Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och ovanstående är alltså bland de 17 länder som fick iPhone 4 i fredags.

Bland de 5 länder som fått iPhone 4 tidigare så ser det ut så här (gäller alltså olåsta telefoner via landets Online Apple Store):
Storbritannien - ja
Frankrike - ja
Japan - nej
Tyskland - nej
USA - nej

Totalt:
12 länder där Apple säljer telefonen olåst.
10 länder där Apple inte säljer den olåst.

Försök hitta en röd tråd i detta. Jag ser den inte.

Ursprungligen av Esa:

1. Sverige
2. Finland
3. Tyskland
4. Spanien
5. Nederländerna
6. Österrike
7. Portugal

Den listan stämmer inte. Tyskland var inte ett av länderna som fick iPhone 4 i fredags. Där släpptes den samtidigt som USA, Frankrike, Storbritannien och Japan.

Och Portugal har väl inte ens fått iPhone 4 ännu. De finns iallafall inte med på listan över länder som fick telefonen i fredags.

I de 17 länder som finns med på listan ser det ut så här:
Australien - ja
Canada - ja
Danmark - ja
Hong Kong - ja
Irland - ja
Italien - ja
Norge - ja
New Zealand - ja
Schweiz - ja
Singapore - ja

Belgien - nej
Finland - nej
Luxembourg - nej
Nederländerna - nej
Spanien - nej
Sverige - nej
Österrike - nej

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 18:12

Tog mig friheten att leka lite:

Iphone Europe

Verkar inte finnas någon som helst röd tråd i detta. Tom gamla statliga bolagen (Sk. incumbents) har inte fått avtal med apple.

Ursprungligen av studiox:

Tog mig friheten att leka lite:

Iphone Europe

Tyskland saknas i listan.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-03 19:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tyskland saknas i listan.

Jäklar också

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-31 23:05

Jag förstår heller inte nu när de fyra största operatörerna i landet ändå säljer den, varför den inte kan släppas fri. Har jag ett bundet abonnemang så köper jag ju givetvis av den operatören nu men skulle de ha slut på den så borde jag kunna gå till Tele2 och casha en. Alla vill ju inte/kan inte förlänga sina abonnemang så operatörerna i sig förlorar väl inget på att den är låst förutom att de kanske får mindre telefoner att sälja till abonnemang.

Tack alla som kollade upp det jag var för lat att göra själv Utifrån detta perspektiv är det faktiskt ännu konstigare att Sverige inte fick en olåst telefon måste jag säga. Det är ju inte så att England var ett undantag direkt.

nästan så jag skulle vilja gissa på att svenska operatörerna "köpt" sig ensamrätt ett tag. skulle inte förvåna mig om apple börjar sälja olåst senare. lär ju dock bli ett ramaskri

men är ju så klart min högst personliga gissning

Ursprungligen av Baltazar:

...nästan så jag skulle vilja gissa på att svenska operatörerna "köpt" sig ensamrätt ett tag...

Eftersom det inte finns någon logik eller röd tråd i vilka länder som säljer och inte säljer olåst, så börjar jag också luta åt den teorin.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom det inte finns någon logik eller röd tråd i vilka länder som säljer och inte säljer olåst, så börjar jag också luta åt den teorin.

Fet chans att vi någonsin lär få veta sanningen kring det.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Fet chans att vi någonsin lär få veta sanningen kring det.

Var är de grävande journalisterna när man verkligen behöver dem?

Ursprungligen av Adrian B:

Var är de grävande journalisterna när man verkligen behöver dem?

Har skickat "nyhetstips" om detta till både Aftonbladet och Expressen nu. Om de mot förmodan skulle börja gräva i det, så lär de ju inte få fram något - både Apple och operatörerna lär ju tiga som muren - men hoppas kan man ju.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2010-08-01 08:24

Någon exklusivitet har det aldrig funnits (se Intervju med Telias Erik Hallberg - Allt om Mac).

Kan vi anta att det möjligen är så att man inte har iPhones nog att rulla ut på alla länder samtidigt och att lotten alternativt storlek på marknad räknas?

Ursprungligen av Rommie:

Någon exklusivitet har det aldrig funnits (se Intervju med Telias Erik Hallberg - Allt om Mac).

Ja, men den frågan gäller ju vilka av de svenska operatörer som skulle få sälja den. Det enda han säger är att Telia inte hade något exklusivitetsavtal när iPhone kom, och att de andra operatörerna frivilligt avstod från att sälja iPhone i början.

Det har ju ingenting med den här frågan, dvs försäljning hos operatör vs. Apple själva, att göra.

Bara för att det inte fanns något sådant avtal då, utesluter inte att det skulle kunna finnas ett avtal nu som säger att bara operatörerna, och inte Apple själva, får sälja iPhone i Sverige.

Ursprungligen av Rommie:

Kan vi anta att det möjligen är så att man inte har iPhones nog att rulla ut på alla länder samtidigt och att lotten alternativt storlek på marknad räknas?

Ja, det kan handla om antalet tillgängliga telefoner.

Men i så fall är det nog lotten som avgjort.

Marknadsstorleken tror jag inte spelar in. När den säljs via Apple i t.ex. Storbritannien, Frankrike, Danmark och Norge - men inte i t.ex. Tyskland, Sverige, Nederländerna, Spanien och Finland - så ser jag ingen röd tråd i marknadsstorlekarna heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 11:32

Jag lutar nog mest åt att där det finns en dominerande operatör på marknaden så har de lyckats sätta press på Apple att inte släppa den olåst. I Sverige borde väl Telia räknas som dominerande aktör. Hoppas att det blir ändring på detta nu när Tele2 säljer också.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 11:37

Eller så har Apple ingen lust att stå för supporten i Sverige och låter operatörerna göra det.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 12:44

Om Apple kan stå för supporten i Norge och Danmark så kan de göra detta utan problem även i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 17:14
Ursprungligen av tony:

Om Apple kan stå för supporten i Norge och Danmark så kan de göra detta utan problem även i Sverige.

Jasså?
Hur kan du vara så säker på det?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 17:39
Ursprungligen av zappee:

Jasså?
Hur kan du vara så säker på det?

Apple har väl ingen support idag oavsett vilket land det gäller? Apple jobbar väl med serviceställen precis som alla andra. Inte tror jag att Telia, Telenor och Tre har anställd egna certificerade Apple tekniker som lagar telefoner.

Hur gör apple med ipod, det är ju i princip samma teknik (nåja) och den kan jag ju få lagad av apple då den finns i apple store.

Ursprungligen av zappee:

Jasså?
Hur kan du vara så säker på det?

ringer du apple support idag, så kan du med rätt stor sannolikhet få prata med en dansk, så vetefan om det skulle kräva så mycket mer av dem att sköta supporten på iphone i sverige. den tekniska sköter ju anovo idag, så varför skulle de inte kunna göra det även om apple skulle sälja den här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 18:56
Ursprungligen av Baltazar:

ringer du apple support idag, så kan du med rätt stor sannolikhet få prata med en dansk, så vetefan om det skulle kräva så mycket mer av dem att sköta supporten på iphone i sverige. den tekniska sköter ju anovo idag, så varför skulle de inte kunna göra det även om apple skulle sälja den här.

Jag tror det ligger mycket mer bakom beslutet än så. Inget vi någonsin får veta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 20:33

Sen tycker jag att det fattas en rad där det står om det finns en lag i landet om man får sälja låsta telefoner eller inte.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...om det finns en lag i landet om man får sälja låsta telefoner eller inte...

Det finns väl inget land som har en lag som säger att man får sälja olåst.

Det handlar väl snarare om lagar som säger att det måste finns olåsta alternativ (jag tror att Frankrike och Italien är exempel på detta).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 22:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns väl inget land som har en lag som säger att man får sälja olåst.

Det handlar väl snarare om lagar som säger att det måste finns olåsta alternativ (jag tror att Frankrike och Italien är exempel på detta).

Ja det stämmer fel av mig. Var på väg ut och skickade inlägget innan jag läste igenom det. Det ska såklart stå i vissa länder finns lag på att man måste sälja olåsta telefoner.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-03 00:26

Hm. Är inte den här tråden lite inaktuell nu, eftersom iPhone 4 har kommit och den uppenbarligen inte blev obunden i Sverige? Kanske dags att filosofera i någon mer aktuell tråd istället?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-03 00:57
Ursprungligen av delaque:

Hm. Är inte den här tråden lite inaktuell nu, eftersom iPhone 4 har kommit och den uppenbarligen inte blev obunden i Sverige? Kanske dags att filosofera i någon mer aktuell tråd istället?

Som jag skrev redan i inlägg #105 (ca 130 inlägg tidigare)

http://www.99.se/1915820-post105.html

Ja, låsa tråden eller byta rubrik låter som en bra idé tycker jag.

Ursprungligen av keptang:

Ja, låsa tråden eller byta rubrik låter som en bra idé tycker jag.

Det kan ju bli obundet längre fram. Svenska Apple Store kanske börjar sälja den olåst så småningom.

Så att stänga tråden ser jag inte som en lösning.

Men jag lägger till ett frågetecken i rubriken, så blir den kanske lite bättre.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan ju bli obundet längre fram. Svenska Apple Store kanske börjar sälja den olåst så småningom.

Så att stänga tråden ser jag inte som en lösning.

Det tog några månader, men nu kom det! Fr.o.m idag kan man köpa olåst iPhone i svenska Apple Store.

Läs mer här:
http://www.99.se/artiklar/2493-ipad-2-iphone-4-i-apple-store.html

Bevaka tråden