Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-20 18:57
Ursprungligen av Jan-Åke N:

/ Det heter "de kan man bortse från", inte "dem kan man bortse från". /
Snyggt försök Mondo...

(OK, I'll bite.)
Nej, det gör det inte. "Man kan bortse från DEM" <=> "DEM kan man bortse från."

alternativt; De som man kan bortse från . . .

Ursprungligen av memark:

(OK, I'll bite.)
Nej, det gör det inte. "Man kan bortse från DEM" <=> "DEM kan man bortse från."

Ursprungligen av leonardo:

alternativt; De som man kan bortse från . . .

Det här blir ju roligare och roligare...

Ett slående exempel på kombinationen trovärdighet - språklig förmåga, och hur man uppfattar ett inlägg från en person som genom tidigare inlägg byggt upp en stor trovärdighet.

Mondo är en oerhört språkkunnig person, det har i något sammanhang tidigare framkommit att han bland annat jobbat som översättare av teknisk litteratur, och det syns också i alla hans inlägg, och i den första versionen av det nu aktuella inlägget hade han självklart skrivit helt korrekt, med objektsformen av tredje person plural för personliga pronomen.

När någon annan i ett inlägg skrev att han avsiktligt lagt in ett fel i ett inlägg, bara för att locka fram anmärkningar på stavningen, gjorde Mondo en ändring av sin första version, för att lite retsamt-humoristiskt kanske kunna locka till anmärkningar även på det grammatiska planet.

Jag ansåg att det var ett snyggt försök att få folk att bitas, för att han sedan skulle kunna sitta framför sin skärm och garva glatt och tänka: "Ja jeeeevlars... dom gick på det..., banne mig... he-he... ", men i min formulering ingår ju att jag trodde knappast att det skulle bli någon sådan effekt.

Men det blev det visst...

  • Medlem
  • 2005-07-21 02:35
Ursprungligen av leonardo:

Niclas also known as maco - borde Du väl ha skrivit - väl . . . ?

Aj tusan

Jfi = Jag fattade ingenting.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-20 16:02

Bra sammanfattning av hela tråden! :rolleyes:

Språk engagerar - se bara på antalet inlägg och läsningar för denna tråd!

Språkpoliser har dock ett stort problem, och det är att de lätt uppfattas negativt. Egentligen skulle det behövas en ny ansats, i form av något man borde kalla språkcoacher/språkinspiratörer/språkartister eller något sånt, dvs. forumdeltagare som genom sin språkliga skicklighet också inspirerar andra att använda sina talanger till att göra sitt språk ännu lite bättre, utifrån sina egna förutsättningar.

Alla kan inte bli lika bra, men alla kan bli bättre.

Ursprungligen av Quarken:

Du gör en enkel sak väldigt svår.
Antingen bestämmer man sig för kvalité eller också inte. På 99Mac gäller kvalité. Det är därför som t.ex. Björnström har en lysande orange text längst upp i forumet som påpekar vikten av att skriva tydliga rubriker. Med andra ord: Var tydlig! Både du och jag vet att SMS- eller Lunarstormspråk är otydliga. Att skriva "Va e de för fel me min Mac" i rubriken är alltså lika illa som att skriva "Va e de för fel me min Mac" i inlägget.

Att be om tydliga rubriker och tydliga inlägg är att be om ett seriöst forum. Det är inte alls svårt att diskutera detta.

Björnström framhåller ofta mängden inlägg och antal användare. Martin har också flera gånger infört sätt att få folk att skriva inlägg vare sig de vill det eller inte, alltså minska antalet lurkers och öka antalet som skriver. Om alla som kanske inte brukar uttrycka sig i skrift tvingas skriva så blir det ju otvivelaktigt fler som har ett "sämre" språk. Det var väl flera år sedan som 99mac hade en tagline där ordet guru ingick. Det som är kvalité för dig verkar inte heller ha så mycket med kunskap om huvudämnet att göra utan om hur väl man uttrycker den kunskap man eventuellt har om huvudämnet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag förstår inte varför någon talar emot att stava rätt? Att göra rätt, oavsett vad det är, måste väl vara en drivkraft för alla?

Det är väl inte någon som talar emot att stava rätt. Men, om nu någon stavar fel så kan man ju inte koppla ihop det med att personen inte vet vad han talar om. En god vän till mig talar och skriver fem olika språk plus svenska. Av de språken är han sämst på svenska. Han är också utbildad konditor och arbetar som det i Stockholm. I sin bransch är han en mycket väl ansedd person som alla som är hyfsat initierade i den branschen respekterar och lyssnar på. Men, om han skulle skriva inlägg om det ämne som han förmodligen är bland de bästa i Sverige inom, på ett internetforum där vissa i den här tråden är medlemmar så skulle han alltså betraktas som okunnig.

Det synsättet är helt orimligt och det är underligt att folk inte inser det.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Egentligen en ganska fascinerande tråd detta... Tydligen ett antal människor som fortfarande är övertygade om att det handlar enbart om stavning...? Trots upprepade inlägg om att det handlar om ett mera generellt språkligt betraktelsesätt.

Problemet är ju att det för vissa verkar handla om människosyn. Om du inte kan stava på språkpolisens hemspråk skulle det av någon anledning betyda att man är mindre kunnig inom exempelvis Mac OS X. Jag kan lite om Mac OS X. Jag är inte så bra på att skriva på franska. Tror du på fullt allvar att mina kunskaper om Mac OS X blir mindre när jag skriver i ett franskt forum?

Ursprungligen av Leonardo:

Ihrmc

Vad betyder Ihrmc egentligen? Och var hittade du den förkortningen?

En viktig sak som många verkar bortse ifrån är att om "forumet" kräver bra svenska för att man inte ska bli virtuellt utpekad, utskrattad och hånad så kommer förstås färre att våga öppna munnen, eller vad man nu öppnar i ett forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 18:31

Håller med Thevil!

Forumet skall väl rikta sig till alla macanvändare och kunna vara till nytta för vem som helst som kan tänkas undra över något om sin mac. Att många olika människor med olika bakgund, kunskap och sätt att utrycka sig skriver i forumet ger det en bredd som borde tilltala en större mängd totalt sett.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-21 18:26

Personligen anser jag att goda läs- och skrivkunskaper är otroligt viktiga, framförallt för att framstå som någorlunda seriös och kompetent. Det innebär inte att man per automatik blir seriös eller kompeten bara för att man skriver ordentligt, men åtminstonde att man inte blir avfärdad på dessa grunder.

Andra får skriva hur dålig svenska de vill, så länge de kan göra sig förstådda så har jag inga större problem med det. Problemet är snarare deras eget; exempelvis så är jag övertygad om att en jobbansökan som till synes är skriven av en tolvåring åker direkt i papperskorgen.

Jag skulle aldrig anställa en person som inte kan kommunicera i skriven text utan att framstå som ett barn (särskilt i dagens IT-samhälle). Det handlar inte om att aldrig stava fel, det handlar om att kunna kommunicera.

Ursprungligen av tjogin:

Jag skulle aldrig anställa en person som inte kan kommunicera i skriven text utan att framstå som ett barn (särskilt i dagens IT-samhälle). Det handlar inte om att aldrig stava fel, det handlar om att kunna kommunicera.

Det tror jag nog att du skulle. Det beror ju helt på vilken arbetsuppgift personen ska ha.

Det är till exempel väldigt vanligt att de bästa programmerarna är väldigt inåtvända och väldigt asociala och har ett otroligt dåligt språk, speciellt i skrift.

Det spelar förstås inte någon roll så länge den tekniska projektledaren klarar av att kommunicera med dem. Men att låta någon av dem vara med på ett kundmöte eller prata i telefon eller skicka mail direkt till en kund skulle man ju aldrig tillåta.

Den här diskussionen tycker jag går fel. Jag kan också önska att alla (inklusive undertecknad) kunde stava bättre. Precis som jag ibland tänker lite hemska tankar om folk som inte kan knyta en bra slipsknut, eller kombinerar färger på sina kläder helt tossigt. Men, varje gång jag tänker "bonnläpp" om folk som skålar med mig högre än ögonhöjd så får jag också ett sting av dåligt samvete för att jag är så förbannat nedlåtande och försöker argumentera i det tysta med mig själv.

Det är ärkedålig stil att anmärka på folks stavning om dom inte har bett om det eller om det inte är ens ansvarsområde. Kan man begripa vad folk menar skall man försöka svara på frågan. Om någon formulerar sig så dåligt så att man inte begriper tycker jag man har all rätt att be frågeställaren formulera om sig. Om man håller på och anmärker på folks sätt att stava så riskera dom som blir "hjälpta" att tystna, det vore mycket synd.

Huvudfrågan är om det är rätt och riktigt att rätta folk som stavar fel på ett forum. Jag tycker svaret är givet -- nej.

Det betyder INTE att jag tycker språk är oviktigt eller att man klara sig lika bra i samhället fast man stavar illa. Det är en annan fråga bara

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-21 21:58
Ursprungligen av thevil:

Det tror jag nog att du skulle. Det beror ju helt på vilken arbetsuppgift personen ska ha.

Det är till exempel väldigt vanligt att de bästa programmerarna är väldigt inåtvända och väldigt asociala och har ett otroligt dåligt språk, speciellt i skrift.

Det spelar förstås inte någon roll så länge den tekniska projektledaren klarar av att kommunicera med dem. Men att låta någon av dem vara med på ett kundmöte eller prata i telefon eller skicka mail direkt till en kund skulle man ju aldrig tillåta.

Jovisst, jag har jobbat med flera sådana inåtvända asociala programmerare, sjukligt duktiga på C/C++, men lika sjukt dålig social kompetens. Visst var de äss när det gällde C, kunde varje liten funktion i varenda kodbibliotek utantill, men vad hjälper det när man måste passa dem som barn för att de ska lösa rätt problem och gå vidare? Vad hjälper det när de är helt oförmögna att ta egna initiativ, att se helheten, att kunna prioritera olika uppgifter, buggar och problem?

Själv skulle jag knappast säga att den typen av människor är särskilt vassa programmerare, vad de är är faktaböcker, men de har absolut inte särskilt stor talang för att utveckla inom budget- och tidsramar. Det är skillnad på att kunna ett programmeringsspråk och att kunna tillämpa det språket på ett effektivt och meningsfullt sätt. Jag skulle aldrig anställa en asocial inåtvänd programmerare, utvecklingen går generellt talat inte i den riktningen heller, de inåtvända nördarna hade sin glansperiod under åttiotalet.

Förövrigt så hade de asociala programmerare jag jobbat med absolut inte dåliga läs- och skrivkunskaper, men fortfarande usla på att kommunicera; och kommunikation är nyckelordet här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 23:10
Ursprungligen av tjogin:

Jovisst, jag har jobbat med flera sådana inåtvända asociala programmerare, sjukligt duktiga på C/C++, men lika sjukt dålig social kompetens. Visst var de äss när det gällde C, kunde varje liten funktion i varenda kodbibliotek utantill, men vad hjälper det när man måste passa dem som barn för att de ska lösa rätt problem och gå vidare? Vad hjälper det när de är helt oförmögna att ta egna initiativ, att se helheten, att kunna prioritera olika uppgifter, buggar och problem?

Själv skulle jag knappast säga att den typen av människor är särskilt vassa programmerare, vad de är är faktaböcker, men de har absolut inte särskilt stor talang för att utveckla inom budget- och tidsramar. Det är skillnad på att kunna ett programmeringsspråk och att kunna tillämpa det språket på ett effektivt och meningsfullt sätt. Jag skulle aldrig anställa en asocial inåtvänd programmerare, utvecklingen går generellt talat inte i den riktningen heller, de inåtvända nördarna hade sin glansperiod under åttiotalet.

Förövrigt så hade de asociala programmerare jag jobbat med absolut inte dåliga läs- och skrivkunskaper, men fortfarande usla på att kommunicera; och kommunikation är nyckelordet här.

Visst finns det programmerare som lider av ADHD/Autism/Damp och visst kan dessa människor vara usla på att kommunicera. Dock så har jag svårt att tro att 99mac skulle bestå av en massa "Rainman".

Dock så tycks det finnas 1 - 2 procentenheter av 99mac medlemmar som anser att det övriga 98 - 99 procentenheterna måste skriva bättre svenska, för annars förstår dom inte. Men jag tycker dessa 1 - 2 procentenheterna av 99mac medlemmar får rätta sig efter majoriteten eller om möjligt, ignorera inlägg från användare som inte skriver bra svenska. För svårare en så är det inte.

Detta är mitt sista inlägg i denna diskussion, eftersom diskussionen är i mitt tycke, helt meningslös.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 00:29
Ursprungligen av Cypher:

Dock så tycks det finnas 1 - 2 procentenheter av 99mac medlemmar som anser att det övriga 98 - 99 procentenheterna måste skriva bättre svenska, för annars förstår dom inte. Men jag tycker dessa 1 - 2 procentenheterna av 99mac medlemmar får rätta sig efter majoriteten eller om möjligt, ignorera inlägg från användare som inte skriver bra svenska. För svårare en så är det inte.

Jag är som tidigare nämnt inte en av dem som anser att många här måste skriva bättre svenska. Det är deras eget problem, anser jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-21 20:26

När jag gick på Chalmers så jobbade jag ihop med tre unga killar som samtliga var mycket intelligenta (minst en av dem hade 2.0 på högskoleprovet) och otroligt duktiga på programmering. De kodade fort som bara sjutton.

Men när de sedan skulle skriva en rapport så fick de knappt fram någonting. Vilket var en jäkla tur för mig som inte kan programmera knappt alls, men har ganska lätt för att skriva rapporter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 20:45

Håller med thevil.

Tror dock också att detta är en generationsfråga. De flesta som tycks klaga på dåligt språk här, är 39+ år. Det är inte ovanligt att en äldre generation har det svårare med det som är nytt inom teknik, begrepp och uttryck.

Faktum är att teknikutveckling går så pass fort att det oftast inte finns svenska ord för det man pratar om. Det blir per automatik en typ av svengelska. Om det inte passar 1% - 2% av 99mac medlemmar, så får dessa ändra på sig.

Grattis. Nu passerades ytterligare ett lågvattenmärke. Snyggt jobbat i torkan. :rolleyes:

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-21 23:09

Jag kan skriva.
Jag kan stava rätt.
Jag är förvånad över att denna tråd är på sju sidor. Hittills!

Varför skrivar jag detta? Jo, för att jag känner mig skyldig till att tråden startade, från första början. Jag råkade då vara lite "påstruken" och halkade därför på tangenterna (vilket jag förklarade efteråt). Det viktiga var dock att de som läste mitt inlägg fattade vad jag menade.

Vi har alla olika förmågor att utrycka oss i både tal och skrift. Vi har även olika trösklar för vad vi tycker är acceptabel skrift. Min tröskel är nog inte exakt var din är. Visst tycker jag det är tröttsamt om folk skriver på ”lunar-språk” i dettta seriösa forum, men det sker så sällan att jag bara rycker på axlarna.

*ville bara ventila mig*

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-21 23:52

Det påminner lite om polisen som inte begrep att ”toxisk dos” betydde att den döda var förgiftad (Knutby-fallet), och därför lade ner utredningen.
Vems var felet – Polisens eller rättsläkarens? Jag har inget svar.

Ursprungligen av tjogin:

Förövrigt så hade de asociala programmerare jag jobbat med absolut inte dåliga läs- och skrivkunskaper, men fortfarande usla på att kommunicera; och kommunikation är nyckelordet här.

Det är precis så jag har upplevt det också. Det är själva kommunikationen som det brister i trots att de har kunskapen.

Ursprungligen av Quarken:

Tillfälligt inhopp från mig med anledning av vikten av tydlighet i skrift.
(Alla övriga jämförelser, t.ex. frågan om liv och död, lämnas förslagsvis därhän eftersom det just denna gång inte är jämförelsens syfte).

Klicka

Minner mig om en läkare vars patienter inte fick hämta ut medicinen på recept som han skrivit ut.
Hans språk och handstil var mycket tydlig och korrekt. Apotekspersonalen trodde inte på att det verkligen var en läkare som hade skrivit ut receptet.

Så han fick börja skriva kråkfötter som ingen utom apotekspersonal kunde tyda och vips så gick det bra.

Är det några som håller med Quarken om att vi här på 99mac bör anmärka om någon stavar illa?

Citat:
Ursprungligen skriven av Jan-Åke N
Egentligen en ganska fascinerande tråd detta... Tydligen ett antal människor som fortfarande är övertygade om att det handlar enbart om stavning...? Trots upprepade inlägg om att det handlar om ett mera generellt språkligt betraktelsesätt.

Problemet är ju att det för vissa verkar handla om människosyn. Om du inte kan stava på språkpolisens hemspråk skulle det av någon anledning betyda att man är mindre kunnig inom exempelvis Mac OS X. Jag kan lite om Mac OS X. Jag är inte så bra på att skriva på franska. Tror du på fullt allvar att mina kunskaper om Mac OS X blir mindre när jag skriver i ett franskt forum?
--------------------------------------------------------------------------

thevil...

Ditt resonemang förundrar mig.
Vilken besynnerlig koppling... varför skulle jag tro det, det verkar ju fullkomligt befängt?

Men jag är å andra sidan helt övertygad om att ifall du skriver på ett franskt forum, och du inte kan uttrycka dig klart och tydligt på franska, så kan det skapa problem för de fransmän som eventuellt försöker följa dina råd.

Hypotetiskt: Varför skulle du skriva där? För att visa hur jätteduktig du är, eller för att ge hjälp och tips som är lätta att tillgodogöra sig?

Det kanske beror lite på hur man ser på kommunikation? Det normala är väl att det är skribenten som har ansvaret för att läsaren har en så besvärsfri situation som möjligt.
Sändarens uppgift är att förse mottagaren med vettig information, lättläst och tydlig. Mottagaren ska inte behöva sitta och dechiffrera ett luddigt meddelande.
Om man skriver på ett franskspråkigt forum, är det snarast ens förbaskade skyldighet att göra det på ett så korrekt sätt som möjligt, och man måste nog ha något sjusärdeles epokgörande att komma med, om man ska kunna räkna med att läsarna ska göra sig besväret att bena upp ens taskiga franska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-22 21:21

Komunikationen på nätet i allmänhet är väl någonstans mellan skriftspråk och talat språk,
det lär inte ändra på sig.
Medans inlägg görs i denna tråden skrivs det överallt enligt de konventioner som har uppkommit på nätet, oavsett om vissa framhåller behovet av moralisk resning.

Jag tycker att människors möjlighet att kommunicera med andra kulturer än deras egen är en av dom största grejjerna med internet. Och ofta tycker jag att man ser en förståelse för detta i olika forum (om det till exempel dyker upp någon som inte är så bra på engelska i ett engelsktspråkigt forum)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-07-23 09:34
Ursprungligen av thevil:

Minner mig om en läkare vars patienter inte fick hämta ut medicinen på recept som han skrivit ut.
Hans språk och handstil var mycket tydlig och korrekt. Apotekspersonalen trodde inte på att det verkligen var en läkare som hade skrivit ut receptet.

Så han fick börja skriva kråkfötter som ingen utom apotekspersonal kunde tyda och vips så gick det bra.

Har du trovärdiga källhänvisningar till detta påstående? Jag tar detta som en myt om inte annat.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Ditt resonemang förundrar mig.
Vilken besynnerlig koppling... varför skulle jag tro det, det verkar ju fullkomligt befängt?

Ja, precis. Helt fullkomligt befängt. Skönt att vi är överens. Ändå finns det folk här som gör kopplingen dåligt språk = dålig kunskap. Saxat från Quarkens post på förstasidan; Över 10 fel i den lilla texten. En bedrift! Jag tar inte ett sådant inlägg på allvar. Tyvärr måste jag säga eftersom personen bakom förmodligen är en mycket trevlig och kompetent person. Men ett slarvig språk ger ett slarvigt intryck, och då är det nära till hands att personen som skriver även slarvar med själva innehållet.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Men jag är å andra sidan helt övertygad om att ifall du skriver på ett franskt forum, och du inte kan uttrycka dig klart och tydligt på franska, så kan det skapa problem för de fransmän som eventuellt försöker följa dina råd.

Hypotetiskt: Varför skulle du skriva där? För att visa hur jätteduktig du är, eller för att ge hjälp och tips som är lätta att tillgodogöra sig?

Av samma skäl som du skriver här förmodar jag? Varför skulle jag inte skriva där? Om ett ämne intresserar mig så spelar det inte någon roll om forumet där det diskuteras finns i Paris, Québec, på Birger Jarlsgatan eller två mil utanför Malmö.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Det kanske beror lite på hur man ser på kommunikation? Det normala är väl att det är skribenten som har ansvaret för att läsaren har en så besvärsfri situation som möjligt.
Sändarens uppgift är att förse mottagaren med vettig information, lättläst och tydlig. Mottagaren ska inte behöva sitta och dechiffrera ett luddigt meddelande.

Vad menar du med besvärsfri situation? Det är ju inte så att du inte förstår ett meddelande bara för att det innehåller ett dåligt språk. Oklar kommunikation kanske vi kan hitta en tråd med, men leta gärna reda på en där du inte förstår vad avsändaren menar bara för att han/hon har stavfel, särskrivningar eller dylikt i sitt inlägg. Vad som är sändarens uppgift skiljer sig ju från skribent till skribent. Vilken var den senaste dikten du läste? Avsändaren till den texten har förstås annan "uppgift" än tomten som sitter och skriver manus till TTs pipnyheter. Ändå måste både diktarens språk och TTs "perfekta" språk båda dechiffreras.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Om man skriver på ett franskspråkigt forum, är det snarast ens förbaskade skyldighet att göra det på ett så korrekt sätt som möjligt, och man måste nog ha något sjusärdeles epokgörande att komma med, om man ska kunna räkna med att läsarna ska göra sig besväret att bena upp ens taskiga franska...

Umgås inte du med folk som inte talar svenska så har du missat en av de underbara självklarheterna med internet. Vill man veta om det är varmt eller kallt i Sixtinska kapellet, om var det trängsel på Ginza i lördags eller om det gick att se några moln från Copacabana idag så kan man fråga någon som var där idag. Och självklart anstränger sig både avsändare och mottagare när någon av dem inte kan språket perfekt.

Någon börjar prata italienska med dig. Hon märker att du inte talar italienska och byter till franska. Hon märker strax att du inte talar franska och försöker då på dålig svenska berätta något för dig. Börjar du då påpeka hennes felaktiga böjning av låneord?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-07-23 09:30

Att påpeka att någon gör fel har väl aldrig varit fel? Hur går det för er, som inte kan ta ett påpekande, i ert liv, arbete?
Kritik är något man måste utstå, i alla lägen, jobb, kompisar, familj, över allt, kan man inte ta kritik och använda den, ja då har man nog problem. Man utvecklas inte om man inte lär sig något nytt.

Nu brukar jag inte påpeka stavningar, orkar inte och har inte heller de kunskaperna för att göra det, men när det nu kommit upp i en egen tråd måste jag bara säga detta igen. Jag kan jag inte förstå detta massiva motsånd mot de som påpekar stavfel och andra brister i svenskan.
Men det kanske inte är påpekandet i sig, utan vem som påpekar som har betydelse. Om någon av moderatorerna, eller till och med ägaren själv, skulle påpeka hur det skrivs här på 99mac, kanske det inte skulle bli sådant liv.

Sidan skrivihop.nu har under många år varit ett populärt ställe, men ni kan ju läsa där hur det gått för dom, tydligen har befolkningen i detta land inte gillat den folkbildning dom sysslat med heller.

http://avigsidan.com/ finns ju som ett alternativ till skrivihop.nu.
Den är kul att kolla in. Uppdateras veckovis.

Det enda rätta vore ju att öppna ett forum för oss puckon som inte kan stava och uppenbarligen är outbildade. Där kan vi stava fel och särskriva och låta dom andra ta hand om 99mac. Lite som ett 99mac klass samhälle på vägen mot rättstavnings utopia där inga dyslektiker finns.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-07-23 12:58
Ursprungligen av Carlisle_united:

Det enda rätta vore ju att öppna ett forum för oss puckon som inte kan stava och uppenbarligen är outbildade. Där kan vi stava fel och särskriva och låta dom andra ta hand om 99mac. Lite som ett 99mac klass samhälle på vägen mot rättstavnings utopia där inga dyslektiker finns.

Du gillar uppenbarligen fotboll, hur skulle fotbollen se ut om den skulle utövas utan domare och spelarna skulle nonchalera de regler som finns?

Bevaka tråden