Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bad News??? (ITMS)

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan inte hitta Wilmer X eller Kent i varken finska eller amerikanska butiken.

Var hittar du skivor från svenska EMI?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:20
Ursprungligen av Force9:

Jag kan inte hitta Wilmer X eller Kent i varken finska eller amerikanska butiken.

Var hittar du skivor från svenska EMI?

T.ex. den här

Faktumet att åäö är utbytta mot andra tecken leder mig till att tro att det verket är upplagt i ett annat land. Men jag kanske är ute och cyklar...

Ursprungligen av kjelle:

T.ex. den här

Det beror på Sveriges musikindustri..

Det är ett Apple-beslut och har INGENTING med valutan att göra - ett Visa-kort kan debiteras i vilken valuta som helst - annars skulle man ju inte kunna använda kortet utomlands. Om man t.ex. handlar på Adobe Store så sker köpet i Euro, även om man handlar med svenska Visa-kort

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ett Apple-beslut och har INGENTING med valutan att göra - ett Visa-kort kan debiteras i vilken valuta som helst - annars skulle man ju inte kunna använda kortet utomlands. Om man t.ex. handlar på Adobe Store så sker köpet i Euro, även om man handlar med svenska Visa-kort

Vad bygger du det på?

Signalerna har ju inte gått åt det hållet innan...

Kan det inte ha något med STIMs bestämmelser att göra?
Bara en lös tanke...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-10-26 19:19
Ursprungligen av Nurell:

Kan det inte ha något med STIMs bestämmelser att göra?
Bara en lös tanke...

STIM har inget med skivförsäljning att göra.

Ursprungligen av Clas:

STIM har inget med skivförsäljning att göra.

Jo, det har de faktiskt. I varje fall om du ska sälja digitala filer på nätet. Se http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/7EC69C335EB9C5C3C1256BDB00447772

Apple har officiellt sagt att iTMS skulle lanseras i hela västra Europa. De kan ingenting om geografi. Är Sverige, Norge, Danmark, Irland, Andorra, Monaco, Schweiz, Lichtenstein, Vatikanstaten och San Marino inte en del av Europa? Försöker Apple diktera vad västra Europa är?

Jag hoppas Oscar Bjers, ännu hellre Steve Jobs kommenterar vad Apple egentligen menar med västra Europa!

Senast redigerat 2004-10-26 19:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple har officiellt sagt att iTMS skulle lanseras i hela västra Europa. De kan ingenting om geografi. Är Sverige, Norge, Danmark, Andorra, Monaco, Schweiz, Lichtenstein, Vatikanstaten och San Marino inte en del av Europa? Försöker Apple diktera vad västra Europa är?

Jag hoppas Oscar Bjers, ännu hellre Steve Jobs kommenterar vad Apple egentligen menar med
västra Europa!

Särskilt i Vatikanstaten är dom nog kåta på att kunna börja ladda ner musik.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:39

Hehe.... Påven kanske diggar Eminen eller fet House?

Ursprungligen av Nurell:

Särskilt i Vatikanstaten är dom nog kåta på att kunna börja ladda ner musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:41
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple har officiellt sagt att iTMS skulle lanseras i hela västra Europa. De kan ingenting om geografi. Är Sverige, Norge, Danmark, Irland, Andorra, Monaco, Schweiz, Lichtenstein, Vatikanstaten och San Marino inte en del av Europa? Försöker Apple diktera vad västra Europa är?

Tja inför EU-omröstningen sa ju Carl Bildt att Sverige skulle gå med i Europa. Det gjorde vi ju då. Men vilken världsdel tillhörde vi innan?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-26 19:20

HVORFOR Finland, men IKKE Svergie, Norge og Danmark????

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-26 19:21

Flera länder har ju misstänkts vara på väg in.

...Australien och Japan har ju heller inga euro förståss......

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:24

Om det nu skulle ha med Euro att göra, förklara för mig varför inte Irland har fått sig en affär.
Men det känns ju klart skumt att Luxenburg får en affär före Sverige.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 19:29
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om det nu skulle ha med Euro att göra, förklara för mig varför inte Irland har fått sig en affär.
Men det känns ju klart skumt att Luxenburg får en affär före Sverige.

tror faktiskt luxemburgare är köpstarkare än svenskarna... de har ju typ inge skatt å alla jobbar i tyskland för tyska löner....

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om det nu skulle ha med Euro att göra, förklara för mig varför inte Irland har fått sig en affär.
Men det känns ju klart skumt att Luxenburg får en affär före Sverige.

iTunes Europa är väl baserat i Luxemburg, så det är kanske inte så konstigt?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:37
Ursprungligen av Hagelin:

iTunes Europa är väl baserat i Luxemburg, så det är kanske inte så konstigt?

..och Apple Finland oc Norge är baserat i Sverige, så vadå?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 19:31
Ursprungligen av ThomasC:

Flera länder har ju misstänkts vara på väg in.

...Australien och Japan har ju heller inga euro förståss......

nje det har de inte, men de har en stor befolkning.. å japaner är ju jäkligt köpstarka när det gäller muisk, jag menar, alla artister är ju stora i japen.. hur det nu går till....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:22

Jag har lite svårt att tro att det beror på Apple i det här fallet. Möjligtvis att de förhandlat korkat med den svenska skivindustrin.

Tror att de övriga EU-länderna kommer upp inom kort. All svensk musik är väl inte uppplagd för finlandssvenskarna. Eller så räknar de med att vi fixar konton i grannländerna.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-26 19:41
Ursprungligen av Arvid Björkström:

Så att irland inte får vara med är lite konstigt.

Ännu konstigare blir det om man betänker att åtta av de 13 har trikolorer som flagga. Det har även Irland och Italien, men ingen av dem kom med (och båda har euro).

Fortsätter trenden så kommer nästa svep med länder att vara Irland, Italien, Estland, Litauen (räknas Lettland till trikolor?), Indien, Mexico och Ryssland. Kanske även Moldavien, vad vet jag...

Vi korsflaggor kommer nog att få vänta till omgången efter det. Då blir det Sverige, Danmark, Norge, Island, alla brittiska kolonialflaggor (Australien, Nya Zeeland osv) och kanske Schweiz.

Först efter det kommer alla solflaggor med Japan, Taiwan, Korea, Singapore (måne ifs, men ändå...) och Laos.

Eller vad tror ni?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 19:46
Ursprungligen av Kalle W:

Ännu konstigare blir det om man betänker att åtta av de 13 har trikolorer som flagga. Det har även Irland och Italien, men ingen av dem kom med (och båda har euro).

Fortsätter trenden så kommer nästa svep med länder att vara Irland, Italien, Estland, Litauen (räknas Lettland till trikolor?), Indien, Mexico och Ryssland. Kanske även Moldavien, vad vet jag...

Vi korsflaggor kommer nog att få vänta till omgången efter det. Då blir det Sverige, Danmark, Norge, Island, alla brittiska kolonialflaggor (Australien, Nya Zeeland osv) och kanske Schweiz.

Först efter det kommer alla solflaggor med Japan, Taiwan, Korea, Singapore (måne ifs, men ändå...) och Laos.

Eller vad tror ni?

är jag helt borta, men visst är italien med nu?!?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-26 19:48
Ursprungligen av clabbe:

är jag helt borta, men visst är italien med nu?!?

Ja, jäklar. My bad.

Blev lite ivrig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-26 20:07

Kommentar angående länderna som nu kommit med...
Visst de nyligen inkorporerade (vackert ord det där) länderna har alla Euro som valuta. Det är förmodligen inget skäl i sig att lämna länder som Sverige och Schweiz utanför, men förmodligen mest lätthanterligt då det redan finns ett pris satt, €0.99. Länder som Sverige, vilka tills vidare står utanför EMU, måste likt Storbritannien sätta ett pris som inte riskerar att bli en förlustaffär på grund av fluktuerande växelkurser.

De länder som fortfarande står utanför men har Euro som valuta har sannolikt inte förhandlingarna med distributionsbolagen gått i hamn riktigt ännu. Det här var den stora expansionen som alla, tja åtminstone jag, har väntat på. Att vi ser skivor från bl.a. EMI Sverige i nuvarande katalog är förhoppningsvis en indikation på att Sverige inte är så långt bort från att få iTMS. Tänk på att det bara var här om dagen som redan etablerade nättjänster sänkte sina priser till strax under 10SEK/låt, vilket påstås vara förlustpriser. Enligt min mening var det ett solklart utspel från bolagen att de just nu inte är beredda att gå med på Apples föreslagna priser. Förhoppningsvis inser de ganska snart att alternativet är att de presumtiva kunderna använder P2P-tjänster i stället för att göra rätt för sig och betala för musiken de lyssnar på.

Själv kan jag fortfarande, all befintlig dokumentation om upphovsrätt till trots, inte förstå varför jag utan problem kan köpa musik på CD från Tyskland, Storbritannien, Italien, etc. men inte i elektronisk form. Vem gnäller man på för att få bort det här frihandelshindret egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:23

Åhhh...jag vill ju köpa låtar.....men man får väl bita i det sura äpplet och kisa mot solen och Redmond och tacka de för att man iaf inte blir bojkottad vart än man bor då det gäller att få de senaste virusarna iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 19:23

Jä..la sosse Sverige jag tror jag flyttar till Finland..

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-10-26 19:36

Tveksamt.

Nja, att Sverige inte får vara med för att vi inte har Euro är rätt tveksamt - just valutakonvertering är ju inte nödvändig, då man i Sverige kan handla med euro utan några som helst problem. (traska in på ICA och pröjsa med era euros bara - dom är tvingade att godta dem som betalningsmedel.)

Att man sedan faktiskt har en Apple Store där detta problem redan är löst, (hos mig står åtminstonde priserna i SEK.)

Detta det skulle vara några problem med rättigheter är också rätt tveksamt då man ju faktiskt HAR ett utbud, vart du säljer skiten är väl oviktigt? Har ni någonsin varit med om att man kan köpa en vara och i något avtal säga, "hörru, den här varan får du INTE sälja vidare till något annat land!" - tror att det är i princip omöjligt. (Hur kan vi annars importera DVD:er och annat crap till Sverige?)

Däremot kan det vara lite klurigt med de Svenska köplagarna, ångerätt med mera - i teorin får man ju alltså ångra sitt köp inom 14 dagar. Hur löser man detta i en nätbutik som kränger Mp3 eller motsvarande?
Dock är jag rätt tveksam till att detta påverkar nämnvärt.

Det handlar nog kort och gott om att man vill få in stålars, och att Sverige är ett litet skitland där iPod användarna är rätt få.

Vem som röstade vad och vilken politik som regerar, tror jag knappast har något att göra med ITMS.

/A

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 19:44
Ursprungligen av azral:

Däremot kan det vara lite klurigt med de Svenska köplagarna, ångerätt med mera - i teorin får man ju alltså ångra sitt köp inom 14 dagar. Hur löser man detta i en nätbutik som kränger Mp3 eller motsvarande?

/A

Du har samma ångerrätt i hela EU vid internet köp

Och oftast bättre garanti villkor också (t.ex. 2 år i Tyskland)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 19:47

Grattis Apple! (om vi nu blir utan)

Tidningar i sverige har faktiskt skrivit en del om iTunes och då Apple tidigare, tror att dom skulle få en hel del gratispublicitet pga ett svenskt musicstore.
Fler och fler pc användare skaffar en iPod och därmed sneglat lite åt mac hållet. iTunes musicstore är vad jag tror en bra förlängning av marknadsföringen (om dom ens har någon) till potentiella switchers och nya kunder. Tyvärr så säger många jag känner att Apple är anonymt och som jag ser det att man inte vågar byta för man vet knappt om dom finns eller ej, ännu mindre om dom kommer finnas i framtiden.
Ytterligare en chans till bra marknadsföring har då gått till spillo.
Jag vågar tyvärr inte rekommendera en mac till de som man skulle kunna påverka i ett beslut till en ny dator. Skulle annars vara ett ypperligt tillfälle nu i dessa iBook tider.

Tyckte att jag läste någonstans att Apple sneglar på hur norden säljer så bra, kan någon förklara hur detta går till?

Bevaka tråden