Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mcus:

Jag kör just nu Spotify Premium med inställningen att musiken ska strömmas i 320kbps. Har inget som helst problem med det

för mig känns det som om det är ett tvång att ha dom mp3:orna på datorn.

en annan grej som man kan fråga alla som tycker att 128 kbps är ok, fråga om dom tycker att 64 kbps är ok, så vet man var dom står.

sen tror jag inte att det spelar så stor roll i högstadiet (där jag går) om det 1411 (lydsnar igenom alla Paul Simon) eller 128 kbps på låtarna, bad music kills good sound.

Ursprungligen av Mcus:

Jag kör just nu Spotify Premium med inställningen att musiken ska strömmas i 320kbps. Har inget som helst problem med det

För mig (och säkerligen för väldigt många musikintresserade med mig) är inte Spotify ett alternativ oavsett ljudkvalitet. Utbudet är alldeles för dåligt. Däremot fungerar det rätt bra när man har fest och folk själva får skapa spellistor med sin älskade radiomusik.

Ursprungligen av Capeman:

För mig (och säkerligen för väldigt många musikintresserade med mig) är inte Spotify ett alternativ oavsett ljudkvalitet. Utbudet är alldeles för dåligt. Däremot fungerar det rätt bra när man har fest och folk själva får skapa spellistor med sin älskade radiomusik.

Spotify fungerar om man inte "lyssnar" på musiken. Jag brukar köra på ganska högt när jag är i köket och diskar eller om jag sitter vid datorn eller sådär. Då märker man inte av det nämnvärt. Men om man "lyssnar aktivt" känner man att det saknas en helvetes massa briljans och framförallt low-mid, även när man kör på "high bitrate".

Jag tror inte folk tar sig tid att lyssna "aktivt" på musik längre, och därför inte tänker på vad som låter bra och vad som låter piss... Som när tjejpolaren var hemma med sin Ipod med standardlurarna och tyckte det lät "bra". Lånade ut mina till henne i någon minut, dagen efter var hon och köpte samma....

Det hela beror egentligen på vad man själv har för nivå och intresse.

Många vill bara lyssna på musik medan andra har det som ett intresse och gillar högre kvalité. För en människa att säga till en annan att just den gränsen räcker är fel.

Att kritisera någon för att de lägger stor vikt vid utrustning och kvalité för att de anser detta vara viktigt är lika illa som att kritisera folk som lägger stor vikt vid vilken bil de köper, hur de inreder sina hem eller vilken ras av katt de köper (mina bondkatter kostade 150kr/st men andra betalar 20,000kr för sina....

Att lyssna på mp3 låtar från datorn genom ett par shyssta PC högtalare tycker jag suger, men jag kritiserar inte andra för att de gör det, utan...

Det jag är rädd för är att så många tycker att lagom räcker, att det ska vara högt och distorted och därför kommer inte tillverkarna att lägga någon större vikt på de mer kräsna köparna. Kort och gott.

LCR

Senast redigerat 2010-01-08 09:54
Ursprungligen av LCR:

Det jag är rädd för är att så många tycker att lagom räcker, att det ska
vara högt och distorted och därför kommer inte tillverkarna att lägga
någon större vikt på de mer kräsna köparna. Kort och gott.

LCR

Håller med! Samtidigt tror jag inte att det var bättre förr eller blir ännu värre i framtiden. Det har nog alltid funnits folk som oroat förfasat sig över utvecklingen. När det blir tillräckligt många "förfasare" kommer marknaden eller någon ingenjör att vakna...

Om denne herre tyckte sammalunda vet jag inte, men uppskattade fint stenkaksljud gjorde han i alla fall.
Tekniskt magasin - grammofoner - Öppet arkiv | SVT Play

Ursprungligen av johan_tanying:

Håller med! Samtidigt tror jag inte att det var bättre förr eller blir ännu värre i framtiden. Det har nog alltid funnits folk som oroat förfasat sig över utvecklingen. När det blir tillräckligt många "förfasare" kommer marknaden eller någon ingenjör att vakna...

Jag håller inte med, men nu börjar jag nog bli tjatig...

Ursprungligen av johan_tanying:

Om denne herre tyckte sammalunda vet jag inte, men uppskattade fint stenkaksljud gjorde han i alla fall.
Tekniskt magasin - grammofoner - Öppet arkiv | SVT Play

Det går inte att jämföra, den tekniken som fanns då fanns då och det blev progressivt bättre, men vad som hänt under de senare åren är att kvalitén sänkts istället.

Jag lyssnar på en del gammal jazz och blues och bruset man får från den tekniken hör till, men idag har vi tekniken men ändå försämrar vi produkten.

Den här killen verkar vara något för Goflorp...

LCR

Senast redigerat 2010-01-08 09:56
Ursprungligen av LCR:

Den här killen verkar vara något för Goflorp...

LCR

Oroa dig inte, vi bor i samma stad

jag kan höra skillnad på olika bitrates men eftersom jag inte har råd att köpa bra högtalare/hörlurar så har jag lärt mig att lyssna på spotify då hörlurarna jag bär ändå kostar 150kr och man inte märker någon skillnad på bra och dålig ljudkvalité i dem.

Ursprungligen av Ollebro:

jag kan höra skillnad på olika bitrates men eftersom jag inte har råd att köpa bra högtalare/hörlurar så har jag lärt mig att lyssna på spotify då hörlurarna jag bär ändå kostar 150kr och man inte märker någon skillnad på bra och dålig ljudkvalité i dem.

Då är det ju ett personligt val om man är beredd att göra uppoffringar för att få ett bättre resultat. Jag gör det med datorer (jag köper dyrare men bättre Mac datorer), jag gör det med mitt lyssnande (jag köper bra hårdvara och CD skivor) och skulle kunna lista en del andra saker men det skulle bara bli Off-Topc...

LCR

Helt Off-topic:
Jag älskar den här tråden. Det är den bästa som finns på 99.se

Kanske det vore intressant och lärorikt om man gjorde ett ordentligt blindtest för att se om man verkligen kan skilja mellan ett CD-original och en 256AAC från ITMS, och om man klarar det lätt eller om det är svårt.

Likaså kanske det vore intressant och lärorikt om man gjorde ett ordentligt blindtest för att se om man verkligen höra någon skillnad mellan billiga eller dyra analoga signal och högtalarkablar, om det är lätt eller väldigt svårt.

Sen kanske många av de som tycker mp3 och billiga kablar är skit får nåt att fundera på....

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kanske det vore intressant och lärorikt om man gjorde ett ordentligt blindtest för att se om man verkligen kan skilja mellan ett CD-original och en 256AAC från ITMS, och om man klarar det lätt eller om det är svårt.

Detta har jag och polaren gjort. Vi valde ut fem olika låtar, i helt olika genrer. Rippade av de och köpte de på ITMS och körde i Itunes. Man kan skilja på de, och det är en väsentlig skillnad, framförallt i mellanregister och på toppen av diskanten.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-05 02:06
Ursprungligen av [email protected]:

För att fuska detta sätt,som egentligen är det enda rätta kvalitetsmässigt,under omkodnings processen, så sänker man bla SF och höjer bitraten internt...
...spelar in filen internt i programet igen; tillbaka till ursprungs bitraten eller högre.
Det finns många andra varianter men denna är 1 av dem.

Kan du förklara lite mer hur du menar, jag förstår inte alls. När menar du att man gör detta? Under omkodningsprocessen från vad till vad? Det är inte så vanligt att samplingsfrekvensen sänks med höjt bitjup som motprestation, vad jag vet.

Ursprungligen av LCR:

Det går inte att jämföra, den tekniken som fanns då fanns då och det blev progressivt bättre, men vad som hänt under de senare åren är att kvalitén sänkts istället.

Har den verkligen det? Jag tror att vi har tillgång till bättre grejer än någonsin, även om den stora massan kanske bytt kvalitet mot tillgänglighet.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kanske det vore intressant och lärorikt om man gjorde ett ordentligt blindtest för att se om man verkligen kan skilja mellan ett CD-original och en 256AAC från ITMS, och om man klarar det lätt eller om det är svårt.

Likaså kanske det vore intressant och lärorikt om man gjorde ett ordentligt blindtest för att se om man verkligen höra någon skillnad mellan billiga eller dyra analoga signal och högtalarkablar, om det är lätt eller väldigt svårt.

Det finns gott om tester gjorda för att avgöra om man hör skillnad mellan olika snålkodare i olika bithastigheter. Vet inte om specifikt filer från iTMS undersökts men jag skulle tro att 256 kbit AAC finns undersökt.

Det finns också många blindtester på kablar. De jag har sett har aldrig visat på att någon hört statistiskt signifikant skillnad mellan vanlig strömkabel eller jättedyr designerkabel. Så länge de är tillräckligt grova är det inget problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-05 04:30
Ursprungligen av JonesH:

Har den verkligen det? Jag tror att vi har tillgång till bättre grejer än någonsin, även om den stora massan kanske bytt kvalitet mot tillgänglighet.

Jag tror att LCR menar att produktionen generellt har blivit sämre för att folk vill att den generella volymen ska vara högre. Man vill helt enkelt att allt i musiken ska låta högt, drar upp reglarna och komprimerar. Ett klockrent exempel på detta är ju t.ex. Metallicas senaste. Resultatet blir att volymen i lurarna/högtalarna blir högre men man tappar djup i musiken. På så sätt försämrar man produkten—och det håller jag med om.

Annars tror jag PeeMaN slog huvudet på spiken lite tidigare:

"Jag tror inte folk tar sig tid att lyssna "aktivt" på musik längre, och därför inte tänker på vad som låter bra och vad som låter piss... "

Återkommer till en gammal goding...

Jag installerade en ny CD-spelare i A-lagets (ishockey) omklädningsrum, en gammal JVC, då den gamla Pioneer 25-disc växlaren dött.

Men till min förvåning så lät den riktigt dåligt i jämförelse.

Eller, förvånad och förvånad, nja. Jag vet ju hur otroligt stor skillnad det är på olika CD-spelare; upphägning, diverse komponenter, men mest av allt DAC.

Man blir lite bortskämd när man bara lyssnar med komponenter som håller en viss klass (inte ekonomiskt) så man mår dåligt när man hör på grejer som låter som skit.

Och jag pratar inte ens om mp3, bitrate och sånt...

LCR

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-01 03:41
Ursprungligen av LCR:

Återkommer till en gammal goding...

Jag installerade en ny CD-spelare i A-lagets (ishockey) omklädningsrum, en gammal JVC, då den gamla Pioneer 25-disc växlaren dött.

Men till min förvåning så lät den riktigt dåligt i jämförelse.

Eller, förvånad och förvånad, nja. Jag vet ju hur otroligt stor skillnad det är på olika CD-spelare; upphägning, diverse komponenter, men mest av allt DAC.

Man blir lite bortskämd när man bara lyssnar med komponenter som håller en viss klass (inte ekonomiskt) så man mår dåligt när man hör på grejer som låter som skit.

Och jag pratar inte ens om mp3, bitrate och sånt...

LCR

Har ni testat med skivpuck?

Skillnad mellan iTunes och Spotify...

Mycket intressant tråd. Själv är jag en amatör på området och kan inte ett skit om tekniken. I igår köpte jag en förstärkare (NAD C326BEE) och ett par högtalare (DALI IKON 5 MK2) för att jag ville ha ett bra och skönt ljud hemma.
Jag kör både Spotify och iTunes och jag blev grymt förvånad över skillnaden i ljudkvaliten. Detaljerna i ljudet när jag kör iTunes är så mycket bättre - en fantastisk ljudbild jämfört med Spotify.
Sedan igår har jag redan laddat ned ny musik för över 500 spänn och känner att det börjar bli intressant att damma av mina CD-skivor som är gömda i några lådor på landet...

Ursprungligen av G_Northstream:

Mycket intressant tråd. Själv är jag en amatör på området och kan inte ett skit om tekniken. I igår köpte jag en förstärkare (NAD C326BEE) och ett par högtalare (DALI IKON 5 MK2) för att jag ville ha ett bra och skönt ljud hemma.
Jag kör både Spotify och iTunes och jag blev grymt förvånad över skillnaden i ljudkvaliten. Detaljerna i ljudet när jag kör iTunes är så mycket bättre - en fantastisk ljudbild jämfört med Spotify.
Sedan igår har jag redan laddat ned ny musik för över 500 spänn och känner att det börjar bli intressant att damma av mina CD-skivor som är gömda i några lådor på landet...

Grattis till Systemet. Dalis Ikon-serie är riktigt bra och prisvärd!

Vad ligger itunes storen på för kvalitet numera? Vill minnas att de hade 128kbps förr vilket ju är rent löjeväckande. Att be nån betala för det är ju som att ta betalt för mögliga muffins. Är lite intresserad av att köpa några spår nämligen.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Vad ligger itunes storen på för kvalitet numera? Vill minnas att de hade 128kbps förr vilket ju är rent löjeväckande. Att be nån betala för det är ju som att ta betalt för mögliga muffins. Är lite intresserad av att köpa några spår nämligen.

Du kan väl få dem i lossless t o m .
- Det är färska Scones det!

Ursprungligen av Goflorp:

Du kan väl få dem i lossless t o m .
- Det är färska Scones det!

Hur vet du det?!...

LCR

128 kbps var länge sedan de övergav.
Det är 256 kbps nuförtiden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-17 17:43

Det kan väl vara på sin plats att nämna att de skippade DRM samtidigt som de gick över till 256 kbps.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-17 21:18

256 kbps AAC är "bättre" än vad Homo Sapiens öra kan uppskatta. Generellt. Flaskhalsen är 16 bitar. 24 vore bättre, men ingenting i konsumentled verkar vara 24 bitar när det gäller musikmedia.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

256 kbps AAC är "bättre" än vad Homo Sapiens öra kan uppskatta. Generellt.

Lite väl svepande...

Det beror helt och hållet på HUR man enkodat...

Jag har hör 320kbps som låtit skit!

LCR

Ursprungligen av LCR:

Lite väl svepande...

Det beror helt och hållet på HUR man enkodat...

Jag har hör 320kbps som låtit skit!

LCR

Japp, och givetvis källan... Har hört 320Kbps som förmodligen varit cd, blivit mp3, blivit cd, blivit mp3 och så några gånger, fyfan va äckligt det låter!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-18 20:54
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

256 kbps AAC är "bättre" än vad Homo Sapiens öra kan uppskatta. Generellt. Flaskhalsen är 16 bitar. 24 vore bättre, men ingenting i konsumentled verkar vara 24 bitar när det gäller musikmedia.

Min SACD-spelare samplar upp vanliga CD till 24-bit/192 kHz. Det hörs skillnad.
Vi har även Soundblaster X-Fi ljudkort i två st. PC som gör det samma.

Ursprungligen av Macus:

Det hörs skillnad.

Det jag har lärt mej i och med den här tråden är att olika människor hör olika bra (brett frekvensområde) och därför får vissa som hör bättre den reaktion de får, lite som om Jorden är platt (bara för att någon aldrig farit runt och kommit tillbaka till ursprungspunkten).

Vissa människor bryr sej inte, ofta tycker de att det är viktigare hur grejerna ser ut än hur de låter, och därför kan ingen annan rimligtvis heller höra någon skillnad, och om de låtsas om att de hör skillnad är de dagens motsvarighet till forntidens häxor. (Lika svårt att bevisa att man inte är)...

LCR

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-19 01:03
Ursprungligen av LCR:

Det jag har lärt mej i och med den här tråden är att olika människor hör olika bra (brett frekvensområde) och därför får vissa som hör bättre den reaktion de får, lite som om Jorden är platt (bara för att någon aldrig farit runt och kommit tillbaka till ursprungspunkten).

Vissa människor bryr sej inte, ofta tycker de att det är viktigare hur grejerna ser ut än hur de låter, och därför kan ingen annan rimligtvis heller höra någon skillnad, och om de låtsas om att de hör skillnad är de dagens motsvarighet till forntidens häxor. (Lika svårt att bevisa att man inte är)...

LCR

Och med det vill du ha sagt?

Ursprungligen av Macus:

Och med det vill du ha sagt?

Det jag precis skrev. Hade jag velat säga något annat hade jag skrivit det.

LCR

Bevaka tråden