Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tårtinsamling till Lantmäteriet för utlovat OSX-stöd

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-29 00:07

Att ha namn med är ett skäl för mig att inte vara med. Jag tycker projektet är ett 99mac-projekt. Inte fasen står det Horace Engdal på baksidan av Wyslawa Zymborzkas diplom... Nu har jag visserligen inte betalat, men det beror på att jag inte vet hur jag ska göra. Ge mig ett kontonummer så jag får lite tyngd bakom mina argument. Annars drar jag tillbaka mitt "Mac love not war" och ©-märker det.

Ursprungligen av Baron:

Att ha namn med är ett skäl för mig att inte vara med. Jag tycker projektet är ett 99mac-projekt. Inte fasen står det Horace Engdal på baksidan av Wyslawa Zymborzkas diplom... Nu har jag visserligen inte betalat, men det beror på att jag inte vet hur jag ska göra. Ge mig ett kontonummer så jag får lite tyngd bakom mina argument. Annars drar jag tillbaka mitt "Mac love not war" och ©-märker det.

Om du skickar mig 20 spänn i ett kuvert så kan jag paypalla upp slantarna i ditt namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 08:55

Fem mot en är fegt! buhu! Eftersom det bara verkar vara jag som vill ha med namnen, så är det klart att dom ska bort. Och tack för argumentationen.

Men det kan ju fortfarande vara bra att publicera namnen fortlöpande internt här på forumet? Bla så att folk ser att deras pengar är sammanräknade? Eller?

Jag ska kolla med Martin om han vill ta över insamlingen eller om han vill låta oss göra det i 99m.acs namn. Så får vi se om det blir en officiell 9.9mac tårta. Om han inte vill det så är ju saken biff. Vore lite trist IMHO, men om det är vad alla vill... så är det vad alla vill... liksom.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 10:04
Ursprungligen av Axel von Matern:

Men det kan ju fortfarande vara bra att publicera namnen fortlöpande internt här på forumet? Bla så att folk ser att deras pengar är sammanräknade? Eller?

Vi kan väl avsluta tråden med "Ett speciellt tack till..." och så namnen på alla som skänkt pengar, så kan alla som vill se vilka som varit delaktiga gå in här och kolla?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 11:18
Ursprungligen av hugin:

Vi kan väl avsluta tråden med "Ett speciellt tack till..." och så namnen på alla som skänkt pengar, så kan alla som vill se vilka som varit delaktiga gå in här och kolla?

det låter vettigt!!

/jensa

En gammal historia dyker upp i bakhuvudet...

Pastorn står i predikstolen i bykyrkan på söndagen, och efter predikan vänder han sig till församlingen och säger:
"Jag vill också förtälja att icke mindre än tio riksdaler till nya grindar till kyrkogården har nu i veckan skänkts till kyrkorådet av en anonym givare.

Då reser sig Evert på Mon i kyrkbänken, ser sig omkring, spänner ut hängslena och säger:

"Ja, jag tyckte det var bäst att ge anonymt, så man inte verkar skrytsam..."

Ursprungligen av Jan-Åke N:

En gammal historia dyker upp i bakhuvudet...

Pastorn står i predikstolen i bykyrkan på söndagen, och efter predikan vänder han sig till församlingen och säger:
"Jag vill också förtälja att icke mindre än tio riksdaler till nya grindar till kyrkogården har nu i veckan skänkts till kyrkorådet av en anonym givare.

Då reser sig Evert på Mon i kyrkbänken, ser sig omkring, spänner ut hängslena och säger:

"Ja, jag tyckte det var bäst att ge anonymt, så man inte verkar skrytsam..."

Haha! Klockren!

Vad ska hända med överskjutande pengar? Kommer de att gå till nästa person som gör något vettigt i Macväg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 17:19
Ursprungligen av William WM:

Vad ska hända med överskjutande pengar? Kommer de att gå till nästa person som gör något vettigt i Macväg?

Låter väl vettigt. I framtiden kanske vi inte ska köpa 500 kronors tårtor. Lite billigare men med 99mac tryck och med en bukett gör att vi kan ha råd till fler tårtor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 14:33

Sådär, nu har jag frågat Martin om vi kan göra insamlingen i 99macs namn eller om han själv vill ta över administrationen.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Sådär, nu har jag frågat Martin om vi kan göra insamlingen i 99macs namn eller om han själv vill ta över administrationen.

Jag antar att han bara längtar efter ännu ett projekt att driva...

En 99macbakelse kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 19:16

Martin tyckte det var en bra idé. Så då blir det en 99mac-tårta då. Ska kolla med Anders Täpp om han har lust annars lovade Martin att ta tag i det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 19:55

Hoppas det inte är för sent med en kommentar på texten:

Citat:

Många Svenska företag och myndigheter väljer att anpassa sina tjänster och produkter uteslutande till Microsofts operativsystem Windows.

Ordet "Svenska" borde väl inte stavas med versal?

  • Medlem
  • 2004-05-29 23:05

S ska inte vara versalt.

Det finns typsnitt som består bara av versaler. Kanske enklare då

  • Medlem
  • 2004-05-29 23:11

Det är oproffsigt att ha namn med om man samtidigt hävdar att det är från en organisation, särskilt, som nån sa, när det handlar om 30-40 pers av över 6 000. Jag är kompromisslös i min övertygelse. Utmärkelser får man inte av privatpersoner, om det inte är Povel Ramel eller Alfred Nobel. Men då handlar det om samma enda givare varje gång. Det är småaktigt och larvigt pretto att propsa på att ha sitt namn på en sak som ska komma från en MUG. Antingen kommer det från 99mac eller från er som vill synas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-30 10:54
Ursprungligen av Baron:

Det är oproffsigt att ha namn med om man samtidigt hävdar att det är från en organisation, särskilt, som nån sa, när det handlar om 30-40 pers av över 6 000. Jag är kompromisslös i min övertygelse.

Varför så hetsig?

Axel har redan tidigare i tråden skrivit att han är med på att vi inte har namnen på diplomet, eftersom en majoritet inte tyckte att vi skulle ha det. Saken klar.

Efter det föreslog jag att vi ev. kunde avsluta tråden med att lista alla iblandade så att den som vill synas får göra det, om än diskret, och så att den som vill gå in och kolla kan göra det. Jag fick visst medhåll på det, dock inget mothugg.

Så varför så hetsig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 23:18

Jag tycker att det är smaktigt och oproffsigt att kalla folk småaktiga och oproffsiga.

  • Medlem
  • 2004-05-30 00:24
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag tycker att det är smaktigt och oproffsigt att kalla folk småaktiga och oproffsiga.

Jag kallar inte folk småaktiga. Det är väl en diskussion vi för? Jag måste väl få föra fram min syn? Jag tycker det är juste om man kan stå över sitt eget ego och bara låta mottagaren få priset. Hon skiter ju ändå i vilka namn det är.

Rent praktiskt innebär det problem med hur namnen ska fördelas på de olika diplomen. Är det de första 10 som får stå med på det första, eftersom det är deras pengar som gick till den första tårtan? Hur tänker ni med nästa tårta?

Och MUG skrev jag för att det stod i utkastet till diplomtext.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 23:20

Och 99mac är inte en MUG

Ursprungligen av Axel von Matern:

Och 99mac är inte en MUG

99mac är en officell MUG.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

99mac är en officell MUG.

Så här står det i "framtiden" på 99mac:s informationssidor:
http://99mac.se/info/framtiden.php

MUG? AUG? Diskussioner pågår!
Apples program för användargrupper i Europa är i stort sett obefintligt och det har inneburit att i princip vem som helst kan kalla sig för MUG. Att kalla sig MUG innebär i princip ingenting för användargrupper utanför USA. Vi har tagit upp frågan med Apple i Paris som har givit oss några tips. Flera framtidsscenarion är möjliga - ett alternativ är att helt enkelt starta en AUG (Apple User Group) i USA för att få direkt tillgång till resurser som endast är avsedda för amerikanska användare.

- I korthet: MUG betyder ingenting utanför USA. En katt som jagar möss i skogen kan driva en egen MUG så därför tycker jag nog att vi skipper hela MUG-snacket tills vidare.

Åter igen (sa det innan också, men alla angrepp inklusive min nerlugnande kommentar togs bort), ta det lugnt grabbar.. Coola ner er, inget skrik på varandra igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 10:11

Namnfrågan är ju löst nu när 99mac tar över priset.

Eftersom det är 99macs pris så ska det såklart stå 99mac som avsändare. Och då behövs inte namnen.

Jag har hela tiden argumenterat för att det ska vara en oberoende, spontan insamling. Och då är det naturligt att man talar om från vem priset kommer. Alltså alla de som skänkt pengar.

(Men jag driver inte den linjen längre, sedan några sidor tillbaksk i denna tråd. Eftersom jag är rätt ensam om att tycka att priset ska vara oberoende, spontan och från macintoshcommunityt. Så slösa inte tid på mig mer! hehe)

Baron: klart du ska använda argument som "småaktig" och "oproffsiga" om du tycker att det tillför diskussionen något! Jättebra och konstruktivt.. inte

  • Medlem
  • 2004-05-30 11:06

Jag skrev bara att jag är kompromisslös i min övertygelse, inte i beslutsfattandet. Jag kompromissar gärna om det får de många att bli nöjda, men min övertygelse förblir densamma.

Jag hade missat inlägget där det bestämdes att namnen skulle bort. Sedan läste jag fel och trodde att vi skulle ha namnen på alla som bidragit sist på diplomet, inte sist i tråden, som var en bra idé.
Det var inte meningen att låta hetsig. Jag var lite för snabb på avtryckaren, bara...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-30 11:15
Ursprungligen av Baron:

Jag hade missat inlägget där det bestämdes att namnen skulle bort. Sedan läste jag fel och trodde att vi skulle ha namnen på alla som bidragit sist på diplomet, inte sist i tråden, som var en bra idé.
Det var inte meningen att låta hetsig. Jag var lite för snabb på avtryckaren, bara...

Där ser man. Slutet gott, allting gott.

  • Medlem
  • 2004-05-30 12:11

Phu !!! skönt

Hur går det förresten med tårtan ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 13:28

Creops är i tårt-stand-by-läge i Gävle. Inväntar tårtdesignen. (Nån som vill ta chansen att göra den? Det går tydligen att vara ganska avancerad, eftersom de brukar jobba efter foton!)

Jag tycker att vi kör en sista slutvända med texten på diplomet och pressreleasen på tisdag. Sedan ska vi se hur vi ska tajma överlämningen.

De där fototårtorna funkar väldigt bra faktiskt. Kan vi inte utgå från diplomet? Beskär diplomet till ett liggande format och skippa den nedre delen med det finstilta. Gör ett förslag Fredrik.

Bevaka tråden