Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej - första inlägget

Jag är en 37 årig macfantast som nu även jobbar med andra datorer men önskar att mac skulle funka överallt. Förta macen var en plus 1988. Nu har jag kvar min första Titan powerbook och den klarar det mesta.
Har precis installerat Myst IV och ska sätta mig med min fru och spela en stund.
Ha det så bra!

Peter

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 00:38

här är jag

hej!

jag sitter och väntar på att debian ska laddas ner. tänkte passa på att skriva mitt första inlägg. ha det bra.

Tjena
Registreringen har gått igenom. Tog lite tid

Min första mac var en Performa 630 som jag hade nån gång runt -94 kan det väl ha varit. Fick en iMac Rev.B 333 MHz Lime i student present -99. Köpte sen en Dual G4 450MHz, det måste ha varit runt jul år -01/-02.
Nu sedan ca 2 år tillbaka har jag dock kört PC, mest för att kunna spela eftersom utbudet är så mycket större. Största fördelen med PC har dock varit att det är så enkelt och billigt att uppgradera datorn, knappt en enda komponent är detsamma nu som för 2 år sedan. Det är bara att riva ut Moderkort/Minne/CPU och slänga i nytt när det börjar gå trögt.

PCn som den ser ut nu:
AMD 64 3200 (2,0GHz@2,2GHz)
1024 MB Corsair TWINX DDR500
ATI 9800 Pro
2xWD Raptor 36GB 10000RPM SATA i RAID0.
2x120GB HD
17" TFT
Windows XP (blää )

Jag har saknat Mac OS X en hel del, samt communityn som finns till mac (var medlem här på 99mac förut) så nu har jag lagt en beställning på en 12" iBook. Jag ska även fixa ett trådlöst nätverk med PCn och macen, ser fram emot att ligga i sängen och surfa på lördagsmornar

Ses på forumet

  • Medlem
  • 2004-11-30 08:56

måste skriva nåt

hej

har pc på arbetet och en gammal mac hemma.
vill kolla vad som finns innan jag köper en ny mac.

  • Medlem
  • 2004-11-30 18:44

Efter lång väntan

Hej,
Att man ska behöva vänta så länge innan man får skriva inlägg...
Jag har pc men funderar på att byta till Mac hemma, nya iMac ser fin ut och det vore ju skönt om datorn vore till för mig och inte som nu när jag är till för datorn som hela tiden pockar på min uppmärksamhet med nya uppdateringar...
Mattias

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 17:17

Hmmm

Bara 24 st kvar för att få en avatar!!!!

Yippiiii!

Ursprungligen av Jonez:

Bara 24 st kvar för att få en avatar!!!!

Yippiiii!

24 vad? Inlägg? Avatar får man om man stödjer siten med ett plus- eller prokonto.
Välkommen förresten!

Tjena mittbena

hej alla 99macare!!!!

Hej,
är ny här på forumet men har arbetat med mac sedan -94. Sitter just nu med en G5 2x2GHz på jobbet och privat har jag en Powerbook G4 400MHz som jag ännu är helnöjd med. Men jag har beställt en ny 1,5GHz, skulle kanske vänta tills Powerbook G5 kommer men det kan ju dröja.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 22:50

Oxå ny...

Hej alla,

Så var man tillbaka i mac världen igen. har inte kört mac sedan jag lämnade mitt jobb på apple i london för 6 år sedan. Köpte en iMac 17" G4 för ett tag sedan och håller nu på att övertala chefen att låta mig släga ut min IBM TP T40 och skaffa en PowerBook istället!
os X regerar! har inte kört det sedan de allra första interna versionerna. BOY har det blivit bra!

Om att jobba med Mac

Hej!
Jag tillhör gruppen av "hemmaarbetare" som med nätverk och server i huset jobbar på distans som marknadskommunikatör inom b2b för kunder över hela landet. Det där med att jobba hemma är både på ont och gott. Men mest på gott för mig. För efter över trettio år i reklambranschen känner man att "behovet av arbete" inte känns lika akut. Det var länge sedan egot fick sitt. Numera är det viktigare att få göra jobb som känns lustfyllda.

Och så var det det här med datorer och Mac. Eftersom Apple tidigt sköt in sig på den grafiska branschen var det helt naturligt att välja Mac. För mig blev det först en SE30, följt av en IIfx och en LC475. Sedan blev det en PowerMac 7500 som jag senare processoruppgraderade till en G3 på 455 MHz. Den snurrar fortfarande med OS 9.1. Mer klarar den inte. Detta om det museala.

Idag har vi ett par PowerMac G4-or som vi använder för allt, från layout- och bildbearbetning till videoredigering. Ska erkänna att det även finns några PC, som också fyller sin plats. Enligt omgivningen (läs hustrun), är mitt förhållande till datorer något överdrivet. Men jag måste tillstå att det är förbaskat roligt. Och så har jag nog lärt mig att lösa det mesta tekniska problem på egen hand. Men trots det finns det mycket mer att lära och det är därför jag har gått med i detta forum.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 13:54

Jaha..

Då har man skrivit sitt första inlägg då.
Inte så särskilt givande men dock obligatoriskt för att kika på alla fina bifogade bilder.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 01:24

jaaa! äntligen är man en mac:are. eller nåt...

kul iaf. gillar det såhär långt. får stå ut med ett buggigt DC-Gui och långsam nerladdning via bitorrent. sedan krävdes det ett hack på grafikkortet för att jag skulle få dubbla skärmar och få tv ut. annars har jag inte alls saknat min gamla pc...snarare tvärtom...vad det nu ska betyda...

Måste skriva nåt

Tur att det finns en tråd för första mess...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2004-12-15 03:08

Det krävda meddelandet

God Morgon !
Är en person som en gång i tiden bytte till PC av ekonomin, men är på väg att byta tillbaka efter ett antal år eftersom man tröttnade på alla dessa buggar och nödvändiga uppdateringar man är tvungen att göra. Använder 99mac för att få information.

Hejsan Alla,

PC-kille som skulle ha beställt en iBook 12" men köper sig nog en Mac mini.
Man har ju tröttnat lite på PC-windows biten och vill prova på nått nytt, då ser ju en Mac mini ut att vara rätt för mig.

Mvh
///Clas

Mitt första inlägg..

Hej!

Efter 7-8 år i Linux-land och med diverse obskyra datorer (BeBox, någon?) så skaffade jag för ett år sedan min första Mac, en PB 12" 1 GHz. Skönt att ha ett väldigt smidigt och snyggt system, med Terminalen ett musklick bort. iLife-paketet är inte heller så dumt. Jag är helnöjd, och håller precis på att switcha min lillsyrra till en iMac G5.

Det är kul att se att det finns ett så aktivt forum som 99mac.se!

/Erik

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2004-12-16 00:15

Hallåj!

Här kommer således mitt första inlägg.

Måste tyvärr säga att jag ännu inte är en Mac-användare. Planerar inom en väldigt snar framtid (helt för några år sen) att införskaffa en iBook alternativt en PowerBook, har den senaste tiden fått upp ögonen för Macintosh.

Första gången jag satt vid en Mac (Macintosh Classic II) var i lågstadiet, runt -91, sen dess har det bara varit PC av någon outgrundlig anledning.

Nu är jag så sugen på en Mac att inte vet vart jag skall ta vägen, dels för att testa och dels för att kanske snart kasta ut min pc genom fönstret (?).

Så fort jag skramlat ihop pengar så har jag tänkt införskaffa en Mac.

Anledningen till att jag gick med i detta forum var för att lära mig lite om Mac, kan i princip ingenting (längre). Är dock en väldigt van PC användare.

Förövrigt så är jag en 22-årig processoperatör. Jobbar 6-skift på pappersbruket här i Skutskär. Största intresse är Musik (Hårdrock!) tätt följt av datorer.

Fram tills nu från det att jag blev medlem har jag läst många VÄLDIGT intressanta inlägg och hoppas/vet att det kommer flera.

MVH/ Tim (Snart en stolt Macägare (?))

Ny medlem

Hej allesammans!
Jag har använt Mac sedan början av 1980-talet, då jag fick en i jobbet - senare blev det tyvärr PC, som jag aldrig gillade. Numera är jag pensionär och har nyligen köpt en ny iBook G4, som jag för första gången kör enbart med Mac OS X, vilket leder till ett stort behov av tips från sådana, som redan har erfarenhet.

Också ny presentation

Hej alla,

Även jag har "tvingats" lägga in något och kan väl passa på att presentera mig lite kort. Bor i Stockholm med fru och tre barn i liten villa. Verksam som copywriter och reklamare. Använder min iBook G3 första generationen till främst text, men även grafisk form. Är lite less på tolvtumsskärmen och funderar på att satsa på åtminstone PowerBook 15'. Eller 17'? Eller vänta på G5?

Så, nu är debuten avklarad.

/ E.P.

Nummer Ett

Äntligen registrerad, har jobbat med Mac i över 10 år
och sitter nu på en iMac G5 20".

Mycket bra forum det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 18:06

OK, en riktig presentation...

Emil heter jag, 33 år gammal, bor i Sthlm. Just nu skriver jag på min tämligen färska iBook. På jobbet kör jag iMac globen. Vi har fortfarande en gammal plus som funnits med sedan företagets födelse ngn gång på 80-talet. För att inte nämna den snofsiga A4-skärmen som kom sedan.......

Hoppas detta räcker som riktig presentation

Återkommer snart på annan plats med ett litet problem......

Jaha, det är väl bara att ansluta sig till Sveriges i särklass bästa forum då - näst efter fotosidan.se och dvdforum.nu! Jag heter Stefan, är 25 år och pluggar på Luleå Tekniska Universitet. Har egentligen aldrig tidigare använt Mac, men blev bekant med denna förträffliga tekniska skapelse för ungefär ett år sedan, och inser nu vad jag länge saknat i mitt liv! Vill lära mig mer om Mac och skulle gärna vilja köpa en Powerbook, bara pengarna hade funnits på kontot. Jag har sysslat med PC sedan tidig barndom och ser framemot att få prova något nytt efter alla dessa år.

99mac.se verkar vara precis rätt forum för mig och mitt intresse!

Mitt första Mac minne var när jag var och PRAOade på en ljudarkiv. Där hade de en Mac SE/30 med spelet Lode Runner. Senare spelade jag en del Quake och Escape Velocity på min fars Power Mac 4400. 2001 skaffade jag min första egna iMac som jag fortsatte att mest spela på men började utveckla mitt intresse för 3d-modellering/animering/rendering med Hash Animation:Master och senare MojoWorld och Terragen. Då jag insåg att min stackars iMac kröp fram trots 1GB RAM, köpte jag i augusti i år en Power Mac G5 DP 2.3 GHz med 1,5 GB RAM och ett ATI Radeon X850 XT. Som gammal Amiga användare tycker jag att Macen är en värdig ersättare då jag vägrar köra Windows om jag inte måste. Om jag använder PC så kör jag en IBM IntelliStation med Linux. Om det är någon som behöver hjälp med 3d-modellering/rendering så hjälper jag gärna till. Äger förutom de programmen jag redan nämnt även LightWave 3D, Silo, 3Delight och Vue Infinite. För 2d-arbete kör jag CinePaint och Graphic Converter.

Mats

Senast redigerat 2005-08-29 15:01
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-31 20:12

Det här är ett lärorik forum fått många bra tips.

D-link 614+ och AE. hur får man det att funka ihop?

jag har köp en Airport Express och vill att den ska kunna kompletera min D-link 614+ router. men den vill inte göra det? kan nån hjälpa mig... jag har mac filter på d-linken kan det vara därför?
snälla hjälp

jag började med problemet..

Tjena alla fina människor som lever i mac underbara värld.
Jag har jobbat med mac några år nu och tro det eller ej på teatern jag jobbar som regisör har alla mac... det är inga problem med komunikationen.
kul att vara med här

Är det här på riktigt?

Eller befinner jag mig i en samling av macentusiaster?
Sitter jag med en mac framför mig? Kul!
Jag har inte använt detta forum så frekvent i o m att jag ringt mina vänner som övertalat mig att konvertera varje gång jag behövt hjälp. Det har ingått i dealen. Men nu börjar jag bli troende så det är väl dags att lära sig stå på egna ben.

Jag är illustratör och grafisk designer. www.sandstromdesign.se
Annars tror jag att jag gillar att spela warcraft - trots att betan var lite krasslig på min 17" (ledsen att säga det men det funkade mycket bättre på min pc).
Förutom det bor jag i Skåne

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-11 10:43

Presentation och en liten fåga

Hej! Skriver nu mitt första inlägg i mitt liv (och är 27 år). Bättre sent än aldrig, eller hur var det? Måste erkänna att jag endast äger en gammal laptop som jag fått (hoppas jag kan bli förlåten). Däremot verkar det som detta är den enda webplatsen där man kan få reda på lite om Crumpler-väskor. Är för övrigt nästan klar med KTH (Maskinteknik) och försöker hitta lite (ett) jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 00:25

Jag heter Josef, och sitter på en äcklig PC som jag inte vill ha längre. iBook är det jag behöver.

Bevaka tråden