Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bad News??? (ITMS)

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 20:06

finns sherlock översatt på sidan 5 i denna diskussionen

http://www.macprime.ch/index.html

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 20:07

AppleStore är uppe med en ny iPod!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-10-26 20:07

Svart iPod

Här är den

Senast redigerat 2004-10-26 20:21
Ursprungligen av zebra1b:

Här är den

Apful.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apful.

Nej snyggare än den vita och helt i U2's tradition.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-26 20:18

Jag lackar!

oki, jag tar det igen!

För sådär 2år sedan satt jag på ett möte med ett av de största svenska skivbolagens marknadschef. Han skulle stolt visa mig nåt "skithemligt" som de jobbat på under en tid. Vad han visade på sin laptop (PC) var inget annat än en kass kopia av iTMS.

Han målade upp projektet som nåt riktigt häftigt och revolutionerande. De flesta svenska skivbolag var med.

Själv var jag måttligt imponerad och påpekade att Apple redan hade iTMS.
Marknadschefens reaktion var typ, -hur känner du till det? Det finns ju inte i Sverige. Det funkar ju bara på mac!?

Efter detta möte insåg jag följande.

1. Svenska skivbolag är rätt mäktiga, även internationellt. (Sverige har stor musikexport)
2. De har taskig verklighetsbild och tror att konsumenterna inte har koll.
3. Svenska skivbolag har satsat en massa på sitt system och vill ogärna tänka om.

Min konspiratoriska slutsats är att:

1. Svenska skivbolag tror de är så betydelsefulla att de kan skita i eller sätta press på Apple.
2. De svenska skivbolagen hade inte räknat med att iTMS skulle slå så stort.
3. De har satsat en jäkla massa pengar på sitt system och har svårt att kassera satsningen.
4. Apple är coola och tänker inte gå med på de svenska skivbolagens krav. De vet att ingen tackar nej till massa försäljning i längden och har bra statestik från andra marknader.
5. Euron spelar mindre roll, jag lägger all skuld på skivbolagen!

Men surt är det i vilket fall!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 20:21
Ursprungligen av MinMac:

oki, jag tar det igen!

......

1. Svenska skivbolag tror de är så betydelsefulla att de kan skita i eller sätta press på Apple.
2. De svenska skivbolagen hade inte räknat med att iTMS skulle slå så stort.
3. De har satsat en jäkla massa pengar på sitt system och har svårt att kassera satsningen.
4. Apple är coola och tänker inte gå med på de svenska skivbolagens krav. De vet att ingen tackar nej till massa försäljning i längden och har bra statestik från andra marknader.
5. Euron spelar mindre roll, jag lägger all skuld på skivbolagen!

Men surt är det i vilket fall!

Men nu har även svenska Apple en "ipod+itunes"-flik på siten. på gång kanske ändå då...?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 20:28
Ursprungligen av kjelle:

Men nu har även svenska Apple en "ipod+itunes"-flik på siten. på gång kanske ändå då...?

Dessutom bara på vissa sidor…
(ja, jag har rensat cachen…)
Intressant, tres intressant

Yttermera inte alls färdig (i.e. sidan ser skum ut i "flikarna")

Ursprungligen av MinMac:

oki, jag tar det igen!

För sådär 2år sedan satt jag på ett möte med ett av de största svenska skivbolagens marknadschef. Han skulle stolt visa mig nåt "skithemligt" som de jobbat på under en tid. Vad han visade på sin laptop (PC) var inget annat än en kass kopia av iTMS.

Han målade upp projektet som nåt riktigt häftigt och revolutionerande. De flesta svenska skivbolag var med.

Själv var jag måttligt imponerad och påpekade att Apple redan hade iTMS.
Marknadschefens reaktion var typ, -hur känner du till det? Det finns ju inte i Sverige. Det funkar ju bara på mac!?

Efter detta möte insåg jag följande.

1. Svenska skivbolag är rätt mäktiga, även internationellt. (Sverige har stor musikexport)
2. De har taskig verklighetsbild och tror att konsumenterna inte har koll.
3. Svenska skivbolag har satsat en massa på sitt system och vill ogärna tänka om.

Min konspiratoriska slutsats är att:

1. Svenska skivbolag tror de är så betydelsefulla att de kan skita i eller sätta press på Apple.
2. De svenska skivbolagen hade inte räknat med att iTMS skulle slå så stort.
3. De har satsat en jäkla massa pengar på sitt system och har svårt att kassera satsningen.
4. Apple är coola och tänker inte gå med på de svenska skivbolagens krav. De vet att ingen tackar nej till massa försäljning i längden och har bra statestik från andra marknader.
5. Euron spelar mindre roll, jag lägger all skuld på skivbolagen!

Men surt är det i vilket fall!

Du har tyvärr till stor del fel de stora "svenska" skivbolagen styrs till stor del från utlandet. Att Apple inte lanserat iTunes här än har nog att göra med att rent ekonomiskt så är det ju bättre att öppna upp nya marknader stegvis, inte exakt samtidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 01:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Du har tyvärr till stor del fel de stora "svenska" skivbolagen styrs till stor del från utlandet. Att Apple inte lanserat iTunes här än har nog att göra med att rent ekonomiskt så är det ju bättre att öppna upp nya marknader stegvis, inte exakt samtidigt.

Med det resonemanget vore Sverige ett utmärkt land att ta med i de första stegen då vi är kända som bra "early adapters"
Många andra tekniska prylar lanseras i Sverige förhållandevis tidigt.

Ursprungligen av MinMac:

Med det resonemanget vore Sverige ett utmärkt land att ta med i de första stegen då vi är kända som bra "early adapters"
Många andra tekniska prylar lanseras i Sverige förhållandevis tidigt.

Adopters menar du väl :rolleyes:

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-10-27 01:30

Jag har inte läst alla 12 sidorna men lite i början och den sista 12, kanske har min information redan berättats här.
Vid en Apple visning för 2 veckor sedan berättade Apples representant att han kunde inte säga när den svenska ITMs skull släppas men det skulle inte dröja så länge. Orsaken enligt honom var att Sverige och ytterligare ett land i Europa, vilket jag glömt, har de mest skyddade regler för musik. Han nämnde att man måste få tillstånd från 2 håll. P.g.a. av detta kommer det ta längre tid för oss.
För Apple är ITMS och iPoden inkörsporten till Macarna och därför menar han att Apple kommer även fixa detta.

Ni har en för stor tro på Euro.

Senast redigerat 2004-10-27 01:40
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-10-27 19:09
Ursprungligen av Sten_n:

Jag har inte läst alla 12 sidorna men lite i början och den sista 12, kanske har min information redan berättats här.
Vid en Apple visning för 2 veckor sedan berättade Apples representant att han kunde inte säga när den svenska ITMs skull släppas men det skulle inte dröja så länge. Orsaken enligt honom var att Sverige och ytterligare ett land i Europa, vilket jag glömt, har de mest skyddade regler för musik. Han nämnde att man måste få tillstånd från 2 håll. P.g.a. av detta kommer det ta längre tid för oss.
För Apple är ITMS och iPoden inkörsporten till Macarna och därför menar han att Apple kommer även fixa detta.

Ni har en för stor tro på Euro.

Jag har haft lite mail utbyte med Alan Hely som är European Corporate Communications Director på Apple. Han säger så här till mig:

"We are not announcing any new stores beyond Canada in November at this point of time. We are committed to expanding the iTunes Music Store globally and will announce new countries as and when they come on board."

Han säger senare i ett mail när jag frågar mera precis när vi kan vänta oss att det dyker upp här i Sverige. Svara han bara : "I will not go into the details but will reassure you that we are committed to expanding the iTunes Music Store globally." SAå jag tror det dyker upp innan jul någon gång. Det är ju ganska kånstigt att de har fyllt shoppen med en hlsikes massa svensk språkig musik om det inte är på G

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-26 20:00

Apropå att Applestore är nere;

Jag sätter tusen spänn på att det kommer en ny iPod med 60 GB. Någon som sätter emot?

Ursprungligen av Kalle W:

Apropå att Applestore är nere;

Jag sätter tusen spänn på att det kommer en ny iPod med 60 GB. Någon som sätter emot?

Med färgdisplay ska vara också, eller hur?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:04
Ursprungligen av Nurell:

Med färgdisplay ska vara också, eller hur?

jag fattar inte vitsen med det?! varför ska man kunna se bilder på sin ipod.. räcker med mobilen eller digitalkameran...? kan man se film, ja då blir det en annan sak..:-D

Ursprungligen av clabbe:

jag fattar inte vitsen med det?! varför ska man kunna se bilder på sin ipod.. räcker med mobilen eller digitalkameran...? kan man se film, ja då blir det en annan sak..:-D

Har du svartvit display på din mobiltelefon också?
Och svartvit teve?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:16
Ursprungligen av Nurell:

Har du svartvit display på din mobiltelefon också?
Och svartvit teve?

hehe nej men tv:n är gjord för å se på, en ipod vill jag ha till att lyssna på musik på. så för mej är det obegripligt att köpa en ipod med färgskärm. då får jag undra hur ofta tror du att du kommer att se på bilder i ipoden? visst det är häftigt och det är ett naturligt steg, men nja lite skeptisk iaf..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:19

har ni kollat nya utseendet på applestore, är det bara jag som tycker att rubrikerna knappt syns med sin vita färg, nu har jag inte glasögonen på mej men så suddigt ska det inte vara...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-26 20:20

Det är inte dina ögon som spökar, den vita färgen syns knappt. Men förutom det tycker jag sidan var snyggare nu

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:21
Ursprungligen av nr3:

Det är inte dina ögon som spökar, den vita färgen syns knappt. Men förutom det tycker jag sidan var snyggare nu

ja mera överskådlig med en bra meny på sidan, men bättre om man kan se den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:26
Ursprungligen av clabbe:

ja mera överskådlig med en bra meny på sidan, men bättre om man kan se den

Tror nog bara att de har glömt att uppdatera stilmallen eller nåt i den stilen. Självklart ska det bli likadant som Apple Store USA.

Ursprungligen av clabbe:

har ni kollat nya utseendet på applestore, är det bara jag som tycker att rubrikerna knappt syns med sin vita färg, nu har jag inte glasögonen på mej men så suddigt ska det inte vara...

Jämför m USAs store, det fattas mörkgrå bakgrund till den vita texten på den svenska. Snart fixat med andra ord!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:29
Ursprungligen av lady Macbeth:

Jämför m USAs store, det fattas mörkgrå bakgrund till den vita texten på den svenska. Snart fixat med andra ord!

trög sverige, inte nog med att vi är efter med itms nu vi är efter med det grafiska utseendet oxå!!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:32

någon som vet vad momsen ligger på i usa?
jag menar dollarn är nere på 7,09 eller ngt å applestore sverige får 599 dollar till 6200 kr... nog att det är ett annat land än "hemlandet" men någon måtta får det vara?!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 20:38

CNBC på ASTRA sateliten visar den nya ipoden om ett par minuter...

- 20:28 Uhr - | Steve Jobs und U2 werden auf CNBC (Amerikanischer Sender - ASTRA Satelit) eine Sendung live senden ... Mac-TV versucht, diese per Audio-Stream zu streamen (leider sind jedoch alle gratis-Zugänge vergriffen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:41
Ursprungligen av MikaelF:

CNBC på ASTRA sateliten visar den nya ipoden om ett par minuter...

- 20:28 Uhr - | Steve Jobs und U2 werden auf CNBC (Amerikanischer Sender - ASTRA Satelit) eine Sendung live senden ... Mac-TV versucht, diese per Audio-Stream zu streamen (leider sind jedoch alle gratis-Zugänge vergriffen)

Aaarghh, tyckte att jag höll kvar i min gamla astra riktade mottagare in i det sista, slängdes för 3 år sedan!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 20:48
Ursprungligen av Zoega:

Aaarghh, tyckte att jag höll kvar i min gamla astra riktade mottagare in i det sista, slängdes för 3 år sedan!

Den sänds digitalt..

http://www.macprime.ch/index.html
- 20:46 o'clock - | Steve job was asked also for its health: Steve
says, goes it to it very well! That is a very large day for Apple!

- 20:44 o'clock - | Jimmy Iovine, chairman von Interscope Geffen A&M
record estimates that "by the special relation of U2 and Apple new
impulses in the music business can be created." Steve job means over
co-operation with U2: "U2 is one the greatest tape of this world and
we is proudly with them to co-operate to be able" and "we want simply
together innovative products to create and hope that U2-Fans will love
it, its own Special edition iPod to possess." U2 singer Bono says to
it: "we as tape want to structure a relationship - also over the
InterNet -, more trusted clearly, with our fans, and here us Apple can
help" and "with iPod and iTunes Apple a connection of art, commerce
and technology created, those much to the use both for musicians and
also fans is."

- 20:41 o'clock - | the transmission on CNBC began now; Steve job
tells about the photo iPod and iPod of U2; U2 sit beside it;

Ursprungligen av clabbe:

någon som vet vad momsen ligger på i usa?
jag menar dollarn är nere på 7,09 eller ngt å applestore sverige får 599 dollar till 6200 kr... nog att det är ett annat land än "hemlandet" men någon måtta får det vara?!

De amerikanska priserna är utan sales tax, som varierar mellan delstaterna. Ligger mellan 0 och 7.25 %

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 20:41
Ursprungligen av clabbe:

någon som vet vad momsen ligger på i usa?
jag menar dollarn är nere på 7,09 eller ngt å applestore sverige får 599 dollar till 6200 kr... nog att det är ett annat land än "hemlandet" men någon måtta får det vara?!

Momsen är olika från stat till stat, därför är alla amerikanska priser exlusive moms. Sen så är det inte enbart Apple som valutasäkrar och låter bli att prissätta efter dagskursen.

För övrigt så är iPod Photo 40gb och 60gb smalare, men tyngre än gammla 40gb om måtten inte är felskrivna på Apple Store.

Bevaka tråden