Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anderlind:

Ja, verkligen faktum det, mediokra/defekta skärmar, det är premium det.
Priset är iallafall premium, alltid något.

Du har en poäng...Priset och märket innebär att man ställer krav. Det är ju kvalitén man betalar för.

Jag bryr mig om färgåtergivningen. Men jag är mer oroad av rapporterna om gulnade skärmar i nedre 1/3 av skrämen. Det här kommer dessutom att synas mer än tidigare såklart eftersom det finns mycket av vit bakgrund i iOS 7.

Får jag en sådan enhet åker den tillbaka samma dag. Men det här kan i och för sig främst gäller första omgången som gått ut till försäljning i affärerna i staterna. När produktionen kommer igång känns det rimligt att problemet bör försvinna.

Senast redigerat 2013-11-19 02:07
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-19 08:15
Ursprungligen av Anderlind:

Ja, verkligen faktum det, mediokra/defekta skärmar, det är premium det.
Priset är iallafall premium, alltid något.

Det är ju precis det jag säger.

Nu kanske man ska tagga ner lite beträffande färgerna. Det står klart och tydligt att det är samma som förra iPad Mini. Och den har jag inte upplevt några problem med. Tycker det ser bra ut när man använder den. Om färgåtergivningen är samma och upplösningen högre ser jag inget att gnälla över.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-19 08:46
Ursprungligen av pmarriott:

Nu kanske man ska tagga ner lite beträffande färgerna. Det står klart och tydligt att det är samma som förra iPad Mini. Och den har jag inte upplevt några problem med. Tycker det ser bra ut när man använder den. Om färgåtergivningen är samma och upplösningen högre ser jag inget att gnälla över.

Jag håller med. Storm i ett vattenglas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-19 09:09

Lite störigt kan jag tycka det är, av den enkla anledningen att jag nog lätt kan leta efter detta nu. Hade jag aldrig hört talas om detta så är det möjligt att jag aldrig hade märkt det, om inte vid direkt jämförelse med annan iOS-enhet.

Ursprungligen av Vassius:

Jag håller med. Storm i ett vattenglas.

Det är ju precis den attityden som gör att Apples prylar tappar i kvalitet (nu när Apple själva verkar jaga marginaler istället för upplevelse hos kunderna).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-19 10:37
Ursprungligen av Mactastic:

Det är ju precis den attityden som gör att Apples prylar tappar i kvalitet (nu när Apple själva verkar jaga marginaler istället för upplevelse hos kunderna).

Det jag menar är att det inte blev nån uppståndelse över det förra året när första iPad mini kom. Jag tror folk bara försöker leta fel. Förra året var det upplösningen, men nu när det är fixat måste man hitta nåt annat att gnälla över, även om det inte är nytt..

Angående "upplevelse hos kunderna": Handen på hjärtat, hur stor del av kunderna tror du får sämre användarupplevelse av den "dåliga" skärmen? Hur stor del tror du märker det alls? Hur stor del tror du bryr sig ens om de märker det?

Mina högst personliga och ovetenskapliga uppskattningar på ovanstående frågor är: 1%, 2-5%, 1%.

Det gäller att välja sina strider.

AnandTech skriver dessutom att skärmen på iPad mini är bra, bara det att iPad Air är bättre. De nämnde en eller ett par andra plattor som också har bättre skärm än iPad Mini, men jag fick intryck av att de är undantag.

Ursprungligen av Mactastic:

Det är ju precis den attityden som gör att Apples prylar tappar i kvalitet (nu när Apple själva verkar jaga marginaler istället för upplevelse hos kunderna).

Du menar att det är skandal att en relativt prisvärd läsplatta inte har världens vassaste skärm?
Då tycker jag att det är skandal att Apples produkter är gjorda i aluminium, som är ett allmogematerial, och inte samma kompositmaterial som NASA har i sina bränsletankar. När jag beställde min senaste MacBook Pro kom den i en vanlig kartong och inte i en handsnidad trälåda med sammetsinredning. Dessutom var det UPS som levererade den och inte en frack-klädd butler som rullade fram i en Bentley till dörren. Skandal. Ingen upplevelse alls.

Edit: Med prisvärd menar jag inte i relation till annan bråte på marknaden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-19 10:45
Ursprungligen av pmarriott:

Då tycker jag att det är skandal att Apples produkter är gjorda i aluminium, som är ett allmogematerial, och inte samma kompositmaterial som NASA har i sina bränsletankar. När jag beställde min senaste MacBook Pro kom den i en vanlig kartong och inte i en handsnidad trälåda med sammetsinredning. Dessutom var det UPS som levererade den och inte en frack-klädd butler som rullade fram i en Bentley till dörren. Skandal. Ingen upplevelse alls.

Hahaha, sarkasmen är fantastisk! Klockrent

Ursprungligen av zinned:

Lite störigt kan jag tycka det är, av den enkla anledningen att jag nog lätt kan leta efter detta nu. Hade jag aldrig hört talas om detta så är det möjligt att jag aldrig hade märkt det, om inte vid direkt jämförelse med annan iOS-enhet.

Det där med direkt jämförelse fick mig att tänka på föjande fundering kring Air/rMini

http://techcrunch.com/2013/11/18/quoting-shak...

Citat:

The new iPad mini provides a great experience, but it really takes using it next to the original iPad mini to appreciate how much faster it is. Every application I tried loaded significantly faster on the new iPad mini — which you’d hope were true given how much more powerful it is. But using it day-to-day, I honestly didn’t notice the speed improvements all that much for the majority of apps.
<klipp>

Side-by-side, it’s no contest. The original iPad mini seems pokey compared to the new model. But day-to-day, at least right now, the speed difference is not something I think the majority of users will notice simply because they’re not going to be comparing the two side-by-side.

To some degree, the same is true with the new retina display. Side-by-side, there’s no comparison.
<klipp>
But again, day-to-day, unless you’re comparing the old and new iPad minis, I’m not sure the screen upgrade is going to be hugely meaningful to the majority of consumers. If you do a lot of reading on the iPad, then sure. Otherwise, it’s simply not as big of a jump as it has been to retina in the past, in my opinion.

Men det är klart för vissa personer kan färgåtergivningen vara en deal-breaker och då är det bra att informationen finns tillgänlig så att de kan fatta ett informerat beslut.

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att det är skandal att en relativt prisvärd läsplatta inte har världens vassaste skärm?
Då tycker jag att det är skandal att Apples produkter är gjorda i aluminium, som är ett allmogematerial, och inte samma kompositmaterial som NASA har i sina bränsletankar. När jag beställde min senaste MacBook Pro kom den i en vanlig kartong och inte i en handsnidad trälåda med sammetsinredning. Dessutom var det UPS som levererade den och inte en frack-klädd butler som rullade fram i en Bentley till dörren. Skandal. Ingen upplevelse alls.

Edit: Med prisvärd menar jag inte i relation till annan bråte på marknaden.

Roligt inlägg men inte så träffande - om man ska vara ärlig. För ingen har väl ställt kravet om övermänskliga lyxprodukter. Utan snarare är apples produkter premium-produkter inom rimliga gränser.

Nexus och kindle har helt perfekt färgåtergivning för en betydligt billigare peng än ipad mini. Det smärtar att säga tycker jag.

Och det här om att det inte märks; Skillnaden märks tydligt! Så det där argumentet kan folk lägga ner direkt tycker jag.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Roligt inlägg men inte så träffande - om man ska vara ärlig. För ingen har väl ställt kravet om övermänskliga lyxprodukter. Utan snarare är apples produkter premium-produkter inom rimliga gränser.

Nexus och kindle har helt perfekt färgåtergivning för en betydligt billigare peng än ipad mini. Det smärtar att säga tycker jag.

Och det här om att det inte märks; Skillnaden märks tydligt! Så det där argumentet kan folk lägga ner direkt tycker jag.

Lysande. Går det att köra iOS 7 på Nexus och Kindle?

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att det är skandal att en relativt prisvärd läsplatta inte har världens vassaste skärm?
Då tycker jag att det är skandal att Apples produkter är gjorda i aluminium, som är ett allmogematerial, och inte samma kompositmaterial som NASA har i sina bränsletankar. När jag beställde min senaste MacBook Pro kom den i en vanlig kartong och inte i en handsnidad trälåda med sammetsinredning. Dessutom var det UPS som levererade den och inte en frack-klädd butler som rullade fram i en Bentley till dörren. Skandal. Ingen upplevelse alls.

Edit: Med prisvärd menar jag inte i relation till annan bråte på marknaden.

Att debattera med sekter och religiösa undviker jag helst.

Ursprungligen av pmarriott:

Lysande. Går det att köra iOS 7 på Nexus och Kindle?

Nu drygar du dig i onödan.

Ursprungligen av Mactastic:

Att debattera med sekter och religiösa undviker jag helst.

Apropå religion, herrejesus. Ok, seriöst - jag tror att Apple har valt att lägga sig på en nivå där spridningen mellan skärmarna och därmed kassationen blir minimal. Med Nexus och Kindle som säljer i volymer långt mindre än iPad Mini är det enklare att hantera en högre kassation. I fallet med iPad Mini skulle tillverkarna förmodligen inte kunna hantera en högre volym vilket blir resultatet av en större kassation. I det här fallet är nog Apple offer för sin egen framgång. Att kassera några skärmar fler har inte så stor inverkan på marginalerna ekonomiskt, utan här handlar det om produktionskapacitet. Och att varje iPad Mini har samma färgåtergivning är också kvalitet och upplevelse. Hur skulle det kännas om du fick ett av de bättre exemplaren, men något går galet och den blir utbytt till ett av de sämre? Inte jättekul, och om den är inom specifikationen så kan du inte få den utbytt igen.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nu drygar du dig i onödan.

Man kan aldrig vara för dryg. Eller dryg tillräckligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-19 12:07
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nexus och kindle har helt perfekt färgåtergivning för en betydligt billigare peng än ipad mini. Det smärtar att säga tycker jag.

Vilken upplösning kör Nexus och Kindle på sina skärmar? Det är ju viktigt i sammanhanget, när vi diskuterar skärmar som ska kunna klassas som "high end" på mobila enheter.

OK, för att förklara mitt gnäll lite- detta är summan av Apples leveranser till mig det senaste året:

iPhone 5: Repad från fabrik.
iPad 4: Gul skärm. Byttes på garanti
iPhone 5S: Hemknappen "fastnade" i intryckt läge. Byttes på garanti
iPad air: Gul i vänsterkant. Repad från fabrik. Safari kraschar 5-10 ggr per dag.

Historiken för åren innan (från iPad 1 och iPhone 3G): Inga reklamationer alls.

Men, det är klart man ska vara nöjd med detta? Framförallt när Apple höjer priset med 10% till i år.

Ursprungligen av zinned:

Vilken upplösning kör Nexus och Kindle på sina skärmar? Det är ju viktigt i sammanhanget, när vi diskuterar skärmar som ska kunna klassas som "high end" på mobila enheter.

Kindle pixeldensitet 323ppi och Nexus 323ppi. Totalt sett färre antal pixlar men på en mindre skärmyta.

Ursprungligen av Mactastic:

OK, för att förklara mitt gnäll lite- detta är summan av Apples leveranser till mig det senaste året:

iPhone 5: Repad från fabrik.
iPad 4: Gul skärm. Byttes på garanti
iPhone 5S: Hemknappen "fastnade" i intryckt läge. Byttes på garanti
iPad air: Gul i vänsterkant. Repad från fabrik. Safari kraschar 5-10 ggr per dag.

Historiken för åren innan (från iPad 1 och iPhone 3G): Inga reklamationer alls.

Men, det är klart man ska vara nöjd med detta? Framförallt när Apple höjer priset med 10% till i år.

Min historik:
MacBook Pro 2008: Logikkort + HD kaputt inom garanti.
MacBook Pro 2010: Inga problem
Apple Cinema Display 24": Inga problem
MacBook Pro 2011: Inga problem
iPhone 3G: Inga problem
iPhone 3GS: Inga problem
iPhone 4: Inga problem
iPad 1: Inga problem
iPhone 4S: Inga problem
iPad 2: Inga problem
iPod Nano: Inga problem
iPhone 5: Inga problem
iPad 3: Inga problem
iPad Mini: Inga problem
iPhone 5s: Inga problem
iPad Air: Inga problem

Skulle vilja påstå att få tillverkare hade lyckats med en så lång rad av produkter utan att leverera något exemplar av dynga.

Ursprungligen av pmarriott:

Min historik:
MacBook Pro 2008: Logikkort + HD kaputt inom garanti.
MacBook Pro 2010: Inga problem
Apple Cinema Display 24": Inga problem
MacBook Pro 2011: Inga problem
iPhone 3G: Inga problem
iPhone 3GS: Inga problem
iPhone 4: Inga problem
iPad 1: Inga problem
iPhone 4S: Inga problem
iPad 2: Inga problem
iPod Nano: Inga problem
iPhone 5: Inga problem
iPad 3: Inga problem
iPad Mini: Inga problem
iPhone 5s: Inga problem
iPad Air: Inga problem

Skulle vilja påstå att få tillverkare hade lyckats med en så lång rad av produkter utan att leverera något exemplar av dynga.

Helt ärligt förstår jag inte vad du är ute efter. Klart som fan kräsna konsumenter blir besvikna när det visar sig att retina-mini har sämre färgrepresentation än samtliga retinor samt samtliga konkurrenter.

Vad vill du ha sagt? Att vi inte har rätt att åtminstone tycker det här är tråkigt? Vem är du att tala om för oss att vi inte har rätt att känna så?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-19 12:50
Ursprungligen av Mactastic:

OK, för att förklara mitt gnäll lite- detta är summan av Apples leveranser till mig det senaste året:

iPhone 5: Repad från fabrik.
iPad 4: Gul skärm. Byttes på garanti
iPhone 5S: Hemknappen "fastnade" i intryckt läge. Byttes på garanti
iPad air: Gul i vänsterkant. Repad från fabrik. Safari kraschar 5-10 ggr per dag.

Historiken för åren innan (från iPad 1 och iPhone 3G): Inga reklamationer alls.

Men, det är klart man ska vara nöjd med detta? Framförallt när Apple höjer priset med 10% till i år.

Det är klart man inte ska vara nöjd med en sån historik, men du måste ju förstå att du har haft otur. Om det var generellt dålig kvalitet på Apple-prylar skulle det skrivas om det på ett helt annat sätt. De säljer så ofattbara volymer att det är ofrånkomligt att vissa har otur mer än en gång.

Jag och frugan har köpt fyra Macar, fem iPhones, fyra iPads och en massa kringutrustning från Apple de senaste tre åren, och det enda som har strulat nämnvärt är en extern Superdrive som slutade ta emot skivor.

Om jag också skulle dra slutsatser utifrån egna erfarenheter skulle jag bestämt hävda att Apple gör kanonbra saker.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-19 13:02
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Helt ärligt förstår jag inte vad du är ute efter. Klart som fan kräsna konsumenter blir besvikna när det visar sig att retina-mini har sämre färgrepresentation än samtliga retinor samt samtliga konkurrenter.

Vad vill du ha sagt? Att vi inte har rätt att åtminstone tycker det här är tråkigt? Vem är du att tala om för oss att vi inte har rätt att känna så?

Självklart får ni tycka vad ni vill, det är väl ingen som har motsatt sig?

Det som är tröttsamt är när en missnöjd minoritet vill göra gällande att ALLA ska vara missnöjda för att det bara ÄR en undermålig produkt. Krydda med lite domedagsprofetior och hur mycket bättre det var förr och låt puttra en stund.

Alla konsumenter är inte kräsna. Det finns folk som knappt ser skillnad på retina och icke-retina rent av. Tror du de bryr sig om korrekt färgrepresentation?

Ursprungligen av Vassius:

Det är klart man inte ska vara nöjd med en sån historik, men du måste ju förstå att du har haft otur. Om det var generellt dålig kvalitet på Apple-prylar skulle det skrivas om det på ett helt annat sätt. De säljer så ofattbara volymer att det är ofrånkomligt att vissa har otur mer än en gång.

Jag och frugan har köpt fyra Macar, fem iPhones, fyra iPads och en massa kringutrustning från Apple de senaste tre åren, och det enda som har strulat nämnvärt är en extern Superdrive som slutade ta emot skivor.

Om jag också skulle dra slutsatser utifrån egna erfarenheter skulle jag bestämt hävda att Apple gör kanonbra saker.

Hur kan det vara otur? Om 1% av Apples enheter skulle ha fel (vilket är en ok siffra generellt) så skulle sannolikheten att jag får fel på alla leveranser inte gå att mäta. Titta på macrumors och andra forum så inser du att det händer trots att du inte har några problem.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Helt ärligt förstår jag inte vad du är ute efter. Klart som fan kräsna konsumenter blir besvikna när det visar sig att retina-mini har sämre färgrepresentation än samtliga retinor samt samtliga konkurrenter.

Vad vill du ha sagt? Att vi inte har rätt att åtminstone tycker det här är tråkigt? Vem är du att tala om för oss att vi inte har rätt att känna så?

Jag tycker att det är aningen för mycket att raljera över hur Apple skiter i upplevelsen och bara tänker på förtjänsten iom att färgåtergivning på iPad Mini enligt en källa skulle vara samma som i föregående modell (som jag för övrigt tycker är utmärkt). Att du sen har haft lite missflyt med dina senaste köp är en annan femma. Om jag nu ska parkera mig på andra ändan av skalan och säga att en kräsen konsument ≠ ägare av iPad Mini. En kräsen konsument kan väl inte köpa den lilla budget-modellen? Kräsna konsumenter köper iPad Air med 4G och 128 GB minne.
Jag har redogjort för en högst plausibel orsak till varför Apple valt att ligga lågt när det gäller färgåtergivningen. Exakt vad som ligger bakom vet endast Apple och kanske får vi veta om 20 år när Cook skriver sina memoarer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-19 13:18
Ursprungligen av Mactastic:

Hur kan det vara otur? Om 1% av Apples enheter skulle ha fel (vilket är en ok siffra generellt) så skulle sannolikheten att jag får fel på alla leveranser inte gå att mäta. Titta på macrumors och andra forum så inser du att det händer trots att du inte har några problem.

Apple har sålt 700 000 000 iOS-enheter. 1% av det är 7 000 000. Är det konstigt att man hör klagomål? Om en lika stor andel av de nöjda kunderna ventilerade sina åsikter och erfarenheter online skulle vi behöva fler forum.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker att det är aningen för mycket att raljera över hur Apple skiter i upplevelsen och bara tänker på förtjänsten iom att färgåtergivning på iPad Mini enligt en källa skulle vara samma som i föregående modell (som jag för övrigt tycker är utmärkt). Att du sen har haft lite missflyt med dina senaste köp är en annan femma. Om jag nu ska parkera mig på andra ändan av skalan och säga att en kräsen konsument ≠ ägare av iPad Mini. En kräsen konsument kan väl inte köpa den lilla budget-modellen? Kräsna konsumenter köper iPad Air med 4G och 128 GB minne.
Jag har redogjort för en högst plausibel orsak till varför Apple valt att ligga lågt när det gäller färgåtergivningen. Exakt vad som ligger bakom vet endast Apple och kanske får vi veta om 20 år när Cook skriver sina memoarer.

Nu utgår du ju ifrån att man automatiskt vill ha ipad air om man är en kräsen konsument. Så är naturligtvis inte fallet. Jag är totalt ointresserad av ipad air då jag tycker att enheten är för stor för att bära med precis överallt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nu utgår du ju ifrån att man automatiskt vill ha ipad air om man är en kräsen konsument. Så är naturligtvis inte fallet. Jag är totalt ointresserad av ipad air då jag tycker att enheten är för stor för att bära med precis överallt.

Jag förstår bara inte hur man kan sätta 7" skärm i samma mening som kräsen konsument. Det är som att i egenskap av kräsen konsument lyssna på klassisk musik i dyra hörlurar på bussen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag förstår bara inte hur man kan sätta 7" skärm i samma mening som kräsen konsument. Det är som att i egenskap av kräsen konsument lyssna på klassisk musik i dyra hörlurar på bussen.

Du är ju helt hopplös. Är du alltid så här? Du är ju bara sarkastisk utan argument. Ska man behöva påtala att det är möjligt att vara kräsen även när det gäller denna produktkategori?

Men visst visst! Herr X på forum Y bestämmer såväl vad som är bra/dåligt och vad man har rätt att vara besviken på. Dessutom menar han att definitionen av 'kräsen konsument' är lik exakt som en dragen kvadratrot. Nåväl. Den anonyma formumexperten vet allt, ser allt och dessutom är Apple alltid bäst. Nåde den som säger ett enda kritiskt ort.

Nåja. Lev väl och tro du på dina ord.

En sista fråga bara: tillhör du den jobbiga skara applekonsumenter som köper maxad enhet mest för att kvalificera sig till den lyxiga kategorin "professionell användare"?

Senast redigerat 2013-11-19 14:05
Bevaka tråden