Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Utrymmet på skärmen. Mini är för liten.

Beror åtminstone delvis på att skärmtangentbordet tar upp så stor del av skärmen? Slipper åtminstone det med ett externt tangentbord...

iPad mini när jag skriver....

Och i porträtt format när jag skriver...

Även om det ser trångt ut på skärmen, så tycker jag inte att det är någon problem i det dagliga.

Största fördelen med iPad mini enligt mig är det kan man ha med sig överallt den glider ledigt ner i jackfickan och en IPad är väl mer än leksak än ett arbetsredskap så är det iallafall för mig.
Enda gången som den är en nackdel är väl när man tittar på film vid dom tillfällena släpar jag hellre fram datorn.
Ska dock tillägga att jag tycker IPad air har blivit betydlig mer portabel men för mig är det ändå en mini som gäller

Filmen hos mig går från iPad mini till TV:s 40 tum. via AirPlay och ATV.

Ursprungligen av MacMarkus:

Filmen hos mig går från iPad mini till TV:s 40 tum. via AirPlay och ATV.

Lite jobbigt när man är på hotell bara där har jag inte den möjligheten .
Mitt trådlösa nätverk har inte riktigt den räckvidden

Ursprungligen av zinned:

Ett ganska seriöst rykte är iaf att Target i USA har gått ut med att de ska börja sälja den 21 november.

Får hoppas verkligen hoppas att det stämmer .

Jag velade ett bra tag mellan Air och Mini. Men då jag har en iPad 3 så blev det en Mini.

Ursprungligen av memnon:

Lite jobbigt när man är på hotell bara där har jag inte den möjligheten .
Mitt trådlösa nätverk har inte riktigt den räckvidden

Sorry, har en modem från Net1 och den följer med överallt. Ergo, trådlöst nätverk överallt.

Ursprungligen av SweSG:

Jag velade ett bra tag mellan Air och Mini. Men då jag har en iPad 3 så blev det en Mini.

http://i.imgur.com/IXFQ7Th.png

Hur gick det här till. Har du beställt via Apple Store? Går det nu? Jag får inte till det....

Ursprungligen av MacMarkus:

Hur gick det här till. Har du beställt via Apple Store? Går det nu? Jag får inte till det....

Via Dustin! Dock kommer det väl ta ett tag innan man får hem den.

Aha, tack. Ja, surt att vänta. Men, du är inte så att säga ensam...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-07 12:34

Som ägare av min första iPad har jag kommit vissa appar jag saknar som finns till iPhone.
Vet att de finns många trådar på nätet om detta men vill klaga lite ändå :).
Saknar framförallt Apples "egna appar" aktier och väder men även kompass.
Varför har inte Apple dessa i iPad när de har dem i iPhone och iPod touch?

Ursprungligen av bjorsi:

Som ägare av min första iPad har jag kommit vissa appar jag saknar som finns till iPhone.
Vet att de finns många trådar på nätet om detta men vill klaga lite ändå :).
Saknar framförallt Apples "egna appar" aktier och väder men även kompass.
Varför har inte Apple dessa i iPad när de har dem i iPhone och iPod touch?

Tror nog att du hade lite skeva förväntningar på ipad. En ipad är inte riktigt en större iphone utan antenn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-07 13:01
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Tror nog att du hade lite skeva förväntningar på ipad. En ipad är inte riktigt en större iphone utan antenn.

Det förstår jag också, men det förklarar inte varför de skippar appar som väder och aktier. Notiscenter känns ofullständigt utan dessa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-07 13:28

Även om du skulle få en förklaring så hjälper väl det inte så mycket...?
Det finns många andra appar att ladda ner för aktier, väder och kompass.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-07 14:27
Ursprungligen av kenjon:

Även om du skulle få en förklaring så hjälper väl det inte så mycket...?
Det finns många andra appar att ladda ner för aktier, väder och kompass.

Jo, jag vet att den finns en uppsjö i App store men har sett att många har ställt sig den frågan på diverse forum men inte hittat något ordentligt svar. Skulle vara intressant att höra Apples motivering till detta :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 16:00

iPad Air: första snabba intrycket efter ett par dagars användande är att den känns lika tunn som den mini jag använt sedan release. Ljudet är klart mycket bättre än iPad 2 och det finns ta mig tusan bas... för mig som inte kört retina iPads tidigare är skärmen naturligtvis ett stort lyft men uj vad smutsen syns jmfrt med tidigare modeller. Visst är den snabbare men inte alls på det sättet jag hoppats, appar öppnas fortfarande segt och eftersom jag inte spelar eller sysslar med beräkningsmatematik känns A7/M7 som ett ganska akademiskt tillskott.

En iPad Air med iOS 6 - det hade varit ngt det

Var och såg på iPad Air för första gången idag. Definitivt en vit sådan med 128 GB och 4G på tisdag.

Tyckte om känslan och den lätta vikten. Min bakgrund med iPad är en iPad mini.

Kändes skönt att hålla med en hand. Detta blir bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-07 21:40
Ursprungligen av MacMarkus:

Var och såg på iPad Air för första gången idag. Definitivt en vit sådan med 128 GB och 4G på tisdag.

Tyckte om känslan och den lätta vikten. Min bakgrund med iPad är en iPad mini.

Kändes skönt att hålla med en hand. Detta blir bra...

Av ren nyfikenhet, varför känner du att du hugger en iPad Air istället för en iPad Mini Retina? Intressant att höra då du har just en iPad Mini idag.

Har en iPad Air hemma sen i tisdags och iPad mini sen tidigare, jag kommer fortsätta med en iPad mini retina, gillar formatet starkt.
Om jag nu inte blir för sugen och köper något som inte kör iOS innan mini retina finns tillgängligt.

@zinned dels för att jag redan har en iPad mini. Och, kommer att behålla den.

Dels för att jag tyckte inte om varken iPad 3 eller 4:a på grund av designen och vikten. När mini kom så kändes designen så klart mycket fräschare.

Nu är stora iPad redesignat och känns lika fräsch som minin när den kom, på grund av att den lirar i en annan storlek.

Så har inte haft någon stor iPad förut. Nu känns det som en naturlig steg vidare för mig att prova på en sådan i form av iPad Air.

Inget fel egentligen på minin. Men, mycke vill ha mer....

Retina eller inte kan jag inte säga så mycket om, då jag aldrig haft det. Hoppas jag blir positivt överraskat.

Trodde framtiden var Blue.... Den är visst vit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-07 22:58
Ursprungligen av MacMarkus:

@zinned dels för att jag redan har en iPad mini. Och, kommer att behålla den.

Dels för att jag tyckte inte om varken iPad 3 eller 4:a på grund av designen och vikten. När mini kom så kändes designen så klart mycket fräschare.

Nu är stora iPad redesignat och känns lika fräsch som minin när den kom, på grund av att den lirar i en annan storlek.

Så har inte haft någon stor iPad förut. Nu känns det som en naturlig steg vidare för mig att prova på en sådan i form av iPad Air.

Inget fel egentligen på minin. Men, mycke vill ha mer....

Retina eller inte kan jag inte säga så mycket om, då jag aldrig haft det. Hoppas jag blir positivt överraskat.

Ok, ja jag har aldrig haft en Mini men är smått intresserad av den kommande Mini Retina så det var lite av anledningen till att jag frågade

Ursprungligen av MacMarkus:

Trodde framtiden var Blue.... Den är visst vit.

Det hängde jag inte med på

Joke... BluRay

Läste en artikel om BluRay... Där man ville skämta om att framtiden var blå....

Nu har ju inte iPad någon bluRay spelare.

Men till Mac: http://www.ljudochbild.se/nyheter/4k-pa-blu-r...

@zinned tror du kommer att tycka om din ev. nya mini. Den är som en armbandsklocka, med överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-08 15:29

Fick hem mitt svarta Smart Case i skinn idag och även om det krävs en längre tids sedvanlig misshandel så verkar kvaliteten hålla mycket hög standard. Alla cut-outs är löjligt välplacerade, mikrometerpassning på högtalarhålen

Däremot bygger den på alldeles för mycket fett på min anorektiska Air så skickas tillbaka.

Det här med att det är samma CPU är ju lite intressant att grotta i. A7 i både iPad Air, iPhone 5s och iPad Mini. De två förstnämnda finns ju ute och har testats, här av John Gruber:

Citat:

According to Geekbench 3, the iPhone 5S CPU is running at 1.29 GHz and the iPad Air CPU is running at 1.39 GHz — this would account for the iPad Air’s slightly superior benchmark scores.

The iPad Air - daringfireball.net
Anledningen att iPhone 5s inte har samma clock speed är nog värmeutveckling och energiåtgång så det är inte otänkbart att iPad Mini Retina kommer ligga närmare iPhone 5s än iPad Air med tanke på att det finns mindre plats för batteri.

Vad tror ni? Det är ingen våldsam skillnad men ändock!

Själv vill jag känna och klämma på båda innan jag bestämmer mig för vilken storlek som passar mig bäst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-08 19:24
Ursprungligen av zinned:

Jag som hoppades att minin skulle släppas snart men det lär väl dröja .

Är ju definitivt ingen rolig läsning ...

Ursprungligen av memnon:

Jag som hoppades att minin skulle släppas snart men det lär väl dröja .

Är ju definitivt ingen rolig läsning ...

Frågan är om det är sant? Det är alltid så många rykten ute.
Jag var och skulle köpa en Air idag men då började jag känna på gamla Minin och då var det bara att börja om...

Sjutton också, jag vet inte vilken modell jag ska ha och jag vill inte köpa bägge...

Bevaka tråden