Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Skänk den till mig

Näru!!!

Ursprungligen av LCR:

Vad tycker du jag ska göra med min vinylsamling då?

Digitalisera den eller skrota den.

Ursprungligen av LCR:

Vad tycker du jag ska göra med min vinylsamling då?

Men vinyl är inte stenålder längre - nu är vinyl häftigt och känsla.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Digitalisera den eller skrota den.

Vi har uppenbarligen olika förhållningssätt till detta ämne...

Ursprungligen av BlackSmp:

Men vinyl är inte stenålder längre - nu är vinyl häftigt och känsla.

Vinyl har alltid varit vad det fortfarande är.

Att andra inte gillar det har jag inga problem med, men tänker inte ta kritik för att jag gillar formatet.

Med backup to disc fick du allt sparat inklusive data från xml fil så att hur många ggr en låt är spelad etc.

Dessutom är eller var det enda officiella sättet Apple kunde garantera att sådan info behålls mellan Windows och OSX.

Att kopiera över filer kan jag mycket väl göra men xml-filen kan inte överföras så som jag förstått det.

EDIT:
Tydligen skall det gå att föra över xml-fil nu.
Men Tobias du tycker då att jag skall kasta de skivor som redan är backup och börja om från början på USB-minne istället?

Finns ju inget snyggt sätt att göra det på och behålla play count...

Det blir ingen Mopar den här gången...

Felkalkylering gör att projektet inte blir av. Fattar inte all den mentala energi och tid jag lagt på mina planer.

Ah, life goes on...

  • Medlem
  • 2011-08-02 09:58

Min ena externa hårddisk är nog på väg att vandra vidare. Det tar ca 4 minuter att kopiera 300 MB med FW800.

Borde använt mer solkräm igår, men kräftsäsongen är ju snart här! Suck.

Jag är sur för att jag inte är ledig idag.

  • Medlem
  • 2011-08-02 12:08

Att denna tråd är som 99s svar på Facebook!
Folk skriver en massa skit som hör hemma på FB. (Samma sak med glad-tråden)

Hur som helst, syftet med tråden var väl att folk skulle få skälla av sig utan att behöva förklara varför. Här skriver vi när vi är sura utan att behöva försvara varför vi är sura - eller?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-02 22:12

Verkar vara strul med mina 8GB SO-DIMM, datorn hänger sig / krashar osv. Så har backat tillbaka till 4GB och då verkar den stabil.
Orka RMA'a saker :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 21:04

Vilket fabrikat på minnena?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-04 07:53

Corsair, har fungerat bra ett par månader så får se vad som händer. Skulle inte förvåna mig om deras tester visar OK.
Får se, RAM kostar inte allt för mycket just nu, så det kanske blir att köpa nya 8GB och se.

Ursprungligen av kenjon:

Vilket fabrikat på minnena?

Jag har irriterat mig på en röklukt som kommer in i min lägenhet utan verklig ingång, det kommer in nånstans ifrån men försvinner sedan igen. Idag tog jag tag i saken och det visar sig att det kommer upp i min lägenhet genom golvet för min idiot (faktiskt) till granne har rökt så förbannat mycket att det gått igenom hans tak/mitt golv! Det värsta av allt är att det inte går att göra något åt skiten! "Vi kan inte förbjuda honom att röka"

Varje gång som idioten tar ett bloss får jag röklukt hos mig. Det är inte lite heller, min syster som faktiskt röker tyckte att det kändes som om det puffades hemma hos mig. Vad gör man? Kan människan betala hyran så jag åtminstone kan jobba någon annanstans?

Den enda solstrålen i sammanhanget är att det i vart fall inte är gaderoben, då vet jag inte vad jag skulle göra av mig. Stämningsansökan?

Människor får röka bäst de vill bara jag slipper befatta mig med skiten, nu kommer det oinbjudet in i min lägenhet och det finns inget sätt att stoppa det. Min vrede känner inga gränser.

Ursprungligen av klarabara:

Jag har irriterat mig på en röklukt som kommer in i min lägenhet utan verklig ingång, det kommer in nånstans ifrån men försvinner sedan igen. Idag tog jag tag i saken och det visar sig att det kommer upp i min lägenhet genom golvet för min idiot (faktiskt) till granne har rökt så förbannat mycket att det gått igenom hans tak/mitt golv! Det värsta av allt är att det inte går att göra något åt skiten! "Vi kan inte förbjuda honom att röka"

Varje gång som idioten tar ett bloss får jag röklukt hos mig. Det är inte lite heller, min syster som faktiskt röker tyckte att det kändes som om det puffades hemma hos mig. Vad gör man? Kan människan betala hyran så jag åtminstone kan jobba någon annanstans?

Den enda solstrålen i sammanhanget är att det i vart fall inte är gaderoben, då vet jag inte vad jag skulle göra av mig. Stämningsansökan?

Människor får röka bäst de vill bara jag slipper befatta mig med skiten, nu kommer det oinbjudet in i min lägenhet och det finns inget sätt att stoppa det. Min vrede känner inga gränser.

Det kan du nog klaga på. Gör en anmälan till miljöförvaltningen. Kommer du inte ihåg advokaten som fick någon domstol att förbjuda grannen att röka i trädgården? Hon överklagade förvisso och fick rätt, men det känns på något sätt mer rimligt att man inte kan klaga när man är utomhus. Nu är ni ju båda inomhus. Då får han väl gå ut och röka?

Ursprungligen av klarabara:

Jag har irriterat mig på en röklukt som kommer in i min lägenhet utan verklig ingång, det kommer in nånstans ifrån men försvinner sedan igen. Idag tog jag tag i saken och det visar sig att det kommer upp i min lägenhet genom golvet för min idiot (faktiskt) till granne har rökt så förbannat mycket att det gått igenom hans tak/mitt golv! Det värsta av allt är att det inte går att göra något åt skiten! "Vi kan inte förbjuda honom att röka"

Varje gång som idioten tar ett bloss får jag röklukt hos mig. Det är inte lite heller, min syster som faktiskt röker tyckte att det kändes som om det puffades hemma hos mig. Vad gör man? Kan människan betala hyran så jag åtminstone kan jobba någon annanstans?

Den enda solstrålen i sammanhanget är att det i vart fall inte är gaderoben, då vet jag inte vad jag skulle göra av mig. Stämningsansökan?

Människor får röka bäst de vill bara jag slipper befatta mig med skiten, nu kommer det oinbjudet in i min lägenhet och det finns inget sätt att stoppa det. Min vrede känner inga gränser.

Även om din granne nu är idiot.... Så är det långt ifrån HANS fel eller HANS problem att det går upp rök genom golvet. Står det inte i hyresavtalet att han inte får röka i lägenheten är det hans rätt att röka sönder sina lungor hur mycket han vill.
Lägg din vrede på att huset inte är ordentligt byggt eller något annat, inte på din granne...

Ursprungligen av PeeMaN:

Även om din granne nu är idiot.... Så är det långt ifrån HANS fel eller HANS problem att det går upp rök genom golvet. Står det inte i hyresavtalet att han inte får röka i lägenheten är det hans rätt att röka sönder sina lungor hur mycket han vill.
Lägg din vrede på att huset inte är ordentligt byggt eller något annat, inte på din granne...

Cigarett-rök går igenom allt. Det har inte med bygget att göra över huvud taget. Det är bara en mans (idiotiska) beroende som fuckar upp min bostad. Inget annat.

Observera att jag har min vrede på att min granne fuckar upp min bostad inte på grannen i sig.

Det visar sig, jag ska prata med hyresvärden imorrn och påtala att jag nu vet med ganska stor säkerhet vart det hela kommer ifrån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 23:48

Sanitär olägenhet kan du hänvisa till.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-04 11:12

Lider med Klarabara, passiv rökning är inte kul, allra värst i sitt eget hem...
Men visst har det med bygget att göra?
Jag har varit med om att rök från balkonger gått in i lgh via vädringsfönster,
men om hans tak (ditt golv) är gjuten betong så går inte röken igenom, däremot träbjälklag om det rökes rejält...
(Jag är dock ingen byggnadsingenjör.)
Det är ju nästan en form av brand/rök-skada.
Kanske (hem-)försäkringsbolaget kan ge dig råd inför snack med hyresvärd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-04 11:30

Vanligast brukar vara via ventilationen, t ex ventiler i rummen/toa eller över spisen. Ingen hjälp men kanske det inte kommer via golvet...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-04 12:03
Ursprungligen av kenjon:

Vanligast brukar vara via ventilationen, t ex ventiler i rummen/toa eller över spisen. Ingen hjälp men kanske det inte kommer via golvet...

Nja, i så fall är det något fel med ventilationen. Det skall alltid vara ett plus-utflöde från lägenheter även då man inte har fläktar på taken. I alla händelser är det fastighetsägaren som bär ansvaret för att sådana här olägenheter inte uppstår. Självklart måste det finnas en praxis för detta. Man kontaktar Miljöförvaltningen i kommunen om detta.

Jag har själv haft en mycket svag röklukt från lägenhet under. Nu har tanten avlidit, så nu är det borta. Det var dock aldrig något besvär egentligen för det var så svagt att man fick böja sig under sängen mot golvet för att känna det.

I och med att det kommer mitt i rummet långt från alla ventiler och jag bor högst upp så, nä, det är genom golvet. Fastighetsskötaren sa att det inte fanns något de kunde göra. Var det ventilationen så skulle det inte vara ett problem men nu är det för att människan rökt så mycket att det gått igenom färgen och då kommer det fortsätta vara så.

Ska höra mig för vad man kan göra, för det känns verkligen inte bra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-04 17:18

Ge inte upp!

Nästan relaterat till klarabella (nåja, fläktar och ett mindre problem).

Var och köpte en ny köksfläkt. Eftersom vi har ett Alliancesystem (med centralfläkt uppe i taket) så är det bara speciella fläktar som passar. Fick en och tog hem den.

Men givetvis så har de gett mig en fläkt för lägenheter som bara har en stickpropp istället för den som är avsedd för villa och har en styrning av fläkten på taken!

Stålande!

Det är givetvis enkelt att fixa/byta men jag blev irriterad så här på morgonen när jag hade rivit ner hela den gamla fläkten innan jag upptäckte att det var fel system...

I måndags kväll - en idiot backar ut från en parkeringsruta utan att titta, och kör på min bil.

Igår - fick brev från försäkringsbolaget med bekräftelse på att de tagit emot skadeanmälan. De säger att de ännu inte har all information, och tills vidare får jag stå för självrisken. Men jag tror och hoppas att detta bara är en standardformulering, i väntan på att de pratat med motpartens bolag. För det borde ju inte vara något större problem att utse vem som är vållande, och det är inte jag.

Idag - visar upp bilen på plåtverkstaden, och de säger: Vi har tid den 5 oktober. Jag trodde kanske att det skulle ta 2-3 veckor, inte två månader.

Trippelsur.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I måndags kväll - en idiot backar ut från en parkeringsruta utan att titta, och kör på min bil.

Tog du foto ?I en sådan situation ska man inte flytta bilen utan att först ta fotografi, gärna från olika vinklar. Det tar någon minut och om några otåliga idioter tutar så brukar fingret funka bra.

Har man inga fotografier så har man inte samma bevisunderlag utan ord mot ord med vinklar och sånt.

Hoppas det blir bra till slut.

Ursprungligen av LCR:

Tog du foto ?I en sådan situation ska man inte flytta bilen utan att först ta fotografi...

Tyvärr inte. Han märkte ingenting. Han var i en helt annan värld, verkade det som. Han reagerade inte förrän jag sprang ur min bil, och började banka i sidan på hans bil. Då sprang han ut, och började skälla på mig för att jag bankade på hans bil.

Och då hade han ju redan hunnit köra fram en bit. Så jag kunde tyvärr inte fotografera "kollisionsläget".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-05 11:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tyvärr inte. Han märkte ingenting. Han var i en helt annan värld, verkade det som. Han reagerade inte förrän jag sprang ur min bil, och började banka i sidan på hans bil. Då sprang han ut, och började skälla på mig för att jag bankade på hans bil.

Och då hade han ju redan hunnit köra fram en bit. Så jag kunde tyvärr inte fotografera "kollisionsläget".

Vilka ljushuvuden det finns, märkte ingenting , hallå yxskaft.

Lider med dig man blir bara så trött. Detta känner man igen.

Förlåt att jag tar upp detta men jag tycker att en övre åldersgräns för innehav av körkort skulle införas, även om dagens yngre generation kör som biltjuvar ibland. Blir så sur på äldre som stoppar upp trafiken så det blir farligt bromsar in utan anledning och snigel kör.

Jag vet jag vet, kommer också att bli äldre men då parkerar jag när jag känner att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk, och hoppas någon säger till mig om jag inte upptäcker det själv

Hoppas det fixar sig Jesper med din bil och försäkring.

Senast redigerat 2011-08-05 11:39
Bevaka tråden