Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antipiratbyråns hemsida hackad

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Errol Garner:

LaserAnders ja AUH-kidsen lär ju få ta konsekvenser av sitt handlande som utegångsförbud eller böter för sitt lilla spratt.

Som de fick förra gången menar du?

Ursprungligen av Laseranders:

Som de fick förra gången menar du?

Då var 12 åringarna inte straffmyndiga.

Ursprungligen av Errol Garner:

Då var 12 åringarna inte straffmyndiga.

hahaha! Lev du i din fantasivärld så länge du kan Error.

Ursprungligen av Laseranders:

hahaha! Lev du i din fantasivärld så länge du kan Error.

Personangrepp verkar vara populärt bland piratkopierare.

Ursprungligen av Errol Garner:

Personangrepp verkar vara populärt bland piratkopierare.

Var det där ett personangrepp?
Dags att återgå till ämnet kanske…

Ursprungligen av Laseranders:

Var det där ett personangrepp?
Dags att återgå till ämnet kanske…

Förstår du inte att när du förvränger mitt namn och när piratpöbeln hoppar på och hotar Pontén för att han gör sitt jobb så handlar det om personangrepp.

Ursprungligen av Errol Garner:

Förstår du inte att när du förvränger mitt namn och när piratpöbeln hoppar på och hotar Pontén för att han gör sitt jobb så handlar det om personangrepp.

Oj, förlåt! Jag stavade visst fel.
Det är knappast alla pirater som ligger bakom påhoppen på Henrik Pontén, men bland ett par miljoner pirater är det självklart att några inte vet när det är dags att sluta. Det har dessutom inte med den här diskussionen att göra.

Ursprungligen av Laseranders:

Oj, förlåt! Jag stavade visst fel.
Det är knappast alla pirater som ligger bakom påhoppen på Henrik Pontén, men bland ett par miljoner pirater är det självklart att några inte vet när det är dags att sluta. Det har dessutom inte med den här diskussionen att göra.

Jo i högsta grad. Några kids skaffar sig genom insidekontakter lösenoden till APBs hemsida och hänger där ut personer som de antar är APBs medhjälpare/informatörer dessutom så lägger de ut
"avlyssnade" emails och blir genom detta hjältar hos lättpåverkade piratkopierare.

Men hallå har inte AUH gått över gränsen ordentligt utan att egentligen åstadkomma något annat än att APB och myndigheterna blir ännu mer alerta och benägna att slå till mot de som fildelat/kopierat i tron att det skulle vara för evigt...

Ursprungligen av Laseranders:

Det har dessutom inte med den här diskussionen att göra.

VAD har med diskussionen att göra då? Visst, APBs site blev hackad, liksom den blev tidigare och kommer bli det igen, men det finns inte så mycket att säga om det.

Ursprungligen av Andersson:

VAD har med diskussionen att göra då? Visst, APBs site blev hackad, liksom den blev tidigare och kommer bli det igen, men det finns inte så mycket att säga om det.

Det bästa vore ju om folk kunde hålla sig till "tjoho! Vad coolt"-aktiga kommentarer.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 08:19

De som tycker att copyright-lagarna skall ändras får förstås både tycka det, argumentera för det och försöka påverka våra demokratiskt valda lagstiftare så att lagarna ändras. Det är demokrati och mänskliga rättigheter.

Däremot undrar jag om det är lagligt att hacka sig in på någons hemsida och ändra innehållet på något sätt. Det vore intressant att höra någon juridiskt kunnig uttala sig om detta.

Arga Unga Hackare är väl cybervärldens klottrare: begår lagbrott samtidigt som de vill ändra lagarna.

Ingen sympati från mig, alltså.

Ursprungligen av Laseranders:

Det bästa vore ju om folk kunde hålla sig till "tjoho! Vad coolt"-aktiga kommentarer.

Typ:

Citat:

Your average video game can cost around $3 Mil to design and program and then those greedy bastards have the nerve to charge $45!?! That is hhack! I mean it cost them a couple million bucks to make the game and you can burn it for free. Dumb game developers.

I mean you are cool and you totally deserve free games.

?

Jag förstår ju båda sidorna på sätt och vis - folk vill ju kunna wäreza fritt samtidigt som företagen/skivbolagen vill ha pengar för sina produkter. Dock tycker jag inte det är okej att sätta kids på extrema skadestånd. Borde sättas med reglering till deras inkomst - snackar vi dirktör Holmgren som tjänar 45kkr+ i månaden och CS-spelande Johan som lever på studiebidraget (~950kr) så skiljer det sig en del. Blir så otroligt jobbigt att om man är ung och åker på 200kkr i böter och ska starta sitt liv med att leva på exitensminimum. Man kanske ska säga "det är rätt åt dem, alla är lika inför lagen, etc" men jag tycker man ska vara lite human.

Lite småkul när de lyckas med sådan som AUH har gjort, men sen vet jag inte vilka jag gillar mest/minst av dem och APB.

Så länge lagarna är demokratiska, ja. Det är inte de som APB utnyttjar.

Ursprungligen av Laseranders:

Så länge lagarna är demokratiska, ja. Det är inte de som APB utnyttjar.

APB har väl bara slagit till mot folk som grovt har brytit mot Svenska upphovsrättslagar? Som knappast är odemokratiska.

Ursprungligen av Errol Garner:

APB har väl bara slagit till mot folk som grovt har brytit mot Svenska upphovsrättslagar?

Hur vet du det? Vi dömer väl inte folk efter vad talesmän för privatpolisorganisationer påstår i sina pressreleaser.

Ursprungligen av thevil:

Hur vet du det? Vi dömer väl inte folk efter vad talesmän för privatpolisorganisationer påstår i sina pressreleaser.

Observerade du inte frågetecknet? Men från vad jag har hört så har APBs aktioner riktat sig mot sådana som definitivt har ägnat sig åt piratkopiering i stor skala. Om de hade slagit till mot någon oskyldig så skulle det fått enorm publicitet.

Ursprungligen av Errol Garner:

Om de hade slagit till mot någon oskyldig så skulle det fått enorm publicitet.

Man är inte skyldig innan man är dömd. Hur ska det då vara möjligt att ge det enorm publicitet nu, innan någon domstol har sagt bu eller bä?

Om det är så att antipiraterna avlyssnar IRC-kanaler, infiltrerar privata nätverk och mutar folk för att skaffa fram bevis så är det ju mycket allvarligare än om folk laddar hem musik från nätet.

Ursprungligen av thevil:

Man är inte skyldig innan man är dömd. Hur ska det då vara möjligt att ge det enorm publicitet nu, innan någon domstol har sagt bu eller bä?

Om det är så att antipiraterna avlyssnar IRC-kanaler, infiltrerar privata nätverk och mutar folk för att skaffa fram bevis så är det ju mycket allvarligare än om folk laddar hem musik från nätet.

Du verkar vilja missförstå men OK om APB hade gjort ett tillslag mot någon oskyldig som gett dom noll och intet så skulle det snabbt spridits. De tillslag som APB hittills har gjort verkar ju ha gett bra utdelning. Bahnhof har ju i princip erkännt att de har haft och driftat piratservrar (med dödskalleklistermärken!) och piraten som de raidade för ett tag sedan gick ju ut med ett meddelande och tillstyrkte att han låg rejält risigt till.

Att APB belönar de som avslöjar piratkopierare är väl inget nytt eller olagligt. Inte heller att gå in på "privata" nätverk och hämta och spåra illegala filer.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 08:13
Ursprungligen av Errol Garner:

Bahnhof har ju i princip erkännt att de har haft och driftat piratservrar

Eh...

Har du följt vare sig APBs anmälan, resultatet eller Bahnhofs pressreleaser?
Dom finns länkade i olika trådar så läs dom du innan du börjar anta massa grejor (och skylla på små frågetecken).

Ursprungligen av Pär:

Eh...

Har du följt vare sig APBs anmälan, resultatet eller Bahnhofs pressreleaser?
Dom finns länkade i olika trådar så läs dom du innan du börjar anta massa grejor (och skylla på små frågetecken).

tror du har missat en del själv
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/12/20050312205741_IW/20050312205741_IW.dbp.asp

Att Bahnhofs ledning skulle varit ovetande om att de hostat och driftat piratservrarna under lång tid är rätt osannolikt för att inte säga skrattretande.

från Bahnhofs pressmeddelande
"
Bahnhof lägger korten på bordet Efter myndigheternas uppmärksammade tillslag hos Bahnhof Internet har det framkommit uppgifter i media om att Bahnhof självt skulle vara inblandad i olaglig fildelning. För att undvika ytterligare ryktesspridning väljer vi därför att gå ut med all information vi har så här långt. Vi vill inledningsvis betona att Bahnhof Internet ännu inte fått tillgång till någon information utöver de offentliga handlingar vi har fått från Stockholms Tingsrätt. Vi vet ännu inte vad som finns, eller inte finns, på de beslagtagna datorerna. Den information Antipiratbyrån av allt att döma har beretts tillgång till har vi ännu inte fått ta del av. Företagets ledningsgrupp tillsatte i fredags en utredningsgrupp för att utröna om anställda på företaget, utan ledningens vetskap, har använt Bahnhof Internets resurser i syfte att sprida upphovsrättsskyddade filer. I Antipiratbyråns tillslagsansökan, som vi fick tillgång till under fredagseftermiddagen, framgår att det funnits en misstanke om att fyra servrar ihopkopplade i ett eget nätverk använts för just detta ändamål. Bahnhof Internet genomförde nyligen en omfattande inventering av serverparken. Under inventeringen påträffades fyra servrar som inte är upptagna i företagets inventarieförteckning. De markerades med ett frågetecken i den då upprättade inventeringslistan. Servrarna stod utplacerade i ett allmänt utrymme utanför själva serverhallen, och var uppenbart inte en del av Bahnhofs serverpark. En av dem var dessutom försedd med ett piratklistermärke. Tanken var att de okända servrarna skulle undersökas, men myndigheternas tillslag kom emellan. "

Ursprungligen av Errol Garner:

Att Bahnhofs ledning skulle varit ovetande om att de hostat och driftat piratservrarna under lång tid är rätt osannolikt för att inte säga skrattretande.

Vi kan alla dra våra slutsatser om vad som är rimligt, men det där är ren spekulation, hur man än vänder på det. Bahnhofs pressmeddelande är inte precis ett stöd för ditt påstående, om man inte nödvändigtvis vill tolka det så. Men med samma slags "tolkande" kan du hävda att bibeln påstår att gud inte finns.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vi kan alla dra våra slutsatser om vad som är rimligt, men det där är ren spekulation, hur man än vänder på det. Bahnhofs pressmeddelande är inte precis ett stöd för ditt påstående, om man inte nödvändigtvis vill tolka det så. Men med samma slags "tolkande" kan du hävda att bibeln påstår att gud inte finns.

Hur kan det här egentligen misstolkas?

"En av dem var dessutom försedd med ett piratklistermärke. Tanken var att de okända servrarna skulle undersökas, men myndigheternas tillslag kom emellan"

Hur amatörmässiga är egentligen Bahnhof?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 19:22
Ursprungligen av Errol Garner:

Hur kan det här egentligen misstolkas?

"En av dem var dessutom försedd med ett piratklistermärke. Tanken var att de okända servrarna skulle undersökas, men myndigheternas tillslag kom emellan"

Hur amatörmässiga är egentligen Bahnhof?

Jag har ett ferrari märke på min ford. Inte är det en ferrari för det!

Tror du inte att det finns folk som utnyttjar sin position och myglar undan en massa för sina chefer.
Typ manipulerar logg filer, trafik och bandbred för dom?

Ursprungligen av atomlab:

Jag har ett ferrari märke på min ford. Inte är det en ferrari för det!

Tror du inte att det finns folk som utnyttjar sin position och myglar undan en massa för sina chefer.
Typ manipulerar logg filer, trafik och bandbred för dom?

Självklart finns det folk på de flesta företag som missbrukar sin ställning och utnyttjar företagets resurser men med tanke på de övervaknings och statistikprogram som de flesta ISP:er använder så skall det ju inte gå att hosta 3 stora bandbreddskrävande piratservers någon längre tid innan någon ansvarig reagerar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 18:34
Ursprungligen av Errol Garner:

tror du har missat en del själv

Är du grann eller
Skriver en sak och som stöd länkar du in text som säger något helt annat…
(Dom säger ju själva att de inte varit ovetande, så varför skratta åt att de skulll varit ovetande? Det är ju bara att läsa innantill… …och det är inte så svårt om man försöker…)
Hur som helst är det gammal info eftersom den varit länkad här på forumet sedan (förhållandevis) länge…
(Även om just du missat det.)

Ursprungligen av Laseranders:

Så länge lagarna är demokratiska, ja. Det är inte de som APB utnyttjar.

En liten försynt fråga bara: Vilka lagar är det som inte är demokratiska? Och i så fall, på vilket sätt skiljer sig din definition av demokrati från den som representeras via Sveriges riksdag?

Ursprungligen av Anders Isaksson:

En liten försynt fråga bara: Vilka lagar är det som inte är demokratiska? Och i så fall, på vilket sätt skiljer sig din definition av demokrati från den som representeras via Sveriges riksdag?

Lagrådet har redan totalt dömt ut den nya upphovsrättslagen som "ett hafsverk"; en lag som är en produkt av ensidig lobbying, förberedd helt utan det traditionellt demokratiska remissförfarandet. Och ändå drivs den igenom. Sveriges regering tror att det bästa för landet är att lyssna på vad Ericsson har att säga, i fråga om mjukvarupatent, vilket öppnat upp hela denna ohejdbara flodvåg av alltför snabba, alltför ogenomtänkta förslag och beslut – vilket, i ena änden, får Sverige att göra bort sig i EU genom att vara en av blott fyra minoritetsmedlemmar som tvingade igenom EU-kommissionens i högsta grad odemokratiska direktiv om mjukvarupatent mot parlamentets vilja (vilket skapat den tuffaste demokratidebatten i EU:s historia). Och som, i andra änden, yttrar sig i total handfallenhet när några filmbolag slår sig ihop i en antipiratbyrå som ägnar sig åt miljonrullande skrämselpropaganda.
Visst, man kan säga "sån är lagen".
Man kan också intressera sig för ämnet på allvar, söka sambanden och fundera över frågor som demokrati och teknologisk utveckling.
Vi har en justitieminister som koketterar med att han är så "dålig på datorer" att han "inte ens kan skicka ett e-post-meddelande". Bara det tycker jag är ett demokratiproblem, i synnerhet när det handlar om sådana här komplexa informationsteknologiska frågor.

Ursprungligen av Stinky:

Lagrådet har redan totalt dömt ut den nya upphovsrättslagen som "ett hafsverk"; en lag som är en produkt av ensidig lobbying, förberedd helt utan det traditionellt demokratiska remissförfarandet. Och ändå drivs den igenom. Sveriges regering tror att det bästa för landet är att lyssna på vad Ericsson har att säga, i fråga om mjukvarupatent, vilket öppnat upp hela denna ohejdbara flodvåg av alltför snabba, alltför ogenomtänkta förslag och beslut – vilket, i ena änden, får Sverige att göra bort sig i EU genom att vara en av blott fyra minoritetsmedlemmar som tvingade igenom EU-kommissionens i högsta grad odemokratiska direktiv om mjukvarupatent mot parlamentets vilja (vilket skapat den tuffaste demokratidebatten i EU:s historia). Och som, i andra änden, yttrar sig i total handfallenhet när några filmbolag slår sig ihop i en antipiratbyrå som ägnar sig åt miljonrullande skrämselpropaganda.
Visst, man kan säga "sån är lagen".
Man kan också intressera sig för ämnet på allvar, söka sambanden och fundera över frågor som demokrati och teknologisk utveckling.
Vi har en justitieminister som koketterar med att han är så "dålig på datorer" att han "inte ens kan skicka ett e-post-meddelande". Bara det tycker jag är ett demokratiproblem, i synnerhet när det handlar om sådana här komplexa informationsteknologiska frågor.

Ursäkta att jag kan verka lite trög, men min fråga kvarstår. Vilken lag är det som åsyftas? Är den nya upphovsrättslagen (som i inlägget ovan talas om som ett hafsverk) redan antagen och skulle det i så fall vara denna nya lag som APB "använder sig av"? I så fall har jag missat något.

Sedan undrar jag vad utlägget om mjukvarupatent har här att göra(?) Är det så att APB på något sätt lutat sig mot detta i sitt agerande?

Ursprungligen av Anders Isaksson:

Ursäkta att jag kan verka lite trög, men min fråga kvarstår. Vilken lag är det som åsyftas? Är den nya upphovsrättslagen (som i inlägget ovan talas om som ett hafsverk) redan antagen och skulle det i så fall vara denna nya lag som APB "använder sig av"? I så fall har jag missat något.

Sedan undrar jag vad utlägget om mjukvarupatent har här att göra(?) Är det så att APB på något sätt lutat sig mot detta i sitt agerande?

Nej, lagen börjar inte gälla förrän i sommar. Det är därför APB:s skrämselpropaganda mot barn/föräldrar för explicit nedladdning av enstaka filer är så upprörande (dvs att de, ofta i form av artiklar i t ex Aftonbladet, medvetet sammanblandar kommersiell piratkopiering och fildelning, och nämner fängelsestraff och miljonböter som en hotande realitet för vanliga svenska ungdomar som använt kazaa).
Att Sverige lobbat så hårt för det av EU-majoriteten starkt ifrågasatta mjukvarupatentdirektivet beror på att regeringen, som vanligt, lyssnat enbart på stora svenska företag som Ericsson ocgh inte ens känner till att småföretag och privatpersoner kan ha helt andra intressen/behov. Därför har också den nya upphovsrättslagen hafsats fram utan balanserade remissturer. Endast den nöjesindustri som haft ekonomiska intressen i lagen har kunnat lägga fram sina synpunkter.

Senast redigerat 2005-03-15 10:03
Bevaka tråden