Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini uppdateras snart, i tysthet?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 22:56

...och mikrofonuttag samt DVI-utgång med VESA-standard så man slipper mörka skärmar med flimmer och diverse konstiga störningar om man inte använder en DVI-skärm.

Think Secret har också släppt lite detaljer, i princip samma som AppleInsider:
http://www.thinksecret.com/news/0509macmini2.html

Jaja, jag köpte min mini i förra veckan. Lite synd att man hamnade på fel sida om linjen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 19:20
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jaja, jag köpte min mini i förra veckan. Lite synd att man hamnade på fel sida om linjen.

Köpte min 1.42:a i förra veckan jag med .. otur.. menmen..
Jag trivs med den iaf.. har precis börjat köra 100% mac nu..

Think Secret har uppdaterat artikeln jag länkade tidigare:

Sources have informed Think Secret that Mac mini box labels will continue to list the older specifications with no indication of whether the newer or older systems are contained within. The motivation behind this is to help clear current inventory without lowering prices. Essentially, customers are promised that the Mac mini they purchase will have specifications "at least" equal to the label, but that their system may exceed those. Customers who purchase a new Mac mini to find they ended up with the older configuration will not be able to return the system in the hopes of getting the newer configuration without paying a restocking fee.

Med andra ord så kommer man inte att veta om man får den bättre eller sämre modellen, för det kommer att fortsätta stå de tidigare specifikationerna på kartongerna tills alla gamla är sålda.

Så om man vill ha den nya modellen måste man vänta ut denna övergångsperiod tills alla gamla modeller är slut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 10:57
Ursprungligen av Adrian B:

Think Secret har uppdaterat artikeln jag länkade tidigare:

Sources have informed Think Secret that Mac mini box labels will continue to list the older specifications with no indication of whether the newer or older systems are contained within. The motivation behind this is to help clear current inventory without lowering prices. Essentially, customers are promised that the Mac mini they purchase will have specifications "at least" equal to the label, but that their system may exceed those. Customers who purchase a new Mac mini to find they ended up with the older configuration will not be able to return the system in the hopes of getting the newer configuration without paying a restocking fee.

Med andra ord så kommer man inte att veta om man får den bättre eller sämre modellen, för det kommer att fortsätta stå de tidigare specifikationerna på kartongerna tills alla gamla är sålda.

Så om man vill ha den nya modellen måste man vänta ut denna övergångsperiod tills alla gamla modeller är slut.

Typiskt Apple.

"Apple i ett nötskal"

Puuuh Nalle Puuh..

Ursprungligen av CUBEIS:

Typiskt Apple.

"Apple i ett nötskal"

Puuuh Nalle Puuh..

Ärligt talat är detta inte så typiskt Apple. Jag kan inte komma ihåg en enda gång då Apple har smygit in en större (nåja, halvstor) uppdatering av hårdvaran på detta udda sätt.

Men som jag skrev i trådens första inlägg, detta kanske är en ny trend?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-29 12:04
Ursprungligen av Adrian B:

Ärligt talat är detta inte så typiskt Apple. Jag kan inte komma ihåg en enda gång då Apple har smygit in en större (nåja, halvstor) uppdatering av hårdvaran på detta udda sätt.

Men som jag skrev i trådens första inlägg, detta kanske är en ny trend?

En smyganpassning för att Intel snart kommer att leverera processorerna kanske? Kommer vi kanske att se mer av löpande uppdateringar när Intel spottar ur sig uppdateringar? Eller är det bara en känsla jag har att Intel historiskt sett lanserat uppdateringar oftare än IBM/Motorola/Freescale?

Lite surt är det i alla fall, väntade ut sommarens uppdatering och sitter nu med en sprillans ny 1.42 superdrive på jobbet... Det som grämer mig mest är grafikkortet som jag hade hoppats på skulle få en bump redan i sommaruppdateringen...

Ursprungligen av rk:

Lite surt är det i alla fall, väntade ut sommarens uppdatering och sitter nu med en sprillans ny 1.42 superdrive på jobbet... Det som grämer mig mest är grafikkortet som jag hade hoppats på skulle få en bump redan i sommaruppdateringen...

Förstår att det är surt, men du kan knappast klandra dig själv efter Apple aldrig (eller iaf inte så länge jag kan minnas) agerat på det här sättet förut.

Sen återstår det att se om det var en engånggrej eller en ny policy från Apple.

  • Medlem
  • 2005-09-28 10:10

*suck, stön, frust*

/fredrik

  • Medlem
  • 2005-09-28 11:05

Att hatkärlek kan vara så påtaglig. *s*

/Fredrik

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-28 11:52

Det är iaf en stor svaghet när det gäller Apple som leverantör. All ryktesspridning gör bara köparen (Jag) väldigt osäker på när man ska slå till.
Hade tänkt att beställa i fredags, men så såg jag den här tråden. Och nu vet man jue inte när man vågar köpa

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 12:07
Ursprungligen av theoo:

Det är iaf en stor svaghet när det gäller Apple som leverantör. All ryktesspridning gör bara köparen (Jag) väldigt osäker på när man ska slå till.
Hade tänkt att beställa i fredags, men så såg jag den här tråden. Och nu vet man jue inte när man vågar köpa

Sitter i samma sitts. Jag lägger in en beställning så snart jag vet att jag kommer att få den nya modellen. Var förbi min handlare idag och de hade inte hört något om mini uppgraderingen.
Men all väntan och oäkerhet obeaktad, visst är det en ganska schyst uppgradering?! Visst ville man ha mer, men när vill man inte ha det?

  • Medlem
  • 2005-09-28 13:59
Ursprungligen av Relayer:

Sitter i samma sitts. Jag lägger in en beställning så snart jag vet att jag kommer att få den nya modellen. Var förbi min handlare idag och de hade inte hört något om mini uppgraderingen.
Men all väntan och oäkerhet obeaktad, visst är det en ganska schyst uppgradering?! Visst ville man ha mer, men när vill man inte ha det?

Borde man inte få den nya om man går via AppleStore, men riskera den gamla om man går via tredje part?

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 14:39
Ursprungligen av hpe:

Borde man inte få den nya om man går via AppleStore, men riskera den gamla om man går via tredje part?

/hpe

Tja kanske det.
Men jag handlar gärna av en lokal handlare som man kan trakasera med frågor, lättare oxå om något blir fel att snipa förbi än att skicka datorn med post. Sedan kanske det innebär att jag får vänta en vecka extra för leverans med det får jag väl leva med då.

Ursprungligen av Relayer:

Sitter i samma sitts. Jag lägger in en beställning så snart jag vet att jag kommer att få den nya modellen. Var förbi min handlare idag och de hade inte hört något om mini uppgraderingen.
Men all väntan och oäkerhet obeaktad, visst är det en ganska schyst uppgradering?! Visst ville man ha mer, men när vill man inte ha det?

Samma här, lägger beställning så fort de uppdaterat Apple Store. Det enda jag hade önskat vore ett grafikkort som stödde Core Image.

  • Medlem
  • 2005-09-28 12:27

Får man inte lite vibben av "vi är ett nystartat datorföretag någon gång på 70-talet som håller en liten spartansk med stundom småspännande profil. Men vad aldrig vad som händer eller när som händer. Vi bygger burkar för dagen..."

Lite..njae..vad ska jag säga "lite veligt med tryck på t-tröja" Men det kan vara skönt med. Det är ju Apple. Lite Läjjd Bäck sådär

Är ni med? *jag är det inte*

Vet att jag antagligen är snett ute. Blev så Quattro Stagioni stinn bara..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-09-28 21:42

Dags för en fånig gissningslek: När tror ni (dag och svensk tidpunkt) som Apple lägger upp infon om de uppdatarade macarna på apple.com ?

Jag tror (utan att ha någon koll alls) på fredag 18.00...

Sicken spänning, sicken spänning!

/Fredrik

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-09-28 22:03

En tisdag känns mer apple

Nu är det bekräftat enligt eWeek: Apple Confirms Some Mac Minis Have Unlabeled Upgrades

Apple Computer confirmed to eWEEK.com on Thursday that some Mac Minis currently being sold may indeed be faster and more powerful than labeled, with better processors and some improved peripheral features than is marked on the outside of the box.

The Mac Mini is Apple Computer Inc.'s low-end desktop computer; models range in price from $499 to $699.

Apple is not re-labeling the Mac Minis—even with last-minute stickers—so buyers have no way of knowing if they are getting what's marked on the box, or if it's something better.

  • Medlem
  • 2005-09-30 08:56

Kanske lite elakt mot butikerna, men konsumentköplagen gör sig påmind.

Köp, kolla, lämna tillbaka om det är den gamla
loop

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Kanske lite elakt mot butikerna, men konsumentköplagen gör sig påmind.

Köp, kolla, lämna tillbaka om det är den gamla
loop

/hpe

Gäller inte det bara obrutna förpackningar? För det går väl knappast att lämna tillbaka en vara för att märkningen på kartongen faktiskt stämmer.

  • Medlem
  • 2005-09-30 09:54
Ursprungligen av Christofer:

Gäller inte det bara obrutna förpackningar? För det går väl knappast att lämna tillbaka en vara för att märkningen på kartongen faktiskt stämmer.

Nej, det är riktigt. Däremot kan du lämna tillbaks den med säg "jag har ändrat mig".

Återförsäljaren kan kanske neka dig om det rör sig om en vara med kraftigt rörligt pris (datorer och kringutrustning), görs återköpet samma dag eller ännu hellre bara någon timmer efter köpet bör det inte vara något problem.

/hpe

  • Medlem
  • 2005-09-30 15:44

Men...när kläcks detta på deras sidor då? Kämpar att få sålt min PC nu, så preciiiiis när den är såld så får den gärna dyka upp. Fast det hade ju varit göttigt att kunna beställa den så att man har den när mitt monster gått ur tiden.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Men...när kläcks detta på deras sidor då?

När Apple tömt lagret på de gamla modellerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 18:35

En suspekt detalj är att man numera kan välja till tangentbord och mighty mouse till minin, vilket inte går till t.ex power mac.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-01 22:23
Ursprungligen av pingu:

En suspekt detalj är att man numera kan välja till tangentbord och mighty mouse till minin, vilket inte går till t.ex power mac.

Det tror jag att man har kunnat det till minin ett tag nu.

  • Medlem
  • 2005-10-06 10:39

Nej...börjar tröttna. Har en beggad 1.42 på gång som jag antagligen kommer köpa istället.

Zzzzzz, Apple.

/Fredrik

Orkade inte vänta, har precis beställt en 1.42:a med extra minne till min fru. Hoppas att det är modellerna som de måste skruva lite i som är de nya !

Nya specarna

Nån som faktiskt fått en Mini med de nya specarna än?

Bevaka tråden