Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Första reaktionen på Intelnyheten

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 21:08
Ursprungligen av Code Red:

Inte så överraskande när intel ska ha 64bitarsprollar i hela ordianrie sortimentet i framtiden. Men att säga att det är speciellt utvecklat för mac är väl att ta i i överkant. Jobs har ju anledning att ge sken av det men sanningen får vi nog om tidigast ett år. Jag tror att det i princip blir en standardprolle med drm som osx kräver för att kunna köras.

eh? va? vem har sagt "speciellt utvecklat för mac"??? Nu drömmer du.

Jag snackar om vidareutveckling av Pentium D och M som kommer första kvartalet nästa år! Dessa kommer att vara 64bit samt dualcore!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 11:55
Ursprungligen av Code Red:

Du få ju inte spyware av att ha datorn på bara. Läs mina inlägg igen. JAg är inte ett winfanboy men vill ta död på lite myter som florerar här.
Har svalt nyheten och börjar förlikas med verkligheten. Det blir nog bra till slut. Intel kanske inte suger lika mycket om 2 år när presshot gått i graven.
Det skulle vara ett nöje om jag kunde köra osx istället för win på ett hemmabygge med handplockade komponenter. Det kommer garanterat att bli lättare med wmware (under linux) om ett år alltså.

Jag anser att Apple borde presenterat en powermac med P4 nu redan så att alla oroliga kunde testat en sån.

Vad får jag det av då? På VARJE XP-installation får jag massor med spywares så fort jag har det öppet en kort tid.
Hur ska något du har sagt kunna ändra på det?
Och det är en myt att det är så? Då kan jag vara lycklig åt att ha upplevt en.

BTW: Jag testade installera WinXP med nätverkssladden i under installationen, gick inte att använda den installationen alls, fick dra ur och installera om.

Ursprungligen av ptr:

Vad får jag det av då? På VARJE XP-installation får jag massor med spywares så fort jag har det öppet en kort tid.
Hur ska något du har sagt kunna ändra på det?
Och det är en myt att det är så? Då kan jag vara lycklig åt att ha upplevt en.

BTW: Jag testade installera WinXP med nätverkssladden i under installationen, gick inte att använda den installationen alls, fick dra ur och installera om.

Jag har aldrig hört talas om att man inte ska kunna installera med nätverkssladden i. Jag har aldrig dragit ur den. Dessutom ska man undvika win update om du inte vill ha ett bloatat system.

Ursprungligen av ptr:

Och det är en myt att det är så? Då kan jag vara lycklig åt att ha upplevt en.

Alla myter är man väl inte lycklig av att uppleva. Råttan på pizzan slipper jag gärna
Lätta svenska blondiner föredrar jag i så fall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-14 06:37

Windows och säkerhet

Ursprungligen av Londongubben:

Hej, Barnholt!
Diskussionen börjar spåra ut lite, men har sitt ursprung i att ett par Windowsvänner försöker övertyga resten av oss om att det där med virus och spyware bara är skitsnack och egentligen inte existerar.

Själv är jag övertygad om att jorden egentligen är platt. Vad myndigheterna skulle ha att vinna på att lura i oss att jorden är rund när den egentligen är platt, det är en annan fråga...

Alla vi som lever i verkligheten kan lugnt avliva alla idéer om att säkerheten på Windows-datorer inte skulle vara ett problem – det är det. Det går inte en vecka utan att någon av PC-användarna i min arbetsgrupp får problem med virus, spyware eller att någon försöker använda deras dator som server för allsköns dynga.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-06-08 21:11
Ursprungligen av Londongubben:

Vaio må vara en snygg och i vissa lägen snabbare maskin, men så länge operativsystemet är Windows så lider den av samma problem som alla Windows-maskiner. För den som inte har nåt emot att årligen punga ut med ganska mycket pengar för virusprogram, anti-spywareprogram etc. etc, och ändå få ägna en stor del av sin tid åt att fixa problem istället för att använda maskinen för det den köpts är det kanske ett vettigt val, men annars inte.
Och kom inte dragandes med Linux, eftersom det inte är ett vettigt alternativ för några andra än datanördarna.

Just det där är extremt överdrivet. Under mina fem år som PC-användare har jag aldrig haft ett virus som gjort skada, och då har jag ändå varit ganska slarvig med virusskydd.

Jag tror det blir toppen. Jobs har säkert ordentliga argument till varför en sån här major switch ens är att fundera på.
Och jag litar blint på att det här gör macarna snabbare, billigare och bättre.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-08 21:05

Det största problemet är inte kostnaden i pengar, utan kostnaden i tid och/eller kunskaper, Jon.

Ursprungligen av TERdON:

Det största problemet är inte kostnaden i pengar, utan kostnaden i tid och/eller kunskaper, Jon.

Jag bara svarade på det faktum att det skulle kosta multum med antispyware och antivirusprogram. Vilket det inte gör. Kompisar hjälper man ju kostnadsfritt och utan eftertanke, bekanta brukar snabbt betala en slant utan att man ens påpekar det.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-09 00:27
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jag bara svarade på det faktum att det skulle kosta multum med antispyware och antivirusprogram. Vilket det inte gör. Kompisar hjälper man ju kostnadsfritt och utan eftertanke, bekanta brukar snabbt betala en slant utan att man ens påpekar det.

Nånsin hört ordspråket "tid är pengar"?

Som släktens nörd så tröttnar man på infekterade burkar till sist. Det brukar ju dessutom inte dröja för länge innan de är infekterade igen. Man vill ju inte vara systemadmin till hela vänkretsen en gång i halvåret var. Visserligen får man träffa alla, men ändå...

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jag bara svarade på det faktum att det skulle kosta multum med antispyware och antivirusprogram. Vilket det inte gör. Kompisar hjälper man ju kostnadsfritt och utan eftertanke, bekanta brukar snabbt betala en slant utan att man ens påpekar det.

Sedan fins det en värld där folk klarar sig själva, utan hjälp från de mer kunniga bekanta. Verkar det inte vettigare när folk slipper ta hjälp av vänner och bekanta för att sköta en elektronisk apparat?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Sedan fins det en värld där folk klarar sig själva, utan hjälp från de mer kunniga bekanta. Verkar det inte vettigare när folk slipper ta hjälp av vänner och bekanta för att sköta en elektronisk apparat?

Vilken värld är det? Folk behöver hjälp med alla elektroniska apparater, hela tiden.

Min morsa har aldrig behövt hjälp med sin mikrovågsugn, och kära svärmor (tg år) har aldrig behövt nån hjälp med sina maccar (hon är inne på sin tredje, efter att ha fått första en av de första gamla iMaccarna av oss på sin 70-årsdag - en timme efter att hon öppnat lådan var hon ute på internet, utan hjälp av nån, och utan att nånsin ha använt en dator tidigare)...

För alla som spekulerar i vilken Intelprocessor det blir i den första maskinerna kan det här vara en intressant länk:
http://www.digitimes.com/NewsShow/MailHome.asp?datePublish=2005/6/9&pages=A2&seq=6

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 21:14

Jag har inget virusskydd i min PC, dock så har jag en välkonfigurerad firewall och en htpc som bl.a checkar efter virus i nätverket

Ursprungligen av ex-con:

Jag har inget virusskydd i min PC, dock så har jag en välkonfigurerad firewall och en htpc som bl.a checkar efter virus i nätverket

Ursäkta min okunnighet, men vad är HTPC? Kollade just på nätet och det verkar enbart betyda "Home Theatre PC", dvs mer eller mindre hembyggen för DVD-entusiaster som vill att hela rummet ska skaka sä fort ett flygplan syns på skärmen. Men i detta fall måste du ju mena nåt annat, va?

Jag har inte ens hört talas om nån som haft virus på sin pc. Det är bara loosers på storföretag som verkar drabbas. Skippar man dessutom explorer/outlook och har en fysisk brandvägg så är man osårbar.

Nu får ni allt lugna ner er. Jag har personligen haft två stora virusattacker som har tvingat mig till avancerat återuppbyggande och ominstallera windows. Så nog finns det folk som råkar ut för virus. Sen har jag haft tre trojaner som lekt high chaparall med min epost. Och jag anser mig åndå vara en avancerade PC användare (har använt PC och Internet sedan 96) så det hänger inte bara på okunskap hos användaren, men rätt ofta är det så.

Men visst kan man skydda sig genom att undvika Outlook/IE och bra skyddsprogram. Men utan det ligger man pyrt till.

I övrigt är macens virusfrihet och stabilitet lite jobbig för man lär sig långsammare hur operativet och datorn hänger ihop. Det var så jag lärde mig PC och windows.

Ursprungligen av Mattias H:

Nu får ni allt lugna ner er. Jag har personligen haft två stora virusattacker som har tvingat mig till avancerat återuppbyggande och ominstallera windows. Så nog finns det folk som råkar ut för virus. Sen har jag haft tre trojaner som lekt high chaparall med min epost. Och jag anser mig åndå vara en avancerade PC användare (har använt PC och Internet sedan 96) så det hänger inte bara på okunskap hos användaren, men rätt ofta är det så.

Men visst kan man skydda sig genom att undvika Outlook/IE och bra skyddsprogram. Men utan det ligger man pyrt till.

I övrigt är macens virusfrihet och stabilitet lite jobbig för man lär sig långsammare hur operativet och datorn hänger ihop. Det var så jag lärde mig PC och windows.

Jag skulle aldrig använda antivirus då de sänker datorns prestanda. En fysisk brandvägg är det enda man behöver. Just det... jag porrsurfar inte heller och installerar obskyra saker på datorn. Jag dömer inte de som gör det men porr leder ofta till virus

Ursprungligen av Code Red:

Just det... jag porrsurfar inte heller och installerar obskyra saker på datorn. Jag dömer inte de som gör det men porr leder ofta till virus

Hahaha... Vilken argumentationsteknik.

Det kan ju bli Apple nya slogan. "Vill du porrsurfa och installera obskyra program utan att datorn slutar fungera, köp Macintosh!"

Ang. Cell

Vad det gäller kommentarer om Cell-processorn kan jag med stor säkerhet säga att Apple inte kommer att använda sig av den processordesignen någonsin. Cell är, som ni kan läsa ovan, en processordesign som är inriktad på tunga vektorberäkningar och blir därmed inte alls särskilt användbar i en konsumentdator. Visst, den skulle vara grym i spel och media, men resten av arbetet skulle gå riktigt illa. Jag röstade för "Bra Steve", detta behövs om Apple ska kunna få upp sin marknadsandel och tävla med Microsoft, detta kan vara den nödvändiga medicinen som Mac plattformen behöver. De som klagar på att det inte finns några spel till Mac kan nu dra på smilbanden, det blir lättare att porta spelen till Mac. Dessutom är det så att när Apple kan få ner priserna på sina datorer tack vare Intels volymproduktion så blir det (antagligen) fler som köper Mac datorer och därmed ökas populariteten = större chans för fler spelportningar.

Om det är någon som vill läsa mer om Cell-processorn kan ni läsa min artikel som publiceras i nästa nummer av DatorMagazin, nummer 7.

Mvh,
- Andreas Eklöv

Ursprungligen av Mattias H:

I övrigt är macens virusfrihet och stabilitet lite jobbig för man lär sig långsammare hur operativet och datorn hänger ihop. Det var så jag lärde mig PC och windows.

Just det: Det som är så bra med Windows är att PC-köparen tvingas lära sig allt om datorns uppbyggnad och programmering för att klara sig.
Det påminner om när gamla Sovjetunionen krävde att alla som skulle skaffa sig körkort måste genomgå bilmekanikerutbildning eftersom ryska bilar höll så dålig kvalitet...

Porr är det helige ting! :rolleyes:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 23:42

japp menar Home Theatre PC, men den agerar oxå filserver och virusdödare

Ursprungligen av ex-con:

japp

Tack för det uttömmande svaret.

Ursprungligen av ex-con:

japp menar Home Theatre PC, men den agerar oxå filserver och virusdödare

Ursäkta min idiotiska fråga, men betyder inte det att du därmed har en PC med virusskydd? En PC vars enda funktion (när du inte tittar på DVDer med dånande flygplan) är att vara en virusstoppare för dina andra PC?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 07:32
Ursprungligen av Londongubben:

Ursäkta min idiotiska fråga, men betyder inte det att du därmed har en PC med virusskydd? En PC vars enda funktion (när du inte tittar på DVDer med dånande flygplan) är att vara en virusstoppare för dina andra PC?

Finns det PC-virus stora som flygplan?

Rent spontant känns det lite deppigt. Känns som om ett alternativ bland datorer har försvunnit en aning. Vilken processor som är bättre tänker jag låta vara osagt, andra kan det bättre än jag. Kanske spelar det inte så stor roll, OS X har ju ändå varit (tillsammans med den snygga designen) den främsta anledningen till att jag switchade till mac. Om en intel-spis bakar lika fina bullar gnäller inte jag. Men jag kommer garanterat att hänga på lokala ÅF:ens dörr när de nya maskinerna kommer.

Hahaha, kan tänka mig alla "INTEL INSIDE" och "MAC OS X is designed for Intel Pentium" klistermärken.. i den värsta av världar.

Seriöst så är virus en myt. Ett samlingsbegrepp för skit bakom spakarna som några företag tjänar massor på.

För att ta tillbaka tråden lite; jag röstade att jag är neutral - vilket jag är. Det spelar ingen roll för mig, bara jag har en stabil maskin med härliga osx. Det är ju däremot inget minus om jag kan få mer 'bang for the buck', något som förmodligen är aktuellt med en annan arkitektur...

Man kan nog vara lugn - jobs är en tuffing som inte skulle samarbeta med intel hur som helst. Vi får nog rätt så trevliga överraskningar vad tiden lider.

Bevaka tråden