Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Första reaktionen på Intelnyheten

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Londongubben:

Du verkar vara väldigt sugen på OSX, så varför inte köpa en Mac? Sedan behöver du inte mecka med din dator mer. Men det är kanske det du tycker är det roligaste med att ha dator...?

Jag testar gärna OSX på en x86-burk om jag slipper betala mer än jag betalt för Windows i alla år jag kört olika versioner..:)

Ursprungligen av Macce65:

Jag gillar INTE inlåsning, alltså, jag förstår inte hur du menar?
Du kan ju inte själv välja vilket OS du ska installera om Apple inför hårdvarulåsning så att Apples OS enbart kan köras på av Apple tillverkad x86 hårdvara.. dvs alltså samma hårdvarulåsning som idag.

En annan person önskade ju hårdvarulås på framtida Apple x86 maskiner - det var det jag vände mig emot.

OM Apple vill ha en OS marknadsandel över 1.8 % i framtiden måste man nog släppa hårdvarulåset. Skulle VALFRIHET var ett problem för vissa användare?

Jag förstår inte hur du tänker. Om du skaffar en PC så kan du köra Windows. Visst finns Linux i faggorna som något slags självplågarens OS-alternativ men det är knappast en svensson-produkt. 99% är väl i princip låsta till Windows om man vill få något praktiskt gjort på sin PC.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag förstår inte hur du tänker. Om du skaffar en PC så kan du köra Windows. Visst finns Linux i faggorna som något slags självplågarens OS-alternativ men det är knappast en svensson-produkt. 99% är väl i princip låsta till Windows om man vill få något praktiskt gjort på sin PC.

Man är INTE hårdvarulåst till Windows om man kör x86-processorer. Man är inte ens låst till Intel eller AMD eller VIA eller... Du kan köra ett ryskt OS som är kompilerat för x86 om så du vill. Men det är förstås ganska praktiskt att köra ett OS som det finns en massa program till, är billigt osv...

Du tänker ju baklänges..:)

Ursprungligen av Macce65:

Man är INTE hårdvarulåst till Windows om man kör x86-processorer. Man är inte ens låst till Intel eller AMD eller VIA eller... Du kan köra ett ryskt OS som är kompilerat för x86 om så du vill. Men det är förstås ganska praktiskt att köra ett OS som det finns en massa program till, är billigt osv...

Du tänker ju baklänges..:)

Nej jag tänker praktiskt. Hur ser det ut i det verkliga fallet för den största delen användare?

I slutänden så kör man Windows på en PC och Mac OS på en Mac. I båda fallen kan man även köra Linux om man känner för det.

Har man väl valt en PC kan man inte ångra sig och köra Mac OS.
Har man väl valt en Mac kan man inte ångra sig och köra Windows.

Jag skippar swe-clockers-gänget i mitt resonemang. För mig motsvarar dom Trim-Kalle-moped som alltid var i garaget och trimmade men man såg han aldrig ute och köra mopeden. Deras argument har väldigt lite med de flesta användares datorbehov att göra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nej jag tänker praktiskt. Hur ser det ut i det verkliga fallet för den största delen användare?

I slutänden så kör man Windows på en PC och Mac OS på en Mac. I båda fallen kan man även köra Linux om man känner för det.

Har man väl valt en PC kan man inte ångra sig och köra Mac OS.
Har man väl valt en Mac kan man inte ångra sig och köra Windows.

Jag skippar swe-clockers-gänget i mitt resonemang. För mig motsvarar dom Trim-Kalle-moped som alltid var i garaget och trimmade men man såg han aldrig ute och köra mopeden. Deras argument har väldigt lite med de flesta användares datorbehov att göra.

HALLÅ! Har du fattat att det är samma CPU-plattform, x86, i framtiden? HALLÅ!

Det måste vara svårt att kasta tankarna 180 grader, men nu råkar det vara så..

Det enda som finns kvar från gamla tider är ENKNAPPSMUSEN

Ursprungligen av Macce65:

HALLÅ! Har du fattat att det är samma CPU-plattform, x86, i framtiden? HALLÅ!

Det måste vara svårt att kasta tankarna 180 grader, men nu råkar det vara så..

Det enda som finns kvar från gamla tider är ENKNAPPSMUSEN

Jösses.. du pratar bara hårdvara!

Vi kör Mac OS X på grund av mjukvaran!

Resonemanget om macen som inlåst eller ej har jag haft synpunkter på här i tråden.
Den debatten gäller Apple från start fram till hur vi har det idag.

Macen tycks bli mindre "inlåst" om ett år eftersom det ryktas att man kan boota Windows då, men den debatten är rätt meningslös innan vi sett första exemplaret av en mactel-maskin.

För övrigt använder jag heller ordet "befirad" än "inlåst" när vi pratar Windows kontra Mac OS.

[QUOTE="Anders Täpp"]Jösses.. du pratar bara hårdvara!"

QUOTE]

Ja, jag pratar hårdvara! Det var det nyheten gällde förra veckan, capice? Steve Jobs råkade nämna att Apple byter HÅRDVARUPLATTFORM till x86.

OS:et är en smaksak. Det står dig fortfarande fritt att fortsätta med enknappsmusen

[QUOTE="Macce65"]

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jösses.. du pratar bara hårdvara!"

QUOTE]

Ja, jag pratar hårdvara! Det var det nyheten gällde förra veckan, capice? Steve Jobs råkade nämna att Apple byter HÅRDVARUPLATTFORM till x86.

OS:et är en smaksak. Det står dig fortfarande fritt att fortsätta med enknappsmusen

Exakt vilken tes är du vill framhäva egentligen? Jag tror inte jag fattat detta. Du verkar bara skrika ATT dom bestämt sig för att byta om och om igen.

I samma veva som man meddelade detta hårdvarubyte så sa Apple "business as usual". Apples flaggskeppsprodukt är Mac OS X vilket man kör på en Mac med intelprocessor i framtiden.

När Apple kom med USB till min G3-maskin... på den tiden andra datortillverkare höll på med de där andra sladdarna som innebar omstart så fort man ville ändra något... på den tiden köpte jag min första flerknapparsmus och har fortsatt med sådana möss sen dess... var det -96 tro?

Du pratar om att bygga om datorer och hur inlåst man är med en Mac sen använder du standardmusen som ett slagträ... HALLÅ TILLBAKA! Man kan byta musen!

Ursprungligen av Anders Täpp:

"I samma veva som man meddelade detta hårdvarubyte så sa Apple "business as usual". Apples flaggskeppsprodukt är Mac OS X vilket man kör på en Mac med intelprocessor i framtiden.

När Apple kom med USB till min G3-maskin... på den tiden andra datortillverkare höll på med de där andra sladdarna som innebar omstart så fort man ville ändra något... på den tiden köpte jag min första flerknapparsmus och har fortsatt med sådana möss sen dess... var det -96 tro? "

För 10 år sedan var Apple ganska ensamma på Täppan med USB, men det var då det...

Sedan dess har du fått lära dig att en ny processorarkitektur processortyper är BÄST och Apple har bytt OS plattform TOTALT en gång OCH gjort om GUI fulsltändigt. Nu är det dags för stora förändringar igen. Du kommer säkert att lära dig vad du ska säga den här gången också Du brukar ju alltid försöka komma med dräpande svar..:)

"business as usual", ja, hade du förväntat dig nåt annat? Han kunde ju knappast sagt att kunderna skulle vänta 2 år på att köpa nya Macar...:)

Ursprungligen av Macce65:

För 10 år sedan var Apple ganska ensamma på Täppan med USB, men det var då det...

Sedan dess har du fått lära dig att en ny processorarkitektur processortyper är BÄST och Apple har bytt OS plattform TOTALT en gång OCH gjort om GUI fulsltändigt. Nu är det dags för stora förändringar igen. Du kommer säkert att lära dig vad du ska säga den här gången också Du brukar ju alltid försöka komma med dräpande svar..:)

"business as usual", ja, hade du förväntat dig nåt annat? Han kunde ju knappast sagt att kunderna skulle vänta 2 år på att köpa nya Macar...:)

Så Microsoft har inte gjort om sitt GUI "totalt" på de sista 10 åren? Från DOS till XP?

Nämn en produkt inom IT som ser precis ut som för 10 år sedan? Skulle Apple sluta innovera för att du ska bli nöjd? Du blev väl troligen nöjd då för då försvann väl Apple.

Med "business as usual" menade jag i det här fallet att Apple kommer att fortsätta kontrollera vad som definierar en Mac, dvs de ska inte släppa OS X fritt för all x86-hårdvara. En Mac fortsätter att vara en Mac även med Intel innanför karossen.

Jag förstår foftfarande inte vad du vill ha sagt i den här tråden mer än att flejma till debatten. Jag får intrycket att du gillar inte det Apple gjort fram till nu och du gillar inte det de kommer att göra 2006 heller.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Så Microsoft har inte gjort om sitt GUI "totalt" på de sista 10 åren? Från DOS till XP?

Nämn en produkt inom IT som ser precis ut som för 10 år sedan? Skulle Apple sluta innovera för att du ska bli nöjd? Du blev väl troligen nöjd då för då försvann väl Apple."

"Jag förstår foftfarande inte vad du vill ha sagt i den här tråden mer än att flejma till debatten. Jag får intrycket att du gillar inte det Apple gjort fram till nu och du gillar inte det de kommer att göra 2006 heller.

Microsoft kom ut med Win95 just - 1995. PÅ de tio åren har de gjort ett antal UTVECKLINGAR av GUI - inte snabbare än att kunderna kunnat hänga med.

Under samma tid har gamla 9X -serien av OS, somfanns paralleltt med det dåvarande "business" OS-et NT3.5, NT, via Win2000 utvecklats till WinXP genom att ta över de många designelement och många funktioner från GUI't i Win95, Win98 och Win2000 + säkert några från andra OS:) - men hela tiden har det var en medveten EVOLUTION - inte en revolution som mellan OS9 ochOS X som tydligen alienerade många användare.

Jag har inte emot Apple och OS X i sig - det jag inte har lite svårt för är DESINFORMATION och många av de klart POLITISKA inlägg jag ser här ibland, som inte har med fakta att göra.

Jag har vidare svårt för inlägg från vissa i detta forum som bara rapar upp vad de fått lära sig utantill utan att ha riktiga kunskaper att stå på.

När man ser WWDC får man ibland en känsla att publiken är en fårskock som följer ledarhunden (eller att man är på ett frälsningsmöte med en Frälsare som ropar ut sina budskap) DET har jag också lite svårt för.

Jag tycker att Apple är bra på att designa snygga produkter och att man lyckats skapa en ny marknad med iPod.

Ursprungligen av Macce65:

Microsoft kom ut med Win95 just - 1995. PÅ de tio åren har de gjort ett antal UTVECKLINGAR av GUI - inte snabbare än att kunderna kunnat hänga med.

Under samma tid har gamla 9X -serien av OS, somfanns paralleltt med det dåvarande "business" OS-et NT3.5, NT, via Win2000 utvecklats till WinXP genom att ta över de många designelement och många funktioner från GUI't i Win95, Win98 och Win2000 + säkert några från andra OS:) - men hela tiden har det var en medveten EVOLUTION - inte en revolution som mellan OS9 ochOS X som tydligen alienerade många användare.

Jag har inte emot Apple och OS X i sig - det jag inte har lite svårt för är DESINFORMATION och många av de klart POLITISKA inlägg jag ser här ibland, som inte har med fakta att göra.

Jag har vidare svårt för inlägg från vissa i detta forum som bara rapar upp vad de fått lära sig utantill utan att ha riktiga kunskaper att stå på.

När man ser WWDC får man ibland en känsla att publiken är en fårskock som följer ledarhunden (eller att man är på ett frälsningsmöte med en Frälsare som ropar ut sina budskap) DET har jag också lite svårt för.

Jag tycker att Apple är bra på att designa snygga produkter och att man lyckats skapa en ny marknad med iPod.

Desinformation... du menar reklam?

Jag förstår vad du menar men jag har även förståelse för Apples aggresiva marknadsföring. De är en liten spelare som måste ta i hårdare för att synas eller t o m överleva.

Jag tror jag sagt tidigare i den här tråden att en av fördelarna med bytet till Intel är att Apple roligen kan tagga ner lite på reklamen. Man kan inte ljuga om Intel för Intel-folket så att säga...

I slutänden tror jag ingen sitter och svär ve och förbannelse framför sin Mac dagarna i ända. Gillar man inte paketet så provar man något annat. Många gillar fortfarande det här paketet bättre än alternativen. Framtiden ser ut att ställa en del fastlagda regler inom datornplattformar på ända. Spännande år 2006.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 22:44
Ursprungligen av Macce65:

När man ser WWDC får man ibland en känsla att publiken är en fårskock som följer ledarhunden (eller att man är på ett frälsningsmöte med en Frälsare som ropar ut sina budskap) DET har jag också lite svårt för.

Gammal pryl det här men detta kan vara en kul påminnelse (steve balmer)

http://www.ntk.net/media/developers.mpg

Ursprungligen av Fred!:

Gammal pryl det här men detta kan vara en kul påminnelse (steve balmer)
http://www.ntk.net/media/developers.mpg

Där kan man snacka om frikyrkomöte! Både Steve Jobs och Steve Balmer kör den stil man lär ut på amerikanska ledarseminarier, nämligen att ledare ska vara som väckelsepredikanter med övertydliga budskap, så till bådas försvar är det bara att konstatera att de beter sig så som man i USA förväntar sig att såna som dom ska bete sig.

Ursprungligen av Fred!:

Gammal pryl det här men detta kan vara en kul påminnelse (steve balmer)

http://www.ntk.net/media/developers.mpg

Jag ser en stor, svettig typ utan karisma som SKRIKER, men jag ser ingen FÅRSKOCK

patetiskt - men inget som brukar läggas ut varje år på Microsofts hemsida, såvitt jag vet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 10:46

JO, FÅRSKOCKEN ÄR ALLA DOM I PUBLIKEN SOM APLODERAR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 11:04

Kort fråga Macce65, vilket os föredrar du själv?

Det är ju bara i avsende på os man kan jämföra apple och microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 00:13
Ursprungligen av Macce65:

När man ser WWDC får man ibland en känsla att publiken är en fårskock som följer ledarhunden (eller att man är på ett frälsningsmöte med en Frälsare som ropar ut sina budskap) DET har jag också lite svårt för.

Steve Jobs keynote till utvecklare under WWDC brukar endast vara övergripande. Övriga sessions är under NDA och är mer nere på jorden. Steve jobs är inte ingenjör eller så värst tekniskt lagd, och därför talar han mer generellt om tekniken. Det är inte Steve Jobs uppgift att snacka teknik i detalj heller.

Det övriga sessioner hålls av ingenjörer för ingenjörer och där görs inga Photoshoptester eller annat löjligt. Tom. Apples ingenjörer brukar skämta om att de måste förtydliga det Steve själv har sagt, när det väl låter för bra. Jag tänker inte gå in på några detaljer, men det finns exempel. Så ett WWDC är långt ifrån ett frälsningsmöte a la Steve Balmer och publiken är långt ifrån en fårskock. Hur mycket du än önskar att det är så, så har du ändå fel.

Vad gäller MacWorld Expo så har jag inga kommentarer, då det är en mässa för att marknadsföra och sälja produkter.

(det är Bertrand Serlet's Mac OS X state of the union som är den riktiga keynoten för utvecklare. Den kommer alltid efter Steve Jobs keynote.)

Senast redigerat 2005-06-18 00:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 00:33

Vilken adrenalinrush för steve balmer som får agera "führern" själv och elda upp massorna.
Skrämmande långt från logisk argumentation.. (klippet är visserligen taget ur sitt sammanhang men ändå)

Ursprungligen av Cypher:

(det är Bertrand Serlet's Mac OS X state of the union som är den riktiga keynoten för utvecklare. Den kommer alltid efter Steve Jobs keynote.)

Bertrand är mannen som har öga på grejerna (kolla bilden)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 11:03
Ursprungligen av Londongubben:

Bertrand är mannen som har öga på grejerna (kolla bilden)...

Han har också en intressant bakgrund, kolla in länken. Samt han är fransman som som talar engelska... och du vet hur det låter.

Bertrand är den skarpa hjärnan bakom Mac OS X helt klart och hans keynotes är grymt bra (i klass med Jobs). Han tar upp Mac OS X nuläge och framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 15:42

Ja, jag pratar hårdvara! Det var det nyheten gällde förra veckan, capice? Steve Jobs råkade nämna att Apple byter HÅRDVARUPLATTFORM till x86.

OS:et är en smaksak. Det står dig fortfarande fritt att fortsätta med enknappsmusen [/QUOTE]

Sa inte steve jobs att man tänkte gå över till "intel processors" är detta synonymt med x86?
har kollat keynoten på länken på apples sida.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc05/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 17:53
Ursprungligen av Macce65:

OM Apple vill ha en OS marknadsandel över 1.8 % i framtiden måste man nog släppa hårdvarulåset. Skulle VALFRIHET var ett problem för vissa användare?

Apple (Phil Schiller) har själva sagt att Apple kommer inte att hindra att man kan köra Windows, Linux... på sin Intel Mac. Dock så kommer apple att via hårdvaru och mjukvaru lås, att hindra att Mac OS X kan köras på annan hårdvara.

Så länge hårdvaruförsäljning står för större delen av Apples intäkt, så kommer Apple skydda Mac OS X. För om Apple skulle tappa sin hårdvaruförsäljning, så skulle Apple inte ha någon intäkt för att vidareutveckla Mac OS X eller annan mjukvara.

Med att hårdvara i sig får mindre betydelse nu när Apple också kör med x86, så kommer det att leda till en större marknadsandel än 3%. Framförallt eftersom man troligen kommer kunna dualboot:a flera OS. Och 4500 SEK för en Intel Mac mini är ingen större investering, framförallt eftersom Mac OS X också ingår i köpet.

Ursprungligen av Cypher:

Apple (Phil Schiller) " Och 4500 SEK för en Intel Mac mini är ingen större investering, framförallt eftersom Mac OS X också ingår i köpet.

4500 för en dator med så medelmåttig grafik är väl inte så billigt? Jag trodde först den skulle varit en kul HTPC, men DVD-decodern hackar visst eftersom den inte använder hårdvaruaccelerationen i Radeon o så har den ingen SPDIF ut. Hoppas detta kommer i x86 Mini

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 18:53
Ursprungligen av Macce65:

4500 för en dator med så medelmåttig grafik är väl inte så billigt?

que? hur vet du att Intel Mac mini kommer innehålla medelmåttig grafik? har du nån kristallkula eller?

Tråkigt grabben, men en Intel Mac mini + Mac OS X för 4500 är ett mycket bra erbjudande.

Ursprungligen av Cypher:

que? hur vet du att Intel Mac mini kommer innehålla medelmåttig grafik? har du nån kristallkula eller?

Tråkigt grabben, men en Intel Mac mini + Mac OS X för 4500 är ett mycket bra erbjudande.

Jag skrev att DAGENS Mac Mini har medelmåttig grafik o saknar SPDIF och Apple har inte skrivit dra DVD-programvara som kan utnyttja hårvaruaccelerationen i ATI Radeon.

Jag skrev också att jag HOPPAS att x86 Min blir bätre på de punkterna.

Ursprungligen av Code Red:

Inte så överraskande när intel ska ha 64bitarsprollar i hela ordianrie sortimentet i framtiden. Men att säga att det är speciellt utvecklat för mac är väl att ta i i överkant. Jobs har ju anledning att ge sken av det men sanningen får vi nog om tidigast ett år. Jag tror att det i princip blir en standardprolle med drm som osx kräver för att kunna köras.

Ja, för PC-världen säljs ju x86 dubbel-CPU redan idag, exempelvis Athlon64x2. Apple får säkert använda dom oxå om man nu lyckas få fram en 64-bitars version av OS X såsom exempelvis WindowsXP64 som är klart nu.

Athlon64x2 finns att köpa i USA nu och kommer ut i Sverige i sommar

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9484,00.html

Ursprungligen av Macce65:

Ja, för PC-världen säljs ju x86 dubbel-CPU redan idag, exempelvis Athlon64x2. Apple får säkert använda dom oxå om man nu lyckas få fram en 64-bitars version av OS X såsom exempelvis WindowsXP64 som är klart nu.

Athlon64x2 finns att köpa i USA nu och kommer ut i Sverige i sommar

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9484,00.html

Apple är troligen inte intresserade av AMD-proppar just nu.
Vad gäller Windows XP 64, så fungerar den ju bara för AMD än så länge, och frågan är om den är mer 64-bit än Tiger. Jag har fått intrycket av att Microsoft inte kommer med full 64-bit förrän med Longhorn.
PS. Jag kollade just din länk till AMD. Hur ska man tolka det faktum att AMD i sin marknadsföring av sina 64-bits-processorer verkar vända sig till hemmaanvändare i stället för proffs?

Ursprungligen av Macce65:

Ja, för PC-världen säljs ju x86 dubbel-CPU redan idag, exempelvis Athlon64x2. Apple får säkert använda dom oxå om man nu lyckas få fram en 64-bitars version av OS X såsom exempelvis WindowsXP64 som är klart nu.

Athlon64x2 finns att köpa i USA nu och kommer ut i Sverige i sommar

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9484,00.html

I know, köper ny rigg i höst med AMD x2 o en solid state-hårddisk. Xp 64 är ett sorgligt försök till ett 64bitarsOS och ger inte prestandavinst i nåt avseende. 64bitar är bara en säljsiffra för de flesta men det är dual core jag är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 22:22
Ursprungligen av Macce65:

Ja, för PC-världen säljs ju x86 dubbel-CPU redan idag, exempelvis Athlon64x2. Apple får säkert använda dom oxå om man nu lyckas få fram en 64-bitars version av OS X såsom exempelvis WindowsXP64 som är klart nu.

Athlon64x2 finns att köpa i USA nu och kommer ut i Sverige i sommar

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9484,00.html

Man behöver inte ett 64bit OS för att nyttja 64bit. Tiger är ett bra exempel på det.

Kommer AMD att kunna leverera den volym Apple behöver i den takt som Apple kräver, så blir det som med GPU marknaden. Alltså, den som kan leverera det bästa just då får kontraktet.

Bevaka tråden