Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 22:52
Ursprungligen av Cypher:

Innan min examen så ansåg jag det viktig. Dock så gör jag inte det nu. Var det tillräckligt klargörande för dig??

Precis, det kvittar. Jag förstår precis allt du skrev... det var väl inte så svårt? eller??

Nope, och det har du själv bevisat ovan. Bättre svenska behöver inte vara lika med mer klargörande.

Visst, det gör jag så gärna så. Min erfarenhet säger att 'språkpoliser' saknar faktakunskaper och måste därför hävda sig genom att rätta andra personers språk. Något som tyder på att 'språkpoliser' troligen har taskig självkänsla. Och om 'språkpoliser' inte kan hävda sig med att rätta andras språk, så går 'språkpoliserna' över till personangrepp.

Jag säger så här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 23:14
Ursprungligen av Quarken:

Jag säger så här...

Okej, det var synd att du blev förvirrad. Hör gärna av dig om du vill att jag ska klargöra något för dig

Jag vill inte moderera tråden eftersom jag själv deltar i diskussionen, så därför påminner jag vänligt om vikten att använda sakliga argument istället för invektiv.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 13:32
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag vill inte moderera tråden eftersom jag själv deltar i diskussionen, så därför påminner jag vänlig om vikten att använda sakliga argument istället för invektiv.

Ju färre vettiga argument desto fler invektiv.

  • Medlem
  • 2005-07-19 16:47

Passar det inte herr Quark kan han väl leta sig till ett annat forum ..jag tycker inte han tillför nåt posetivt iaf.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 22:47
Ursprungligen av maco:

Passar det inte herr Quark kan han väl leta sig till ett annat forum ..jag tycker inte han tillför nåt posetivt iaf.

Jag sysselsätter dig t.ex. Det är väl positivt.
Vad betyder "iaf" förresten?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 16:50

Hörredu, det stavas faktiskt... aha, en fälla!

Är det fler än jag som tycker att tråden återigen börjar likna en sandlåda eller för den delen en polsk riksdag. Nu om inte förr så tycker jag att någon moderator med lite pondus stänger av dom som inte ville lyssna på den tidigare varningen...

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Är det fler än jag som tycker att tråden återigen börjar likna en sandlåda eller för den delen en polsk riksdag.

Jag skrev att de fick stånga sig blodiga så jag får nog låta dem hållas. Om du tycker att tråden är ointressant, läs den inte fortsättningsvis. Så länge personangreppen uteblir så ser jag ingen anledning att stänga tråden, även om det inte är Mac-relaterat. Tydligen så behövs detta avhandlas.

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Nu om inte förr så tycker jag att någon moderator med lite pondus stänger av dom som inte ville lyssna på den tidigare varningen...

Den tidigare varningen? Jag har semester och följer inte 99mac med samma intensitet som vanligt, så jag har säkert missat den.

Vad jag däremot minns är att jag har bett dig att skicka in klagomål på trådar och personer via PM och inte som inlägg i trådarna. Jag upprepar den uppmaningen.

/c

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-20 00:19

Eftersom jag skriver för döva öron så kanske det är bäst att jag låter de som skriver dålig svenska fortsätta med det. Det verkar vara viktigare att skriva som man vill och inte som man vill bli läst. Personligen tycker jag det är slöseri med talang om man kan skriva bra men bara struntar i det för att det är bekvämt. Så...tack för mig. Jag avslutar härmed mitt deltagande i tråden som jag själv skapat.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 22:50
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 22:55
Ursprungligen av memark:

Tackar! Undrar varför man skriver "iaf" när det går precis lika bra att skriva "i alla fall". Det tar ju bara en sekund extra i tid och alla förstår dessutom vad som menas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 23:20
Ursprungligen av Quarken:

Tackar! Undrar varför man skriver "iaf" när det går precis lika bra att skriva "i alla fall". Det tar ju bara en sekund extra i tid och alla förstår dessutom vad som menas.

Det finns inget som säger att vedertagna förkortningar inte får användas. De flesta känner till iaf, mao, t.ex. ex., m.m. f.r.o.m., t.o.m. osv.

Om man mot all förmodan inte vet vad dessa ovanstående förkortningar betyder, så är det faktiskt helt okej att fråga, precis som du gjorde ovan.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-20 00:03
Ursprungligen av Cypher:

Det finns inget som säger att vedertagna förkortningar inte får användas. De flesta känner till iaf, mao, t.ex. ex., m.m. f.r.o.m., t.o.m. osv.

Om man mot all förmodan inte vet vad dessa ovanstående förkortningar betyder, så är det faktiskt helt okej att fråga, precis som du gjorde ovan.

Ej vedertagna förkortningar bör endast användas om det är ont om plats eller ont om tid. Annars inte. Det skapar bara onödiga inlägg i forum likt detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 00:08
Ursprungligen av Quarken:

Ej vedertagna förkortningar bör endast användas om det är ont om plats eller ont om tid. Annars inte. Det skapar bara onödiga inlägg i forum likt detta.

Ej vedertagna förkortningar ja. Men det är inte en lag utan en rekommendation.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-20 00:10
Ursprungligen av Cypher:

Ej vedertagna förkortningar ja. Men det är inte en lag utan en rekommendation.

Jag rekommenderar ju hela tiden, men jag glömde kanske att skriva "snälla" också.

Ursprungligen av Quarken:

Jag rekommenderar ju hela tiden, men jag glömde kanske att skriva "snälla" också.

Jag rekomenderar dig att i fortsättningen skicka dina språkliga tips via PM (privata meddelanden) direkt till de som du tycker är i behov av dem.

Snälla.

/moderator-christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 00:19
Ursprungligen av Quarken:

Jag rekommenderar ju hela tiden, men jag glömde kanske att skriva "snälla" också.

Lägg ner. Sådant fåneri hör hemma i sandlådan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-20 01:18
Ursprungligen av Quarken:

Ej vedertagna förkortningar bör endast användas om det är ont om plats eller ont om tid. Annars inte. Det skapar bara onödiga inlägg i forum likt detta.

Jag anser att bl a "iaf" ÄR en vedertagen förkortning. Jag stötte först på den runt 1995 (och har använt den sen dess), och detta är nog totalt tredje eller fjärde gången i internetsammanhang någon inte förstår den. Dessutom är den skapligt lätt att själv lista ut.

Detta är ju en intressant språklig diskussion som egentligen inte begränsar sig till förkortningar. Ska man få använda/skapa nya ord/uttryck/förkortningar eller bara hålla kvar vid dem som användes på medeltiden? osv.

Man kan också tycka att förkortningar ska undvikas om det inte är platsbrist, men då bör det gälla alla förkortningar, vedertagna eller ej. Tycker jag.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 23:23
Ursprungligen av Quarken:

Tackar! Undrar varför man skriver "iaf" när det går precis lika bra att skriva "i alla fall". Det tar ju bara en sekund extra i tid och alla förstår dessutom vad som menas.

Helt enkelt för att det går fortare, och är ett ganska vanligt uttryck i chatsammanhang.

Ursprungligen av memark:

Helt enkelt för att det går fortare, och är ett ganska vanligt uttryck i chatsammanhang.

Vilket är exakt min invändning - 99mac är inte en chat - det är en kunskapsbas. Inte sjutton kommer SAOB eller SAOL att skivas på chattiska i framtiden, bara för att det går fortare.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-07-20 08:38

Jag förstår inte varför någon talar emot att stava rätt? Att göra rätt, oavsett vad det är, måste väl vara en drivkraft för alla?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-20 10:58

Det vad vissa språkpoliser inte förstår är att inte alla som deltar i forum har lärt sig säga "mamma" och "pappa" på svenska.

Trots att "mamma" och "pappa" låter nästan likadant i många språk.

Ska man införa inträdesprov i svenska för alla som ansöker om medlemskap?
Ska vi skriva en uppsats som sedan granskas av språkpoliser?
Ska det finnas en ruta för klasstillhörighet?
En ruta för religionstillhörighet?
En ruta för ... och en ruta för ...

Ska ett forum bli som konst för konstens skull?

Det frågas här: "...varför någon talar emot att stava rätt..."

Jag tror att det är ingen som talar emot att stava rätt men samtidigt där är inte många som bryr sig om det skrivs "iaf" eller "i alla fall" i ett inlägg.

Man vill göra sig förstådd men hur mycket ska vi behöva anstränga oss att kolla att allt är rättstavat?

Om en människa är inte 100% säker på sin svenska, ska han sitta i en halvtimme för att kolla om ala ord är rättstavade och grammatiken är korrekt?
Hur vet han att allt är korrekt, efter all kollande?
Vågar han skicka sitt inlägg i debatten eller en fråga om någonting?
Får han svar på sin fråga eller blir han tillrättavisad av språkpolisen?

En sista fråga: För vem är 99mac Forum isf?

/Det är nog många fel i det här inlägget men jag hoppas att jag gjorde mig förstådd och sist men inte minst: Med "isf" så menade jag "i så fall"/

Ursprungligen av malen:

. . .Ska det finnas en ruta för klasstillhörighet?
En ruta för religionstillhörighet?
En ruta för ... och en ruta för ...
. . .

Lysande förslag i all sin enkelhet, men varför göra flera rutor? Det räcker med en flervalsruta för StupIDitet. Kanske skulle man kunna koppla den till det gamla avdöda Kharma-systemet där alla satte StupID på alla. Det skulle bli rättvist på ett typist normsvenskt sätt - väl . . . ? :rolleyes:

Trevligt att man ska få skit för att man har svårt för att stava.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag förstår inte varför någon talar emot att stava rätt? Att göra rätt, oavsett vad det är, måste väl vara en drivkraft för alla?

Mats-Olov: Word!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-20 16:36
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Mats-Olov: Word!

MatsOlov stavar sitt namn utan bindestreck.

Det är visserligen emot alla språkregler, men vi andra på forumet har överseende med det.

:rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-20 16:48
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Mats-Olov: Word!

Finns det 25-åringar på Lunarstorm ?

Jag har över natten ändrat riktning i frågan helt.

I och med att jag idag bestämt mig för att sluta använda förkortningar,utropstecken och så vidare så anser jag helt enkelt att de som ej behagar stava korrekt och är som mig i övrigt ska avsäga sig sitt medlemskap här på nittioniomac för att söka sig till fjortissajter.

Alla som inte är intulektuella och över 37 kan hålla sig undan om man säger så.

Med vänliga hälsningar:

Niclas aka maco

(Här hade jag tänkt lägga till en smiley så alla skulle förstå att jag var lite ironisk,men med risk att få språkpolisen på mig struntade jag i det)

Ursprungligen av maco:

. . .
Niclas aka maco

Niclas also known as maco - borde Du väl ha skrivit - väl . . . ?

Egentligen en ganska fascinerande tråd detta... Tydligen ett antal människor som fortfarande är övertygade om att det handlar enbart om stavning...? Trots upprepade inlägg om att det handlar om ett mera generellt språkligt betraktelsesätt.
Det tyder nog på att en del inte bara har problem med att skriva... utan även med att läsa?

Det är enastående egentligen... hur kan någon ens försöka berättiga dåligt språk?

Ohennigs inlägg i inledningen är naturligtvis oerhört viktigt. Vi får inte bli språkpoliser, i negativ mening.
Men att tekniskt språk måste vara precist, är ju en självklarhet.

Och vi ska dessutom vara medvetna om att många delar av språket skapas just nu, och av oss. Eller snarare, inte av mig, utan av er andra, som kan mycket mera om tekniska ting. Att det språk som uppkommer i samband med nya tekniska rön måste vara exakt och korrekt, är väl fullkomligt solklart. Språket följer i hälarna på tekniken, och det är väsentligt att de som kan den nya tekniken också skapar ett korrekt språk som belyser den. Då kommer det att vara avsevärt mycket lättare för andra att tillägna sig kunskaperna. Kanske vi skulle kunna ha en avdelning i forumet där man avhandlar bästa sätten att uttrycka nya tekniska landvinningar?

Varför ska man bry sig om språk...?
Tjaaaa.... varför ska man bry sig om W3C... som också är en uppsättning "språkregler"...? Om sidan lägger sig som en 4 cm bred och 2 m hög spalt, men man ändå kan läsa innehållet....? Man förstår ju...?

Milda makter... nog är väl språkbehandlingen viktig på ett forum som 99mac?. Här avhandlas mestadels ganska komplicerade, och ofta också kostsamma ting, saker som kan göra att jag kan tjäna tid eller pengar, om jag följer råden och tipsen.

Eller förlora. Om det är otydligt skrivet, eller jag missförstår.

Om jag läser två inlägg om hur man snabbast och enklast utför en justering i OS-et, eller får tips om en produktionsprocess, och de skiljer sig i något faktaavseende, så tror jag mera på det inlägg som är välformulerat, klart och tydligt. Det sitter väldigt mycket allmän trovärdighet i språkbehandlingen.

/ Det heter "de kan man bortse från", inte "dem kan man bortse från". /
Snyggt försök Mondo...

Bevaka tråden