Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första inlägg

Tråden skapades och har fått 406 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 00:55

!:a inlägget

!:a inlägget. Har blivit tipsad om 99Mac av så många att jag helt enkelt var tvungen att gå med!
Jag är 33 år bor i Stockholm. Har just köpt och installerat Tiger. Grymt! Dock lite svårt att få in alla gamla mail i Mail 2.0. Gick hyfsat till slut (mailen ligger inte i gränssnittet, men jag kan i alla fall läsa dem från MBox-mappen. Man får va glad för det lilla... )
Ja, då var första avklarat...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-12 15:50

Första inlägget

Hej, man måste tydligen skriva något här så jag kan väl börja med att ställa en fråga. Hur mycket kan man få för en begagnad iBook G3, 600Mhz, 640Mb ram, Mac OS X?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-05-12 15:54

Tvångstankar

Jag måste skriva jag måste skriva något jag måste skriva något nu måste jag skriva, måste.
Så var det avklarat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 18:36

Hej allihopa! Jag använder pb12", imac dv se

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 09:25

Nykomling

Hejsan alla.
Jag är nykomling på 99mac, men jag är också en nykomling i Macvärlden faktum är att jag är så ny att jag inte ens fått min IMac (20 tummaren) den är i shanghai för tillfället och jag vill verkligen få hem den så fort som möjligt. Hur kommer sig det då att jag helt plötsligt vänder pc'n ryggen efter att pysslat med den i så många år. Det hela började med att jag köpte en Archos mp3spelare (innan dess hade jag använt Iriver och creativs spelare), jag jämförde den med en kollegas IPod och insåg helt plötsligt att finishen på IPoden var så fantastiskt mycket bättre än på någon av min mp3spelare. Jag blev därför tvungen att beställa en IPod (4g 40GB) till mig så fort som möjligt. Efter att ha använt mig av den en period så blev jag allt mer sugen på att prova Mac. Ju mer jag hörde om OS X och desto mer jag såg av maskinerna så insåg jag att jag gått omkring och lurat mig själv att Wintel är så fantastikst bra. Det var den gamla goda visan "man kan bygga en mycket häftigare maskin för mindre pengar än en Mac" osv. Jag har blivit så trött på alla märkliga problem jag fått under dessa PC år, i början var det kul och spännande att hålla på och "pula" med maskinerna men ju äldre jag blir desto mer blir jag av åsikten att saker skall fungera punkt slut. Idag sitter jag med en stor speldator, en mediaPC och två laptoppar och ingen känns kul att hålla på med längre (dessutom jobbar jag som konsult inom IT och där är det Wintel som råder, så man har blivit mätt på alla problem). Efter jag beställt min IMac känner jag att lusten att hålla på med datorer har kommit tillbaka. Nu hoppas jag att TNT skyndar sig med min maskin, det är knappt jag klarar av att vänta mera
Som avslutning måste jag säga att 99mac var en glad överaskning jag satt i princip hela dagen i går och läste igenom en hel del forum med mycket matnyttig information

/björn

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-17 13:58

ny

Hej på er

Jag är ny här, men inte ny som macägare. Har ägt mac sedan -92. Sitter nu med en par år gammal emac med system 10.2.8 och funderar på att skaffa Tiger eller kanske t.o.m. en ny mac. En ibook vore inte helt fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-17 15:11
Ursprungligen av bjornasman:

Hejsan alla.
Jag är nykomling på 99mac, men jag är också en nykomling i Macvärlden faktum är att jag är så ny att jag inte ens fått min IMac (20 tummaren) den är i shanghai för tillfället och jag vill verkligen få hem den så fort som möjligt. Hur kommer sig det då att jag helt plötsligt vänder pc'n ryggen efter att pysslat med den i så många år. Det hela började med att jag köpte en Archos mp3spelare (innan dess hade jag använt Iriver och creativs spelare), jag jämförde den med en kollegas IPod och insåg helt plötsligt att finishen på IPoden var så fantastiskt mycket bättre än på någon av min mp3spelare. Jag blev därför tvungen att beställa en IPod (4g 40GB) till mig så fort som möjligt. Efter att ha använt mig av den en period så blev jag allt mer sugen på att prova Mac. Ju mer jag hörde om OS X och desto mer jag såg av maskinerna så insåg jag att jag gått omkring och lurat mig själv att Wintel är så fantastikst bra. Det var den gamla goda visan "man kan bygga en mycket häftigare maskin för mindre pengar än en Mac" osv. Jag har blivit så trött på alla märkliga problem jag fått under dessa PC år, i början var det kul och spännande att hålla på och "pula" med maskinerna men ju äldre jag blir desto mer blir jag av åsikten att saker skall fungera punkt slut. Idag sitter jag med en stor speldator, en mediaPC och två laptoppar och ingen känns kul att hålla på med längre (dessutom jobbar jag som konsult inom IT och där är det Wintel som råder, så man har blivit mätt på alla problem). Efter jag beställt min IMac känner jag att lusten att hålla på med datorer har kommit tillbaka. Nu hoppas jag att TNT skyndar sig med min maskin, det är knappt jag klarar av att vänta mera
Som avslutning måste jag säga att 99mac var en glad överaskning jag satt i princip hela dagen i går och läste igenom en hel del forum med mycket matnyttig information

/björn

Hej och välkommen....

Så fantastiskt bra du har formulerat dig. Gillar särskilt den delen som handlar om att du helt enkelt tröttnat på att lappa och laga.

Hoppas att din Mac kommer snart.

Yes!!:D

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 17:28

Snart macanvändare

Jag har aldrig varit så intresserad av mac egentligen. I alla fall inte förrän jag fick en iPod av mitt företag, det var väl där det vände lite grann. Det och introduktionen av OS X.

Jag kommer från windows och unix-världen. Jag tycker fortfarande att det är kul att mecka med min gentooinstallation hemma, men dll-hell-burken med windows xp på börjar jag bli trött på. Känner igen det där med lappa-och-laga.

Snart får jag hem en powerbook 15tum och det ska bli så trevligt. Ny mark att beträda, liksom.

lycklig mac användare

mitt första inlägg här på sidan, men troligtvis inte det sista

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 12:18

Hej

Nu e jag äntligen här!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 16:52

Hejhej!

Har aldrig haft någon mac, men nu när man ska flytta till eget studentboende (Karlskrona) till hösten så lockar det kraftigt. Som det ser ut nu så lutar det åt en ibook g4 12", men jag får dessvärre vänta någon månad till innan beställning kan ske.

Verkar som sagt vara ett mycket bra forum!

woho, värsta festen

Goddagens allihopa.
/Ante

Ett par månader med mac och jag börjar redan sakna min gamla egenhändigt ihopbyggda pc, den hade i alla fall roliga fel och problem att lösa, medan det här fint designade skrället bara fungerar. Det blir till att laga mor mins dator.

Har i alla fall använt Mac sedan jag lärde mig gå, med ett kort uppehåll till fördel för windows och roliga problem, är jag nu tilllbaka på Mac. Förhoppningsvis kan jag här lära mig vad jag förlorade under mina pc-år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 12:38

Tjingeling!
Ptja, vad ska man säga?
Jag har t.ex. insett att min pc-burk står och idlar 99% av tiden, och att jag faktiskt inte längre spelar spel, förutom på konsoller.

Nu sitter jag i valet och kvalet mellan en PB eller en iMac - men vi får väl se vad ekonomin räcker till

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-05-29 15:42

Jag har kommit hit!

Känner mig uppmanad att presentera mig. 32 år, 3 barn, 1 fru. Har använt mac sedan 1996.
Använder den till olika saker som: Notskrivning, surfning, video och ljudredigering m.m.
Jobbar som musiker och musiklärare. Misslyckande i livet: Har en bror som konverterat till PC.
Givetvis har jag sagt upp kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 19:33

Första inlägget!!!

Snart skall man skaffa sig en ny mac. Står i valet mellan PB12 eller 15...inget lätt val.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 10:59
Ursprungligen av AlexR:

Första inlägget!!!

Snart skall man skaffa sig en ny mac. Står i valet mellan PB12 eller 15...inget lätt val.

Hej!
Ännu en nykomling. Har använt mac sedan SE. Brukade spela Glider och göra små Hypercard-spel när jag kom från lekis. Inte Som vi säger här i Japan, yoroshiku onegaishimasu.
Som nybliven ägare av en PB15 kan jag starkt rekommendera den, bred skärm med något starkare bakgrundsljus än 12an. (eller också inbillar jag mig bara) Fortfarande inte vant mig vid japanskt tangentbord dock. Och känslan av att packa upp en ny dator var underbar, på något mystiskt sätt

Hejsan!

Japp. Jag är en ny medlem här som ni förstår.
Jag hoppas att jag kommer att få mycket härifrån.

För övrigt är det väl en liten aning lamt att gnälla på att man ombes skriva ett inlägg här.
Vad är det för jobbigt med det? Dessutom är det ju inte helt i onödan heller.
Olika från person till person antar jag. Själv kan jag skriva rätt mycket om allt och inget, även om det oftast BLIR mycket om just "inget".
Nåja.

För övrigt kan jag väl säga att jag inte ännu har någon mac. Men när det snart blir av en som rör det sig om en Mac Mini, det kraftigare paketet. En polare jobbar hos en mac-återförsäljare, och har själv använt mac hela livet, men har ändå rätt mycket erfaranhet av PC också. Han fick mig intresserad av mac, vilket jag idag är tacksamför, "trots" att jag inte har någon mac ännu.

Så för övrigt, finns det många fler än jag på detta forum som inte har någon mac och större praktiska erfaranheter kring ämnet?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 11:12

Tjohoo! första inlägget.

Nä jag har faktiskt inte heller någon mac eller någon större erfarenhet av dem. Däremot kommer det antagligen bli en ibook till hösten, ska bara göra mig av med min dator som har krånglat (in och ut på service i 4 mån ).

Första inlägget =D

Känns som detta är första steget mot något farligt.. Ska köpa ny dator och efter en livstid med enbart PC blir det nog en mac denna gången, förmodligen en imac 20". Men måste läsa på lite innan jag tar det avgörande steget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 00:50

nu har jag tröttnat rejält på den animerade sökhunden i windows... planerar att köpa min första mac- en PB inom en snar framtid.

No 1

Hej hej, hemskt mycket hej. Bytte från PC till mac i december och är helnöjd.

Hej, här kommer ett första inlägg från norra delen av Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 17:55

Ny på 99mac

Måste man göra ett inlägg, så får jag väl göra det. Detta är kanske inte rätt forum men hur skall man göra för att använda och(and,&) i sökningar i forumet.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 23:18

roy

Hei,
Det er ikke mange nordmenn på disse sidene. Det bør det da bli! De er såå bra.
Jeg bor i Oslo og har brukt Mac siden 1991. Nå har også avkommet på 15 år fått seg sin egen maskin, en powerbook. Hun er strålende fornøyd.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 00:16

Nu Ska jag presentera mig!

Hej allihopa! Är en 60 år tjej som älskar allt som har med Mac att göra.
Fick en G 4 På min 60-årsdag.
Alla som ska gå till sängs Godnatt, ni andra får väl ha en bra natt.
Mvh Biggan

  • Medlem
  • 2005-06-09 13:18

Ny på 99mac men gammal Mac-användare

Började med en gammal Apple II på slutet av 80-talet och har idag hunnit fram till G4/G5/iMac/Macmini/iPod etc - och får väl nu börja om på MacIntel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 17:52

jag erkänner.. jag ger upp pc för mac helhjärtat.

Bevaka tråden