Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Leftrustle:

Ok, men hur kopplar jag då in Expressen? Går det inte med LAN-uttaget på Bredbandsmodemet? Eller... Hjälp, nu är jag mäkta förvirrad.... Har alltid ogillat nätverk, en djungel för mig.

Du kopplar in AirPort Express på samma sätt som en vanlig AirPort-basstation. Skillnaden är att det inte finns några extra ethernet-utttag för att koppla in datorer via kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 08:54

LAN: Local Area Network
WAN: Wide Area Network

LAN-portarna är till för ditt lokala nät, WAN-porten går till internetleverantören.

lol - tre svar på nolltid!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 08:58

Haha, så det kan bli ibland. Tur att förklaringarna inte sa emot varandra, då hade det blivit knepigt

  • Medlem
  • 2004-06-08 09:09

Alltid häftigt när Apple släpper nya prylar, men för egen kan jag absolut inte finna någon anledning till varför jag skulle vilja ha en sån, och det skär i mitt hjärta

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 09:22

Airtunes

Äntligen slipper man sladdar mellan dator och stereoanläggningen hemma. Jag lyssnar konstant på mp3s hemma och då måste man ha datorn väldigt nära stereon vilket gör det svårt att jobba vart man vill i huset. Med Airtunes så blir det inga mer såna problem. Apple är BÄST!

  • Medlem
  • 2004-06-08 09:28

Jag lyssnar på mp3, genom datorn, inte genom stereon. Vad kan man då ha denna pryl till?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 09:38

airtunes

bra för fester oxå att man kan ha datorn vart man vill i huset och inte bredvid stereon om man vill lyssna på musik i huset! Det skulle vara nåt om den nya ipod har inbyggt airtunes!

Ursprungligen av odin:

Jag lyssnar på mp3, genom datorn, inte genom stereon. Vad kan man då ha denna pryl till?

Då är den inget för dig. Lite som att jag inte behöver några inlines eftersom jag gillar att cykla.

Får nästa iPod WLAN så köper jag en sån pch en AirPort Express på studs!

  • Medlem
  • 2004-06-08 12:18
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Då är den inget för dig. Lite som att jag inte behöver några inlines eftersom jag gillar att cykla.

Får nästa iPod WLAN så köper jag en sån pch en AirPort Express på studs!

Okej, var lite fundersam på vad den var bra till

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:23

Ahaaaaa, NU fattar jag oxå :cool::cool::cool::cool:

Min avatar passar ju rätt bra i denna tråden, tack för förklaringarna!

  • Medlem
  • 2004-06-08 12:39

En kass grej verkar ju vara att

"You can also only play one thing at a time, and to only one set of speakers. But now those speakers can be just about anywhere".

Man kan alltså inte spela i vardagsrum och kök samtidigt, "multiroom".

Martin

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-08 12:45

Som vanligt inget för oss som har lite äldre Mac:ar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-08 16:26
Ursprungligen av Cygni:

Som vanligt inget för oss som har lite äldre Mac:ar.

Dax att uppgradera.

Senast redigerat 2004-06-08 20:32
Ursprungligen av mcia:

En kass grej verkar ju vara att

"You can also only play one thing at a time, and to only one set of speakers. But now those speakers can be just about anywhere".

Man kan alltså inte spela i vardagsrum och kök samtidigt, "multiroom".

Martin

Om man inte har ett Beo-link system.

Tycker det här verkar vara riktigt "häftigt" och användbart.. Om man kopplar blåtand och SallingClicker till datorn så skall det väll gå att byta låtar på stereon?

Men i mitt fall som har en AirPort Extream station redan blir AirPort Express en "slav" eller? Jag behöver väl inte använda den WAN-kontakt som finns?

/Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 12:55
Ursprungligen av mcia:

En kass grej verkar ju vara att

"You can also only play one thing at a time, and to only one set of speakers. But now those speakers can be just about anywhere".

Man kan alltså inte spela i vardagsrum och kök samtidigt, "multiroom".

Martin

Det vore surt om det inte skulle funka,,, för lite av tjusningen skulle just vara att ha den möjligheten, dvs att spela i samtliga rum samtidigt... får hoppas att det kommer stöd för det i en framtida version av iTunes..

Ursprungligen av mcia:

Man kan alltså inte spela i vardagsrum och kök samtidigt, "multiroom".

Borde man väl visst kunna göra, handlar väl bara om hur många utgångar från förstärkaren som man har.

  • Medlem
  • 2004-06-08 21:24
Ursprungligen av [email protected]:

Borde man väl visst kunna göra, handlar väl bara om hur många utgångar från förstärkaren som man har.

Det handlar om att slippa dra kablar. Om jag köper tre stycken expresstationer så vill jag ju att alla ska vara aktiva samtidigt, i alla rum, och dessutom att jag ska kunna välja att synka alla eller spela olika strömmar i respektive station.

Skulle inte förvåna mig om vi får se en sådan produkt inom ett år (express extreme...).

/Martin

Ursprungligen av mcia:

Det handlar om att slippa dra kablar. Om jag köper tre stycken expresstationer så vill jag ju att alla ska vara aktiva samtidigt, i alla rum, och dessutom att jag ska kunna välja att synka alla eller spela olika strömmar i respektive station.

Skulle inte förvåna mig om vi får se en sådan produkt inom ett år (express extreme...).

/Martin

Ja, eller så kan du köpa den här idag:

http://www.sonos.com/products/

  • Medlem
  • 2004-06-08 22:07
Ursprungligen av Force9:

Ja, eller så kan du köpa den här idag:

http://www.sonos.com/products/

Exakt.
/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 22:08
Ursprungligen av Force9:

Ja, eller så kan du köpa den här idag:

http://www.sonos.com/products/

Cool!!!
Skulle iof tro att nästa iPod, airport extreme station kommer att besitta snarlika funktioner,, ser för övrigt väldigt mycket ut som en grå ipod,,

but i like it a lot!

Det blir nog ganska mycket kabeldragning ändå. Om man vill utnyttja alla faciliteterna så får man dra fram en LAN-kabel till stereobänken och en lång USB-kabel till skrivaren som ju inte brukar stå bredvid stereon.
Kabeln till stereon kan ju vara optisk så den behöver ju inte vara så kort.
:rolleyes:

Grunkan passar nog bäst om man har en liten lägenhet och/eller när man är på resande fot.

Ursprungligen av Saffran:

Det blir nog ganska mycket kabeldragning ändå. Om man vill utnyttja alla faciliteterna så får man dra fram en LAN-kabel till stereobänken och en lång USB-kabel till skrivaren som ju inte brukar stå bredvid stereon.
Kabeln till stereon kan ju vara optisk så den behöver ju inte vara så kort.
:rolleyes:

Grunkan passar nog bäst om man har en liten lägenhet och/eller när man är på resande fot.

Eller så köper man fler. Min chef som precis köpt villa ska köpa tre stycken. En för varje våning.

Ursprungligen av Force9:

Eller så köper man fler. Min chef som precis köpt villa ska köpa tre stycken. En för varje våning.

Javisst, en till varje stereo och en skrivare på varje våning men om han vill förlänga sitt trådlösa LAN så får han ju faktiskt dra nätverkskabel till sina tre stereobänkar.

Det kan ju bli ett bra nätverk men det blir ju mycket kabeldragning ändå. Och så får han springa iväg och stänga av datorn som står och puttrar på en annan våning.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 00:54
Ursprungligen av Saffran:

Det blir nog ganska mycket kabeldragning ändå. Om man vill utnyttja alla faciliteterna så får man dra fram en LAN-kabel till stereobänken och en lång USB-kabel till skrivaren som ju inte brukar stå bredvid stereon.
Kabeln till stereon kan ju vara optisk så den behöver ju inte vara så kort.
:rolleyes:

Grunkan passar nog bäst om man har en liten lägenhet och/eller när man är på resande fot.

En LAN-kabel borde räcka, sedan får de andra basstationerna länka signalen vidare (och om man redan sitter på en vanlig basstation kan man ju dedicera sin nya AirPort Express till ett strömuttag nära stereon).

I mitt lilla på studentrum på 20 kvm duger dock vanlig fysisk kabel bra ;). Å andra sidan: att kunna länka in musiken i allrummet till fest och vardag är ingen dum idé, särskilt inte som mac:en själv då kan stå på annan ort, skyddad från stänk och smulor.

Ursprungligen av mcia:

En kass grej verkar ju vara att

"You can also only play one thing at a time, and to only one set of speakers. But now those speakers can be just about anywhere".

Man kan alltså inte spela i vardagsrum och kök samtidigt, "multiroom".

Tråkigt. Hoppas det är en mjukvarugrej som kan lösas med en uppdatering. Men det kanske är tekniskt väldigt svårt? Det kanske skulle vara väldigt svårt att få det synkroniserat så att det inte blir någon fördröjning mellan de olika sändningarna..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 13:35
Ursprungligen av Adrian B:

Tråkigt. Hoppas det är en mjukvarugrej som kan lösas med en uppdatering. Men det kanske är tekniskt väldigt svårt? Det kanske skulle vara väldigt svårt att få det synkroniserat så att det inte blir någon fördröjning mellan de olika sändningarna..?

Borde inte vara så svårt, alla ae-enheterna måste väl kunna "lyssna" på samma ström?

Ursprungligen av odin:

Jag lyssnar på mp3, genom datorn, inte genom stereon. Vad kan man då ha denna pryl till?

Det är ju fortfarande en Wi-Fi-basstation, en billig sådan. Så om du vill ha Wi-Fi hemma (om du inte redan har det) är det ett givet köp. Jag kommer att köpa en p.g.a den funktionen främst, så mycket använder jag inte min stereo.

Ursprungligen av odin:

Alltid häftigt när Apple släpper nya prylar, men för egen kan jag absolut inte finna någon anledning till varför jag skulle vilja ha en sån, och det skär i mitt hjärta

Så säger du ända tills du varit hemma hos nån polare som demat det...

Som nån annan sa så är det ju också en AirPort Basestation fast billigare och enklare. Att man får musikfinessen på köpet är ju en bonus.

Ursprungligen av odin:

Jag lyssnar på mp3, genom datorn, inte genom stereon. Vad kan man då ha denna pryl till?

Det är bara för att du inte orkat dra en massa kablar kors och tvärs genom rummen...

De flesta har en stereoanläggning hemma. För de allra flesta ger den bättre ljud än datorhögtalarna. Många av dessa har nog också nån gång suttit i vardagsrummet och velat lyssna på musik som finns på datorn.

För unga datanördar vars liv utspelar sig i ett enda litet (pojk)rum, som saknar stereoanläggning och som ändå bara lyssnar på musik från datorhögtalare - för dom är inte AirPort Express speciellt nödvändig. Men så är dom inte målgruppen heller.

Eftersom AirportExpress följer 802.11b standarden så skall det även gå att brygga den med alla basstationer som följer 802.11b. Eller har jag missat något?

Bevaka tråden