Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Första reaktionen på Intelnyheten

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macce65:

Efter att Apple går över till x86 kan man ju inte längre skryta om att ha världens största kylflänsar i en hemdator längre..:)

Synd bara att man inte valde AMD64/Opteron, som är mycket mer (energi)-effektiva och snabbare än något från Intel.

Men eftersom OSX ändå inte är ett riktigt 64-bitars OS så spelar det väl ingen roll om man väljer en enklare (billigare?) processor från Intel..

Vi har en Nostradamus till här som vet hur Intel´s processorer ser ut om ett - två eller fler år, eller vad Leopard kommer att vara för os.

Ursprungligen av draags:

Vi har en Nostradamus till här som vet hur Intel´s processorer ser ut om ett - två eller fler år, eller vad Leopard kommer att vara för os.

Jag talade om dagens modeller, vet du något om framtiden som andra inte vet?

För ett halvår sedan var x86 bläh o nu är Intel toppen. Fast Apple har inte hunnit ändra desinformationen i sina annonser än - där suger visst Intel fortfarande..En massa egendesignade benchmarks visar hur överlägsen PPC är över x86. Men fakta har ju aldrig gått hem i Macvärlden, så vad spelar den desinformationen för roll?

OSX är visst riktigt dåligt på multitasking, QSX Server suger fett, i alla fall om man läser oberoende jämförelser på Anandtech + är OSX visst inte ett riktigt 64-bitar OS - men vad gör väl det när det finns en massa kuliga effekter o animationer och ett litet blå äpple att klicka på!

Apple kommer alltid att ha oss lojala köpare som sväljer allt Steve Jobs säger med hull o hår.

Nu fattas bara att SJ säger att Longhorn är toppen så bräker vi det oxå. Han gör en sån där Jediriddaregest och får oss att repetera orden han dikterar.

ALLT SJ säger är toppen!

Ursprungligen av Macce65:

Jag talade om dagens modeller, vet du något om framtiden som andra inte vet?

...

Äh.
Han reagerade väl på att du sa att de skulle valt AMD istället för Intel och att Mac OS X inte är "riktigt" 64-bitars OS, när ingen av oss vet ännu vad Mac OS "Leopard" kommer innebära, eller vad de processorer Intel har om ett år kommer klara av. Det är då Macarna med Intel-processorer kommer släppas och inte förr.

Senast redigerat 2005-06-12 09:25
Ursprungligen av star-affinity:

Äh.
Han reagerade väl på att du sa att de skulle valt AMD istället för Intel och att Mac OS X inte är "riktigt" 64-bitars OS, när ingen av oss vet ännu vad Mac OS "Leopard" kommer innebära, eller vad de processorer Intel har om ett år kommer klara av. Det är då Macarna med Intel-processorer kommer släppas och inte förr.

Idag är Ahthlon64 betydligt mer energieffektiva än Intel, de använder en Cool'n'Quiet™ teknik:

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductIn...

Vad gäller OSX multitasking mm så finns det en intressant artikel på Anandetech.com/Mac:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=7

Ursprungligen av Macce65:

För ett halvår sedan var x86 bläh o nu är Intel toppen. Fast Apple har inte hunnit ändra desinformationen i sina annonser än - där suger visst Intel fortfarande..En massa egendesignade benchmarks visar hur överlägsen PPC är över x86. Men fakta har ju aldrig gått hem i Macvärlden, så vad spelar den desinformationen för roll?

Apple är väl skyldiga att hålla intresset för PPC uppe så länge det är detta man säljer. bara vanlig marknadsföring. Det är väl svårigheten att sälja PPC vidare men tappad prestand över tiden som hela bytet handlar om? Det är en återvändsgränd att hitta de där photoshop-filtren som slår en PC. Att få samma hårdvarubas gör allting mycket enklare. Eller samma förresten...? Vem vet vad Jobs förhandlat fram med Intel-bossarna?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-14 15:53
Ursprungligen av Anders Täpp:

Att få samma hårdvarubas gör allting mycket enklare. Eller samma förresten...? Vem vet vad Jobs förhandlat fram med Intel-bossarna?

De första maskinerna ska komma om ett år, och operativet är i stort sett färdigt som vi förstått, så om burkarna i stort sett skulle vara identiska med befintliga win-maskiner så skulle det väl inte behövas ett helt år för att få fram de första mac/intel-burkarna?
Förhoppningsvis kommer apple och Intel att koka ihop nått alldeles i hästväg så att vi återigen kommer att känna oss så där speciella igen för att vi kör mac!

Ursprungligen av Tobbe Hj:

De första maskinerna ska komma om ett år, och operativet är i stort sett färdigt som vi förstått, så om burkarna i stort sett skulle vara identiska med befintliga win-maskiner så skulle det väl inte behövas ett helt år för att få fram de första mac/intel-burkarna?
Förhoppningsvis kommer apple och Intel att koka ihop nått alldeles i hästväg så att vi återigen kommer att känna oss så där speciella igen för att vi kör mac!

Kan ju bero på beställningar som ligger inne hos IBM.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-14 16:21
Ursprungligen av Tobbe Hj:

så om burkarna i stort sett skulle vara identiska med befintliga win-maskiner så skulle det väl inte behövas ett helt år för att få fram de första mac/intel-burkarna?

Det är framförallt programutvecklarna som behöver tiden för att skriva om sina program för x86-arkitekturen. Apple skulle kunna lansera datorerna redan nu men de kanske också behöver lite tid för att finjustera sina maskiner först.

Ursprungligen av Homy:

Det är framförallt programutvecklarna som behöver tiden för att skriva om sina program för x86-arkitekturen. Apple skulle kunna lansera datorerna redan nu men de kanske också behöver lite tid för att finjustera sina maskiner först.

Men det är också mycket troligt att Apple har siktet inställt på andra chips än de som Intel har i produktion i dag. 64-bits PowerBook om ett år, kanske...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 20:16
Ursprungligen av Londongubben:

Men det är också mycket troligt att Apple har siktet inställt på andra chips än de som Intel har i produktion i dag. 64-bits PowerBook om ett år, kanske...?

Apple kommer inte att använda något av de chip som tillverkas idag. Dock så kommer Apple att använda vidareutvecklade versioner av idag tillgängliga processorer. Så det blir inte bara 64bit utan också troligen dualcore (två processorkärnor på ett chip) också.

Ursprungligen av Cypher:

Apple kommer inte att använda något av de chip som tillverkas idag. Dock så kommer Apple att använda vidareutvecklade versioner av idag tillgängliga processorer. Så det blir inte bara 64bit utan också troligen dualcore (två processorkärnor på ett chip) också.

Inte så överraskande när intel ska ha 64bitarsprollar i hela ordianrie sortimentet i framtiden. Men att säga att det är speciellt utvecklat för mac är väl att ta i i överkant. Jobs har ju anledning att ge sken av det men sanningen får vi nog om tidigast ett år. Jag tror att det i princip blir en standardprolle med drm som osx kräver för att kunna köras.

Ursprungligen av Code Red:

Men att säga att det är speciellt utvecklat för mac är väl att ta i i överkant.

Det har nog ingen sagt, heller. Däremot är det mycket troligt att de nya processorerna kommer att introduceras på Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 21:09
Ursprungligen av Londongubben:

Det har nog ingen sagt, heller. Däremot är det mycket troligt att de nya processorerna kommer att introduceras på Mac.

exaktomundo!

Ursprungligen av Londongubben:

Det har nog ingen sagt, heller. Däremot är det mycket troligt att de nya processorerna kommer att introduceras på Mac.

Låter som en önskedröm då entusiastmarknaden alltid fått grejorna först från intel.

Utöver det så tror jag möjligheten finns att apple beställer en drm-prolle som bara fungerar med OSX och på så sätt lanserar den som en unik som absolut inte ska förväxlas med en pc-prolle.

Ursprungligen av Code Red:

Låter som en önskedröm då entusiastmarknaden alltid fått grejorna först från intel.

Utöver det så tror jag möjligheten finns att apple beställer en drm-prolle som bara fungerar med OSX och på så sätt lanserar den som en unik som absolut inte ska förväxlas med en pc-prolle.

Ja, Apple gillar ju att låsa in sina kunder, konstigt bara att det finns kunder som gillar det?

Du kanske gillar bondage också? ) Inte jag..jag fria val

Inte jag..jag FÖREDRAR fria val

Ursprungligen av Macce65:

Ja, Apple gillar ju att låsa in sina kunder, konstigt bara att det finns kunder som gillar det? Du kanske gillar bondage också? ) Inte jag..jag fria val

Jo, Apples drivkraft kommer av den uttalat sado-masochistiska hållning till sina kunder... det handlar inte om att kontrollera sin produkt för att kunna ha högre kvalitet. Näe... läderbyxa på gäller i styrelserummet och så in med kunderna på led och piska upp dom...

På vilket sätt påverkas ditt fria val av Apples filosofi med kontrollerad hårdvara/mjukvara? Du kan fortfarande välja fritt - Mac OS X, Wintel eller Linux. Framtiden ser väl dessutom ur din synvinkel snarare mindre inlåst ut med mac-intel-maskiner som bootar windows etc som det surras om nu.

För den stora massan är det väl knappast någon osanning att säga att Apples grejer funkar bättre, enklare och smidigare rätt ur lådan. Det där runda CD-skivan med drivisar som ligger paketerat ihop med brännare, hårdiskar och liknande prylar - någon som sett någon sådan CD med Mac OS X-mjukvara på de senaste åren? Det ligger inte ens med i kartongen. Man pluggar i och kör.

Jag supportar en familjs macar där de har trådlöst nätverk. De har även en spel-PC till kidsen som pc-supporters hanterat. Hur många supporters gick det åt för att skruva i ett airportkort i en PC och få det att funka över tiden? Jämfört med hur många timmar det tog 1 mac-supporter att rulla igång 3 macar med airport? Nog skiljer det på 10:1 i tid till min fördel. Jag har ruskat på huvudet åt liknande historier så många gånger genom åren. Det här gyttret av prylar som utvecklats på olika håll med olika filosofi som ska komma tillsammans och samsas i gyttret de kallar Windows... det må vara frihet ur din synvinkel men för mig är det frihet utan värde eftersom det inte leder till kvalitet utan bara till kvantitet.

Ursprungligen av Anders Täpp:

På vilket sätt påverkas ditt fria val av Apples filosofi med kontrollerad hårdvara/mjukvara? Du kan fortfarande välja fritt - Mac OS X, Wintel eller Linux. Framtiden ser väl dessutom ur din synvinkel snarare mindre inlåst ut med mac-intel-maskiner som bootar windows etc som det surras om nu.

Jag gillar INTE inlåsning, alltså, jag förstår inte hur du menar?
Du kan ju inte själv välja vilket OS du ska installera om Apple inför hårdvarulåsning så att Apples OS enbart kan köras på av Apple tillverkad x86 hårdvara.. dvs alltså samma hårdvarulåsning som idag.

En annan person önskade ju hårdvarulås på framtida Apple x86 maskiner - det var det jag vände mig emot.

OM Apple vill ha en OS marknadsandel över 1.8 % i framtiden måste man nog släppa hårdvarulåset. Skulle VALFRIHET var ett problem för vissa användare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 04:45

x86

Hur vet man att det är x86 som kommer att sitta i dom största burkarna? Vad jag har hört är det först dom små burkarna (typ mac mini) och de bärbara som bytet kommer att ske, och det om ett år. Först 2007 kommer dom stora modellerna. Vem vet vad intel kommer att ha för processor om 2 år? Kanske dom till och med bygger en på beställning av apple.

MVH

F

Ursprungligen av Fred!:

Hur vet man att det är x86 som kommer att sitta i dom största burkarna? Vad jag har hört är det först dom små burkarna (typ mac mini) och de bärbara som bytet kommer att ske, och det om ett år. Först 2007 kommer dom stora modellerna. Vem vet vad intel kommer att ha för processor om 2 år? Kanske dom till och med bygger en på beställning av apple.

MVH

F

Blir det störe valfrihet då? Eller VILL du att Apple förblir ett litet OS för en beränsad sekt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 02:51
Ursprungligen av Macce65:

Blir det störe valfrihet då? Eller VILL du att Apple förblir ett litet OS för en beränsad sekt?

Alltså, jag anser att apple skall erbjuda en bättre dator (snabbare, stabilare, mera användarvänlig o.s.v) än vad som erbjuds av pc sidan. Det tycker jag att man har lyckats med hittils, om två år
skulle det ju vara bra om det fortfarande fanns ett sådant allternativ (alltså macen piskar pc´n)

Det är valfrihet!

jag vill ha ett alternativ för tunga applikationer driftsäkerhet o.s.v.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 03:01

Och vadå begränsad sekt föresten, det är upp till var och en om man vill köpa en mac.
dessutom ser det ju ut som om apple diffrentierar sina produkter mot underhållning, trådlöst
o.s.v. här kommer ju mac mini´n ipod o.s.v in i bilden, alla behöver inte en dubbel 2,7ghz dator
men det kan ju vara trevligt om datorn kan ha en något mindre "kontors känsla" än nuvarande pc burkar.

det är här man kommer att hitta nya kunder tror jag, dom som köper dom största modellerna i dag kommer nog inte att sluta med det.

Ursprungligen av Fred!:

Alltså, jag anser att apple skall erbjuda en bättre dator (snabbare, stabilare, mera användarvänlig o.s.v) än vad som erbjuds av pc sidan. Det tycker jag att man har lyckats med hittils, om två år
skulle det ju vara bra om det fortfarande fanns ett sådant allternativ (alltså macen piskar pc´n)

Det är valfrihet!

jag vill ha ett alternativ för tunga applikationer driftsäkerhet o.s.v.

Men om två år är det ju samma hårdvaruplattform..hur menar du nu? Mac är ju en PC då. Menar du att du hoppas att framtida OSX skulle vara snabbare/bättre/stabilare än Windows (Longhorn då) eller framtida Linux?

Det återstår ju att se, eller hur?

Nästa Mac från Dell?

http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=24418

Köp burken från Dell, välj det OS du gillar

Ursprungligen av Macce65:

Nästa Mac från Dell?

http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=24418

Köp burken från Dell, välj det OS du gillar

Den hype Apple skapar runt Mac OS X på Intel nästa år har de tänkt dela med sig av till... Michael Dell...?

Yeah right...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 12:21
Ursprungligen av Macce65:

Men om två år är det ju samma hårdvaruplattform..hur menar du nu? Mac är ju en PC då. Menar du att du hoppas att framtida OSX skulle vara snabbare/bättre/stabilare än Windows (Longhorn då) eller framtida Linux?

Det återstår ju att se, eller hur?

Jag menar att apple bara kan garantera att os x är stabilt på hårdvara som man testat/skrivit os.et för. Jag är säker på att många av dom problem som pc användare upplever är konflikt med hårdvara/drivrutiner. Om du går in i en butik och köper en dator så vill du vara säker på att det ända du behöver göra är att sätta på powerknappen.

Hur vet du föresten att det är standard cpu.er som skall användas, apple deltog ju i utveklingen av power pc. Sony/ IBM i playstation 3 ex.

Det återstår ju att se, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 13:31

Apple har även bidragit med att införa nya inovativa gränssnitt (firewire/usb o.s.v) som sedan kopieras av pc sidan. Att intel nu får ett företag som strävar frammåt att jobba med gör nog att dessa två företag tillsammans kan komma fram med mycket intressanta produkter. PC sidan är bakåtsträvande och tittar för mycket på priset, titta bara hur länga man hängda kvar vid serielporten o.s.v.

Jag tror inte att en mac om två år = ex dell. Apple kommer fortsätta vara inovativa, och dom andra kopiera. Med intel bakom sig har man någon som kan backa upp nya intressanta ideer.

Ursprungligen av Fred!:

Apple har även bidragit med att införa nya inovativa gränssnitt (firewire/usb o.s.v) som sedan kopieras av pc sidan. Att intel nu får ett företag som strävar frammåt att jobba med gör nog att dessa två företag tillsammans kan komma fram med mycket intressanta produkter. PC sidan är bakåtsträvande och tittar för mycket på priset, titta bara hur länga man hängda kvar vid serielporten o.s.v.

Jag tror inte att en mac om två år = ex dell. Apple kommer fortsätta vara inovativa, och dom andra kopiera. Med intel bakom sig har man någon som kan backa upp nya intressanta ideer.

Precis!

Ursprungligen av Fred!:

Apple har även bidragit med att införa nya inovativa gränssnitt (firewire/usb o.s.v) som sedan kopieras av pc sidan. Att intel nu får ett företag som strävar frammåt att jobba med gör nog att dessa två företag tillsammans kan komma fram med mycket intressanta produkter. PC sidan är bakåtsträvande och tittar för mycket på priset, titta bara hur länga man hängda kvar vid serielporten o.s.v.

Jag tror inte att en mac om två år = ex dell. Apple kommer fortsätta vara inovativa, och dom andra kopiera. Med intel bakom sig har man någon som kan backa upp nya intressanta ideer.

Med största sannolikhet har Steve Jobs förhandlat fram ett liknande scenario med Intel. Trots Mac OS X överlägsenhet så blir en Mac lite förminskad om det är exakt samma hårdvara som en PC. Samma hårdvara men 6 månader före PC-marknaden är en annan femma.

Med IBM/Motorola/Freescale så har det alltid funnit något mystiskt över plattformen som hjälpt till i marknadsföringen av varumärket. Med Intel avmystfieras en del av Macen och jag är rätt säker på att Apple försökt kompensera detta med coolare produkter tidigare. Att Intel skulle specialtillverka kretsar för lilla Apple är kanske inte lika troligt men att de blir "first to market" med en del nya processorer borde vara fallet.

Skräckscenariot är att Intel hade alla trumf på hand i förhandlingarna och bara sa "Välkommen till oss. Ta en kölapp så återkommer vi strax..."

Ursprungligen av Macce65:

OM Apple vill ha en OS marknadsandel över 1.8 % i framtiden måste man nog släppa hårdvarulåset. Skulle VALFRIHET var ett problem för vissa användare?

Apple är inte Microsoft. De är en burktillverkare som håller sig med sitt eget OS. Det är det som 99% av deras kunder tycker om, eftersom det är kontrollen över både hårdvara och mjukvara som gör att Apple kan leverera maskiner som kräver minimalt med support och hackande.
Skulle de göra sitt OS tillgängligt för allt från HP och Dell till Tiny PC och Jockes glada hembygge, så skulle de dels snabbt bli krossade av jätten i Redmond, och dels snabbt förstöra det goda rykte som deras OS har - eftersom det inte skulle fungera lika bra och smidigt på tusentals olika PC-modeller.

De flesta bilägare är inte intresserade av att bygga sin egen bil eller tillbringa helgerna med att mecka med en nyckfull bil som hela tiden krånglar. De förstår inte varför nån skulle vilja sätta in en Ford V8 i en Trabant - och de förstår definitivt inte varför Trabant-ägaren anser att Ford skulle ha nån skyldighet att hjälpa honom med det. "Vill han ha en Ford V8 kan han ju köpa sig en Ford."

Så tänker även de flesta datoranvändare - och definitivt 99% av Mac-användarna.

Du verkar vara väldigt sugen på OSX, så varför inte köpa en Mac? Sedan behöver du inte mecka med din dator mer. Men det är kanske det du tycker är det roligaste med att ha dator...?

Senast redigerat 2005-06-24 17:46
Bevaka tråden