Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antipiratbyråns hemsida hackad

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 11:30

Med tanke på hans tidigare eskapader skall man väl inte utesluta att han drivs att ett starkt patos och vill skyddda ungdomen från att förledas.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 14:28
Ursprungligen av Stinky:

Sverker, som framgår av mitt senaste inlägg så är det i högsta grad diskutabelt om upphovsmän verkligen går miste om intäkter, eftersom andra intäkter genereras i stället. Se exemplen med BBC:s och amerikanska MEDVETNA utnyttjande av piratkopieringen...

Och det är uselt av dig att svänga dig fram och tillbaka med det juridiska. Bahnhof-razzian handlade om uppladdning av piratkopierade filer på servrar, inte nedladdning. Men du hävdar konstant att nedladdning är kriminellt, vilket alltså är totalt fel. Det är därför hotbreven från APB är just hotbrev, eftersom de inte vilar på laglig grund utan ingår i deras skrämseltaktik. Faktum är att inte ens i USA så har någon enda fildelare som laddat ner för eget bruk hamnat i domstol, och de förlikningar som träffats börjar nu ifrågasättas juridiskt på allvar.

Nu är jag på sätt och vis inne i branschen, då jag har ett musikförlag med min pappas arrangemang. Det genererar inte så mycket pengar men dessa är ändå välkomna tillskott varje år. Jag tycker inte att det är oviktigt att få några få några kronor från STIM för att det spelats ett stycke på en konsert, i radio eller i en film. Jag tror inte att vårt förlag förlorar något på piratkopiering, särskilt som det mesta ligger på LP. Men det är en principiell fråga.

Jag har inte riktigt på fötterna när det gäller det juridiska, utan inriktar mig på det moraliska. Jag tycker alltså att samma regler skall gälla för privatpersoner som för radio, TV och film, d v s att man skall betala för det man sänder ut. Om man någon gång kopierar sin kompis CD eller skickar en och annan låt till någon så är det OK. Det har inte heller varit kriminaliserat tidigare.

Tydligen läste du inte mitt tidigare inlägg där jag kommenterade olagligheten och hotbreven. Jag har inte sett något "hotbrev" och måste se dem för att kunna ha en synpunkt på hur hotfulla de är. Jag har inte heller påstått att nedladdning är kriminellt. Någonstans torde det dock finnas något kriminellt om nu en skiva gratis laddats ner till tusentals datorer. Vem som då gjort något kriminellt vet jag inte, men det är väl vad rättsväsendet håller på att undersöka.

Bara för att något inte är förbjudet betyder det inte att det är rätt. Jag tycker fortfarande att det inte är rätt att man laddar ner tusentals låtar och filmer utan att betala upphovsmännen ett öre. Men det tycker tydligen du. Och det är du i din fulla rätt att tycka ...

Finns det bara ytterligheter i din värld? Jag känner INGEN som "laddar ner tusentals låtar och filmer och inte betalar ett öre". Tvärtom - ju mer folk laddar ner, desto mer kultur upptäcker de för att konsumera andra vägar. Ju mer musik man upptäcker via nätet, desto mer musik köper man på cd. Självklart är detta ingen naturlag, men för mig, för mina barn, och för alla jag känner, så är det så.
Och när INGEN undersökning stöder det omvända förhållandet (att branscherna tappar intäkter pga fildelning) fattar jag inte varför APB skickar ut tusentals hotbrev dagligen, enligt egen utsago. Självklart är det inte för att bevaka upphovsmännens rättigheter utan för att bevaka företagens vinstmarginaler. Så jag håller med om att det är en moralisk fråga, lika mycket som en juridisk, och jag tycker att det är APB:s skrämselpropaganda och arrogant självpåtagna tolkningsföreträde som är stötande omoralisk.

Bevaka tråden