Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kassettersättningen

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jazzper:

Nej! Återigen du betalar inte kassettskatten för att folk laddar ned musik och film från nätet utan för att kompensera film och musikupphovsmännen för kopiering från CD radio och TV. Det är knappst orimligt att de som gjort filmen och musiken sak ersättas på ett skäligt sätt.

Antingen är hembränd sprit förbjudet eller också har man en skatt på socker för att kompensera de förluster som hembränningen ger (alkoholskador, minskade skatteintäkter från försäljning på Bolaget etc). Att ha båda sakerna samtidigt är förvirrande.

Man kan inte säga till medborgarna att göra A är absolut förbjudet, men eftersom ni ändå inte lyder våra lagar måste vi införa A-skatten... de laglydiga betalar skador orsakade av de icke laglydiga.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Antingen är hembränd sprit förbjudet eller också har man en skatt på socker för att kompensera de förluster som hembränningen ger (alkoholskador, minskade skatteintäkter från försäljning på Bolaget etc). Att ha båda sakerna samtidigt är förvirrande.

Man kan inte säga till medborgarna att göra A är absolut förbjudet, men eftersom ni ändå inte lyder våra lagar måste vi införa A-skatten... de laglydiga betalar skador orsakade av de icke laglydiga.

Går inte riktigt att jämföra som du gör men observera att kassettersättningen har funnits i många år.

Förövrigt är staten rätt hård mot hembrännare av alkohol men ganska mild mot cd/dvdhembrännare och upp/nedladdare av musik.

Ursprungligen av jazzper:

Går inte riktigt att jämföra som du gör men observera att kassettersättningen har funnits i många år.

Förövrigt är staten rätt hård mot hembrännare av alkohol men ganska mild mot cd/dvdhembrännare och upp/nedladdare av musik.

Jag köpte LP skivor med etiketten "home taping is killing music" i min ungdom så det är ingen nyhet för mig var kassettersättningen har sitt ursprung. För mig gör inte det faktum att skatten funnits länge saken mer rätt. Att staten är mild gör heller inte saken mer rätt om det är principen man diskuterar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 21:05

Hur fördelas pengarna som kommer in via kassettersättningen? Och den givna följdfrågan: var anmäler jag att jag vill ha del av kakan eftersom jag bränner mina hemvideos på DVD?

Ursprungligen av Mattias Malm:

Hur fördelas pengarna som kommer in via kassettersättningen? Och den givna följdfrågan: var anmäler jag att jag vill ha del av kakan eftersom jag bränner mina hemvideos på DVD?

http://www.copyswede.se/files/Wgqqqiy2.pdf

Dina hemvideos lär väl inte visas på TV eller säljas? Så du kan nog inte räkna med någon smula från kakan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-23 22:37

Ja, jag tycker det känns väldigt tveksamt med en skatt för detta. Kanske en ny skatt för att ge ersättning till alla som råkar ut för inbrott? Har man inte för vana att göra inbrott kan man anmäla det och slippa.

  • Medlem
  • 2005-06-23 22:57
Ursprungligen av memark:

Ja, jag tycker det känns väldigt tveksamt med en skatt för detta.

Skatten har funnits väldigt många år. Det som händer nu är att den höjs och en del nya produkter tillkommer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-23 23:08
Ursprungligen av SirN:

Skatten har funnits väldigt många år. Det som händer nu är att den höjs och en del nya produkter tillkommer.

Nytt är även att man genom tekniska hinder (kopieringsskydd, DRM) gör det omöjligt att privatkopiera -- men man tar ut högre avgifter för att kompensera för privatkopieringen. Lixom.. välj en!

Detta kopieringsskydd har justitieminister Thomas Bodström uttalat sig emot; krävt att branchen upphör med kopieringsskydden, med hot om lagstiftning mot kopieringsskydden ifråga.

Ursprungligen av tjogin:

Nytt är även att man genom tekniska hinder (kopieringsskydd, DRM) gör det omöjligt att privatkopiera -- men man tar ut högre avgifter för att kompensera för privatkopieringen. Lixom.. välj en!

I princip alla skivor går att kopiera utan att olagligt kringgå kopieringsskydden. De flesta skivor som släpps har inga kopieringsskydd alls. Dessutom innefattar privatkopiering även inspelning från radio och tv.

Rätta mig om jag har fel, men innebär inte den kommande ändringen av upphovsrättslagen att det blir olagligt att knäcka kopieringsskydd? Hur hänger det ihop med Thomas Bodströms uttalande om lagstiftning mot sådana?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-23 23:36
Ursprungligen av Kristofer:

Rätta mig om jag har fel, men innebär inte den kommande ändringen av upphovsrättslagen att det blir olagligt att knäcka kopieringsskydd? Hur hänger det ihop med Thomas Bodströms uttalande om lagstiftning mot sådana?

Jo, just det. Det blir olagligt att privatkopiera kopieringsskyddade verk, men du ska lik förbannat betala skatt för att kompensera för privatkopieringen av dem.

  • Medlem
  • 2005-06-24 11:46
Ursprungligen av tjogin:

Det blir olagligt att privatkopiera kopieringsskyddade verk, men du ska lik förbannat betala skatt för att kompensera för privatkopieringen av dem.

Om jag minns den nya lagen rätt, så är det lagligt att kringgå kopieringsskydd om det är nödvändigt för att använda materialet i valfritt medium (t ex CD till mp3-spelare).

Men för att upprepa mig lite från en annan tråd; kassettersättningen grundar sig inte på antagandet att allt du kopierar är upphovsrättskyddat - den förutsätter att en del av det du kopierar är skyddat och att en del inte är det, och att det jämnar ut sig i långa loppet. Naturligtvis hade det varit mer "rättvist" om man betalade avgiften endast när man kopierade skyddat material, men det skulle bli väldigt omständligt att hantera i praktiken.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-24 21:05
Ursprungligen av SirN:

Om jag minns den nya lagen rätt, så är det lagligt att kringgå kopieringsskydd om det är nödvändigt för att använda materialet i valfritt medium (t ex CD till mp3-spelare).

Det kommer i vissa fall vara tillåtet, ja, men inte i det du nämner. Det är nämligen så att det bara är tillåtet att gå runt kopieringsskyddet direkt från skivan, inte genom att skapa en kopia någon annanstans (jag har inte sett någon mp3-spelare som kan spela låtar du inte kopierat över i förväg). Kort sagt, det är ett kryphål ungefär lagom stort för DVD-Jon och ingen annan överhuvudtaget.

Vad som är ännu mer skrämmande är att det blir olagligt att sprida information om hur man gör för att kringgå kopieringsskyddet (ens för ovan nämnda lagliga undantag). Och allt som är tänkt att vara kopieringsskydd räknas. Till och med det som nån gjort som inaktiverades om man höll ner shift när man la i skivan i Windows...

Kort sagt, det har gjort bland annat FOSS-användare upprörda. Det är ju en uppenbar risk för att det inte ska gå att spela skivor under Linux, i varje fall inte lagligt...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-24 01:01

Flera av er nämner att kassettersättningen inte är ny. OK, det är väl bara så att vi inte känt till den innan, för jag tycker den är lika fel oavsett.

  • Medlem
  • 2005-06-24 01:56
Citat:

Vad gäller inspelningsbara cd- och dvd-skivor kommer ersättningsnivåerna att ligga på samma nivå som de gör nu, det vill säga 1 krona för en cd-r- eller cd-rw-skiva och 3,25 kronor för en inspelningsbar dvd-skiva. Priserna är exklusive moms.

http://www.idg.se/ArticlePages/200506/21/20050621123331_PFA/20050621123331_PFA.dbp.asp

Verkar ju vettigt (om man nu kan lita på idg).

Jag kanske "sponsrar" Wallenberg, Kamprad m.fl. genom att komsumera produkter från deras företag?
Men varför ska jag betala pengar till en massa artister för att jag lägger ner tid i mitt fotograferande?

Ursprungligen av Kristofer:

Jag kanske "sponsrar" Wallenberg, Kamprad m.fl. genom att komsumera produkter från deras företag?

Nja ofta vet du inte ens att du sponsrar Wallenberg Stenbeck Bonnier och Kamprad m.fl. de har sina fingrar i många syltburkar familjerna Wallenberg Bonnier och Stenbeck har dessutom bara ärvt sina inkomstmöjligheter.
Kamprad och Gessle har åtminstone arbetat sig upp från noll.

Ursprungligen av jazzper:

Nja ofta vet du inte ens att du sponsrar Wallenberg Stenbeck Bonnier och Kamprad m.fl. de har sina fingrar i många syltburkar familjerna Wallenberg Bonnier och Stenbeck har dessutom bara ärvt sina inkomstmöjligheter.
Kamprad och Gessle har åtminstone arbetat sig upp från noll.

Vad har det med att Artisterna kräver mig på pengar för mitt fotograferande?
Det spelar i detta sammanhanget noll roll om Kamprad arbetat upp sig från ingenting, eller ej (även om det är ruggigt häftigt)

Ursprungligen av Kristofer:

Vad har det med att Artisterna kräver mig på pengar för mitt fotograferande?
Det spelar i detta sammanhanget noll roll om Kamprad arbetat upp sig från ingenting, eller ej (även om det är ruggigt häftigt)

Du hänger ju upp dig på att Gessle tjänar pengar när du köper CDR att Kamprad Wallenberg och Bonnier med största sannolikhet tjänar betydligt mer än Gessle från samma sålda CDR verkar du inte bry dig om. Ganska inkonsekvent.
Dessutom kan du ju backa upp på andra sätt än med CDR/DVDR med t.ex. backupband som rymmer ofantligt med data och där inga avgifter går till artisterna.

  • Medlem
  • 2005-06-24 13:55
Ursprungligen av Kristofer:

Vad har det med att Artisterna kräver mig på pengar för mitt fotograferande?

En gång till, kassettersättningen går till upphovsmännen och inget annat.

De kräver dig inte på pengar för att du kopierar ditt eget material, utan för det material som skyddas av upphovsrätt som du kopierar. Kassettersättningen är en kompromisslösning där du bidrar med en liten slant i kassan när du gör kopior, istället för att du måste registrera och betala in ersättning när du kopierar skyddat material.

Det borde finnas en möjlighet för mig som privatperson att slippa kassettersättningen. Att påstå att jag ska registrera ett företag/starta en förening för detta endamål är bara löjligt.

Ursprungligen av Kristofer:

Det borde finnas en möjlighet för mig som privatperson att slippa kassettersättningen. Att påstå att jag ska registrera ett företag/starta en förening för detta endamål är bara löjligt.

Som tidigare påtalats så finns det ju ett flertal sätt för dig att slippa betala avgiften (bandbackup företag förening import m.m. ) du behöver ju inte ens själv starta ett företag eller förening det räcker om du är med i en förening vilket de flesta svenskar är så kan du köpa genom föreningen utan den relativt låga avgift som du hakat upp dig på så mycket.
Sen kan du ju fundera på om det låga priset på CDR och DVDR idag skulle vara så lågt som det är om det inte vore för musik och filmkopiering, om fotoindustrin ensam skulle producera backup CD/DVD så skulle priset garanterat vara betydligt högre så du som fotograf åtnjuter ju en hel del fördelar genom den enorma film & musikkopieringen.

ok, kasettskatten har funnits länge, -jag vill fortfarande inte ge mina pengar till britney.
ok, pengarna går inte till utlänska upphovs män/kvinnor, -jag vill fortfarande inte ge mina pengar till per g.

problemen som jag ser är att detta är framtvingat av en stark film/musik bolags lobby, efter som dom inte är smarta eller flexibla nog att hänga med i tekniken har dom lyckas tvinga på oss detta.

jag tycker inget av argumenten för höjd kasettskatt håller.
jag skiter fullständigt i vad en cd kostade för 10 år sedan, eller att gessle behöver bygga ut palatset osv.
jag vill kunna bränna ner mina egna grejer på en cd utan att betala för att gessle inte tycker han har nog med pengar och vill stoppa utvecklingen, ok cd kanske inte är det senaste men ni förstår....

Ursprungligen av mattias lindholm:

ok, kasettskatten har funnits länge, -jag vill fortfarande inte ge mina pengar till britney.
ok, pengarna går inte till utlänska upphovs män/kvinnor, -jag vill fortfarande inte ge mina pengar till per g.

problemen som jag ser är att detta är framtvingat av en stark film/musik bolags lobby, efter som dom inte är smarta eller flexibla nog att hänga med i tekniken har dom lyckas tvinga på oss detta.

jag tycker inget av argumenten för höjd kasettskatt håller.
jag skiter fullständigt i vad en cd kostade för 10 år sedan, eller att gessle behöver bygga ut palatset osv.
jag vill kunna bränna ner mina egna grejer på en cd utan att betala för att gessle inte tycker han har nog med pengar och vill stoppa utvecklingen, ok cd kanske inte är det senaste men ni förstår....

På vilket sätt stoppas utvecklingen av en relativt låg kopieringsavgift? Eller du är kanske rädd att de olagliga fildelningsnätverken ska stoppas 1:a Juli, men det vore ju naivt att tro att alla de skulle försvinna och hör egentligen inte ihop med kopieringsavgiftsfrågan.
Att alla hänger upp sig på Gessle är ganska lustigt verkar som om vissa inte förstår att inte alla upphovsmän tjänar miljoner och bor i palats. Jag kan trösta er med att Gessle bara får en bråkdel av ett öre i snitt per såld CDR knappast mycket att bråka om. Staten och kapitalet får betydligt större delar i form av profit och skatt på CDns kostnad.

Ursprungligen av jazzper:

På vilket sätt stoppas utvecklingen av en relativt låg kopieringsavgift? Eller du är kanske rädd att de olagliga fildelningsnätverken ska stoppas 1:a Juli, men det vore ju naivt att tro att alla de skulle försvinna och hör egentligen inte ihop med kopieringsavgiftsfrågan.
Att alla hänger upp sig på Gessle är ganska lustigt verkar som om vissa inte förstår att inte alla upphovsmän tjänar miljoner och bor i palats. Jag kan trösta er med att Gessle bara får en bråkdel av ett öre i snitt per såld CDR knappast mycket att bråka om. Staten och kapitalet får betydligt större delar i form av profit och skatt på CDns kostnad.

En liten artist har få fans men de är troligen mer köptrogna. En stor artist har en jättepublik men mycket svenssons som inte står lika nära artisten dvs mer benägna att kopiera.

Det är möjligt skivbolagen tuggar på med det här "var lojal-"-tugget ang små artister men nog är det penningmaskiner de egentligen vill värna. Allt annat är bara dum matematik...

Seriöst. Det är bara att låta det flyta förbi.
Att sätta ett gäng nollor och representater för skiv/filmindustrin att
stifta meningslösa lagar (som rödgubbelagen, som fö. har försvunnit).
är lika meningsfullt som att lära eskimåer bygga sandslott.

det är inget att bry sig om. Tycker man att lagringsmedia i svetlana
blir för dyrt.. www.technikdirekt.de

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 15:03

Håller med!!

Det bästa vi kan göra är att sluta köpa i Sverige så får nollorna till politiker tänka om när dom ser hur dåligt deras idéer funkar i verkligheten. Läste förövrigt i gårdagens DN att CD avgiften har skjutits upp till efter sommaren eftersom dom har börjat förstå att det inte håller.
Däremot så skrev DN att avgiften på hårdiskar och MP3 spelarna är fastslaget och att dom kommer att få ett påslag på 40öre per MB,
men det kan väl knappast stämma, det blir en del på en 60GB iPod eller en HD på 400GB,, men när det kommer till skatter och avgifter så är man väl som svensk inte direkt förvånad..

::

Senast redigerat 2005-07-11 19:30
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-26 12:53
Ursprungligen av MikaelF:

Jag ringde och talade med Copyswede om vad som gäller från den 1/7:

Avgiften som tillverkaren får betala är 4:- + moms/ gig på MP3 spelare ingen max gräns
och "videospelare" med HD så kostar det 3.50 + moms / gig men max 320:- + moms

Det som var intressant då jag frågade vad skall man göra med misslyckade brända DVD och CD skivor när avgiften höjs, går det att få möjlighet att göra som med postens frankeringar (returnera felaktiga för kredit) och svaret var:

- Returnera till den du köpt ifrån om det är fel på skivorna för kredit/utbyte och de kan sedan begära kreditering på kassettersättnings avgiften på nästa rapport till Copyswede....

CD och DVD avgiften ligger kvar på den gamla nivån till förhandlingarna är klara...

Det behöver ju inte vara fel på skivan för att bränningen misslyckas, så varför skulle någon ta emot skivorna.

Jag kan ju bara säga att min nerladdning av musik mm har inte minskat för att några politrucker tycker att det skall vara så. Nu i helgen har jag suttit på LimeWire och tankat låtar, vissa har jag gillat och andra inte. De låtarna jag har tyckt om har jag letat upp på ITMS och köpt hela album, på artister jag inte ens visste fanns. vi har Manowar, Nitzer Ebb, Cat Rapes Dog mm. Viva La Nerladdning

Bevaka tråden