackar mer vid scrollning (än 4:an och iOS 7), har haft ett tiotal crasher av Safari med mera. Förhoppningsvis en A7/SW issue, men iPhone 5S rullar ju på fint.

Varför skulle den repas lättare? Kan du utveckla? Jag har inte hunnit känna på den själv ännu.

Ursprungligen av erro67:

Varför skulle den repas lättare? Kan du utveckla? Jag har inte hunnit känna på den själv ännu.

Den gamla iPad:en var verkligen bomb proof- jag älskade byggkvaliteten på den. Den ny använder samma typ av aluminium som minin och iPhone 5/5S vilket repas lättare (i alla fall min gamla 5:a jämfört med iPad 4). Är du nöjd med iPhone 5 så är det inga problem skulle jag tro. Är nog lite lipig och saknar Steve lite extra idag tror jag

Ursprungligen av Mactastic:

Den gamla iPad:en var verkligen bomb proof- jag älskade byggkvaliteten på den. Den ny använder samma typ av aluminium som minin och iPhone 5/5S vilket repas lättare (i alla fall min gamla 5:a jämfört med iPad 4). Är du nöjd med iPhone 5 så är det inga problem skulle jag tro. Är nog lite lipig och saknar Steve lite extra idag tror jag

Ja, min svarta iPad mini som jag haft sen den släpptes, har alltid suttit i ett fodral/stand har bortskrapad yta på en del ställen nu när jag kollade. Det är ganska kasst.

Svart är nog borttaget av någon anledning, syns förmodligen inte lika tydligt på nya färgerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 19:33
Ursprungligen av keptang:

Ja, min svarta iPad mini som jag haft sen den släpptes, har alltid suttit i ett fodral/stand har bortskrapad yta på en del ställen nu när jag kollade. Det är ganska kasst.

Svart är nog borttaget av någon anledning, syns förmodligen inte lika tydligt på nya färgerna.

Kasst och tråkigt med kvalitén helt klart. Tyvärr får man väl vara beredd att betala något pris för att produkterna blir tunnare och lättare så är det bara. Skulle bli hemskt dyrt att bygga tunna iPads i något strongt supermaterial .

Ursprungligen av cubeis:

Kasst och tråkigt med kvalitén helt klart. Tyvärr får man väl vara beredd att betala något pris för att produkterna blir tunnare och lättare så är det bara. Skulle bli hemskt dyrt att bygga tunna iPads i något strongt supermaterial .

Hade nöjt mig med något som typ borstad aluminium utan att något skalas av, som min HTC One.

Men det blir nog bättre med varianterna nu som inte finns i svart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 19:47
Ursprungligen av keptang:

Hade nöjt mig med något som typ borstad aluminium utan att något skalas av, som min HTC One.

Men det blir nog bättre med varianterna nu som inte finns i svart.

Hehehe fin referens där kompis men vi råkar befinna oss på ett renodlat macforum så tyst tyst tyst här målar vi våra grejer i nice colors

Det här om byggkvalitén tycker jag är lite gnälligt i överkant. Ett lätt material som är hårt och reptåligt och som samtidigt ger ett exklusivt utseende är väldigt dyrt. Ingen vill väl hellre ha plast?

Är man bara aktsam blir det ju inte alls många repor ipaden/iphonen. Samtliga repor i min iphone 5 har uppkommit av att jag har tappat den i marken.

Det här med det påtalade lagget i scrollningen ser jag däremot som ett större problem - helt klart!

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det här om byggkvalitén tycker jag är lite gnälligt i överkant. Ett lätt material som är hårt och reptåligt och som samtidigt ger ett exklusivt utseende är väldigt dyrt. Ingen vill väl hellre ha plast?

Är man bara aktsam blir det ju inte alls många repor ipaden/iphonen. Samtliga repor i min iphone 5 har uppkommit av att jag har tappat den i marken.

Det här med det påtalade lagget i scrollningen ser jag däremot som ett större problem - helt klart!

Familjens iPad mini som ungarna under ett års tid gått lös på ser ut som ny. Min gamla iPad 3 ser ut som f*n på baksidan. Tycker min Air går som tåget. Något lagg har jag inte lagt märke till. Är helnöjd med den.

Min vita mini med silver bak har heller inte några skrapor. Tycker mig läsa på engelsk talande forum att vita modellen tåler tidens tand bättre än mini med svart färg. Har haft min sedan mini kom för ett år sedan. Av och till har den haft skal på och andra gånger inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-02 22:28
Ursprungligen av Mactastic:

Första dygnet med nya Ipad:en och har lite blandade intryck.
+Mycket lättare
+Den mindre storleken ger en helt annan känsla i displayen
-Jag gillar den gamla byggkvaliteten. Min 4:a slängde jag ner i väskan med smart cover och ett år senare är den helt repfri. Air känns som den kommer repas mycket lättare
-Prestandan är sämre! Det hackar mer vid scrollning (än 4:an och iOS 7), har haft ett tiotal crasher av Safari med mera. Förhoppningsvis en A7/SW issue, men iPhone 5S rullar ju på fint.

Prestandan sämre? Den flyger ju fram, larvigt snabb i alla lägen!

Kommer från ipad 3 och ipad mini och denna är som natt och dag. Måste säga att jag verkligen är imponerad. Skärmen och formatet är kanon, batteritiden verkar riktigt bra och den går rejält fort!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-03 01:59
Ursprungligen av cubeis:

Tycker och tycker antingen segar/hackar det när man scrollar eller inte. Så ska det inte vara. Tröttsamt Apple säger bara.

Har varit busy i helgen men måste ut och testa ett exemplar av iPad Air. Återkommer med sanningen måste ju vara fler här på forumet som har synpunkter på detta problem ?

Är det någon mer som har detta problem? Scrollningen fungerar klockrent på min ipad air.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-11-03 20:10

Bara upplevt det på Aftonbladet, i övrigt flyter allt på. Säkert som som har en otroligt dåligt programmerad site.

Ursprungligen av dhanjel:

Bara upplevt det på Aftonbladet, i övrigt flyter allt på. Säkert som som har en otroligt dåligt programmerad site.

På iPad Mini fungerar inte deras app alls. Det har dom också bekräftat. "Prioriterar inte iPad Mini säger" man. Det kommer en uppdatering så småningom. Det var 2-3 veckor sedan. Vill man kolla på Aftonbladet - får man använda Safari.

Körde lite side-by-side tester på iPad 4 och Air innan jag krängde 4:an och det var (för mig) klar skillnad. Men jag är nörd och märker minsta skillnad
Skönt att byggkvaliteten bara går ut över känslan och inte hållbarheten (jag hoppade över minin så jag har inget att jämföra med). Men jag kan inte släppa att när man "klickar" lite hårt på skärmen så låter det som en tom burk (4:an var som solid aluminium) eller att baksidan flexar när man sätter ett hårt finger i den.

Är det verkligen annan som upplever Safari som buggigt? Safari på iOS är den app som kraschar mest av alla appar jag använt- alla kategorier.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-04 00:05

Var och klämde på en iPad Air hos mediamarkt idag. Just baksidan var lite klen/anonym inte samma kvalitetskänsla på långa vägar som tidigare iPad 4. Men härlig lätt vikt hos iPad Air vilket är skönt i knät så man får nog ta det onda med det goda som alltid

Skärmen är supernice det är den som räknas i det långa loppet samt den låga vikten. Scrollningen på just Aftonbladet hemsida var lite skum. Kan ju delvis bero på uppkoppling och belastning just vid det aktuella tillfället.
Safari krascher titt som tätt låter ju trist Mactastic, inget jag kan bekräfta efter den korta användningen i butiken. Har någon annan här på forumet samma problem med Safari iOS7 på sin iPad Air ?

En iPad Mini Retina i slutet av november får det bli för mig

Bevaka tråden