Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 18:22

Vet nån om man kan koppla Soundsticks 1 via USB porten på Airport Express?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 00:41
Ursprungligen av Bombia:

Vet nån om man kan koppla Soundsticks 1 via USB porten på Airport Express?

Vet inte, men hoppas!

Airport Express förlänger alltså räckvidden... Kan jag då ställa Airport Express precis utanför min Airport extremes räckvidd? eller måste den vara inom bastationens räckvidd?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-06-08 18:51
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Airport Express förlänger alltså räckvidden... Kan jag då ställa Airport Express precis utanför min Airport extremes räckvidd? eller måste den vara inom bastationens räckvidd?

Precis vad jag också undrar?? Vore suveränt med lite bättre täckning, då kunde jag verkligen ligga långt ute på tomten i hängmattan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-08 18:38

guud, vilken klockren produkt för mig. Skulle funka hur bra som helst när jag är i skolan. Där studie/klassrummen ofta har nätverksingångar men inte wifi. Att man kan koppla den till stereon och skrivare är bara en rolig funktion.
Bärbart ska vara utan kablage (iaf i 3-4 timmar) - annars kan man ju lika gärna sitta med en stationär burk.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 19:04

jag kanske e dum? mer ger inte all den trådlöshet massa strålning? mobiltelefnoer har man ju hört om.. men hur är det med dessa trådlösa grejjer med nätverk? är det radiosignaler? eller lika "farliga" som mobil och trådlösa telefoner?

Strålningen = 1/10 av en mobiltelefon + du har den inte i örat

  • Medlem
  • 2004-06-08 20:26

Mycket bra produkt för många.

Jag håller med om att designen inte är helt rätt (den talar inte Apple design). Att dom har satt kontakten och transformator i lådan är underligt då man inte har lagt ner så mycket möda på designen. Om de hade haft kontakt och trafo separat så hade det blivit billigare att tillverka eftersom man bara hade behövt tillverka en modell av box.

Med den kapaciteten på överföringen så borde man kunna överföra ett antal digitala tv-kanaler. Hoppas att det blir nästa uppgradering.

Ursprungligen av MP:

Mycket bra produkt för många.

Jag håller med om att designen inte är helt rätt (den talar inte Apple design). Att dom har satt kontakten och transformator i lådan är underligt då man inte har lagt ner så mycket möda på designen. Om de hade haft kontakt och trafo separat så hade det blivit billigare att tillverka eftersom man bara hade behövt tillverka en modell av box.

Med den kapaciteten på överföringen så borde man kunna överföra ett antal digitala tv-kanaler. Hoppas att det blir nästa uppgradering.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur är det inte Apple design, den är ju väldigt likt Apples befintliga laddare.

Varför skulle de behöva tillverka flera boxar? Kontakten kan man plocka av och sätta i en sladd eller om man vill en svensk kontakt:

Transformatorn fungerar i hela världen (100-240V AC, 50-60Hz, Input Current: 0.2 Amps (AirPort Express Base Station)):

http://www.apple.com/airportexpress/specs.html

  • Medlem
  • 2004-06-08 21:48

Jag insåg inte att kontakten var uttagsbar. Det var en fiffig lösning.

Ursprungligen av Micke W:

Strålningen = 1/10 av en mobiltelefon + du har den inte i örat

Men du har en mycket längre exponeringstid!

Eller så gör man som Steve Jobs vill och köper tre stycken

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 22:50

Fast man kan ju bara spela på en i taget, än iaf.

Ursprungligen av bollman:

Fast man kan ju bara spela på en i taget, än iaf.

Jaja, men han kan ju ha en dator per våning!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-09 05:40

Jag hajjar inte riktigt klagomålen rörande tråkig design. Prylen är ju avsedd att sitta direkt i vägguttaget, dvs den skall inte synas eller synas så lite som möjligt. För det ändamålet är ju designen perfekt!

plus:
- Liten smidig design för portabilitet eller diskret montering i vardagsrum etc
- Stöd för seriekoppling vilket gör det lätt att förlänga WiFi-nätverket
- Förhållandevis lågt pris

minus:
- Nyttan av Airtunes begränsas rejält av avsaknaden av fjärrkontroll. Mer en käck grej än en bra totallösning för att spela iTunesarkivet på stereon
- Nyttan av Airtunes begränsas av att man bara kan spela en ström till ett par högtalare. Ytterligare ett tecken på att ambitionen är mer en enkel begränsad lösningen en ett "Mediacenter" liknande squezzebox etc.
- Airtunes/ljudutgång och USB-skrivarporten är mer en antingen-eller-lösning än kompletterande funktionalitet eftersom man väl sällan har skrivaren inom USB-räckhåll från stereon eller viceversa. Har man det så står väl datorn i närheten med antagligen och då kan man ju köra med sladdar.

Om Apple släpper en fjärrkontroll till iTunes med samma knappar/skärm/funktionaliet som en iPod Mini som kan styra iTunes via BT eller WiFi så blir det en gjuten lösning. Kanske kan de göra ett tillbehör till APxress bestående av en BT-USB-plugg som sätts i USB-skrivarporten och en BT-fjärrkontroll. Borde väl kunna gå om det uppdaterar programvaran i APxress/iTunes att stödja det. (men det kanske blir en mkt dyr lösning, känns som det)

//mattan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-06-09 08:54

Nu har man skruvat upp förväntningarna ganska rejält inför WWDC.
Vi vill ha mer...

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-06-09 08:57

Ja en Ipod med inbygt Airport vore kul..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-09 09:48

Klockren pryl för mig!

Jag har en liten lägenhet, lyssnar alltid på musik och avskyr att man alltid måste ha två sladdar i datorn, LAN och ljudkabel. WLAN har inte haft så mycket mening för mig, eftersom jag vill vara inkopplad i stereon ändå (när jag inte lyssnar på vinyl, men det gör jag inte samtidigt som jag jobbar med datorn.).

Dock hade jag gärna sett en LAN-port, eftersom jag har ethernetskrivare. Men jag tror att många är som jag, enligt ovan. Hade jag haft en skrivare hade den lika gärna kunnat bo i närheten av stereon tycker jag, och har man ett så fashionabelt hem att man inte kan det, då får man väl köpa två.

Tummen upp!

*edit* Det är ju förstås lite synd att man inte kan spela annat än iTunes-saker med den, exempelvis filmmusik när man ser på DVD. Å andra sidan borde ju också Apple tänka på den saken, och länka sina program? Lite mer problematiskt för spel dock. Nåja. En enkel, billig airportstation är ju huvudsaken.

  • Medlem
  • 2004-06-09 12:02
Ursprungligen av hgus:

Klockren pryl för mig!
Det är ju förstås lite synd att man inte kan spela annat än iTunes-saker med den, exempelvis filmmusik när man ser på DVD. Å andra sidan borde ju också Apple tänka på den saken, och länka sina program? Lite mer problematiskt för spel dock. Nåja. En enkel, billig airportstation är ju huvudsaken.

Jo jag har det ungefär likadant, en liten lägenhet med alldeles för många sladdar. Men det där med att det bara fungerar med ljud från iTunes är ju inte så bra. Varför byggde de inte in funktionen i OS X direkt i stället? Så att man bara kan välja en annan ljudutgång? Hoppas att de löser det.

Ursprungligen av apu:

Jo jag har det ungefär likadant, en liten lägenhet med alldeles för många sladdar. Men det där med att det bara fungerar med ljud från iTunes är ju inte så bra. Varför byggde de inte in funktionen i OS X direkt i stället? Så att man bara kan välja en annan ljudutgång? Hoppas att de löser det.

Antagligen kommer den funktionen snart, om inte från apple så från folket bakom Audiohijack, (OBS detta är vad jag tror och hoppas, jag vet inte).
Vore guld om Stereon kom upp i listan över ljudutgångar i Audiohijack!

Ursprungligen av apu:

Jo jag har det ungefär likadant, en liten lägenhet med alldeles för många sladdar. Men det där med att det bara fungerar med ljud från iTunes är ju inte så bra. Varför byggde de inte in funktionen i OS X direkt i stället? Så att man bara kan välja en annan ljudutgång? Hoppas att de löser det.

Känns som att AirTunes är en ny sorts teknologi från Apple, som de säkerligen kan bygga in i fler program alt. låta andra få bygga in i program.

OM jag hade haft en bärbar nu så hade denna varit klockren. Då hade jag satt den vid skrivaren, kopplat in nätet, skrivaren och sen dragit en optisk kabel de fem metrarna till stereon. Och voila, Färdigt och smart! Men nu med stationär dator så kvittar det.

  • Medlem
  • 2004-06-09 16:32
Ursprungligen av Leftrustle:

Känns som att AirTunes är en ny sorts teknologi från Apple, som de säkerligen kan bygga in i fler program alt. låta andra få bygga in i program.

Jo hade det fungerat i VLC och Quicktime så hade jag varit nöjd. Men det verkar ändå vara lite bökigt att man ska bygga in det i alla program snarare än att låta det ligga på OS-nivå.

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-06-09 11:39

Grejjen som jag ser det, angående flera klagomål att man ändå måste dra kablar osv, är ju att apple vill att man skall köpa flera enheter och sätta en vid varje apparat, typ om man har en stereo i sovrummet, en i vardagsrummet och en skrivare i en graderob, så får de varsin airportexpress och då behöver man ju inte dra några extra kablar. Men billigt blir det ju inte

Kan man få upp iTunes spellista i sin SonyEricsson, samt byta låt via Bluetoth?

Vore ju smidigt till den här saken.

  • Medlem
  • 2004-06-09 12:04
Ursprungligen av Chaosstar:

Kan man få upp iTunes spellista i sin SonyEricsson, samt byta låt via Bluetoth?

Vore ju smidigt till den här saken.

Visst: www.salling.com

Tycker den här är mycket tuffare:

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=231924&group=normal&stamp=1086776702&extended_info=453238

Den kan man ju ta med ut i trädgården / balkongen / innegården när man dricker öl en ljummen sommarkväll Och den har fjärris. Och utgångar så man om man vill kan lägga den bakom stereon...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-09 12:40
Ursprungligen av scooterbabe:

Tycker den här är mycket tuffare:

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=231924&group=normal&stamp=1086776702&extended_info=453238

Den kan man ju ta med ut i trädgården / balkongen / innegården när man dricker öl en ljummen sommarkväll Och den har fjärris. Och utgångar så man om man vill kan lägga den bakom stereon...

Men du kan knappast använda den som basstation eller? Tror en del missuppfattat huvudsyftet med Express. AirPort Express är en basstation med AirTunes-funktionalitet, inte tvärtom.

Ursprungligen av clabur:

Men du kan knappast använda den som basstation eller? Tror en del missuppfattat huvudsyftet med Express. AirPort Express är en basstation med AirTunes-funktionalitet, inte tvärtom.

För mig är den snarare en Airtunespryl med basstationseffekt Undrar hur räckvidden är b t w jft med en "riktig" basstation med router och antenn..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 17:59
Ursprungligen av clabur:

Men du kan knappast använda den som basstation eller? Tror en del missuppfattat huvudsyftet med Express. AirPort Express är en basstation med AirTunes-funktionalitet, inte tvärtom.

Precis! Det känns som om många har hakat upp sig på begränsningarna i AirTunes och är missnöjda över det. Jag ser det som en billig basstation med AirTunes som en extra bonus. Jag har funderat på att skaffa ett airportkort och en basstation men tyckt att Apples basstation varit för dyr. Nya AirPort Express är perfekt för mig och min pyttelilla lägenhet och att det går att koppla den till stereon är ju kanon.

Så fort det dyker upp lite mer slantar på kontot ska jag skaffa en Express. Det finns andra tillverkare som säkert har tekniskt bättre lösningar men jag vill slippa strul och Apples grunkor brukar fungera utan trassel. Det tycker jag är värt en hel del. Jag vill inte sitta och mecka med mac- & ipadresser, portar, wep och allt vad det heter. AirPort Express är helt perfekt för de som har en laptop och vill ha en enkel och billig lösning för trådlöst surfande.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 02:10

De filar säkert på en ny iPod med inbyggt WiFi med stöd för AirTunes, då får man sin fjärrkontroll.

Bevaka tråden