Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-27 18:31
Ursprungligen av Baltazar:

meddelandet från apple har ju slunkit ut bakvägen så att säga, inte genom apples hemsida. så det är väll inte helt officiellt.

Jo det är officiellt nu. http://www.apple.com/se/pr/library/2010/07/26iphone.html

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 19:36
Ursprungligen av Mija:

Det har varit officiellt sedan igår.

Ursprungligen av studiox:

Det har varit officiellt sedan igår.

Enligt mig har det inte varit officiellt förrän idag, då press releasen inte syntes på apples hemsida förrän nu ikväll.

Ursprungligen av imagine82:

Enligt mig har det inte varit officiellt förrän idag, då press releasen inte syntes på apples hemsida förrän nu ikväll.

Säker och ting kan vara officiellt utan att det ligger på Apples hemsida;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Säker och ting kan vara officiellt utan att det ligger på Apples hemsida;)

Nejdå, man ska inte lita på något 100% förrän man sett det riktigt officiella. Som i detta fallet - att press releasen syns på apples hemsida

Ursprungligen av Mija:

Intressant att det där inte är samma som skärmdumpen. Släpper Apple olika till media och på hemsidan?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-27 23:07
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant att det där inte är samma som skärmdumpen. Släpper Apple olika till media och på hemsidan?

Jag tror att den från igår är ifrån ett mail till butikerna.

Men det är mystiskt att den som släpptes i dag på Apples hemsida, under eftermiddagen, är daterad i går.

Ursprungligen av Mija:

Jag tror att den från igår är ifrån ett mail till butikerna.

Men det är mystiskt att den som släpptes i dag på Apples hemsida, under eftermiddagen, är daterad i går.

Den kanske bara ska spegla den som finns på amerikanska sidan och därmed får samma datum. Den är ju rätt lik den, förutom några kontaktuppgifter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-28 07:11
Ursprungligen av Mija:

Jag tror att den från igår är ifrån ett mail till butikerna.

Men det är mystiskt att den som släpptes i dag på Apples hemsida, under eftermiddagen, är daterad i går.

Nej, eftersom den egentligen släpptes den 26 så är det inte så konstigt.
Det är bara det att det tog en dag att få in den på varje lands sida.

titta, nu hare kommit upp. ja då äre bara att alla butiker inte uppdaterat sina priser. sen får man ju inte glömma att de där priserna är riktpriser.

Ursprungligen av studiox:

suck..

Du får gärna utveckla lite. Det finns väl få elektronikföretag som det sprids så mycket rykten kring som Apple? Folk producerar egna fejkbilder på framtida produkter och försöker få dom att framstå som autentiska spionbilder etc.

När man då läser en pressrelease som publiceras av alla utom just den påstådda källan själv, den väldigt ryktesdrabbade källan, då kan man väl inte påstå att det är officiellt?

I så fall är det många saker i Apples historia som varit officiella. Produkter som än idag inte sett dagens ljus.

Så förklara gärna för oss hur något kan vara officiellt utan att den det rör själv berättat om det.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Du får gärna utveckla lite. Det finns väl få elektronikföretag som det sprids så mycket rykten kring som Apple? Folk producerar egna fejkbilder på framtida produkter och försöker få dom att framstå som autentiska spionbilder etc.

När man då läser en pressrelease som publiceras av alla utom just den påstådda källan själv, den väldigt ryktesdrabbade källan, då kan man väl inte påstå att det är officiellt?

I så fall är det många saker i Apples historia som varit officiella. Produkter som än idag inte sett dagens ljus.

Så förklara gärna för oss hur något kan vara officiellt utan att den det rör själv berättat om det.

Jag håller med föregående talare till 100%!

suck, man måste vara befintlig kund hos telia för att få köpa den kontant. det är ju jäkligt löjligt att bli inlurad i nån avbetalningsplan bara för att man inte ä kund hos dem sen tidigare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-27 22:41
Ursprungligen av Baltazar:

suck, man måste vara befintlig kund hos telia för att få köpa den kontant. det är ju jäkligt löjligt att bli inlurad i nån avbetalningsplan bara för att man inte ä kund hos dem sen tidigare.

Varför inte skaffa ett obundet abonnemang idag så är saken biff? Eller fungerar inte det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-27 23:21
Ursprungligen av livi:

Varför inte skaffa ett obundet abonnemang idag så är saken biff? Eller fungerar inte det?

Ser endast att det finns att köpa Iphone 4 med 24 månaders via Telia?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-27 23:24
Ursprungligen av Interlude:

Ser endast att det finns att köpa Iphone 4 med 24 månaders via Telia?

Ja via hemsidan är det de enda alternativen just nu men du kan kontantköpa telefonen i butik om du är befintlig Teliakund (har ett abg som jag förstår det). Där ska du även kunna göra andra abgsval med olika bindningstider.

Kolla in telias iphoneblogg och kommentarerna där, mycket bra svar...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-27 23:28
Ursprungligen av livi:

Ja via hemsidan är det de enda alternativen just nu men du kan kontantköpa telefonen i butik om du är befintlig Teliakund (har ett abg som jag förstår det). Där ska du även kunna göra andra abgsval med olika bindningstider.

Kolla in telias iphoneblogg och kommentarerna där, mycket bra svar...

Då får jag alltså tvinga min flickvän i norr köpa en som redan har Telia, alternativt skaffa Telia ouppbundet abbonemang. Ska kika bloggen, tack!

EDIT: Deras priser som jag skickades vidare till var just 3st olika abbonemang som 24 månaders.

EDIT2: Hittade denna länk till Macforum om lite priser som de släppte ang. kontantpriser om man väljer abbonemang. http://www.macforum.se/?page_id=535&katnr=9#p

Ursprungligen av livi:

Varför inte skaffa ett obundet abonnemang idag så är saken biff? Eller fungerar inte det?

Nej, då kommer de att krävs att du binder det abbonemanget. Telias kontantköp är för de som har mer än tre månader kvar på sin bindning

Ursprungligen av Baltazar;:

suck, man måste vara befintlig kund hos telia för att få köpa den kontant. det är ju jäkligt löjligt att bli inlurad i nån avbetalningsplan bara för att man inte ä kund hos dem sen tidigare.

Du behöver inte avbetala telefonen. Du kan alltid välja att betala hela telefonen pá en gång även om du tar ett låst erbjudande. Du kan till och med välja månadsbelopp själv. Poängen som Telia vill åt är bindningstiden och att locka in folk som tror att 200x24 är mindre än 4800 (eller som intr har råd med 4800 up front)

Ursprungligen av BlackSmp:

Du behöver inte avbetala telefonen. Du kan alltid välja att betala hela telefonen pá en gång även om du tar ett låst erbjudande. Du kan till och med välja månadsbelopp själv. Poängen som Telia vill åt är bindningstiden och att locka in folk som tror att 200x24 är mindre än 4800 (eller som intr har råd med 4800 up front)

på deras blog säger de att är man inte telia kund sen tidigare, så får man inte köpa den kontant. men får väll se, kanske löser sig i butik.

får se om min konvertering hinner gå igenom

Ursprungligen av Baltazar:

på deras blog säger de att är man inte telia kund sen tidigare, så får man inte köpa den kontant. men får väll se, kanske löser sig i butik.

får se om min konvertering hinner gå igenom

Kontantpris är när du köper telefonen UTAN bindningstid. Det kan du bara göra om du redan har ett binder abbonemang med minst tre månader kvar. Då köper du en osubventionerad telefon till fullt pris (=kontantpris)

Att betala hela telefonen direkt vid köpet kan du göra utan att vara tidigare kund men det kallas inte för kontantpris/köp

Så det rör sig om ett missförstånd

Och bara för att vara extra tydlig: bindningstid gäller enbart abbonemanget. Telefonen är alltid låst till Telia oavsett abbonemanget

Ursprungligen av BlackSmp:

Du behöver inte avbetala telefonen. Du kan alltid välja att betala hela telefonen pá en gång även om du tar ett låst erbjudande. Du kan till och med välja månadsbelopp själv. Poängen som Telia vill åt är bindningstiden och att locka in folk som tror att 200x24 är mindre än 4800 (eller som intr har råd med 4800 up front)

Fast 200x24 är mindre än 4800 om du ska ta hänsyn till kapitalkostnaden.

Ursprungligen av pmarriott;:

Fast 200x24 är mindre än 4800 om du ska ta hänsyn till kapitalkostnaden.

Eller alternativintäkten på kapitalet...

Det finns gränser för hur mycket jag räknar för mindre konsumptionsinköp

Man får inte heller glömma inflationen mellan uträkningen och själva inköpet. Det kan röra sig om många ören - kanske t.o.m. kronor. Man får se upp.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast 200x24 är mindre än 4800 om du ska ta hänsyn till kapitalkostnaden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man får inte heller glömma inflationen mellan uträkningen och själva inköpet. Det kan röra sig om många ören - kanske t.o.m. kronor. Man får se upp.

Japp. Om 2 år är kanske 200 kr bara värt 196 i dagens penningvärde.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-27 23:24

Är det inte dags att justera rubriken på den här tråden. iPhone kommer ju inte säljas helt obunden.

Nån som har en kommentar på detta:

"Högt köptryck på Iphone

Iphone 4 har fått motta en mängd kritik för dess tveksamma mottagning. Då telefonen hålls i ett visst grepp tenderar signalstyrkan att minska till noll.

Men trots hård kritik står användarna på kö för att få den nya telefonen.

- Vi hade en förhandsbokning som vi blev tvungna att stänga. Efterfrågan är oerhört stor, säger Eva Ermfors, pr-ansvarig på Telenor, till DN.

Även Tele 2 ska nu börja sälja Apple-produkter och har redan 35 000 konsumenter på sin väntelista för Iphone 4.

Skälet till att Tele 2 börjar sälja Iphone, cirka två år efter konkurrenterna Telenor, 3, och Telia uppges vara att priset nu är det rätta.

- Vi har säkert tappat en och annan kund men hoppas att vi tar tillbaka dem nu. Det är egentligen först nu, andra kvartalet, vi ser att efterfrågan ökat rejält hos våra kunder och att det är läge att börja sälja. Dessutom är det först nu vi ser vettiga priser på smartphones, säger Thomas Ekman, försäljnings- och marknadsdirektör på Tele2 Sverige.

En Iphone 4 kommer att kosta mellan 6000 och 7400 kronor beräknat på prissättningen i Storbritannien. "

Högt köptryck på Iphone - Affärsvärlden

Ursprungligen av bstark:

Nån som har en kommentar på detta:

Tja, kommentaren är väl att antennproblemet är ett mindre problem för vissa som blåsts upp till ett jätteproblem i media, men i praktiken är det inte många av de miljontals som köpt iPhone 4 som klagar på det och det har inte nämnvärt påverkat intresset för telefonen heller.

Ursprungligen av bstark:

Nån som har en kommentar på detta:

"Högt köptryck på Iphone

I
Även Tele 2 ska nu börja sälja Apple-produkter och har redan 35 000 konsumenter på sin väntelista för Iphone 4.
Högt köptryck på Iphone - Affärsvärlden

Har Tele2 en väntelista??? Den har jag missat helt isf...

Hmm. Jag har beställt en 32 GB iPhone 4 från England. Kände mig lite lurad först när jag läste att den skulle säljas olåst i Sverige, men inser nu att a) eftersom jag inte kommer att campa utanför närmaste Apple-återförsäljare för att få en den 30 juli så kommer jag att få vänta några veckor och b) 599 £ blir 6890 kr + en dryg trehundring i frakt och det blir inte mycket dyrare än den 6995 kr det pratas om här samt c) det verkar ju inte vara helt klarlagt att den verkligen kommer att säljas olåst här. Jag känner mig nog rätt nöjd ändå.

Bevaka tråden