Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bad News??? (ITMS)

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:15

Grymt,,, iPod Photo

http://www.apple.com/pr/library/2004/oct/26itmseu.html

ITMS kommer till Kanada i november, står inget om övriga EU... :rolleyes:

Alla länder som har Euro fick även de som inte har. Jag är säker på att det är våra bakåtsträvande skivbolag med sina egna webbutiker som bromsat. surar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 20:18

60 GB iPod Photo:

SEK.6.195,00
(SEK.4.956,00 exkl. moms)

Ung. leverans: 1 - 2 veckor
Gratis frakt

182 g
103,5 x 61,8 x 14,6 mm
Apple-hörlurar
Nätadapter
FireWire-kabel
USB 2.0-kabel
AV-kabel för iPod Photo
iPod Photo-dockningsstation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:26

Men kan man verkligen koppla iPodPhoto direkt in i kameran?? hittar ingen sådan info..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-26 20:30
Ursprungligen av Fredric:

Men kan man verkligen koppla iPodPhoto direkt in i kameran?? hittar ingen sådan info..

Du behöver en Belkin-pryl som tiilbehör.http://www.apple.com/ipodphoto/accessories.html

"Som en extra bonus medföljer en kupong för iTunes Music Store som du kan använda för att få rabatt när du köper The Complete U2 . Boxen är lika unik som iPod, och innehåller otroliga 400 låtar med U2. Låtar från bandets hela framgångsrika karriär. Boxen innehåller alla album från Boy till War till The Joshua Tree till Zooropa till det kommande How to Dismantle an Atomic Bomb , och dessutom över 25 sällsynta och outgivna spår. Håll utkik påiTunes Music Store i slutet av november."

November alltså?

Jag är optimist

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 21:35
Ursprungligen av Leftrustle:

November alltså?

Jag är optimist

Obotlig uppenbarligen

Det är U2-samlingen som dyker upp på ITMS i slutet av november…
"Also introduced today: "The Complete U2", a digital boxed-set with more than 400 U2 tracks, including "more than 25 rare and unreleased tracks." This will be sold via the iTunes Music Store by the end of November. Buyers of the U2 iPod will get a coupon for $50 off "The Complete U2".
"

Fast hörru - det betyder ju att ITMS svärje kommer innan ju
(…sen så är ju infon om kupongen på vissa ställen men inte på andra om man läser på svenska kontra andra mer eller mindre - vanligen mindre - begripliga språk…)

Kan nog stämma, Canada öppnar ju i November som sagt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 22:10

Jag skiter fullständigt i den svenska skivindustrin. Jag vet inte när de producerade något vettigt senast, så jag tänker inte köpa några av deras "låtar" heller.

Vill jag lyssna på svenskt skräp kan jag sätta på radion istället, men det skulle aldrig falla mig in att köpa "musiken".

Jag vill däremot kunna köpa den musik som redan ligger ute på iTMS. Det borde väl inte vara svårt för Apple att fixa.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-26 22:35
Ursprungligen av xerent:

Jag skiter fullständigt i den svenska skivindustrin. Jag vet inte när de producerade något vettigt senast, så jag tänker inte köpa några av deras "låtar" heller.

Vill jag lyssna på svenskt skräp kan jag sätta på radion istället, men det skulle aldrig falla mig in att köpa "musiken".

Jag vill däremot kunna köpa den musik som redan ligger ute på iTMS. Det borde väl inte vara svårt för Apple att fixa.

Jag tror att de vill ha många av de svenska låtar de tänker ha med ända från början så att de inte får något rykte av att vara en butik utan några svenska låtar. Ska dom lansera i Sverige vill de nog göra det ordentligt (så personer som du som inte behöver det som du framställer som skräp kan bli lidande i den mån att ni får vänta ett tag).

Fan!

Jag vill ha iTMS nu!

Tror att det nyligen kom en rapport om att det i Sverige är strax över 50% av Indy-labels, dvs. små fria bolag som teoretiskt kan spjärna emot ett svenskt iTMS. Lundell ligger väl kvar på EMI och han finns ju på iTMS så jag tror inte att det är bolagen som bromsar, möjligen STIM & IFPI eller motsvarande... är inte underligt att det tar mer tid här i landet där en pizzabagare eller en varuhushiss inte kan ha musiken påslagen utan att STIM-polisen är framme och ska ha mer och mer betalt.

Jag tror att förklaringen till att inte Sverige är med är ganska enkel.

Europa intas i 3 steg.
1. De stora länderna
2. De "enkla" länderna (d.v.s €-land)
3. Resterande länder och de €-länder där avtal inte var klara förut.

Bevisligen kollar det inte på köpstyrka då både Portugal och Grekland är med i dagens skörd.

Åh vad skoj! Ska vi diskutera detta med Apples prisättning igen?
Gott det var längesedan.

*suck*

  • Medlem
  • 2004-10-27 10:27

nä, det skippar vi...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Åh vad skoj! Ska vi diskutera detta med Apples prisättning igen?
Gott det var längesedan.

*suck*

skulle bara leka besserwisser och påpeka räknefelet.

Någon som har någon länk till presentationen av prylarna?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

skulle bara leka besserwisser och påpeka räknefelet.

Någon som har någon länk till presentationen av prylarna?

/hpe

http://www.apple.com/quicktime/qtv/specialevent04/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-27 13:14
Ursprungligen av hpe:

skulle bara leka besserwisser och påpeka räknefelet.

Jag räknade rätt, men med fel växelkurs. Så kan det gå...

My bad.

Macfeber spekulerar om att det har med lagstiftning (eller avsaknad av) att göra: http://www.macfeber.se/2004/10/ingen_itms_till.html

Min undran är bara om inte Bono och U2 är lite putta på Apple. Fin egen iPod javisst, men ITMS finns inte på hemmaplan Irland...

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Min undran är bara om inte Bono och U2 är lite putta på Apple. Fin egen iPod javisst, men ITMS finns inte på hemmaplan Irland...

Jag tror inte en sekund på att det är Apples fel eller brister som satt käppar i hjulen för lanseringen av "music store" i de länder som ännu inte har det.
Lokala artister, deras organistationer, lagstiftning och skivbolagen är nog boven i dramat.

Det där har jag också tänkt på...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 05:30

Klart som 17 det inte har med euro eller sossar eller Ringholm att göra. Lite mognad i diskussionen, tack. Massor av tjänster lanseras tidigt i Sverige. Ett bra och ganska sent exempel på det är Xbox Live. Det har förmodligen att göra med huruvida skivbolagen är överens med Apple. Sverige är ett av världens rikaste länder, och det finns stålar att göra. Apple är ett företag, inte en välgörenhet. De vill tjäna pengar. Huruvida de tar betalt i kronor eller euro tror jag spelar dem absolut noll roll.

Ojojoj, här händer det saker medan man är på semster!
Vad ska man säga; jag är i alla fall inte förvånad. Men tråkigt är det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 00:33

critcal mass kiddos... det handlar bara om critical mass och även om jag inte vet exakt hur många av våra 9miljoner svennar som skulle kunna tänka sej att handla 3minuter mp3 för en dollar så bla bla och man får ju inte heller glömma att alla de 5% inte är så sugna på att handla på apple's affär...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 07:48

oavsett anledningen till att vi inte är med skall jag ringa min bank, nordea, och fråga om möjligheterna att smälla upp ett konto i finland.
en gång i tiden jag kollade ju möjligheterna i usa, genom nordea, men det va ju kört.
eller ja, det va inga problem förutom transaktionsavgiften + de 500kr/mån det kostade att ha kontot...
finland känns ju lite närmre.

men alltså, jag tycker det är dags att bojkotta itms oavsett tills de inkluderar lite mer alterativ musik. sverige är ju ett starkt land för musik som inte är rock eller mainstream, därför borde vi kunna kräva det också.

Ursprungligen av gemini:

men alltså, jag tycker det är dags att bojkotta itms oavsett tills de inkluderar lite mer alterativ musik. sverige är ju ett starkt land för musik som inte är rock eller mainstream, därför borde vi kunna kräva det också.

Hmm... hur föreslår du att man bör sig åt att bojkotta något som inte ens finns (i Sverige)? När eller om iTMS kommer till Sverige verkar det vara en mycket bättre plan att "tipsa" om musik som inte redan finns där, vilket man lär kunna göra.

Ok, jag ska erkänna direkt att jag inte har läst alla 11! sidorna i denna diskussion. Jag har för mig att vem som helst kan köpa from ITMS i USA. Så länge man inte anger en e-mailadress till vilken nyhetsbrev och fakturor kan skickas så ska det gå. Har förstås inte prövat ännu. Om det inte funkar så hoppas jag liksom alla andra att ITMS snart öppnas i Sverige också. Problemet är förstås prissättningen.

99 cent/låt är med nuvarande dollarkurs: 6.98 kronor
Tror dock knappast att man kommer att följa dollarkursen särskilt väl så var hamnar då priset? Nittio öre eller nio kronor per låt och kommer allas vår svenska dubbelbeskattning på allt som går att köpa även att drabba en svensk ITMS och därmed ge ett slutpris på närmare 12 kronor per låt?

Orkar inte läsa alla inläggen men läste morgontidningen, där man gissar att en MP3-spelare är årets julklapp. Då är det synd om Sverige inte får ITMS.

(Öppnas det bara för euroland så kanske man kan köpa via Finland, på något sätt )

Men det är i dessa tider inget konstigt med att företag, av alla kategorier, i första svängen ratar de länder som inte har infört Euro. Växelkostnaderna är helt enkelt inte försumbara, tyvärr.

Bevaka tråden