Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förra året fick alla WWDC besökare en iSight. Undrar om vi får en Airport Express i år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:21
Ursprungligen av Force9:

Nej, det faller inte. Det enda som faller om man inte har en Airport Extreme basstation är bryggning av ens nätverk med Airport Express. Bryggning innebär att du kan förlänga räckvidden av ditt trådlösa nätverk genom att ansluta fler Airport Express enheter.

Att streama fungerar med alla trådlösa basstationer.

japp, insåg det när jag läste macworld-artikeln. Puh!

Ursprungligen av Force9:

Nej, det faller inte. Det enda som faller om man inte har en Airport Extreme basstation är bryggning av ens nätverk med Airport Express. Bryggning innebär att du kan förlänga räckvidden av ditt trådlösa nätverk genom att ansluta fler Airport Express enheter.

Att streama fungerar med alla trådlösa basstationer.

Är inte vanliga Airport-basstationen totalt överflödig, nu med AirPorrt Express?! Jag ser inte vad fetingen klarar som inte Express:en klarar i en hemmamiljö...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:36
Ursprungligen av iJohannes:

Är inte vanliga Airport-basstationen totalt överflödig, nu med AirPorrt Express?! Jag ser inte vad fetingen klarar som inte Express:en klarar i en hemmamiljö...

Expressen är "bara" en trådlös accesspunkt, medan den vanliga även fungerar som router för trådbundna datorer. Eller?

Ursprungligen av tei:

Expressen är "bara" en trådlös accesspunkt, medan den vanliga även fungerar som router för trådbundna datorer. Eller?

Då är den tafatta motiveringen för den stora AirPort:en så lite jag misstänkte. AirPorten som router har ju många rapporterat som strulig.

Nej, jag håller kvar vid min D-Link 804 (en gammal trotjänare) och skaffar expressen som accesspoint (ethernet-kabel från D-Link) och pluggar den till stereon.

Nå´n gång måste man ju sluta surfa med grannens WLAN-station

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 23:01

Jaha, det hade jag ingen aning om. Men då är ju valet solklart!

En till artikel, denna gång om AirTunes:

MacWorld Editors' Note Weblog: How AirTunes Works

Intressant om hur det fungerar. Det är alltså Apple Lossless som strömmar och endast det. iTunes gör jobbet genom att göra om strömmen till just Apple Lossless. Och vill man strömma AC3 eller DTS så packas det i en Apple Lossless-ström som sedan dekodas av AirPort Express och skickas som äkta ACS/DTS optiskt till stereon. Nice nice...

Här är ett utdrag ur artikeln:

So I managed to finagle 15 minutes with Greg Joswiak, Apple's Vice President of Hardware Product Marketing, to talk about the new AirPort Express, and he managed to give me a good deal of detailed information about how AirTunes works.

Essentially, AirTunes is a method of creating remote speakers for a copy of iTunes, and sending data to those remote speakers via a wireless network. That network can be formed by connecting an AirPort Express to another AirPort Express, to an AirPort Extreme Base Station, or even to a non-apple 802.11b or 802.11g access point.

When you select an AirPort Express device in the new pop-up menu at the bottom of the iTunes 4.6 interface, that device essentially replaces your Mac's speakers as the audio-output source for whatever you do in iTunes. At that point you can do anything you'd normally do in iTunes -- play music from your Library, from someone else's library, or from your iPod; play an Internet radio stream; even play an audiobook. The sound won't come out of your Mac -- it'll come out of the speakers attached to the AirPort Express.

For those wondering if AirPort Express supports MP3, AAC, or any other specific file formats, the answer is no. AirPort Express supports Apple's Lossless Compression technology -- and everything that your iTunes streams across the network to Airport Express is compressed using that technology.

iTunes does the heavy lifting. When iTunes plays back standard audio content (AAC, MP3, audiobooks, music streams), it decompresses those file formats and creates what's essentially a raw, uncompressed audio stream. That stream is compressed on the fly using Apple's Lossless Compression, encrypted, and sent to the AirPort Express. AirPort Express decrypts the stream, decodes it, and outputs it in either analog format (if you plug in a standard analog mini jack) or as a digital PCM stream (if you plug in a mini-sized optical cable, which you can get from most major cable suppliers or straight from Apple for $39).

If iTunes is playing back a digital multichannel file format like AC3 (Dolby Digital) or DTS, those bitstreams are wrapped in Apple's compression and encryption, and then decoded at the other end. In those cases, AirPort Express would end up streaming the raw AC3 or DTS stream via an optical cable to your home theater receiver for decoding.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:12

Från Adrians senaste länk:

"Essentially, AirTunes is a method of creating remote speakers for a copy of iTunes, and sending data to those remote speakers via a wireless network. That network can be formed by connecting an AirPort Express to another AirPort Express, to an AirPort Extreme Base Station, or even to a non-apple 802.11b or 802.11g access point" (min fetstil

Yes!

  • Medlem
  • 2004-06-07 23:18

På Apples svenska hemsida nämns i en not att Airport Express och Airport klassiska basstation inte fungerar med alla bredbandsoperatörer.

Är det någon som har koll på med vilka operatörer det fungerar resp. inte?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-07 23:31

Undrar om det rent tekniskt vore möjligt för Apple att släppa en uppdatering för USB-porten som öppnar upp den för andra saker än skrivare, t.ex en USB-hårddisk?

Ursprungligen av iBjorn:

Undrar om det rent tekniskt vore möjligt för Apple att släppa en uppdatering för USB-porten som öppnar upp den för andra saker än skrivare, t.ex en USB-hårddisk?

Tanken har också slagit mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:36

Lite OT..
men fy fan!!!! jag vill se mera grejer av Apple,,, har samma känslor i magen som när man var liten och det var jul...
..har man blivit nörd på äldre dar...

kul, och användbar, produkt helt klart!

Men är det bara jag som är lite besviken på formfaktorn som känns lite 'basic', om man jämnför med tex den befintliga AP stationen, visst inget vidunder alá när iMacen kom, men AP Express ser ju mest ut som en låda man köper på claes ohlsson enligt mig iaf..

(att det alltid är nån som ska klaga )

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-07 23:52

Klockrent!

Mycket skön gizmo, jag tjackar som vanligt...!

Jag har läst igenom texten om AirPort Express hos Apples lte snabbt.. stämmer det som jag förstår det att man kan köpa en AirPort Express och på så sätt få trådlöst nätverk utan en AirPort Extreme basestation? En typ av fattigmans-Wi-Fi? Det hade varit bra för min del, har en studentbudget att röra mig med och ett stort sug efter trådlöst nätverk.

Ursprungligen av Sundevall:

Jag har läst igenom texten om AirPort Express hos Apples lte snabbt.. stämmer det som jag förstår det att man kan köpa en AirPort Express och på så sätt få trådlöst nätverk utan en AirPort Extreme basestation? En typ av fattigmans-Wi-Fi? Det hade varit bra för min del, har en studentbudget att röra mig med och ett stort sug efter trådlöst nätverk.

Precis så har jag tänk!

Det verkar fungera. Säkrast är att stoppa in en gammal router mellan din ADSL/BBB etc. och Airport Express. Det kan bugga sig att koppla Express:en direkt på exempelvis ADSL-modemet heter det tidigare i tråden.

I mitt fall kommer jag att ha kvar en D-Link 804:a som nav. Expressen ger mig äntligen WLAN, dessutom med bonusfunktionen på stereostyrning.

Ursprungligen av iJohannes:

Precis så har jag tänk!

Det verkar fungera. Säkrast är att stoppa in en gammal router mellan din ADSL/BBB etc. och Airport Express. Det kan bugga sig att koppla Express:en direkt på exempelvis ADSL-modemet heter det tidigare i tråden.

Utmärkt! Blir nog en Express senare under året, har inget behov av en Extreme basstation. En router har jag redan, så det är bara att koppla in Expressen

Lite synd bara att man inte kan ha trådlöst NAS kopplat till den, men det kanske kommer i någon firmwareuppgradering. Går i tankar på att köpa en extern hårddisk..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:54

Kanske en jättedum fråga. Fungerar Airport Express ihop med flera iTunes på nätverket? Vilken dator styr vad som spelas på Airport Express? Dvs kan alla på ett nätverk välja vilken musik som ska spelas via stereon?

Ursprungligen av acke:

Kanske en jättedum fråga. Fungerar Airport Express ihop med flera iTunes på nätverket? Vilken dator styr vad som spelas på Airport Express? Dvs kan alla på ett nätverk välja vilken musik som ska spelas via stereon?

Blir nog rundgång...

Undrar när iTunes 4.6 dyker upp? Express kräver en uppgradering av mjukvaran som bekant.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-08 00:19

Undra hur det blir med streamande ifrån en maskin till en annan och sen vidare till Airport Express? Alltså en desktopmaskin med musik som styrs av en bärbar med iTunes inbyggda musikdelning som sedan skickar vidare strömmen till Express och stereon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 00:39
Ursprungligen av Sundevall:

Undra hur det blir med streamande ifrån en maskin till en annan och sen vidare till Airport Express? Alltså en desktopmaskin med musik som styrs av en bärbar med iTunes inbyggda musikdelning som sedan skickar vidare strömmen till Express och stereon?

Jag tolkar macworldartikeln so matt det går:

"When you select an AirPort Express device in the new pop-up menu at the bottom of the iTunes 4.6 interface, that device essentially replaces your Mac's speakers as the audio-output source for whatever you do in iTunes. At that point you can do anything you'd normally do in iTunes -- play music from your Library, from someone else's library, or from your iPod; play an Internet radio stream; even play an audiobook. The sound won't come out of your Mac -- it'll come out of the speakers attached to the AirPort Express."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 01:09

Jag tror Airport express blir en super duper hit, samtidigt så känns den vanliga airportstationen alltmer meninglös i nuläget, skulle dock inte förvåna mig om den får en uppdatering med samma funktioner som express plus en hel del där till,,, eller har jag fel?

Ursprungligen av Fredric:

Jag tror Airport express blir en super duper hit, samtidigt så känns den vanliga airportstationen alltmer meninglös i nuläget, skulle dock inte förvåna mig om den får en uppdatering med samma funktioner som express plus en hel del där till,,, eller har jag fel?

För många så räcker en Express alldeles utmärkt, men det finns några saker som vanliga basstationen har, som Express saknar. Från samma MacWorld-artikel som jag tidigare länkade: It doesn't offer all the niceties of the UFO-shaped AirPort models, such as support for up to 50 users, separate LAN and WAN ports, an external antenna connector, or a built-in modem.

Det blir ett köp så fort de börjar skeppas! Detta är en måste produkt i mina ögon.. Nu kan jag äntligen gömma undan skrivaren och slipper plugga in den och stereon varje gång jag vill använda dem.

/Stefan

Kan någon förklara skillnaden mellan LAN och WAN?

Ursprungligen av Leftrustle:

Kan någon förklara skillnaden mellan LAN och WAN?

WAN = Wide Area Network, dvs internet
LAN = Local Area Network, dvs ditt hemmanätverk

Ursprungligen av Leftrustle:

Kan någon förklara skillnaden mellan LAN och WAN?

LAN = Local Area Network
WAN = Wide Area Network

LAN är normalt det nätverk som finns hemma hos dig eller på ett kontor. WAN är ett större nätverk - normalt brukar man kalla Internet för WAN. För jätteföretag kan WAN även vara ett nätverk som förbinder dom olika kontoren runt om i världen som exempel.

Ursprungligen av Björnström:

LAN = Local Area Network
WAN = Wide Area Network

LAN är normalt det nätverk som finns hemma hos dig eller på ett kontor. WAN är ett större nätverk - normalt brukar man kalla Internet för WAN. För jätteföretag kan WAN även vara ett nätverk som förbinder dom olika kontoren runt om i världen som exempel.

Ok, men hur kopplar jag då in Expressen? Går det inte med LAN-uttaget på Bredbandsmodemet? Eller... Hjälp, nu är jag mäkta förvirrad.... Har alltid ogillat nätverk, en djungel för mig.

Bevaka tråden