Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 15:37
Ursprungligen av Mattias L:

Klart att den är operatörslåst. Det är ju alla som säljs i Sverige. Sen om Tele2 låser upp den eller inte kan nog ingen svara på ännu. Dom har ju inte sålt iPhone officiellt tidigare.

Jo, det är nog ganska klart att den är tyvärr. Men jag vill gärna veta säkert. Sen skulle det vara bra att veta om de har någon tidsgräns innan man kan låsa upp den. Och vad det skulle kosta i så fall.

//Martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 15:48

Och där kom svaret från Comviqs facebooksida.
Den är låst i 12 månader och kan efter det låsas upp för 300 kr.

var inne på en butik idag, han sade att de skulle få in de olåsta om ca 2 veckor, trodde han i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 16:18
Ursprungligen av Baltazar:

var inne på en butik idag, han sade att de skulle få in de olåsta om ca 2 veckor, trodde han i alla fall.

Vilken butik var det?

Ursprungligen av molm:

Vilken butik var det?

denna vare SJOP Telekom

o såvida de inte kör me falsk marknadsföring, så läre ju vara så. frågan ä om de får dem från svenska apple, men lät ju så på honom när ja frågade. de sålde ju 3gs:en olåst just nu.

Ursprungligen av Baltazar:

denna vare SJOP Telekom

o såvida de inte kör me falsk marknadsföring, så läre ju vara så. frågan ä om de får dem från svenska apple, men lät ju så på honom när ja frågade. de sålde ju 3gs:en olåst just nu.

Med tanke på det priset så ser det ut att vara gråimport.
Schysst att ha ett påslag på en 2500kr

9495kr för en 3GS 32GB?..

edit: jepp.. http://www.99.se/1873087-post11.html

Ursprungligen av keptang:

Med tanke på det priset så ser det ut att vara gråimport.
Schysst att ha ett påslag på en 2500kr

9495kr för en 3GS 32GB?..

edit: jepp.. http://www.99.se/1873087-post11.html

i o för sig är väll priserna preliminära. frågan är om det nu ä gråimport, varför snackade han om att de inte kunde leverera för om 2-3 veckor tidigast. tar de in från UK, borde de kunnat köpa på sig en hel del. i o för sig har han importerat tidigare modeller. frågan är ju hure blir me garantin om han skulle gå om kull t.ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 16:56
Ursprungligen av Baltazar:

var inne på en butik idag, han sade att de skulle få in de olåsta om ca 2 veckor, trodde han i alla fall.

Gissar på att det är ett standard svar för att slippa kunden och få honom tillbaka när de vet mer. Jag är rätt tveksam att försäljaren har någon ide när de får hur många telefoner.

//Rob

Baltazar, du ser ju min länk där, inget snack om att de gör det enligt mig.

Ang. preliminära priser osv, se priserna på 3GS, vad anser du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 19:35

Antar att detta i praktiken innebär att man kommer kunna köpa en "upplåst" ip4 inatt? (Givetvis med fördröjningen).

Källa: 3sverige på facebook

Stenelo: Verkar så, såhär skrev en annan

" Urban: Är era Iphone 4 operatörslåsta? Undrar eftersom jag är utomlands delar av året, och då behöver använda ett micro-SIM från en "lokal" operatör.

3 Sverige Alla mobiler vi säljer är operatörslåsta. Men om du köper den kontakt kan du låsa upp den.
Erik H/3"

Så har då klockan passerat midnatt, och det finns inga telefoner utan abonnemang att köpa - varken hos Telia, Telenor eller Tele2. Tre säljer med 3Kontant för 6195/7195 kr.

Så mycket betydde det där pressmeddelandet från Apple...

Men telefoner utan kontrakt kommer kanske om några veckor när den värsta ruschen lagt sig...

Edit:
Comviq har också kontantkortstelefoner ser jag nu - 5899/6899 kr - vilket faktiskt är en hundring under priserna som Apple angav i pressmeddelandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 07:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så har då klockan passerat midnatt, och det finns inga telefoner utan abonnemang att köpa - varken hos Telia, Telenor eller Tele2. Tre säljer med 3Kontant för 6195/7195 kr.

Så mycket betydde det där pressmeddelandet från Apple...

Men telefoner utan kontrakt kommer kanske om några veckor när den värsta ruschen lagt sig...

Edit:
Comviq har också kontantkortstelefoner ser jag nu - 5899/6899 kr - vilket faktiskt är en hundring under priserna som Apple angav i pressmeddelandet.

Det blev ju EXAKT som pressmeddelandet sa, "without contract", d.v.s. den går att köra utan abonnemang.

Ursprungligen av zappee:

Det blev ju EXAKT som pressmeddelandet sa, "without contract", d.v.s. den går att köra utan abonnemang.

Jag hoppas du menar "köpa" inte "köra", för annars förstår jag inte den meningen.

Jovisst, den går att köpa utan abonnemang - hos vissa operatörer - men inte hos Telenor eller Telia.

Så pressmeddelandet stämmer ju delvis...

Men jag tolkade ju pressmeddelandet som att alla operatörer skulle ha ett kontant-utan-abonnemang-men-operatörslåst-alternativ.

Och då stämmer det inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-30 16:49

Hos Telia (i Karlstad i alla fall) gick den alldeles utmärkt att köpa utan abonnemang idag, 6395:- för 16 Gb.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hoppas du menar "köpa" inte "köra", för annars förstår jag inte den meningen.

Jovisst, den går att köpa utan abonnemang - hos vissa operatörer - men inte hos Telenor eller Telia.

Så pressmeddelandet stämmer ju delvis...

Men jag tolkade ju pressmeddelandet som att alla operatörer skulle ha ett kontant-utan-abonnemang-men-operatörslåst-alternativ.

Och då stämmer det inte.

Ursprungligen av CEk:

Hos Telia (i Karlstad i alla fall) gick den alldeles utmärkt att köpa utan abonnemang idag, 6395:- för 16 Gb.

Ok, det är ju bra.

Men det syns ju ingenting om detta på deras hemsida.

Och priset är ju högre än det som utlovades i Apples pressmeddelande - 5995 (16GB) och 6995 (32GB).

Får väl kolla om Telenor har motsvarande i sina butiker, även om det inte heller där finns någon info på hemsidan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-30 17:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, det är ju bra.

Men det syns ju ingenting om detta på deras hemsida.

Man kan endast kan köpa telefonen utan abonnemang i fysisk Telia-butik, alltså inte online. Vet inget om hur det är med Telenor.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det syns ju ingenting om detta på deras hemsida.

Kontantpris för iPhone 4 framgår tydligt på Telias iPhone 4-blogg:
Telia iPhone Blog Bloggarkiv Här är samtliga priser för iPhone 4

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-30 18:32
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Kontantpris för iPhone 4 framgår tydligt på Telias iPhone 4-blogg:
Telia iPhone Blog Bloggarkiv Här är samtliga priser för iPhone 4

Förvisso, men från den bloggen kan man inte beställa sin telefon. På Telia-sidan där man faktiskt kan beställa telefonen har jag inte hittat några kontantpriser. Därav drar jag slutsatsen att den måste köpas kontant i butik.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Kontantpris för iPhone 4 framgår tydligt på Telias iPhone 4-blogg

Att det står på deras blogg räknar jag inte.

Bland priserna på den ordinarie hemsidan borde de nämna att det går att köpa utan abonnemang, men bara i fysisk butik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 01:01

Var inne på Tre nu i natt och försökte köpa en med 3Kontant + upplåsning. De hävdade bestämt att upplåsningen är först efter 12 månader. J-a skit. De ville väl sälja abonnemang förstås.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-07-30 01:04

bedrövligt för enligt deras egna villkor står det så här:

5.VADDUFÅRAVOSS Mobilnummer och SIM-kort
5.1 Ditt startpaket innehåller ett SIM-kort och ett mobilnummer. Genom att ta SIM- kortet i bruk får du tillgång till Tjänsterna.

5.2 Produkten är, om inget annat anges, operatörslåst till 3. På din begäran, och mot avgift, ger vi dig koden för att ”låsa upp” den. Detta förutsätter att det är du som äger Produkten och att det inte finns några utestående skulder eller Bindningstider kopplade till Produkten samt att du i övrigt har följt Avtalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 01:14
Ursprungligen av tony:

Var inne på Tre nu i natt och försökte köpa en med 3Kontant + upplåsning. De hävdade bestämt att upplåsningen är först efter 12 månader. J-a skit. De ville väl sälja abonnemang förstås.

Var rätt säker på att man får vänta lite innan man kan köpa kontantslurar från Tre då de tjänar bäst på abonnemang. Fler får gärna rapportera om de fick tag i en olåst (eller om de begärt upplåsning) i kväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 01:20

Det var inga problem att få köpa den med 3Kontant, däremot hävdade de bestämt att den inte går att låsa upp förrän efter 12 månader.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 01:24
Ursprungligen av tony:

Det var inga problem att få köpa den med 3Kontant, däremot hävdade de bestämt att den inte går att låsa upp förrän efter 12 månader.

Men vafan. Jag läste på deras facebooksida att det skulle gå att låsa upp den. De har ju, som tidigare skrivits, till och med det i sina villkor? Det måste ju gå att hävda det rent juridiskt?

Är det nu vi ska börja analysera vilka som hade rätt fel i den här soppan?
Själv hade jag ju bara delvis rätt, jag tolkade ju faktiskt pressmeddelandet som att operatörerna skulle erbjuda telefonen till kontantpris utan abonnemang fast med operatörslåsning.

Som synes blev det inte riktigt så och där får vi väl för att vi försöker övertolka vad Apple menar i sina pressmeddelanden.

Av ren princip tänker jag beställa genom Apple Store UK och Borderlinx. Jag vill att tillräkligt många ska göra det för att någon på Apple ska reagera hur många som anger Borderlinx som adress och därmed börja gräva i frågan. Kanske det går upp för dom då att det finns en marknad för att sälja helt olåsta telefoner även i Sverige.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Av ren princip tänker jag beställa genom Apple Store UK och Borderlinx. Jag vill att tillräkligt många ska göra det för att någon på Apple ska reagera hur många som anger Borderlinx som adress och därmed börja gräva i frågan. Kanske det går upp för dom då att det finns en marknad för att sälja helt olåsta telefoner även i Sverige.

tyvärr äre nog önsketänkande med tanke på att gemeneman köper i butik o inte stör sig på låset. eller inte vet om att man kan beställa från england, eller vill ha problemet vid garantiärenden. om apple sålde 500000 3G o 3Gs så lär du behöva komma upp i bra stora summar för att de ska bry sig om att några få gråimporterar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 01:25

Tre kommer låsa upp sina lurar precis som de gjorde med 3GSn. Dock kommer de inte skicka ut eller prioritera dessa då de vill få fler abonnemang sålda. Har jag fel så får jag väll ha fel men jag vet att jag har rätt.

Anledningen att folk blev nekade ikväll är för de fått order att endast sälja abonnemang. Enkelt = mer pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 01:29
Ursprungligen av 20hz:

Tre kommer låsa upp sina lurar precis som de gjorde med 3GSn. Dock kommer de inte skicka ut eller prioritera dessa då de vill få fler abonnemang sålda. Har jag fel så får jag väll ha fel men jag vet att jag har rätt.

Anledningen att folk blev nekade ikväll är för de fått order att endast sälja abonnemang. Enkelt = mer pengar.

Låt oss hoppas det, jag beställde en med kontantkort - får knalla ner till nån butik (med lite utskrifter från tre.se) när jag fått den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 01:52

Jag själv kommer vänta. Jag jobbar själv som försäljare, av iPhone (dock inte den nya ännu). Och jag kan säga som såhär. Att sälja en iPhone kontant tjänar man INGENTING på, alltså om man säljer ett skal för 119 kronor så går man mer i vinst på skalet än på telefonen. Så kan förstå att dem inte vill sälja den kontant. MEN! Om man har vart kund hos en operatör osv så tycker jag man skall få köpa den kontant. De hade jag tom som försäljare tyckt vart ok.

Bevaka tråden