Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9470>Nu har AppleStore lagt upp Airport Express i sortimentet - dock inte ens bild ännu...</a>

Bara en lite snäll påminnelse till alla som snart står i kö att handla denna gizmo - klicka via 99mac så blir nog fler än Martin glad Själv har jag levt 5 år utan fungerande stereo så jag får nog börja där innan min beställning kommer, sedan ska Powerbooken väl ha ett airportkort fär att det ska funka... eller är det så vist att det funkar på annat sätt, typ via ethernethubben där alla datorerna är anslutna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 10:43

Bra grej. Som jag ser det är den perfekt för den som vill undvika kablar mellan datorn och stereon eller öka räckvidden på sitt trådlösa nätverk. Men det jag tycker är mest användbart är att AirPort Express kan användas överallt där det finns Ethernet: på hotellrum och konferensanläggningar till exempel. Bara att plugga in och vips så har du ett trådlöst nätverk för upp till tio datorer.

[edit: tog bort hela inlägget själv...]

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-06-08 10:59

Är det någon som vet om den funkar med andra wifi routers en Apple, Har ju vart lite oklarheter i den här tråden om det. Vore guld om den funkade mot min 3Com router.

Ursprungligen av Adl:

Är det någon som vet om den funkar med andra wifi routers en Apple, Har ju vart lite oklarheter i den här tråden om det. Vore guld om den funkade mot min 3Com router.

Det verkar inte som om funktionen för att automatiskt förstärka/utöka ett existerande WLAN fungerar för andra produkter än Apples. Läs mer här.

  • Medlem
  • 2004-06-08 11:56

Så man kan inte spela upp allt ljud-ut på stereon? Bara ituneslåtar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 12:18
Citat:

Kurt Scherf, principal analyst at Parks Associates, said he was surprised it took Apple so long to come up with such a device.

"Given Apple's push into the digital-music market, it's a natural progression for Apple to also look to supply distributed audio solutions for in-home use," he said. "In many respects, I believe that Apple can capitalize on the fact that it can become synonymous with digital entertainment.

Från en Wired-artikel om denna lilla leksak. Låter som snubben hade suttit hemma och skissat på den här lilla leksaken i två år när Apple äntligen lanserade... Fast jag tror han var lika förvånad som alla andra!

Jag menar, klart att det är bra att koppla datorn till stereon, men den här kombinationen av finesser var väl inte direkt given?

KW: Trådlöst mellan datorn och AirPort. Sladd mellan AirPort och stereon.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:50

Jag har en gammal G4 hemma och hittade faktiskt ett användningsområde, trots att jag inte har Airport.

Om det nu funkar. Jag har ju inte stereon i samma rum som datorn, vilket är lite jobbigt, och jag vill inte dra ytterligare en sladd genom lyan. Men om jag sätter den här grunkan vid stereon, och drar fram en Ethernetkabel dit (har ju switchen i närheten) så borde jag kunna använda den? För det funkar väl inte bara över WLAN, utan även över vanligt LAN?

Han kanske menar att "broadcasta" till flera enheter?

Adrian B och mcia:
Multiroom ställer jag in på min stereo. Inget jag kräver av Apple att de ska fixa.
Sedan att man inte kan skicka till flera olika Airport Express samtidigt borde de väl kunna ordna.

Denna pryl tar ljudet trådlöst från datorn till stereon, inget mer. Multiroom och annat hänger på stereon.
Har du flera stereoapparater så ja... inget du ska bråka på apple om.

Prylen är cool. CP nörderi = Apirport Express + Stereo + Powerbook + T610 som fjärr. Oj oj oj.
Sambo = S U C K !

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Adrian B och mcia:
Multiroom ställer jag in på min stereo. Inget jag kräver av Apple att de ska fixa.

Jo, har man det redan upplagt på det sättet så är det ju enklare så. Men om man har flera stereoapparater i olika rum, utan koppling mellan, så skulle det vara trevligt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan att man inte kan skicka till flera olika Airport Express samtidigt borde de väl kunna ordna.

Jo, man tycker det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Prylen är cool. CP nörderi = Apirport Express + Stereo + Powerbook + T610 som fjärr. Oj oj oj.
Sambo = S U C K !

Har den samma säkerhet i nätet som vinnaren av nätmagazins test "netgear wgt624" ?

Den verkar onekligen intressant även om en extra lan-port hade varit pricken över i:t.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 15:28

Jag vill också vara anti!

Måste säga att jag tyckte detta var en sannerligen B produkt. Det finns ju betydligt koolare grejjor med liknande funktionalitet. Ska du lyssna på låtar i din stereo med APExpress så är du ju tvungen att kubba till datorn för att hoppa en låt eller byta playlist. Visst man kan fjärrstyra med Clicker, men hallå, då går det hela ju lite förlorat.

Titta på denna istället t.ex. http://www.macsense.com/product/homepod/ Mycket trevlig, wifi, fjärrkontroll osv. Dyrare ja, men betydligt bättre för den som vill ha något till stereon. Kan finnas flera samtidigt, har optisk och coax digital ut osv.

Eller varför inte denna heltuffa retro-stukade pryl? http://www.slimdevices.com/ Kan både vara trådbunden och WiFi.
Inte värst dyrare än APExpress.

Njaä, jag tycker nog Apple har varit oengagerade i denna produkt. Känns som grundtanken var att göra en WiFi-adapter till skrivare men valde att slänga in lite iTunes också. Rent designmässigt är det ju supertrist, som en strömadapter bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 15:48
Ursprungligen av bollman:

Jag vill också vara anti!

Måste säga att jag tyckte detta var en sannerligen B produkt. Det finns ju betydligt koolare grejjor med liknande funktionalitet. Ska du lyssna på låtar i din stereo med APExpress så är du ju tvungen att kubba till datorn för att hoppa en låt eller byta playlist. Visst man kan fjärrstyra med Clicker, men hallå, då går det hela ju lite förlorat..

Känns som du missuppfattat hela prylen.. ful! ja det kan jag hålla med om, inte för dom grejerna du föreslog var snygga heller,...

Ursprungligen av bollman:

Jag vill också vara anti!

Måste säga att jag tyckte detta var en sannerligen B produkt. Det finns ju betydligt koolare grejjor med liknande funktionalitet. Ska du lyssna på låtar i din stereo med APExpress så är du ju tvungen att kubba till datorn för att hoppa en låt eller byta playlist. Visst man kan fjärrstyra med Clicker, men hallå, då går det hela ju lite förlorat.

Titta på denna istället t.ex. http://www.macsense.com/product/homepod/ Mycket trevlig, wifi, fjärrkontroll osv. Dyrare ja, men betydligt bättre för den som vill ha något till stereon. Kan finnas flera samtidigt, har optisk och coax digital ut osv.

Eller varför inte denna heltuffa retro-stukade pryl? http://www.slimdevices.com/ Kan både vara trådbunden och WiFi.
Inte värst dyrare än APExpress.

Njaä, jag tycker nog Apple har varit oengagerade i denna produkt. Känns som grundtanken var att göra en WiFi-adapter till skrivare men valde att slänga in lite iTunes också. Rent designmässigt är det ju supertrist, som en strömadapter bara.

Hmm visst kan man vara anti...

Men de produkter som du länkat till kan jag inte påstå är så koola, eller coola!

Jag tror att denna produkt ensam inte är lika "cool" som den antagligen blir med det som kommer den 28 juni, Och som kommer få alla mac användare att bli tårögda och alldeles blöta i byxorna.

Äh, den är vad den är. En enkel, bärbar WiFI-station. Enkalt att ha med i datorväskan, för att sen koppla upp sig trådlöst vart man än kommer. Samt en underbar brygga mellan datorn och stereon. De grejjerna du visade upp var tyvärr apfula, vill inte ha en till jäkla display vid stereon, vill bara ha en koppling. Som verkar i det gömda. Då är denna perfekt.

Man ska inte döma den efter vad den inte är.

Kvittar väl hur den ser ut om den ska sitta i eluttaget? Då vill jag helst ha något diskret, vilket detta är.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 16:22

Tja, jag har ju en avdankad PowerBook till att göra samma som APExpress, den kan ligga bakom. Om man nu absolut inte vill ha något vid stereon (som ju jag tycker är smidigare) kan man ju ha en trådlös ljudsändare, billigare, mindre och kan användas till mer än iTunes. Den riktigt listige köper ju en hel videosändare och kan ju då dessutom se video från datorn i andra ändan av huset. Funkar finfint. 1400 är ju rätt mycket för att skicka lite ljud några meter...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 16:29

En sån här typ:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?57084

Kostar 799...dessutom kostar varje extra mottagare (spela i flera rum samtidigt!) 399 pix, man kan spela i 2 rum för priset av en APExpress...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 17:25
Ursprungligen av bollman:

En sån här typ:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?57084

Kostar 799...dessutom kostar varje extra mottagare (spela i flera rum samtidigt!) 399 pix, man kan spela i 2 rum för priset av en APExpress...

Oj, va fin den va...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-08 16:31

Äh, du har ju inte fattat nått alls

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 16:40

Nä, just ja, när Apple släpper nått nytt, vad som helst, så måste man köpa och hylla, shit asså, glömde de va! :rolleyes:

Använder man Airport Management Utility för att kontrollera Airport Express också? Kanske en dum fråga, men jag har aldrig använt Apples Wi-Fi någon gång, och på Express-sidorna hos Apple står det ingenting om det.

Ursprungligen av Sundevall:

Använder man Airport Management Utility för att kontrollera Airport Express också? Kanske en dum fråga, men jag har aldrig använt Apples Wi-Fi någon gång, och på Express-sidorna hos Apple står det ingenting om det.

Saxat från www.apple.com/se/airportexpress: "Du behöver inte konfigurera om AirPort Express varje gång du flyttar på den. Med AirPort Express-assistenten kan du lagra upp till fem profiler för olika platser, så att du bara behöver byta från en lagrad profil till en annan, beroende på var du använder AirPort Express just då."

Vet inte exakt vad som menas med det, om det programmet ersätter Airport MU, eller agerar vid sidan av...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 17:04

...Bollman,, jag tycker att du glömmer att det även är en portabel airport station, något som jag tycker är nästan den viktigaste funktionen, sen att den kan kopplas till stereon / skrivaren är en skön bonus.....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 17:07

Och när, om jag får fråga skulle du ha användning av en bärbar AP-station (som ju inte är direkt bärbar utan möjligen enkelt flyttbar, den drivs ju fortfarande endast av nätspänning vad jag kan se)?? Behöver man ett tillfälligt nät så är det ju bara att skapa ett på en dator. Att ha med sig en APExpress när man är ute och reser bara för att kunna koppla upp sig trådlöst på hotellrummet eller var nu det kan vara där man (mot all förmodan) skulle få tillgång till ett Eth-uttag känns otrooligt krystat.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-08 17:30

Öh, nä, men det var väl visst någon som absolut inte ville att saken skulle synas, den där blir ju lika lätt att dölja som APExpress... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 17:38
Ursprungligen av bollman:

Öh, nä, men det var väl visst någon som absolut inte ville att saken skulle synas, den där blir ju lika lätt att dölja som APExpress... :rolleyes:

Säkert... :rolleyes:

Bevaka tråden