Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tårtinsamling till Lantmäteriet för utlovat OSX-stöd

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-30 13:47

Jag tror inte det blir bra med en bild i stil med den på diplomet när man ska "trycka" på marsipan.

Finns det några mått och andra riktlinjer att gå efter när man ska göra tårtdesign?

Ursprungligen av hugin:

Jag tror inte det blir bra med en bild i stil med den på diplomet när man ska "trycka" på marsipan.

Finns det några mått och andra riktlinjer att gå efter när man ska göra tårtdesign?

Jag har framställt original som ska tryckas på papper, plast och tyg mm... Men jag måste säga att jag är lite osäker på hur man optimerar ett original för tryck på marsipan alltså... Vill dom ha med skärmärken och utfall tror ni???

Jag fick en fototårta i marsipan bara för några veckor sen. Inte blir det samma kvalitet som en utskrift på papper men man har ju inga som helst bekymmer att se vad det föreställer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 14:11

Tårtinsamlingsinsamlingen är nu officiellt en 99mac angelägenhet och därmed lämnar jag över till Martin Björnström.

Kolla om deras marsipanpress har någon färgprofil...

Lätta upp bilden åt det ljusa hållet. Min tårtbild såg lite mörk ut.

  • Medlem
  • 2004-05-30 23:27

LOL Så in i bomben roligt det blev nu då!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-30 23:46

Om vi trycker diplommotivet hade det varit schysst att lägga in en extra plåt med nån guldglänsande PMS-färg.
Går det att lägga på UV-lackering också?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-31 20:35
Ursprungligen av skamuel:

Om vi trycker diplommotivet hade det varit schysst att lägga in en extra plåt med nån guldglänsande PMS-färg.
Går det att lägga på UV-lackering också?

Nej, men en smörkrämsplåt och gelé-lackering ska nog inte vara några problem.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-31 20:46

Fair enough

Pengar överförda till Creops i Gävle. Måndag överlämnas tårta, kaffebröd och blommor

Om "eldolko" överlämnar originallogotypen till Creops via mail så börjar dom göra tårtan idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 12:14

BRA JOBBAT ALLESAMMANS!
Här är den slutliga ekonomiska sammanställningen. (Paypals avgifter dragna från totalen.)

SUMMA 108 USD
Martin P 13
Peter l 3
Acke 3
WOGNUM 10
Ulf S 3
Karl W 3
Anders I 3
Magnus v B 3
Niclas L 3
Fredrik D 3
Hugo K 3
markus N 3
Sten N 2
Jacob B 3,33
Johan G 3
Tommy Y 4
Pier G 5
Michael S 3
Marcus H 3
Torkel S 5
Mac.se 20
Samuel L 3
Nils-Erik L 3
Rafik d. H 5
Erik S 3
jens t 3
Niclas L 3
Jan N 3
Kim V 3
Niklas B 0,107
Johan H 3
Anders T 3

Bra bra - jag satte in 750kr till Creops så det stämde ju ganska väl med sanningen.

Ska jag leverera tårtoriginal? Jag har bara diplomoriginalet...

Aha - vem har originalet för tårtan? Axel? Någon hade väl gjort vektorgrafik har jag för mig.

Ursprungligen av Björnström:

Aha - vem har originalet för tårtan? Axel? Någon hade väl gjort vektorgrafik har jag för mig.

Jag vektoriserade (egentligen fel uttryck) loggan och skickade till Axel. Jag har som sagt bara diplomet.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag vektoriserade (egentligen fel uttryck) loggan och skickade till Axel. Jag har som sagt bara diplomet.

Jag la ett förslag på föregående sida och har inte sett några andra förslag. Jag tycker en snabb lösning kan vara att bara beskära diplomet till en mer liggande bild. En rund tårta har väl plats för en kvadratisk bild men jag får för mig ett liggande format blir snyggast. Kolla vad du kan få till från grunddokumentet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-03 08:53

Eller så använder vi 99mac loggan som finns på framsidan. Om man bara får upp den lite i storlek så blir ju det ganska snyggt.

Pengarna kom fram Martin.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-03 08:55

Skulle nog vilja lämna in grejorna idag så kanske jag hinner få fram tårtan till på Måndag, ska prata med konditorit om det. Om någon har 99mac loggan(större) eller diplomet så skicka dom till mej.
sbe@hig.se
ANnars sitter jag inne på iChatkanalen "macnytt" hela dagen.

Med tanke på att tiden verkar tryta så är 99mac-logotypen på tårtan rätt väg att gå. Det kommer dessutom att bli tydligt och bra när händelsen fotograferas. Dolk har loggan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 15:12

Uups sorry! Skulle ha skickat en logga somn elDolken vektoriserat. Kommer till dig med mail nu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-03 15:30

Tack för loggan. Fast den var utan bakgrundsfärg, men det fixar jag, man kan väl Photoshüp

Blev det någon tårta??

  • Medlem
  • 2004-06-08 01:23

Ja just det ...har det hänt nåt ¿

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 06:12

blev hon glad???

Har tårtan överlämnats än?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-08 08:58

Underligt, jag skrev ett inlägg om det men det verkar ha försvunnit? jaja.
Tårtan levereras på Torsdag 14:30 direkt till Birgitta på Lantmäteriet.
Foton skall tas.

Shit, jag har legat och drömt verkar det som. Hur blir det med diplomet? Vem printar? Om jag ska skriva ut det och skicka till någon så kan jag skriva ut på max 200 g-papper som är ett vanligt osexigt skrivarpapper.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-09 09:40
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Shit, jag har legat och drömt verkar det som. Hur blir det med diplomet? Vem printar? Om jag ska skriva ut det och skicka till någon så kan jag skriva ut på max 200 g-papper som är ett vanligt osexigt skrivarpapper.

Fredrik, vi bestämde oss för att inte ha med något diplom. Det blev för myket med ramfixning och utskrift.
Dom får nöja sig med tårta & blommor.

Ursprungligen av Creops:

Fredrik, vi bestämde oss för att inte ha med något diplom. Det blev för myket med ramfixning och utskrift.
Dom får nöja sig med tårta & blommor.

Det där tycker inte jag duger alls faktiskt... Klart de ska ha ett diplom efter det jobb som lagts ned. När tårtan är uppäten är ju annars hela grejen glömd.

Som läget nu är så kan väl ramen skippas?

Vilken tid ska du dit imorgon? Jag kan fixa en utskrift med posten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 14:46

Kul med tårtan.

Jag har en fråga om hennes svar. Gällde frågan bara deras hemsida eller också CD-produkterna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 15:58

Oloff,

Den dagen CD-skivorna (Gröna...Röda...Blå...Stadskartan) kommer med stöd för Mac, ja då är jag villig att betala en egen tårta till Lantmäteriet

Bevaka tråden