Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Esa:

Jag själv kommer vänta. Jag jobbar själv som försäljare, av iPhone (dock inte den nya ännu). Och jag kan säga som såhär. Att sälja en iPhone kontant tjänar man INGENTING på, alltså om man säljer ett skal för 119 kronor så går man mer i vinst på skalet än på telefonen. Så kan förstå att dem inte vill sälja den kontant. MEN! Om man har vart kund hos en operatör osv så tycker jag man skall få köpa den kontant. De hade jag tom som försäljare tyckt vart ok.

Någon vinst måste det ju ligga i det hela eftersom Telia tar 200kr mer än Tre för att köpa iPhone 4 utan något som helst abbonemang kopplat till den. Jag kan inte tänka mig att Telia har högre inköpspris än Tre på telefonen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Någon vinst måste det ju ligga i det hela eftersom Telia tar 200kr mer än Tre för att köpa iPhone 4 utan något som helst abbonemang kopplat till den. Jag kan inte tänka mig att Telia har högre inköpspris än Tre på telefonen.

Så gör telia för att få lite vinst helt enkelt. Apples rekommenderade pris är förmodligen i princip inköpspris för operatörerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 08:49
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Någon vinst måste det ju ligga i det hela eftersom Telia tar 200kr mer än Tre för att köpa iPhone 4 utan något som helst abbonemang kopplat till den. Jag kan inte tänka mig att Telia har högre inköpspris än Tre på telefonen.

Nej , det är ytterst lite. tom minus i vissa fall. därför är viljan så låg att sälja den kontant, säg någon försäljare som glatt säger "javisst :)" glatt när ni kommer och vill köpa den med cash!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 08:46

Jag tycker fortfarande att Apple's pressmeddelande är knepigt, dvs iPhone 4 Arrives in 17 More Countries This Friday.

Jag ser inte att jag kan köpa från Applestore i Sverige ännu?

För att jämföra skillnaden mellan t.ex. UK och Sverige kan man titta på

http://www.apple.com/uk/iphone/buy/

där Apple Online Store trevligt står med eller svenska varianten

http://www.apple.com/se/iphone/buy/

där Apple själva lyser med sin frånvaro :/

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 08:59
Ursprungligen av d99gnu:

Jag tycker fortfarande att Apple's pressmeddelande är knepigt, dvs iPhone 4 Arrives in 17 More Countries This Friday.

Jag ser inte att jag kan köpa från Applestore i Sverige ännu?

För att jämföra skillnaden mellan t.ex. UK och Sverige kan man titta på

Apple (United Kingdom) - iPhone - Where to Buy

där Apple Online Store trevligt står med eller svenska varianten

Apple - iPhone - Var du kper

där Apple själva lyser med sin frånvaro :/

Den kommer inte komma i Apple Store, det är ett generellt pressmeddelande för 17 länder. Vissa köra Apple Store, vissa inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 09:03
Ursprungligen av zappee:

Den kommer inte komma i Apple Store, det är ett generellt pressmeddelande för 17 länder. Vissa köra Apple Store, vissa inte.

Jo, så ser det ut nu - jag kan dock inte utläsa det från pressmeddelandet, kan du?

.... kommer till länder X,Y,Z. Du kan köpa den på X _och_ Y _och_ Z.

Det så kallade pressmeddelandet är inte bekräftat av Apple utan kommer från en extern sida. Det är med stor sannolikhet fake, har inte haft tid att skriva det tidigare så nu kan ni sluta spekulera.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 09:41
Ursprungligen av gsandlund:

Det så kallade pressmeddelandet är inte bekräftat av Apple utan kommer från en extern sida. Det är med stor sannolikhet fake, har inte haft tid att skriva det tidigare så nu kan ni sluta spekulera.

Mvh

Det som jag länkade till och citerade ligger på Apple's egna sidor under vanliga pressmeddelanden.

Även om du har ont om tid är det ofta en god idé att undersöka länkar innan man påstår de är fake.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-30 09:08

Jag vet att jag är tokig, men jag förväntar mig faktiskt att den kommer till svenska Applestore när hysterin lagt sig och operatörerna fått sålt massor med abonnemang som ingen egentligen vill ha.

Varför skulle Apple annars göra reklam för Applecare som ingen av operatörerna säljer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 09:13
Ursprungligen av Mija:

Jag vet att jag är tokig, men jag förväntar mig faktiskt att den kommer till svenska Applestore när hysterin lagt sig och operatörerna fått sålt massor med abonnemang som ingen egentligen vill ha.

Varför skulle Apple annars göra reklam för Applecare som ingen av operatörerna säljer?

AppleCare har väl legat där innan också?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-30 09:21
Ursprungligen av zappee:

AppleCare har väl legat där innan också?

Nej. Inte på svenska sidan, för tidigare modeller

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 14:39
Ursprungligen av Mija:

Jag vet att jag är tokig, men jag förväntar mig faktiskt att den kommer till svenska Applestore när hysterin lagt sig och operatörerna fått sålt massor med abonnemang som ingen egentligen vill ha.

Jag tror att du har helt rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 14:53

Precis som den finns på danska Apple Store och på norska att köpa utan abonnemang eller låsning. Skumt att vi i Sverige inte fått detta.

Citat:

Jag vet att jag är tokig, men jag förväntar mig faktiskt att den kommer till svenska Applestore när hysterin lagt sig och operatörerna fått sålt massor med abonnemang som ingen egentligen vill ha.

EDIT: Kanske tar en tur till Norge och köper en för 6010 SEK (4890 NOK)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 15:47

Tittar man på Apple Store i Norge och Danmark ligger 32 GB på motsvarande 7100-7200:- olåst.

Ja, jag hade ju helt fel i den här frågan, tyvärr, trodde faktiskt att det skulle bli som i England när jag först läste pressmeddelandet.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2010-07-30 23:07
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag hade ju helt fel i den här frågan, tyvärr, trodde faktiskt att det skulle bli som i England när jag först läste pressmeddelandet.

Varken du eller vi hade fel - samma pressmeddelande ligger på norska sidan som det som mailades ut till oss. I norge blev det som det stod. Av någon anledning ändrades dock det svenska sedan innan det lades ut på webben.

Om det första pressmeddelander var fel eller om något ändrades i sista stund kan vi bara spekulera i.

Ursprungligen av Rommie:

Varken du eller vi hade fel - samma pressmeddelande ligger på norska sidan som det som mailades ut till oss. I norge blev det som det stod. Av någon anledning ändrades dock det svenska sedan innan det lades ut på webben.

Om det första pressmeddelander var fel eller om något ändrades i sista stund kan vi bara spekulera i.

Aha, det var intressant! Då var den ursprungliga tolkningen inte så tokig ändå. Synd att det inte blev verklighet till slut.

Nu blir jag ju ledsen i ögat när jag vaknade och upptäckte det här. Särskilt som den var slut i london nu när jag var där. Det får nog bli att gå över till Tele2 nu när min bindningtid tar slut hos Telenor. Men 18månaders bindning känns ju inte alls optimalt!

Har flyttat ett inlägg hit:
http://www.99.se/koepa-iphone/279369-koepa-olast-iphone-4-i-norge.html

Det är bättre att den frågan får en egen tråd.

Eventuella inlägg om att köpa i Norge (eller Danmark) hänvisas dit.

/Mod

telia säljer den just nu bara kontant i butik, inte på nätet. står i den där telia bloggen.

Jesper: nora att lurarna fortfarande är operatörslåsta, även om du får köpa dem utan abonnemang.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-30 18:38
Ursprungligen av Baltazar:

telia säljer den just nu bara kontant i butik, inte på nätet. står i den där telia bloggen.

Jag kanske skulle ta och läsa den där bloggen innan jag uttalar mig. Men när jag kikade in där så kändes den så inofficiell på något sätt.

Ursprungligen av Baltazar:

Jesper: nora att lurarna fortfarande är operatörslåsta, även om du får köpa dem utan abonnemang.

Ja, jag vet att de är operatörslåsta. Det var därför jag bara var intresserad av Telenor (se inlägg #193), eftersom jag har ett Telenor-abonnemang som jag ska fortsätta använda.

Men även om det är Telenor jag är intresserad av, så tycker jag att det är dåligt av både Telenor och Telia att inte skriva ut alla tillgängliga priser på hemsidan, även om vissa av priserna bara gäller i fysisk butik.

jo, det blandas frisk me vad de svarar på. känns ibland som om de undviker att svara på obekväma frågor.

telias priser är dock lite högre än de andra. jag själv blev dock glatt överraskad att de bjöd på 1600 kr rabatt på mobilen bara för att jag byter operatör. att de skulle bjuda på nått förstod ja, men inte så mycket. brukar ju inte vara så stora summor när man tidigare kollat på t.ex. katshing.

skulel ju i o för sig inte förvåna om en så stark operatör som telia, fick säga sitt, o att de har gjort att operatörerna har ensamrätt en begränsad tid o att den sen kommer olåst. men vi får väll se.

Jesper: man kan ju även köpa den kontant hos telia över telefon numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 15:52

Det är ju lite lustigt att man i Danmark och Norge kan köpa iPhone4 direkt från Apple i upplåst skick. Är det inte samma mobiltelefonbolag som är dominerande på de marknaderna? Varför har Apple valt ett annat upplägg i Sverige?

Ursprungligen av hkim:

Det är ju lite lustigt att man i Danmark och Norge kan köpa iPhone4 direkt från Apple i upplåst skick. Är det inte samma mobiltelefonbolag som är dominerande på de marknaderna? Varför har Apple valt ett annat upplägg i Sverige?

Det är inte bara där, det är i ett antal andra länder. England var först ut, men nu i andra omgången är det ett gäng till. Nya Zeeland tror jag t.ex. har simfria telefoner. Är det någon som har kolla på hur många länder där Apple själva säger simfria iPhone 4 direkt mot kund?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 17:42

iPhone 4 säljs olåst direkt av Apple i 11 av de 17 länder som iPhone 4 började säljas i igår enligt min enkla koll på respektive lands Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 20:59

Vilka länder säljes iPhone 4 inte av Apple? Vore kul att se om det finns någon gemensam nämnare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 21:08

Det är följande länder i Europa:

1. Sverige
2. Finland
3. Tyskland
4. Spanien
5. Nederländerna
6. Österrike
7. Portugal

I Sverige och Finland är det TeliaSonera som regerar så det kan vara så att dem styr och ställer som någon sa innan.

Det blir billigare att köpa den i Norge även om man räknar om kursen.

16GB blir 5 821:- SEK den kostar väl 6495:- här låst? Fast det kanske skiljer
mellan operatörer.

Bevaka tråden