Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-28 17:30
Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Jag har beställt en 32 GB iPhone 4 från England. Kände mig lite lurad först när jag läste att den skulle säljas olåst i Sverige, men inser nu att a) eftersom jag inte kommer att campa utanför närmaste Apple-återförsäljare för att få en den 30 juli så kommer jag att få vänta några veckor och b) 599 £ blir 6890 kr + en dryg trehundring i frakt och det blir inte mycket dyrare än den 6995 kr det pratas om här samt c) det verkar ju inte vara helt klarlagt att den verkligen kommer att säljas olåst här. Jag känner mig nog rätt nöjd ändå.

Förutom när du behöver lämna in den för reparation.

Ursprungligen av zappee:

Förutom när du behöver lämna in den för reparation.

Så skickar man den tillbaka till England. Kan det kosta cirka 150kr mer i frakt? Knappast så att det är något större problem att man har köpt den i ett annat land.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-28 20:51
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Så skickar man den tillbaka till England. Kan det kosta cirka 150kr mer i frakt? Knappast så att det är något större problem att man har köpt den i ett annat land.

Jag bara säger, tror inte det kommer bli helt smärtfritt.

Som det är när man skickar in trasiga Iphones här i Sverige menar du?

Så länge vi är inom EU så är det ju skit samma var man köpt en Apple-produkt. Det blir lite dyrare och längre postgång - thats it.

Ursprungligen av zappee:

Jag bara säger, tror inte det kommer bli helt smärtfritt.

Då lutar det åt beställning via Apple Store UK och Borderlinx då.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-28 09:37

Själv har jag inte fått, vare sig via sms eller mail, någon som helst info från Telia om iPhone 4! Konstigt då jag fått en massa annan skit från dom i sommar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv har jag inte fått, vare sig via sms eller mail, någon som helst info från Telia om iPhone 4! Konstigt då jag fått en massa annan skit från dom i sommar.

Samma här, men det är väl dags att bojkotta Felia en gång för alla kanske

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-28 20:53

Verkar som jag kommer ha rätt den kommer inte säljas obunden i Sverige. Däremot vad vi fick veta måste alla sälja den kontant, om man vill ha den så. TEX:

Du går till Telia, och du vill ha en iPhone kontant, de kan inte tvinga dig nu till att ha ett abonnemang sedan tidigare, utan MÅSTE sälja den till dig ändå. MEN de är låsta till operatören i fråga. MEN om man ber snällt kan de nog låsa upp den :), vet att vissa på tre hjälpt en med det ibland

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 20:59
Ursprungligen av Esa:

Verkar som jag kommer ha rätt den kommer inte säljas obunden i Sverige. Däremot vad vi fick veta måste alla sälja den kontant, om man vill ha den så. TEX:

Du går till Telia, och du vill ha en iPhone kontant, de kan inte tvinga dig nu till att ha ett abonnemang sedan tidigare, utan MÅSTE sälja den till dig ändå. MEN de är låsta till operatören i fråga. MEN om man ber snällt kan de nog låsa upp den :), vet att vissa på tre hjälpt en med det ibland

Nej, Tre är de enda som låst upp dessa lurar. Telia eller Telenor gör inte det. Eller iaf de gjorde inte de med 3GS.

Ursprungligen av Esa:

MEN om man ber snällt kan de nog låsa upp den :), vet att vissa på tre hjälpt en med det ibland

Är det något som de går ut med att de gör eller är det något som sker beroende på vem som står bakom disken och hur denne är på humör? Hittade inget om det när jag sökte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-28 21:12
Ursprungligen av Marcus K:

Är det något som de går ut med att de gör eller är det något som sker beroende på vem som står bakom disken och hur denne är på humör? Hittade inget om det när jag sökte.

Det är lite pga vem som står bakom disken med det där känner han som är försäljningsansvarig på 3. Oftast brukar dem låsa upp den om man vill. Eftersom du tar ett pottabonnemang så förlorar de inget på att låsa upp den åt dig. Men som sagt de är lite tur med det

Jag hade tur med telia tex de låste upp min, efter 1,5 månader bara. Fast den sålde jag då för 9000 3GSen aså

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-28 21:24
Ursprungligen av Esa:

Det är lite pga vem som står bakom disken med det där känner han som är försäljningsansvarig på 3. Oftast brukar dem låsa upp den om man vill. Eftersom du tar ett pottabonnemang så förlorar de inget på att låsa upp den åt dig. Men som sagt de är lite tur med det

Nej det är inte lite tur.

Tre låser upp helt officiellt, det står förkryssat i operatörstabellen på Apples supportsidor. Det finns även en lång diskussion här om ämnet och upplåsning hos Tre.

Telia låser också upp, men bara efter 12 månader.

Ursprungligen av Mija:

Nej det är inte lite tur.

Tre låser upp helt officiellt, det står förkryssat i operatörstabellen på Apples supportsidor. Det finns även en lång diskussion här om ämnet och upplåsning hos Tre.

Telia låser också upp, men bara efter 12 månader.

Stämmer mkt bra.

Jag har mycket, mycket svårt att tro att säljare i en Telia-butik kan/får ta sådana individuella beslut som att låsa upp en Iphone när dom känner för det :-D. Så funkar det ju inte. Inte i Sverige. Eller Finland. Eller Norge. Kanske i Danmark.
Om säljarna i Teliabutiker - underbetalda stackare - har denna rörelsefrihet så måste jag helt omvärdera Telia. Det skulle vara en chock för mig. Positiv chock. Men, som sagt; jag tror inte på det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-28 21:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har mycket, mycket svårt att tro att säljare i en Telia-butik kan/får ta sådana individuella beslut som att låsa upp en Iphone när dom känner för det :-D.

Efter 12 månader kan Telia låsa upp utan problem. Innan dess måste man tjata ordentligt och vara gnällig och missnöjd konsument.

Apple iPhone 3GS - Mobiltelefoner - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Kan jag använda andra simkort i min iPhone 3GS?
Du kan använda andra Telia-simkort, telefonen är operatörslåst i 12 månader. Efter det kan du låsa upp telefonen för en kostnad av 300 kr.

Ursprungligen av Mija:

Efter 12 månader kan Telia låsa upp utan problem. Innan dess måste man tjata ordentligt och vara gnällig och missnöjd konsument.

Apple iPhone 3GS - Mobiltelefoner - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Kan jag använda andra simkort i min iPhone 3GS?
Du kan använda andra Telia-simkort, telefonen är operatörslåst i 12 månader. Efter det kan du låsa upp telefonen för en kostnad av 300 kr.

Har en kollega med en Telialåst 3GS. Han använde den som jobbtelefon till vår arbetsplats bytte operatör. Han hittade en teknikalitet - det står på Telias hemsida att om telefonen man köpt där är operatörslåst skall det framgå på kvittot. Det stod ingenting om operatörslås på kvittot. Efter lite snack med butiken gick de med på att låsa upp den i förtid.

Jodå, jag har låst upp en hel del telefoner hos både Telia och Tele2 - jag menade om man vill få igenom något utanför fastställda rutiner och regler.

Ursprungligen av Mija:

Efter 12 månader kan Telia låsa upp utan problem. Innan dess måste man tjata ordentligt och vara gnällig och missnöjd konsument.

Apple iPhone 3GS - Mobiltelefoner - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Kan jag använda andra simkort i min iPhone 3GS?
Du kan använda andra Telia-simkort, telefonen är operatörslåst i 12 månader. Efter det kan du låsa upp telefonen för en kostnad av 300 kr.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har mycket, mycket svårt att tro att säljare i en Telia-butik kan/får ta sådana individuella beslut som att låsa upp en Iphone när dom känner för det :-D. Så funkar det ju inte. Inte i Sverige. Eller Finland. Eller Norge. Kanske i Danmark.

Min kollega skulle byta operatör efter 3 mån, säljaren på Telia sa att det inte var upp till henne utan de skickade en förfrågan till Apple som sedan skickar ut upplåsningen som en uppdatering i iTunes. 24h senare var den upplåst... Så vill dom så kan dom, handlar om att träffa på rätt person bara som sagt.

Det är ju det jag menar. Hon har inga befogenheter oavsett hennes humör, ev. tjat etc. der är DET jag menar. Säljarna själva har inget handlingsutrymme/befogenheter.

Ursprungligen av Rossifumi:

säljaren på Telia sa att det inte var upp till henne utan de skickade en förfrågan till Apple

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju det jag menar. Hon har inga befogenheter oavsett hennes humör, ev. tjat etc. der är DET jag menar. Säljarna själva har inget handlingsutrymme/befogenheter.

Konstigt att vi fick låsa upp våran efter lite tjat och en hundring senare
Finns tydligen vissa som klarar det i alla fall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-28 22:05

ja de låste faktiskt upp min pga att en service gick åt skogen om jag skall vara helt ärlig.

Men ok visste inte att de stod officiellt, men man kan även låsa upp iPhone hos 3 som man har med abonnemang, de skall inte gnälla avsevärt över det

När jag sålde min 3GS nu så var det 3 mån kvar av bindtid för denna telefon hos Telia, men jag gick bara in på Telia och dem låste upp detta direkt, bara hem och synka sedan funkade det slänga i Comviq utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 14:21

Kanske redan har varit uppe innan, men Tre tar 6195 kr resp. 7195 kr för iPhone 4 utan abonnemang. Källa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 14:25
Ursprungligen av molm:

Kanske redan har varit uppe innan, men Tre tar 6195 kr resp. 7195 kr för iPhone 4 utan abonnemang. Källa.

Gött, men dessa kommer inte säljas som olåsta i natt troligtvis utan leveras om 2-3 veckor. Abonnemang går före

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 14:37
Ursprungligen av molm:

Kanske redan har varit uppe innan, men Tre tar 6195 kr resp. 7195 kr för iPhone 4 utan abonnemang. Källa.

100% utan låsning? Som UK's ?

Ursprungligen av prof:

100% utan låsning? Som UK's ?

Nej, utan abonnemang.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 14:43
Ursprungligen av prof:

100% utan låsning? Som UK's ?

Precis som keptang skriver så är det utan abonnemang men telefonen är operatörslåst. Dock så kan man ju låsa upp den för 350 kr. Och enligt tre's allmänna vilkor punkt 5.1 så är det bara att be om upplåsning direkt då man inte har något abonnemang eller bindningstid kopplad till produkten. :):$

Citat:

5.2 Produkten är, om inget annat anges,
operatörslåst till 3. På din begäran och mot
avgift, ger vi dig koden för att ”låsa upp”
den. Detta förutsätter att det är du som
äger Produkten och att det inte finns några
utestående skulder eller Bindningstider
kopplade till Produkten samt att du i övrigt
har följt Avtalet
.

Så det blir 6545 kr för en iPhone 4 helt upplåst (om jag fattat allt rätt).

Senast redigerat 2010-07-29 14:56
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 14:49
Ursprungligen av molm:

Precis som keptang skriver så är det utan abonnemang men telefonen är operatörslåst. Dock så kan man ju låsa upp den för 300 kr. Och enligt tre's allmänna vilkor punkt 5.1 så är det bara att be om upplåsning direkt då man inte har något abonnemang eller bindningstid kopplad till produkten. :):$

Så det blir ca 6500 kr för en iPhone 4 helt upplåst (om jag fattat allt rätt).

najs. Tackar !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 15:21

Sen har vi ju grejen med Comviq-kontant. Jag kan inte hitta på deras sida huruvida den är operatörslåst eller inte. Någon med bättre detektivförmåga?

//Martin

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-29 15:34
Ursprungligen av molm:

Sen har vi ju grejen med Comviq-kontant. Jag kan inte hitta på deras sida huruvida den är operatörslåst eller inte. Någon med bättre detektivförmåga?

//Martin

Klart att den är operatörslåst. Det är ju alla som säljs i Sverige. Sen om Tele2 låser upp den eller inte kan nog ingen svara på ännu. Dom har ju inte sålt iPhone officiellt tidigare.

Bevaka tråden