Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lr vf - skriva så krt d b går. Koncentrera. Använd SMS-iska. Skippa hela meningar och hela ord, Skippa alla krav på semantisk precision också. Stäng av stavningskontrollen. Sär skriv ning tillåten. Släng grammatiken.

Allt för ett enda syfte; Snällheten. Snäll mot de som inte kan, inte orkar, inte gitter, inte vill, inte bryr sig, inte vet, eller tror att de är på Lunarstorm.

Lev sedan med konsekvensen; En så förflackad och utarmad textmassa, att den inte duger som kunskapskälla.

Hur ert privata språk ser ut i er privata konversation är mig sekundärt, men 99mac är en plats för offentligt samtal och vars resultat skall bevaras som kunskapskälla. Lite krav kan man väl få ställa på kvalitetten - lr . . . ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 17:00

Alla inlägg i denna tråden som försöker visa hur illa det kan se ut med dålig svenska och felstavningar, överdriver alltid enormt med avsikt.

Ungefär som om de som är av en lite mer förlåtande natur inte förstått. Det är klart att om det fanns ett enda inlägg på 99mac som såg ut som dessa exempel, då skulle det vara ett problem,
men det gör det inte.

Så vad tjäner dessa exempel till? Vad försöker dom bevisa?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-16 13:54

Det där om att svenskan är ett "fattigt" språk är ju inte alla överens om. Vissa menar snarare att det är otroligt ordrikt, eftersom vi väldigt lätt kan sätta samman nya ord, och skapa verk av precis vad som helst. Nu ska jag frukosta.

  • Medlem
  • 2005-07-16 14:03
Ursprungligen av memark:

Det där om att svenskan är ett "fattigt" språk är ju inte alla överens om. Vissa menar snarare att det är otroligt ordrikt, eftersom vi väldigt lätt kan sätta samman nya ord, och skapa verk av precis vad som helst. Nu ska jag frukosta.

Jo, det är sant, men engelskan är nog kung på ordbajsande. De har ett ord som kan beskriva i princip allt, borsett från lagom (som är ett väldigt fint ord). Häromdagen försökte jag komma på vad som motsvarar engelskans inconclusive, men jag kunde inte bilda en mening på samma sätt på svenska. Bara ett exempel av väldigt många.

Ursprungligen av stfm:

Jo, det är sant, men engelskan är nog kung på ordbajsande. De har ett ord som kan beskriva i princip allt, borsett från lagom (som är ett väldigt fint ord). Häromdagen försökte jag komma på vad som motsvarar engelskans inconclusive, men jag kunde inte bilda en mening på samma sätt på svenska. Bara ett exempel av väldigt många.

Försök hitta ett lika träffande engelskt uttryck för ordbajsande då - inte heller så himla enkelt det heller.

  • Medlem
  • 2005-07-16 15:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Försök hitta ett lika träffande engelskt uttryck för ordbajsande då - inte heller så himla enkelt det heller.

Touché

Det blir lite svårt, eftersom det inte går att sätta ihop ord på det viset. Det finns säkert något uttryck som i ett ord säger samma sak, fast utan bajs då... men jag känner inte till det. Word womiting och word diarrhea kan man ju säga.

Det jag försöker säga är att man i Sverige inte behöver slänga sig med komplicerade ord för att prata "fint".

Ursprungligen av stfm:

Touché

Det blir lite svårt, eftersom det inte går att sätta ihop ord på det viset. Det finns säkert något uttryck som i ett ord säger samma sak, fast utan bajs då... men jag känner inte till det. Word womiting och word diarrhea kan man ju säga.

Det jag försöker säga är att man i Sverige inte behöver slänga sig med komplicerade ord för att prata "fint".

"Touché" ? Vad är det för fel på "pang på rödbetan"?

Det är en mängd människor som försöker dölja sin egen bristande förmåga genom att påstå att svenskan är ett fattigt språk, vilket naturligtvis inte är sant, eftersom ingen levande person ens är i närheten av att behärska svenskans alla möjligheter. Möjligen är svenskan hos dem som påstår det fattig, men det är ju inte riktigt samma sak.

Däremot så tycker jag att många språkpoliser missar att diskussionsforum (och överhuvudtaget internetspråk) är ett mellanting mellan tal- och skriftspråk, och att man därför inte kan applicera skriftspråkets kriterier rakt av.

Därför tycker jag att man kan vara lite generös och spara sina språkpolisingripanden till de gånger då bristerna verkligen försvårar kommunikationen.

  • Medlem
  • 2005-07-16 16:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

"Touché" ? Vad är det för fel på "pang på rödbetan"?

Det är en mängd människor som försöker dölja sin egen bristande förmåga genom att påstå att svenskan är ett fattigt språk, vilket naturligtvis inte är sant, eftersom ingen levande person ens är i närheten av att behärska svenskans alla möjligheter. Möjligen är svenskan hos dem som påstår det fattig, men det är ju inte riktigt samma sak.

Om jag sa att svenskan var ett fattigt språk, så var det inte riktigt vad jag menade. Svenskan har inte så mycket synonymer, vilket gör att om man håller sig till en korrekt meningsbyggnad, så är man "säker". De flesta vill ju i svenskan skriva så direkt och enkelt som möjligt. I engelskan vill man ofta brodera lite mer och anlägga en ton. Svenskan är mer ekonomisk, och man får kämpa betydligt mer om man vill färga sitt språk för någon form av "konstnärlig effekt". Det är i alla fall min upplevelse. Det är skitsvårt att skriva komiskt på svenska t ex.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-16 16:24
Ursprungligen av stfm:

Jo, det är sant, men engelskan är nog kung på ordbajsande. De har ett ord som kan beskriva i princip allt, borsett från lagom (som är ett väldigt fint ord).

Som Lindström också skriver i sin bok är engelskan världens rikaste språk, vilket kanske är så konstigt när det har dubbla språkstammar och talas av typ en miljard människor! Lite orättvis jämförelse mao.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

(Jag såg något exempel i tråden hur någon helt missförstått försöket till lustighet i Fredrik Lindströms boktitel)

Som iaf Satyricon förstod var detta givetvis ironi. Hoppades det skulle gå fram utan en massa smileys. Eftersom sammanhanget var "högskolestuderande borde kunna skriva ordentligt" tyckte jag detta var roligt.

Ursprungligen av memark:

Som Lindström också skriver i sin bok är engelskan världens rikaste språk, vilket kanske är så konstigt när det har dubbla språkstammar och talas av typ en miljard människor! Lite

Det är iofs korrekt i en bemärkelse, eftersom det sammanlagt finns ett stort antal glosor, men det är helt ointressant, för vare sig en engelskspråkig eller en svenskspråkig behärskar ens en bråkdel av de glosor som finns på det egna språket. En giltigt argument för att skriva slarvig svenska är i engelskans ordrikedom vilket fall som helst aldrig.

En annan sak man kan ta i beaktande är det som kallas sociolekt, dvs. där dialekt har att göra med regionala skillnader så har sociolekt att göra med vilken samhällsgrupp / samhällsklass man tillhör.

Den som inte kan uttrycka sig vårdat när så krävs gör precis samma intryck på andra som de som inte kan klä sig efter sammanhanget och dyker upp i joggingbrallor och en urblekt, svettig T-tröja på nobelfesten.

Inte för att de någonsin skulle bli inbjudna - vilket ytterligare förstärker min poäng.

  • Medlem
  • 2005-07-16 16:46

http://perversiontracker.com/

Ovanstående inehåller lysande exempel på hur man kan använda engelska. Otroligt svamlande och ordrikt. Samma artiklar hade inte gått att skriva på svenska på det sättet. Om man sedan tycker att det är roligt eller inte är ju en smaksak.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-16 16:51

Vem fan bryr sig, man förstår vad personen menar. Lägg energi på viktiga saker i världen istället för slarvig svenska på ett forum. Nästa gång du blir upprörd av språkbruket och känner att du måste skriva av dig tycker jag du går in på t.ex www.amnesty.se och skickar iväg ett SMS för att hjälpa någon av de personer som sitter fängslade för sina åsikters skull

  • Medlem
  • 2005-07-17 12:27
Ursprungligen av Steve_E:

Vem fan bryr sig, man förstår vad personen menar. Lägg energi på viktiga saker i världen istället för slarvig svenska på ett forum. Nästa gång du blir upprörd av språkbruket och känner att du måste skriva av dig tycker jag du går in på t.ex www.amnesty.se och skickar iväg ett SMS för att hjälpa någon av de personer som sitter fängslade för sina åsikters skull

AMEN. . .

Men Steve, du har ju själv skrivit inlägg i andra trådar om trivlialiteter som TCP/IP, ADSL-modem, TP-kablar, döda pixlar och liknande. Såna saker är väl inte heller så viktigt jämfört med fängslade personer, så varför gör du det istället för att hjälpa de fängslade?

Jag hör själv till den skara människor som tycker att språk är viktigt, eller jag kanske ska säga fascinerande, och följer den här debatten med ganska stort intresse. Jag tycker det är tråkigt att det finns så pass många som trots allt har väldigt begränsade kunskaper, åtminstone när det kommer till det skrivna ordet. Men så länge de är nöjda med hur de uttrycker sig i skrift och tal är det inte min sak att påpeka fel och brister (nu tänker jag enbart på vardagskommunikation, i andra sammanhang som juridiken och diplomati kommer det alltid att vara förödande om man inte kan uttrycka sig "rätt"). Språket utvecklas hela tiden och om det är till det bättre eller sämre är en subjektiv bedömning.

Språkpolisandet hör därför enligt min uppfattning inte hemma här på 99mac. I alla fall inte i den form det vanligen bedrivs, att man klankar ner på stavning, särskrivning och meningsbyggnader. Begriper man vad som står i inlägget är allt i princip frid och fröjd, om man ser till forumets syfte. Gör man inte det så blir ingenting bättre av att man dissar inläggsskrivarens språk. Om man däremot skriver att man inte hänger med och ber om ett förtydligande kan diskussionerna komma tillbaka på rätt spår igen, utan en massa hårda ord.

Vi kan också vända på steken; den som upprepade gånger blir ombedd att förklara vad han/hon menar, eller blir missförstådd i hetsiga diskussioner, kanske ska läsa igenom sina inlägg en extra gång och fundera över om andra kommer att förstå vad man egentligen menar.

Och glöm inte att den som uttrycker sig enligt "konstens alla regler" lätt kan missförstås av dem som bara har ett vardagsspråk i bagaget.

Skrivet i all välmening.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 18:35

Att någon börjar gnälla över stavningen i ett inlägg tror jag oftast beror på att vederbörande inte längre har några övertygande argument i sakfrågan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-16 19:29

Men det är det ju ingen som gjort, utan istället skapat en egen tråd för att diskutera detta. => bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 00:55
Ursprungligen av memark:

Men det är det ju ingen som gjort, utan istället skapat en egen tråd för att diskutera detta. => bra

Det är absolut jättebra. Jag har (ännu) inte råkat ut för någon stavningspolis, men om jag gör det skall jag länka till denna tråden, så vederbörande kan prata av sig om språkvård.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-07-16 23:51

En gammal klassiker och ett enkelt prov på varför det är viktigt att använda punkt och komma.

En person får en inbjudan och svarar i ett brev så här.
Kan jag så kommer jag inte. Kan jag inte så kommer jag.

Det kan ta ett tag innan man förstår vad han vill. Det blir lite lättare om man vet denne persons yrke (bonde), men det, och mycket annat också, känner man sällan till om de som skriver på forum. Det kan också skapa missförstånd och irritation.

Dessutom, om personen som skriver ett inlägg här, har så brottom att skriva det att han inte hinner kolla igenom det han har skrivit, varför skall då jag, som läser det ha tid att tyda det?

Därför tycker jag det är viktigt att man försöker skriva så att andra förstår vad man vill.

Senast redigerat 2005-07-17 01:01
  • Medlem
  • 2005-07-17 21:13

En reflektion: Ägnar man tid till att kontrollera sin stavning och meningsbyggnad, så hinner någon annan svara innan man blivit klar. Och det är ju pinsamt...

Ursprungligen av SirN:

En reflektion: Ägnar man tid till att kontrollera sin stavning och meningsbyggnad, så hinner någon annan svara innan man blivit klar. Och det är ju pinsamt...

Inte om man skriver så här korta inlägg, som ditt och mitt.

Ursprungligen av SirN:

En reflektion: Ägnar man tid till att kontrollera sin stavning och meningsbyggnad, så hinner någon annan svara innan man blivit klar. Och det är ju pinsamt...

Å andra sidan kanske frågeställaren begriper ditt svar men har ingen aning om vad den snabbare personen egentligen menade.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-17 22:25

<ironi>
Jag tycer att det är mycket bättre ut ifall svaren är snabba än rätstavarde o på bra svenska så de så
</ironi>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 22:42

Dessvärre har jag inte läst hela tråden, men jag är benägen att hålla med Richard här. Naturligtvis ska man inte racka ner på andras stavning eller språkbruk. Det är hur kretinaktigt som helst. Däremot bör man själv alltid försöka att skriva så gott man kan. Enstaka felstavningar är en sak. Dem kan man bortse från. Ingenting här i världen är perfetk.

Ursprungligen av Mondo:

...Enstaka felstavningar är en sak. Dem kan man bortse från. Ingenting här i världen är perfetk.

Subtilt...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-18 16:51

Det verkar som att många här inte förstår att de så kallade språkpoliserna, t.ex. undertecknad, bara vill få ett mer lättläst forum. Någon annan anledning till att påpeka brister finns egentligen inte. Att förorena ett "allmänt" forum med ett svårläst språk gagnar inte någon. Allra minst personer med dysleksi.

Jag börjar förstår hur besvärligt det kan vara att ha dysleksi som handikapp. Det är bara att besöka 99mac eller annat forum där det ofta verkar vara viktigare att man skriver något på ett häftigt och snabbt sätt än vad det är man vill ha sagt.

Vissa verkar dessutom tro att språket kan hanteras precis hur som helst oavsett sammanhang. Att ett slarvigt språk kan berika en kommunikation. Säkert skulle det fungera bra mellan två "goa göbbar" från Masthugget eller två "kisar" från Söder eller kanske i en SMS-dialog mellan två fjortonåriga tjejer, men de språken borde inte höra hemma i en kommunikation där man inte känner till vem man kommunicerar med.

Om deltagarna i detta forum åtminstone försökte anpassa språket till sammanhanget skulle allt bli så mycket lättare för alla. Inte bara för oss språkpoliser utan även för dyslektiker, goa göbbar, kisar, fjortisar, direktörer eller hackare från Kiruna. Och kanske kan det t.o.m. bli lättare för dig som inte gillar språkpoliser.

Jag har haft den stora förmånen att utbilda dyslektiker, och en av de viktigaste sakerna att hjälpa dem med är att betrakta språkliga regler som hjälpmedel de gånger de känner sig osäkra, inte som lagar som måste följas till varje pris. Det är en attityd som jag själv har mycket glädje av, även om jag inte är dyslektiker.

Att hacka på dåligt språk för nästan aldrig för något gott med sig. Nästan alla (även icke-dyslektiker) uppfattar det som illasinnat, även om det kanske inte är menat så.

Quarken,

Då blir du säkert tacksam då jag påpekar för dig att dyslexi stavas med x inte ks.

(Däremot används k när s-ljudet faller bort, t.ex. i ordet dyslektiker)

MVH

Richard Rönnbäck, självutnämnd språkpolis

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-18 18:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Quarken,

Då blir du säkert tacksam då jag påpekar för dig att dyslexi stavas med x inte ks.

(Däremot används k när s-ljudet faller bort, t.ex. i ordet dyslektiker)

Denna gången är det helt okej eftersom vi befinner oss i språkavdelningen på 99mac
Hade det varit i ett annat sammanhang hade jag nog tyckt att det varit petigt.
Stava fel kan ju alla göra. Det kan man inte påpeka nog ofta. Själv har jag svårt med ord som t.ex. kommunicera där "c" lätt kan bli ett "s". För några år sedan hade jag bl.a. jätteproblem med ordet "förrän". Men man lär sig med tiden.

Tror du mig om jag säger att felstavningen i mitt inlägg var en "fälla"?
Det var nämligen en person här som sa att han eller hon tyckte att det var kul att kontrollera inlägg gjorda av språkpoliser.

Förlåt!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 18:34
Ursprungligen av Quarken:

Tror du mig om jag säger att felstavningen i mitt inlägg var en "fälla"?

visserligen stavar folk fel allt som oftast, men om nån skulle tro på det vore han ju rentav korkad. nä den "fällan" :rolleyes: går nog ingen på.

Bevaka tråden