Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Britter?

Engelskmän, jag var upprörd och gjorde fel ordval!

Ursprungligen av PeeMaN:

Engelskmän, jag var upprörd och gjorde fel ordval!

Skämt å sido, det är intressant att Storbrittannien ibland väljer att tävla som Storbrittannien (företrädevis i individuella sporter) men i lagsporter som Skottland, Wales, Nord-Irland och England.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skämt å sido, det är intressant att Storbrittannien ibland väljer att tävla som Storbrittannien (företrädevis i individuella sporter) men i lagsporter som Skottland, Wales, Nord-Irland och England.

Har själv aldrig fattat detta (är 50% engelsk), dels att man inte spelar tillsammans (England, Skottland, Wales och Nord Irland) inom fotboll, men inom andra sporter så är det Storbritannien.

Fast det lustiga är att på 70-talet körde man som Storbritannien med världsklass förare från Nya Zeeland Speedway World Team Cup - Wikipedia, the free encyclopedia för att sedan köra som England utan (1974).

Min engelska polare (som är gift med en italienska) vars son spelar i MK Dons, anser att England spelar 20 år för gammal fotboll, och trodde och hoppades på Italien.

Mina böcker jag beställde i början av denna månad har ännu inte kommit (http://www.99mac.se/99lounge/246539-ja-e-sa-javla-glad-idag-38.html#post2078831). Tydligen var de svåra att få tag på, kanske rent av utgångna, så jag får fixa fram ngt annat att läsa tills jag ev får dem...

Är också hängig o aningen less. Detta är sista veckan på mitt nuvarande jobb, iofs ngt jag accepterat men ändock innebär det att jag kommer vara utan arbete ett tag. Lördag är min sista dag o jag längtar dit för då sätter jag mig på en tidig buss till Stockholm med boende på Af Chapman, Mosquito på Södra teatern o allmän avkoppling från "vardagen"

behöver koppla av från mig...

Why mad ?!...

Jag har satt dekaler på en bil med denna dryck

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-28 01:12

Det finns de med miljoner på banken men som låter sig luras på nätet.

-Det, och att det bevisligen finns pengar att tjäna på att lura folk online gör mig sur.

Om någon vill göra mig riktigt, seriöst förbannad, ska de sno min tvättid. Grannen som tog min, där slog det naturliga urvalet helt fel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-03 14:12
Ursprungligen av Capeman:

Om någon vill göra mig riktigt, seriöst förbannad, ska de sno min tvättid. Grannen som tog min, där slog det naturliga urvalet helt fel.

Då stannar du deras tvättmaskin och kastar tvätten på golvet.:mad: Det är i alla fall sådana tankar jag får när det händer att jag får en stulen tvättid.

Ursprungligen av joakimo:

Då stannar du deras tvättmaskin och kastar tvätten på golvet.:mad: Det är i alla fall sådana tankar jag får när det händer att jag får en stulen tvättid.

Det har hänt att jag gjort det. I just detta fallet fattade jag dock inte hur man stoppade den ena tvättmaskinen...

Ursprungligen av Capeman:

Det har hänt att jag gjort det. I just detta fallet fattade jag dock inte hur man stoppade den ena tvättmaskinen...

Är det trefasmaskiner (400Volt) skall det finnas en säkerhetsbrytare på väggen.

Notera att en säkerhetsbrytare normalt inte får användas för start/Stopp. Däremot får den användas i ett nödläge.
varför? Jo för den är designad att HÅLLA STRÖMMEN BRUTEN, inte att BRYTA den - två olika saker.

Så, rätt är att man stänger av motorn eller vad det är frågan om på den normala brytaren/vredet/knappen.
SEN slår man ner säkerhetsbrytaren och därefter kan man JOBBA på maskinen i fråga.

Använder man säkerhetsbrytaren för start/stopp så blir det en ljusbåge inne i den varje gång du slår av/på,
efter ett tag kommer den sluta fungera och då är det ju inte säkert att den fungerar om du behöver den i ett nödläge...

Att någon kärring tar ens tvättid klassar jag enligt lagen om pölsa* som ett nödläge....

*Pölsa
Känd skylt på Göteborgsrestaurang att Öl endast serveras ihop med matbeställning.
Såsom mat räknas all mat, även fisk och skulle Pölsa serveras finns det beslut om att den trots allt skall räknas såsom mat...

Ursprungligen av joakimo:

Då stannar du deras tvättmaskin och kastar tvätten på golvet.:mad: Det är i alla fall sådana tankar jag får när det händer att jag får en stulen tvättid.

Tyvärr finns det tvättstugor där var och en har en egen låscylinder till tvättstugan så du kan inte komma in där när vederbörande har stängt om maskinerna. Annars fungerar den metoden utmärkt, har själv tillämpat den förr.

Ursprungligen av pmarriott:

Tyvärr finns det tvättstugor där var och en har en egen låscylinder till tvättstugan så du kan inte komma in där när vederbörande har stängt om maskinerna. Annars fungerar den metoden utmärkt, har själv tillämpat den förr.

Så är det hos oss, men av någon anledning hade evolutionens miss till granne inte låst...

Och jag blev sur på min idiot till granne som tvättade sin husvagn på vägen på ett sådant sätt att han blockerade hela vägen. Och han var fullständigt blind (eller rättare sagt döv) för tutningar, rop och annat.

Kan bara beskrivas som en total knallkork eller med Capemans strålande beskrivning "evolutionsmiss"

Ha, ni tror att ni har problem bara för att ni har grannar som inte är vassaste verktyget i lådan (taget från engelskan)...

Jag har hört att "klaga aldrig på din chef, för det finns alltid en värre", men vette fan om jag inte kommit längst ner i tunnan ändå.

Efter semestern blir det att jaga rätt på ett jobb där fokusen ligger på att göra jobbet (och trivas) istället för att lägga halva energin på att parera chefen hela tiden...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Ha, ni tror att ni har problem bara för att ni har grannar som inte är vassaste verktyget i lådan (taget från engelskan)...

Jag har hört att "klaga aldrig på din chef, för det finns alltid en värre", men vette fan om jag inte kommit längst ner i tunnan ändå.

Efter semestern blir det att jaga rätt på ett jobb där fokusen ligger på att göra jobbet (och trivas) istället för att lägga halva energin på att parera chefen hela tiden...

Det är inte kul med en värdelös chef - i mitt fall så har jag alltid haft bra chefer men för några år sedan så hade jag en chef som jag inte gick ihop med - det var ingenting farligt mer än att hen gav mig nollpåslag och inte hade koll (enligt mig då) på vad jag gjorde

För två år sedan så flyttade hen ner till stockholm och började som chef där. Hörde nyssatt hen blev över vid senaste omorgen och fick gå.

Jag kan inte påstå att jag blev ledsen över att höra det:cool:

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte kul med en värdelös chef - i mitt fall så har jag alltid haft bra chefer men för några år sedan så hade jag en chef som jag inte gick ihop med - det var ingenting farligt mer än att hen gav mig nollpåslag och inte hade koll (enligt mig då) på vad jag gjorde

Kanske lite lättare om man har andra medarbetare, vi är bara två...

Citat:

Jag kan inte påstå att jag blev ledsen över att höra det:cool:

Karma...

Om man bara är två,
då bör man kanske gå...

Skämt åsido, det lät inte kul

Denna vecka är det åter dax för det årliga evenemang i Sundsvall då staden förvandlas till en gigantisk marknad av diverse skräp, höjljudd musik i otaliga tält, stora scener byggs upp i stan, ficktjuvarna flockas, det pinkas i portar trots hundratalet pissoarer o slutligen när allt städas undan på lördag/söndag som staden ser ut som en soptipp...

mao Gatuf(p)esten

Jag undviker den, jag gillar konserter o en sådan festival som Stockholm Jazz(fram till 2010) men inte detta. Jag får panik av att traska genom stan under detta. Vartenda cell i min kropp skriker att jag ska därifrån - så jag håller mig borta.

Till råga på allt ställer i år Kommunen en fråga till festivalbesökarna om de tycker att statyn av stadens grundare ska få stå kvar eller flyttas. Tro fanken att man får svar som man frågar...

Jag hade lämnat över alla papper och kvitton etc till en revisor (rekommenderad av familjen) som skulle ta hand om redovisningen av min enskilda firma det här året och även min personliga. Hen bor i en närliggande stad. Jag har haft svårt att få tag på människan men jag har fått veta att det blev lite över så det ska inte bli något problem eller så. Dock har det inte kommit några papper eller någon faktura fast det skulle bli så. Inte fått papper hem.

Dock fick jag ett från skattemyndigheten som undrar vart min redovisning är. Jag lämnade pappren till männskan i februari. ALLT. Jag har nada. Får inte tag på männskan! Det kanske blev semester, vad vet jag, men det här känns inte bra..

Den som har något råd att ge får gärna kontakta mig..

Ursprungligen av klarabara:

...men det här känns inte bra..

Den som har något råd att ge får gärna kontakta mig..

Kan förstå dina känslor. Hur länge sedan hade ni kontakt? Hur långt borta är "närliggande stad" ?

Ursprungligen av klarabara:

Jag hade lämnat över alla papper och kvitton etc till en revisor (rekommenderad av familjen) som skulle ta hand om redovisningen av min enskilda firma det här året och även min personliga. Hen bor i en närliggande stad. Jag har haft svårt att få tag på människan men jag har fått veta att det blev lite över så det ska inte bli något problem eller så. Dock har det inte kommit några papper eller någon faktura fast det skulle bli så. Inte fått papper hem.

Dock fick jag ett från skattemyndigheten som undrar vart min redovisning är. Jag lämnade pappren till männskan i februari. ALLT. Jag har nada. Får inte tag på männskan! Det kanske blev semester, vad vet jag, men det här känns inte bra..

Den som har något råd att ge får gärna kontakta mig..

1. Hör av dig till skatteverket och förklara läget
2. Ta dig till "närliggande stad och hälsa på din revisor

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-07 07:53
Ursprungligen av klarabara:

Jag hade lämnat över alla papper och kvitton etc till en revisor (rekommenderad av familjen) som skulle ta hand om redovisningen av min enskilda firma det här året och även min personliga. Hen bor i en närliggande stad. Jag har haft svårt att få tag på människan men jag har fått veta att det blev lite över så det ska inte bli något problem eller så. Dock har det inte kommit några papper eller någon faktura fast det skulle bli så. Inte fått papper hem.

Dock fick jag ett från skattemyndigheten som undrar vart min redovisning är. Jag lämnade pappren till männskan i februari. ALLT. Jag har nada. Får inte tag på männskan! Det kanske blev semester, vad vet jag, men det här känns inte bra..

Den som har något råd att ge får gärna kontakta mig..

Råkade utför något liknande för en massa år sedan. Hade haft mitt företag några år och skötte bokföringen och deklarationen själv. Det blev med tiden för mycket för mig så en av mina kunder (som hade en bokföringsbyrå) sa att han kunde ta det för mig. Allt rullade på bra under några år så det kändes bra att bli avlastad med pappersexercisen. En dag berättade han för mig att han låg i skilsmässa men att det inte skulle påverka hans arbete. Det gjorde det inte heller till en början. Men jag fick titt som tätt påminnelser från skattemyndigheten att momsen inte var redovisad och efter ett tag bytte jag till en annan bokhållare.

För att hon skulle rulla vidare med arbetet skickade hon mig till den tidigare snubben för att hämta allt gammalt bokföringsmaterial. Då var han plötsligt inte anträffbar och skulle på möten hit och dit. Det gick så långt att vi fick hota med polisanmälan om han inte lämnade ut mina dokument. När vi till sist fick in allt material upptäckte vi att han hade gjort all bokföring för fem år den senaste veckan innan vi fick det. Min nya bokföringshjälp kollade då upp mina gamla deklarationer hos skattemyndigheten och det fanns inte en siffra som stämde med materialet han lämnat till oss. Nu var det bara att göra om allt arbete fem år bakåt. Vi pratade med en person på skattemyndigheten och förklarade hur det hela låg till och det var inga problem för dem. Hade jag dock betalat in för lite i skatter under perioden skulle jag däremot betala in mellanskillnaden plus förseningsavgift. Nu blev det som tur var åt andra hållet och jag fick istället en fet återbetalning som tyvärr mer eller mindre gick till arvode för bokföringsarbetet.

Sen jag var där sist har vi pratat i telefon, då sa den att det hade varit lite stressigt och mycket med en flytt. På hemsidan står det samma adress dock. Skatteverket är samtalat med. Har mailat revisorn och ringt, men mobilen är avstängd.. vill inte gärna åka en timma för att finna ett stängt hus.

Ursprungligen av klarabara:

Sen jag var där sist har vi pratat i telefon, då sa den att det hade varit lite stressigt och mycket med en flytt. På hemsidan står det samma adress dock. Skatteverket är samtalat med. Har mailat revisorn och ringt, men mobilen är avstängd.. vill inte gärna åka en timma för att finna ett stängt hus.

Hade en konsult som har nyckelperson i ett utvecklingsprojekt en gång. Han hade ett stort behov att dra sig undan då och då, oftast i kombination med att vi var i desperat behov att komma i kontakt med honom. Detta var på tiden före då e-post var något som fanns utanför universitetsvärlden etc. Internet till privatpersoner hade precis börjat dyka upp. Hursomhelst, ett telegram med en televerkare som åkte ut till honom och ringde på dörren gjorde susen.

Det var utlovat mycket regn och åska idag på förmiddagen. Det behövs verkligen, det är kvavt som helsike. Vad blev det av det? Inget. Det kom typ 3 droppar regn och inte tillstymmelsen till åska. Jag älskar åska och känner mig grundlurad när det står åska i väderleksrapporten men inte kommer någon.

Ursprungligen av pmarriott:

Det var utlovat mycket regn och åska idag på förmiddagen. Det behövs verkligen, det är kvavt som helsike. Vad blev det av det? Inget. Det kom typ 3 droppar regn och inte tillstymmelsen till åska. Jag älskar åska och känner mig grundlurad när det står åska i väderleksrapporten men inte kommer någon.

jag gillar också åska ..

förutom den gången för några år sedan den slog ut mina tre interna hårddiskar, min primära backup och min sekundära backup ... (dock överlevde min Mac Pro .. helt otroligt) ... sedan dess har jag även offsite backup .. men förlorade den gången månader med arbete ... ..

då var jag sur ..

Ursprungligen av gotfredsen:

jag gillar också åska ..

Inte sur, mest förvirrad. Enligt programmet för ett evenemang som jag ska framträda på imorgon så heter jag... Robert Näslund.

(Jag heter faktiskt Jonatan Staaf...)

Ursprungligen av Papperskatt:

Inte sur, mest förvirrad. Enligt programmet för ett evenemang som jag ska framträda på imorgon så heter jag... Robert Näslund.

(Jag heter faktiskt Jonatan Staaf...)

He he, det påminner mej om när farsan skulle skriva en artikel om en tysk som heter "Emil Müller", men eftersom han är lika speedway tokig som mej så råkade han skriva "Egon Müller" (som råkar vara 1983-års speedway världsmästare)...

Bevaka tråden