Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kassettersättningen

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 18:26

Lite off topic jag vet, men då menar du alltså att SR´s utsändningar inte innehåller någon information över 11khz?

  • Medlem
  • 2005-07-12 18:39
Ursprungligen av Fred!:

Lite off topic jag vet, men då menar du alltså att SR´s utsändningar inte innehåller någon information över 11khz?

Nej det sa jag inte "Sveriges Radio" någonstans överhuvudtaget vad jag kan komma ihåg, jag skrev FM radio har jag för mig, där ligger frekvens om fånget mellan 50-13khz ungefär såvida man inte har crosby koding vilket förmodligen SR har.
Men hela inlägget rörde sig om radio överhuvudtaget inte någon specifik radiostation.

Och hur mycket av de pengarna få Beethoven?

Ursprungligen av Laseranders:

Och hur mycket av de pengarna få Beethoven?

Använd din fantasi Men om du har så svårt att se parallerna så är det ditt trångsynta lilla problem. Jag vill ha mina rättigheter att använda nätet!

Ursprungligen av Ekengren:

Använd din fantasi Men om du har så svårt att se parallerna så är det ditt trångsynta lilla problem. Jag vill ha mina rättigheter att använda nätet!

Tror jag är på din sida här faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 21:11
Ursprungligen av Laseranders:

Och hur mycket av de pengarna få Beethoven?

Beethoven är ju skit rik,, han köpte precis en ny ferrari och ett stort nytt slott på Franska riviäran,, så nog får han pengar..

  • Medlem
  • 2005-07-12 04:29

Detta främjar inte teknikutvecklingen i sverige!

Många intelligenta inlägg i denna tråd må jag säga.
Nu ska jag "subsituta" Beethoven.

Det bör nog tilläggas i den här debatten om musik på radion att tarifferna är väldigt olika för olika typer av radio. Närradio t ex betalar väldigt mycket, har ingen exakt siffra för idag men för fem-sex år sen låg det runt 20 kr/minuten, medan SR betalar mindre och reklamradiostationer betalar väldigt mycket mindre.

Sen vill jag nog säga att det går utmärkt att göra radio utan musik. Om vi då inte räknar vinjetter som musik.

Sen låter det om att bilda någon typ av förening för att kringgå kassettersättningen intressant. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Hypotetiskt kan alltså exempelvis vi här på 99mac som inte är egenföretagare bilda en förening och sen köpa in backupmedia och slippa betala kassettersättning?

Ursprungligen av Mattias H:

Hypotetiskt kan alltså exempelvis vi här på 99mac som inte är egenföretagare bilda en förening och sen köpa in backupmedia och slippa betala kassettersättning?

Det hade varit en bra lösning!
Men personligen tänker jag inte stödja den svenska marknaden med ett enda öre längre. Eftersom sossarna vill jävlas med oss konsumenter på det här viset kommer jag så långt det bara går att handla i andra länder än Sverige. Lägre moms och inga förbannade avgifter.

Intressant att det finns vissa människor som helt seriöst tycker det är rätt att vi som lagrar annat än musik ska betala pengar till musikskapare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 16:52
Ursprungligen av Kristofer:

Intressant att det finns vissa människor som helt seriöst tycker det är rätt att vi som lagrar annat än musik ska betala pengar till musikskapare.

Håller med,,, det säger en hel del om hur bra koll våra politiker har...

  • Medlem
  • 2005-07-12 16:21

Kassettersättningen är verkligen ett dåligt skämt. Men äsch - det är ju bara att köpa back up-media utomlands istället! Fick min första paket med 75 dvd-r från wesselcd igår, mycket smidigt och otroligt mycket billigare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 16:39

Skojjig diskussion! Kassett ersättning kan man ju tycka vad man vill om, och jag kan förstå det konstiga i resonemanget med att alla som köper cd-r skivor kopierar upphovskyddat material.

Vad det gäller STIM så har det INGET att göra med försäljning av skivor överhuvudtaget utan rör bara framförandet.

Bortfallet från försäljning är inte anledningen till att radiokanaler betalar STIM avgift.

Om det ingår som affärside att en radiokanal spelar musik så är det självklart att dom skall betala upphovsmannen för detta, varför inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 17:18

"Riksdagen har stiftat denna lag för att kompensera musiker, kompositörer, författare, regissörer, skådespelare, producenter, m.fl. när deras arbeten kopieras."

Men vad har dom giriga mupparna med min dagliga jobb backup att göra??? det fattar jag inte..

Vampyrer!!

Kanadensiska forskare (har tyvärr ingen länk) kom fram till att på 5000 olagliga nedladdningar av en skiva har skivbolaget förlorat inkomsten från en skiva. De har hittat en Mållgan att skylla alla sina förluster på. Otroligt barnsligt och pinsamt att folk går på det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-12 17:49
Ursprungligen av Laseranders:

Kanadensiska forskare (har tyvärr ingen länk) kom fram till att på 5000 olagliga nedladdningar av en skiva har skivbolaget förlorat inkomsten från en skiva.

Hahahah, så underbart ologiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 17:53

Tycker att den här lagen ligger på exakt samma sjuka nivå som Gudrun Schymans förslag på mansskatt..
Och hur var det nu, "" Oskyldig intill dess annat bevisats "" fast det gäller tydligen inte Copyswede, för dom ligger ovan vår grundlag och sätter sina egna regler..

Komprimeringen av dynamikomfånget skiljer sig väl mellan P3 och P2, högre dynamik på P2 alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 18:29

Antar det vet inte, för t.ex klassisk musik förlorar ju mest på att komprimeras.

Jag vet inte, men det var så för några år sedan i alla fall.
Snart är väl P2 ett minne blott, så då behöver vi inte snacka om dynamik.

  • Medlem
  • 2005-07-12 18:41

Dynamiken bör vara ungefär den samma på alla kanaler efter som radio normalt är analogt så finns det inget fast bitdjup (vilket är dynamik).

Ursprungligen av Anvil:

Dynamiken bör vara ungefär den samma på alla kanaler efter som radio normalt är analogt så finns det inget fast bitdjup (vilket är dynamik).

Dynamik behöver inte vara digital. Jag vet bestämt att SR P2 sände mer eller mindre okomprimerat förut och gör det antagligen fortfarande. Det som sänds i P3 är komprimerat dynamiskt för att all skrammelmusik ska låta hyfsat även i en liten transistorradio av plast.

  • Medlem
  • 2005-07-12 19:01
Ursprungligen av Nurell:

Dynamik behöver inte vara digital. Jag vet bestämt att SR P2 sände mer eller mindre okomprimerat förut och gör det antagligen fortfarande. Det som sänds i P3 är komprimerat dynamiskt för att all skrammelmusik ska låta hyfsat även i en liten transistorradio av plast.

Ah jo det stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 18:45

Dynamiken beror på hur hårt dom komprimerar signalen innan utsändning

Det kan mycket väl skilja sig mellan kanaler, så det förekommer en sorts tävling om att låta "högre" än dom andra kanalerna.

Ursprungligen av Fred!:

Dynamiken beror på hur hårt dom komprimerar signalen innan utsändning

Det kan mycket väl skilja sig mellan kanaler, så det förekommer en sorts tävling om att låta "högre" än dom andra kanalerna.

SR tävlar väl inte om sånt. De vet att lyssnarna på P2 har högre krav än de som lyssnar på P3 och radhuspop.
Jag hade en exciter till stereon för 100 år sedan och den var fanimig inte digital.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 18:52

SR håller fortet enligt min mening både när det gäller ljudkvalitet och innehåll.

  • Medlem
  • 2005-07-12 20:40

Ja då är det väl bäst ni två fortsätter diskussionen själva efter som ni tydligen anser er vara hemma på området.
Och Fred! du om någon motsäger väl dig där ? STIM har absolut med kopiering att göra läs årsredovisningen, speciellt sidan 9 kanske intresserar dig paragraf "Kompensation för privatkopiering".

Sedan "Vi tillstryker att föreningsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkning, disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktörer ansvarsfrihet för räkenskapsåret."
Ganska intressant med en icke vinstdrivande ideell organisation som har utarbetat hur dom ska fördela vinsten eller ?

jazzper, det är kul att du för engångskull kom med något som kan räknas som förklaring, men återigen vad är felaktigt med det jag sa angående EMI, Sony osv ?
Jag ska förövrigt komplettera här med uppgifter från SAO (Svenska Akademins Ordlista) och susning.nu.

Susning säger :Förlag - "Ett förlag är ett företag som köper upp rättigheter (baserat på upphovsrättslagen), bekostar framställning av exemplar (en upplaga), marknadsför och säljer olika former av immateriella produkter. Den som driver förlag kallas förläggare."
SOA säger: "BETYDELSE: nat.-ekon. om det förhållande att an näring drives på sådant sätt att en kapitalist lämnar råvaror åt en tillverkare samt övertager hans produktion; form av industriell verksamhet för vilken dylikt förskotterande är karakteristiskt."

Skivbolag - "Skivbolag kallas ett företag som ger ut musik, på skiva, kassett eller andra format."
SOA säger (bolag): "sammanslutning (som bildats på vissa villkor l. under vissa lagstadgade former) mellan två l. flera personer för förverkligande af ett gemensamt syfte, särsk. för gemensamt bruk af egendom l. bedrifvande af ett företag (i sht af ekonomisk art); kompani; kompanjonskap; äfv. konkret, om personerna som bildat dylik sammanslutning;"

På engelska är orden Labels (Skivbolag) respektive Publisher (Skivförlag), STIM avgiften delas ut i den utsträckning artistens musik spelar, en känd artist för där med större andel av ersättning än en okänd artist, detta med för att dom stora skivbolagen vilka även sköter förläggning själva är samma företag som får ersättningen.

Senast redigerat 2005-07-12 21:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 21:02
Ursprungligen av Anvil:

JOch Fred! du om någon motsäger väl dig där ? STIM har absolut med kopiering att göra läs årsredovisningen, speciellt sidan 9 kanske intresserar dig paragraf "Kompensation för privatkopiering".

Det är sant att STIM tar en liten del av de pengar dom får in och förelar på sina medlemmar som kompensation för piratkopiering, eftersom man omöjligt kan ha koll på vem som kopierat vem.

Men detta är långt från deras huvudsakliga uppgifft, fördelningen kommer ju från dom som har betalt STIm för användninga av medlemmarnas musik. det är stor skillnad på detta och en allmän skatt somm alla får betala som köper någon form av lagrings media inte sant?

  • Medlem
  • 2005-07-12 21:09
Ursprungligen av Fred!:

Det är sant att STIM tar en liten del av de pengar dom får in och förelar på sina medlemmar som kompensation för piratkopiering, eftersom man omöjligt kan ha koll på vem som kopierat vem.

Men detta är långt från deras huvudsakliga uppgifft, fördelningen kommer ju från dom som har betalt STIm för användninga av medlemmarnas musik. det är stor skillnad på detta och en allmän skatt somm alla får betala som köper någon form av lagrings media inte sant?

Vad är skillnaden ? Det är ingen skatt det är frågan om förövrigt det är en avgift. skatt är en statlig inkomst; detta har inget med staten att göra, staten får sin skatt genom momsen på produkten.
Vad det gäller STIMs huvudområde så ingår ersättning för privatkopiering lika mycket som alla andra former; men att STIM överhuvudtaget kom på tal var för att STIM får sina pengar från copyswe som i sin tur får pengarna direkt från kassettavgiften.
Det var aldrig meningen att STIM skulle diskuteras här utan tråden handlar om avgiften isig; men det är STIM som dras upp som anledning hela tiden; att artisterna måste få kompensation.

Sedan kan du argumentera hur mycket du vill hurvida kassettavgiften är för att artisterna är fattiga stackare det kan mycket väl vara så, men man sa klart och tydligt att den höjda avgiften beror på den ökade nerladdningen av musik och filmer.

Bevaka tråden