Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kassettersättningen

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 21:26
Ursprungligen av Anvil:

Vad är skillnaden ? Det är ingen skatt det är frågan om förövrigt det är en avgift. skatt är en statlig inkomst; detta har inget med staten att göra, staten får sin skatt genom momsen på produkten.

Vad det gäller STIMs huvudområde så ingår ersättning för privatkopiering lika mycket som alla andra former; men att STIM överhuvudtaget kom på tal var för att STIM får sina pengar från copyswe som i sin tur får pengarna direkt från kassettavgiften.
Det var aldrig meningen att STIM skulle diskuteras här utan tråden handlar om avgiften isig; men det är STIM som dras upp som anledning hela tiden; att artisterna måste få kompensation.

Sedan kan du argumentera hur mycket du vill hurvida kassettavgiften är för att artisterna är fattiga stackare det kan mycket väl vara så, men man sa klart och tydligt att den höjda avgiften beror på den ökade nerladdningen av musik och filmer.

Va? menar du att en avgifft som staten tar ut på lagrings media inte är en skatt?
Kanske inte heller då den avgifft staten tar ut på alkohol och tobak, är detta inte heller en skatt då?

Det är fel att påstå att det är en lika stor del i stims verksamhet..

STIM´s verksamhet är det väl inget fel på tycker du det?

Det är ingen skilnad mot en organisation som skyddar copyrightat material och patenet verket
i min mening den som använder det måste betala. självklar. Tycker du annorlunda ge argument.

  • Medlem
  • 2005-07-12 21:38
Ursprungligen av Fred!:

Va? menar du att en avgifft som staten tar ut på lagrings media inte är en skatt?
Kanske inte heller då den avgifft staten tar ut på alkohol och tobak, är detta inte heller en skatt då?

Det är fel att påstå att det är en lika stor del i stims verksamhet..

STIM´s verksamhet är det väl inget fel på tycker du det?

Det är ingen skilnad mot en organisation som skyddar copyrightat material och patenet verket
i min mening den som använder det måste betala. självklar. Tycker du annorlunda ge argument.

Staten tar inte ut någon avgift, det gör däremot den nya lag som röstats igenom av våra förtroendevalda. Det kvittar hur du vrider och vänder på det avgiften går inte till staten den går till copyswe.

STIM får gärna hålla på med det dom gör för min del, jag tycker bara det är tvivelaktigt att ta ut avgifter för en redan betald produkt. Men det finns fler som gör det och det verkar som dom flesta accepterar det.

Saken är den att jag inte anser att en organisation som STIM skulle behövas finnas, Patent och Registreringsverket vilket du hänvisar till är ett statligt företag som endast är till för att se till att IP inte missbrukas, STIM är en vilda västern organisation i stil med antipiratbyrån dom agerar på egen hand utan att ha någon direkt anknytning till staten, dock är dom invävda i lagarna så det går väl tolka som en gråzon. Men det är min åsikt, sedan som jag sa får dom hålla på med det om dom tycker det är bra.

Ursprungligen av Anvil:

jazzper, det är kul att du för engångskull kom med något som kan räknas som förklaring, men återigen vad är felaktigt med det jag sa angående EMI, Sony osv ?
Jag ska förövrigt komplettera här med uppgifter från SAO (Svenska Akademins Ordlista) och susning.nu.

Susning säger :Förlag - "Ett förlag är ett företag som köper upp rättigheter (baserat på upphovsrättslagen), bekostar framställning av exemplar (en upplaga), marknadsför och säljer olika former av immateriella produkter. Den som driver förlag kallas förläggare."
SOA säger: "BETYDELSE: nat.-ekon. om det förhållande att an näring drives på sådant sätt att en kapitalist lämnar råvaror åt en tillverkare samt övertager hans produktion; form av industriell verksamhet för vilken dylikt förskotterande är karakteristiskt."

Skivbolag - "Skivbolag kallas ett företag som ger ut musik, på skiva, kassett eller andra format."
SOA säger (bolag): "sammanslutning (som bildats på vissa villkor l. under vissa lagstadgade former) mellan två l. flera personer för förverkligande af ett gemensamt syfte, särsk. för gemensamt bruk af egendom l. bedrifvande af ett företag (i sht af ekonomisk art); kompani; kompanjonskap; äfv. konkret, om personerna som bildat dylik sammanslutning;"

På engelska är orden Labels (Skivbolag) respektive Publisher (Skivförlag), STIM avgiften delas ut i den utsträckning artistens musik spelar, en känd artist för där med större andel av ersättning än en okänd artist, detta med för att dom stora skivbolagen vilka även sköter förläggning själva är samma företag som får ersättningen.

Verkar som om du blandar ihop bokförlag och musikförlag de flesta musikförlag ger inte ut skivor. Angående Sony så äger de SonyATV världens tredje största musikförlag ihop med Michael Jackson som inte är delägare i Sonys skivbolag.

  • Medlem
  • 2005-07-12 21:34
Ursprungligen av jazzper:

Verkar som om du blandar ihop bokförlag och musikförlag de flesta musikförlag ger inte ut skivor. Angående Sony så äger de SonyATV världens tredje största musikförlag ihop med Michael Jackson som inte är delägare i Sonys skivbolag.

Förlag är dom som marknadsför, och ger ut musiken på markanden. Slå upp ordet i en ordlista.

Ursprungligen av Anvil:

Förlag är dom som marknadsför, och ger ut musiken på markanden..

I bokbranschen ja men inte i skivbranschen. Inse dina begränsningar.

  • Medlem
  • 2005-07-12 21:42
Ursprungligen av jazzper:

I bokbranschen ja men inte i skivbranschen. Inse dina begränsningar.

Ok folk som inte kan komma med konkreta argument finner jag ingen anledning att diskutera med.
Du visar gång på gång hur du endast kan gå till personangrepp och skylla på andra personers okunskap, men du kan inte göra något för att bevisa din kunskap.
Det är lågstil och definitivt dålig argumentation om man försöker framföra sin synpunkt; förvänta dig inte att jag kommer svara på fortsatta inlägg från din sida. jag gav dig 3 chanser att förklara dig,
"X är inte Y" säger inget såvida man inte har någon referens att hänvisa till.

Ursprungligen av Anvil:

Ok folk som inte kan komma med konkreta argument finner jag ingen anledning att diskutera med.
Du visar gång på gång hur du endast kan gå till personangrepp och skylla på andra personers okunskap, men du kan inte göra något för att bevisa din kunskap.
.

Men snälla Anvil du har ju gång kommit med påståenden som i princip helt saknar grund vilket tydligt visar att din kunskap om Stim och musikbranschen inte är särskilt djup. Det är inget personangrepp utan ett konstaterande.

  • Medlem
  • 2005-07-12 21:55
Ursprungligen av jazzper:

Men snälla Anvil du har ju gång kommit med påståenden som i princip helt saknar grund vilket tydligt visar att din kunskap om Stim och musikbranschen inte är särskilt djup. Det är inget personangrepp utan ett konstaterande.

Och återigen kan vi konstatera att du fortfarande inte har någon fakta att referera till utan endast din "brillierande kunskap i ämnet", jag sa jag inte skulle svara på dina poster mer; detta är det enda undantaget för du uppenbarligen gör exakt samma ska bara minuterna efter jag skrev inlägget.
Detta ÄR ett konstaterande.

---

Sedan har jag nu efter lite letande hittat följande lista över musikförlag.
http://www.smff.se/forlagslista.html

Vilka är inte representerade där om inte EMI, Sony osv vilket vad var jag påstod; att många av företagen agerar både bolag och förlag.

Sedan från Svenska Musik Föreläggares Förening, har du här förklaringen på vad ett musikförlag är

http://www.smff.se/omforlag.html

"Vad gör en Musikförläggare egentligen? Finns det någon anledning att förlägga musiken? Svaren på dessa frågor är lika många som det finns Musikförlag därför att svaren beror på varje Musikförläggares kreativitet och kontaktnät och hur förläggaren väljer att arbeta. Olika typer av repertoar kräver olika sorters insatser.
Gemensamt för alla Musikförläggare är att deras viktigaste uppgift är att förmedla musiken från upphovsmännen till publiken. Ibland direkt till publiken och ibland via musikanvändare som i sin tur förmedlar musiken till publiken. "

Notera speciellt Ibland direkt till publiken vilket var det du absolut hävdade dom inte gjorde, eller har jag fel?

Ursprungligen av Anvil:

---

Sedan har jag nu efter lite letande hittat följande lista över musikförlag.
http://www.smff.se/forlagslista.html

Vilka är inte representerade där om inte EMI, Sony osv vilket vad var jag påstod; att många av företagen agerar både bolag och förlag.

Sedan från Svenska Musik Föreläggares Förening, har du här förklaringen på vad ett musikförlag är

http://www.smff.se/omforlag.html

"Vad gör en Musikförläggare egentligen? Finns det någon anledning att förlägga musiken? Svaren på dessa frågor är lika många som det finns Musikförlag därför att svaren beror på varje Musikförläggares kreativitet och kontaktnät och hur förläggaren väljer att arbeta. Olika typer av repertoar kräver olika sorters insatser.
Gemensamt för alla Musikförläggare är att deras viktigaste uppgift är att förmedla musiken från upphovsmännen till publiken. Ibland direkt till publiken och ibland via musikanvändare som i sin tur förmedlar musiken till publiken. "

Notera speciellt Ibland direkt till publiken vilket var det du absolut hävdade dom inte gjorde, eller har jag fel?

Återigen så motsäger du dig själv kommer du ihåg vad du skrev tidigare?

"Sedan kan du även fråga dig vad är skillnaden på musikbolag och musikförlag ? inget alls"

Om det nu inte är någon skillnad varför existerar de olika typerna av musikbolag då? Och varför finns det mängder av skivbolag inspelningsbolag/produktionsbolag och musikförlag som bara ägnar sig åt det som deras namn antyder? Slutligen de flesta av SMFFs medlemmar ger inte ut skivor.

  • Medlem
  • 2005-07-12 23:17
Ursprungligen av jazzper:

Återigen så motsäger du dig själv kommer du ihåg vad du skrev tidigare?

"Sedan kan du även fråga dig vad är skillnaden på musikbolag och musikförlag ? inget alls"
Om det nu inte är någon skillnad varför existerar de olika typerna av musikbolag då? Och varför finns det mängder av skivbolag inspelningsbolag/produktionsbolag och musikförlag som bara ägnar sig åt det som deras namn antyder?

Ta gärna med hela raden så kontext med följer, att bara rycka ut något ur sammanhanget är tvivelaktig debatteringsteknik.
"Sedan kan du även fråga dig vad är skillnaden på musikbolag och musikförlag ? inget alls, EMI, Sony osv sköter allt från inspelning till utgivning, därför är det direkt lämpligt att dra paralleller till verksamheterna." är hela meningen. Men ok det kanske var olämpligt sagt; det jag försökte förklara men som tydligen inte gick fram var att dom förlag som får störst del av ersättningen är dom som sitter på kända artister; dom som har störst marknadsandel, dessa driver både bolaget och förlaget, är det bättre förklarat ?

Citat:

Slutligen de flesta av SMFFs medlemmar ger inte ut skivor.

Dom flesta sitter inte i riksdagen heller; innebär det att folket har större makt än dom som bestämmer ?
Återigen som jag sa dom stora företagen är representerade på "båda sidor" (men jag föredrar fortfarande att säga att dom är en och samma sak efter som det endast är en logisk delning mellan dom, precis som skanova och telia; juridiskt olika företag praktiskt en och samma sak)

Men nu tar jag kväll, ha en fortsatt trevlig kväll för er som stannar uppe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 21:55

Whatever, låt han tro att han har rätt, jag pallar inte mer...

(inte idag iallafall)

... men utan avgiften får ju inte killarna på Copyswede någon lön... stackarna

Vilka andra länder har något som motsvarar kassettersättningen?

Bevaka tråden