Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini uppdateras snart, i tysthet?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 18:39

Jag fattar inte. Är det verkligen ingen annan som tror att de "upphottade" minisarna bara är ett rykte?

(förressten är det lågt av de som bara chansar på en beställning & skickar tillbaka. Softa ner lite istället tills nya utannonseras).

Ursprungligen av DaPhox:

Jag fattar inte. Är det verkligen ingen annan som tror att de "upphottade" minisarna bara är ett rykte?
).

Jo det är nog bara ett rykte, är väl ingen som har bekräftat att de har fått en "upphottad" någonstans. Möjligtvis kanske det driver omkring en del testexemplar av mac mini som ligger i felmärkta kartonger.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-28 21:46
Ursprungligen av Simon Templar:

Jo det är nog bara ett rykte, är väl ingen som har bekräftat att de har fått en "upphottad" någonstans. Möjligtvis kanske det driver omkring en del testexemplar av mac mini som ligger i felmärkta kartonger.

Apple har ju t o m bekräftat att det finns exemplar som är utrustade "över specifikationerna", så det är knappast ett rykte. Följ tråden och dess länkar så ser ni.

Ursprungligen av William Naversten:

Apple har ju t o m bekräftat att det finns exemplar som är utrustade "över specifikationerna", så det är knappast ett rykte. Följ tråden och dess länkar så ser ni.

Möjligt att dom finns som sagt men det verkar inte vara någon som har fått en överspecad variant som trätt fram och ingen verkar ha testat någon med xBench vilket annars brukar ske rätt fort när nya macar levererats.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-29 09:13
Ursprungligen av Simon Templar:

Möjligt att dom finns som sagt men det verkar inte vara någon som har fått en överspecad variant som trätt fram och ingen verkar ha testat någon med xBench vilket annars brukar ske rätt fort när nya macar levererats.

Du har fel. "Följ länkarna och sök, och Ni skolen finna!"

Personligen tror inte det skapats en global masshypnos där människor plötsligt hittar på att "min mini har 64 MB grafikminne, bränner Double Layer-DVDs i 8x samt går i 1.5 GHz enligt klistermärke på baksidan samt enligt specifikationerna under äpplet." I min värld kan jag nog ta det som fakta, särskilt när Apple bekräftat det.

Vi kan väl hålla tråden till att diskutera VARFÖR Apple dröjer med uppdatering eller HURUVIDA det kommer en ännu större uppdatering eller VILKA ANDRA skäl det kan finnas till att Apple gör så här? Vi behöver inte ifrågasätta fakta, xBench eller inte.

Ursprungligen av William Naversten:

Du har fel. "Följ länkarna och sök, och Ni skolen finna!"

Personligen tror inte det skapats en global masshypnos där människor plötsligt hittar på att "min mini har 64 MB grafikminne, bränner Double Layer-DVDs i 8x samt går i 1.5 GHz enligt klistermärke på baksidan samt enligt specifikationerna under äpplet." I min värld kan jag nog ta det som fakta, särskilt när Apple bekräftat det.
.

Som sagt möjligt att det finns sådana minis, men ingen kund verkar ha fått någon. Eller har du någon länk till en verifikation på att någon verkligen fått en, än? Länkarna du hänvisar till nu innehåller ju mest "claims" och frågetecken.

Och som sagt så fort det kommer en ny mac på marknaden så brukar den xbenchas, det finns visserligen några 1,5Ghz och 1,67 Ghz minis på xbench men dom är tydligen uppklockade av ägarna själva.

Kanske är det så att de enda som fått uppdaterade minis är Appleanslutna utvecklare och andra som samarbetar med Apple? De brukar ju ibland få Appleprylar innan officiella släpp.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-29 14:35
Ursprungligen av Simon Templar:

Som sagt möjligt att det finns sådana minis, men ingen kund verkar ha fått någon. Eller har du någon länk till en verifikation på att någon verkligen fått en, än? Länkarna du hänvisar till nu innehåller ju mest "claims" och frågetecken.

Och som sagt så fort det kommer en ny mac på marknaden så brukar den xbenchas, det finns visserligen några 1,5Ghz och 1,67 Ghz minis på xbench men dom är tydligen uppklockade av ägarna själva.

Kanske är det så att de enda som fått uppdaterade minis är Appleanslutna utvecklare och andra som samarbetar med Apple? De brukar ju ibland få Appleprylar innan officiella släpp.

Med risk för att låta dryg: Har du läst på NÅGON utländsk sajt? Du liknar mer och mer den sista storrökaren som hävdar att "det inte är bevisat att rökning leder till cancer"...

Här är EN av en stor mängd länkar som visar vidare till folk ("vanligt folk som du & jag") som fått uppdaterade maskiner OCH en länk till Apples bekräftelse.

http://www.macrumors.com/pages/2005/09/20050930023909.shtml

Kan du sluta kissa i motvind? Apple levererar bevisligen snabbare maskiner än utlovade specar. Nu kanske vi kan ägna oss åt frågan VARFÖR och NÄR vi kan förväntas en officiell uppdatering.

PS Bli inte ilsk på mina formuleringar. Det är bara det att du inbjuder till straffspark...

Ursprungligen av William Naversten:

Med risk för att låta dryg: Har du läst på NÅGON utländsk sajt? Du liknar mer och mer den sista storrökaren som hävdar att "det inte är bevisat att rökning leder till cancer"...

Här är EN av en stor mängd länkar som visar vidare till folk ("vanligt folk som du & jag") som fått uppdaterade maskiner OCH en länk till Apples bekräftelse.

http://www.macrumors.com/pages/2005/09/20050930023909.shtml

Kan du sluta kissa i motvind? Apple levererar bevisligen snabbare maskiner än utlovade specar. Nu kanske vi kan ägna oss åt frågan VARFÖR och NÄR vi kan förväntas en officiell uppdatering.

PS Bli inte ilsk på mina formuleringar. Det är bara det att du inbjuder till straffspark...

Jag blir inte ilsk men lite förvånad, ingen av de länkar du redovisat har klart och tydligt visat att en enda kund har fått en uppdaterad mac mini bara en massa spekulationer frågetecken och ett fåtal klarsynta kommentarer.

"Actually, the article (at least at this time) specifically states "Apple would not confirm any of the ThinkSecret details to eWEEK.com." which means the article's title is inherently misleading and nothing has been proved"

Ursprungligen av Simon Templar:

Som sagt möjligt att det finns sådana minis, men ingen kund verkar ha fått någon. Eller har du någon länk till en verifikation på att någon verkligen fått en, än?

Den har nått Sverige också (se citaten nedan), så du kan sluta tvivla eller tro att det bara är rykten.

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag installerade en Mac Mini 1,42 från inWarehouse idag, och den visade sig vara smyguppdaterad, dvs 1,5 GHz och 64 mb ram. Så visst finns det snabbare maskiner, även i Sverige.

Ursprungligen av hoffa:

Var idag och hämtade min nya Mini på inwarehouse (mellanmodellen) den var uppdaterad med 1,5 GHz samt 64VRAM. Kartongen (både yttre och innre) sa att det var 1,42Ghz.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-29 14:58

Tycker inte heller NÅN av länkarna är ett "bevis". Macrumors?, tror inte det va...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-29 15:43
Ursprungligen av DaPhox:

Tycker inte heller NÅN av länkarna är ett "bevis". Macrumors?, tror inte det va...

HERREGUD! HÅLL PÅ! Nu blir jag irriterad. Det finns 344 kommentarer på MacRumors. MacRumors LÄNKAR också till

1) User reports - där jag hittade en stor mängd personer - privatpersoner - som FÅTT leverans.
2) Apples kommentar där de bekräftar
3) Länk till ThinkSecret som "publish corroborating evidence" där det finns ytterligare kommentarer från folk som fått.

Antingen är ni inte läs-, sök- och länkkunniga, har problem med engelska språket, ELLER är ni grava konspirationsteoretiker. INSE: Folk HAR FÅTT snabbare Mac minis, med fetare grafikkort och snabbare hårddisk. Spekulera gärna i VARFÖR Apple gjort så som de gjort, om det är en tillfällig grej p g a komponentbrist eller om en uppgradering kommer, men ifrågasätt inte uppenbara fakta.

Jag kommenterar inte frågan mer i tråden, men jag tycker ni förstör och förvirrar för andra genom att lägga in ovidkommande spekulationer om fakta som för alla andra är uppenbara.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-29 17:15

aaargghh...

("önsketänkande")...

Kolla in den här länken:
http://www.macworld.com/news/2005/09/30/macmini/index.php
Nog erkänner väl Apple att de skeppar (skeppat?) en del maskiner med högre specar. Oklart varför, dock. 1,42 GHz och 1,5GHz är dessutom säkert samma processor egentligen.

Zooigor det är absolut samma processor. Jag klockade om min 1,25 ghz mini till 1,5. Allt har att göra med hur vissa bryggor (tror det heter så) sitter på CPU:s undersida. Själv tog jag bort alla bryggorna (fortfarande inte säker om det heter så), på så sätt fick jag 1,5. Dom ska dessutom kunna klockas till 1,57ghz minst. Hade gillat om dom släppte en uppdatering snart. Mest grafiken man e sugen på. Annars gillar jag verkligen min mini och undrar hur jag kunde klara mig innan jag hade Mac o mini.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-30 12:46
Ursprungligen av profetengus:

Zooigor det är absolut samma processor. Jag klockade om min 1,25 ghz mini till 1,5. Allt har att göra med hur vissa bryggor (tror det heter så) sitter på CPU:s undersida. Själv tog jag bort alla bryggorna (fortfarande inte säker om det heter så), på så sätt fick jag 1,5. Dom ska dessutom kunna klockas till 1,57ghz minst. Hade gillat om dom släppte en uppdatering snart. Mest grafiken man e sugen på. Annars gillar jag verkligen min mini och undrar hur jag kunde klara mig innan jag hade Mac o mini.

Om du går upp i äpplet och tittar på hur snabbt systemet PÅSTÅR att minin är, så stod det förut konstigheter på de minis som överklockades som din. Från och med en ny "build" av 10.4.2 som följer med de nya minisarna så står det i klartext 1,5 GHz. (Information klippt från diverse källor om uppklockning resp de som fått den nya minin).

Ursprungligen av William Naversten:

Om du går upp i äpplet och tittar på hur snabbt systemet PÅSTÅR att minin är, så stod det förut konstigheter på de minis som överklockades som din. Från och med en ny "build" av 10.4.2 som följer med de nya minisarna så står det i klartext 1,5 GHz. (Information klippt från diverse källor om uppklockning resp de som fått den nya minin).

Oki. Så minis som klockades innan 10.4.2 gav konstig info om hastighet. Hmm skoj att veta. Själv fick jag inte den infon i äpplet. men jag klockade min efter 10.4.2 släppts. Trodde att Apple skulle haft sådan igenkänning inbyggd från början i OS X. Ja ja e mest nyfiken på när dom ska tillkänna ge dom officiellt.

  • Medlem
  • 2005-10-31 16:22

Det här är ju otroligt frustrerande. Ska det komma en ny Mini, och om inte - varför har då vissa uppenbarligen fått andra speccar? Det känns lite fjantigt detta - kan inte Apple dementera eller bekräfta att det är på gång nya modeller?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-31 16:29
Ursprungligen av Nifo:

Det här är ju otroligt frustrerande. Ska det komma en ny Mini, och om inte - varför har då vissa uppenbarligen fått andra speccar? Det känns lite fjantigt detta - kan inte Apple dementera eller bekräfta att det är på gång nya modeller?

/Fredrik

Vi är uppenbarligen många som väntar med att trycka på köpknappen. Men sannolikt ännu fler som inte håller sig uppdaterade på "det senaste" på 99mac och andra ställen. Ren marknadsekonomi. Apple vill göra sig av med lagret till "fullpris" först...

Om jag har tolkat olika källor rätt, så är det maskiner som tillverkats i Kina och "mellanlagras" i Holland (svenska marknaden bl a) som fortfarande är gamla specar. Jänkarna får just nu de nya via sitt "mellanlager" i Kalifornien.

Detta tolkar jag som att det finns en jämrans massa överlager i Holland på gamla minisar.

  • Medlem
  • 2005-10-31 16:38

Ja, Holland är ren ondska!
Nej men det är väl bara att vänta då.

Har det ryktats om någon Scandinav eller Europe som fått de nya speccarna?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:39

Vad är det som är så spännande med 50Mhz och ett grafikkort med 32MB extra minne som inte klarar Quartz Extreme? :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-31 16:42
Ursprungligen av Macvarg:

Vad är det som är så spännande med 50Mhz och ett grafikkort med 32MB extra minne som inte klarar Quartz Extreme? :rolleyes:

1) Du glömde DVD-RW 8x med DL = ny funktionalitet.
2) Du glömde snabbare hårddisk = mer betydelsefullt än några MHz.
3) Grafikkortet klarar sannolikt HDTV-upplösning, som nuvarande mini har problem med.
4) Det känns ruttet att köpa en produkt när man VET att en snabbare kommer runt hörnet. Inte bara så där allmänt att det alltid kommer snabbare maskiner "sen", utan VERKLIGEN runt hörnet...

Edit:
5) Uppdaterat Bluetooth till 2.0 med tre gånger snabbare hastighet.

  • Medlem
  • 2005-10-31 16:40

Jag hoppas mer på DVI-fixar. Dessutom ryktas det ju att det sitter en 5200 varvare i och bättre BT. QE klarar väl kortet, men däremot inte Core Image.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:41

DVI är fortfarande inte fixat, det är precis samma kassa utgång som inte följer någon som helst standard och är strömklen. Men du har en poäng med hårddisken och BT, även om det suttit 5200-varvare ganska länge i mini nu, en annan "smyguppdatering" som Apple gjort.

Ursprungligen av Macvarg:

DVI är fortfarande inte fixat, det är precis samma kassa utgång som inte följer någon som helst standard och är strömklen.

DVI är ju en iofs något tvetydigstandard men problemet är väl också att bildskärmstillverkarna inte följer den 100% och att vissa tillverkare skickar med DVI kablar som håller dålig kvalitet. DVI kablar får max vara fem meter långa enligt DVI spec. men i vissa störningsutsatta miljöer så kan kabellängder på någon meter (billig kabel) också ställa till det.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:47

Vem bränner DL-DVD då? Senast jag kollade kostade en skiva 120 spänn.

Snabbare hårddisk levereras redan med minin, trots att specarna inte är uppdaterade.

Sannolikt? Ja, sen ska man ju ha tur med monitorn också med tanke på minins undermåliga DVI-kontakt.

Men jag håller med, det känns lite surt att köpa något bra när något ännu bättre finns runt hörnet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-31 16:53
Ursprungligen av Macvarg:

Vem bränner DL-DVD då? Senast jag kollade kostade en skiva 120 spänn.

Cool inställning. Med analogt resonemang borde datorerna idag fortfarande levereras med 5,25-tums floppydiskar... Någon måste ju skapa marknad så att priserna kan gå ner...

Ursprungligen av Macvarg:

Vem bränner DL-DVD då? Senast jag kollade kostade en skiva 120 spänn.

Snabbare hårddisk levereras redan med minin, trots att specarna inte är uppdaterade.

Sannolikt? Ja, sen ska man ju ha tur med monitorn också med tanke på minins undermåliga DVI-kontakt.

Men jag håller med, det känns lite surt att köpa något bra när något ännu bättre finns runt hörnet.

Brännder DL för fullt på min mini!
Kostar från 50kr/st

  • Medlem
  • 2005-10-31 16:54

Klart man väntar!

8 X lär ju vara trevligt även när man inte använder DL-skivor
Med tanke på alla problem Minin haft med sin DVI-utgång, så BÖR detta setts över.

Den mest seriösa sidan jag funnit och som behandlar nya "late 2005" minis är denna:
http://lowendmac.com/mini/late2005.html

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:56

Verkligen! Hoppas att de fixar DVI-problemen om det släpps en sista mini efter denna doldis men innan Intelmacarna. Det är för dåligt att Apple släppte igenom något sådant från första början, det andas inte direkt kvalitet.

  • Medlem
  • 2005-10-31 17:07

Hehe..inte? Nej, det är förjävligt rent utsagt. Verkar finnas hur många användare som helst som svär över Minin och dess DVI.

/Fredrik

Bevaka tråden