Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tårtinsamling till Lantmäteriet för utlovat OSX-stöd

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Peth:

Fredrik, Tre år på Torsbergsskolans medieprogram var inte helt bortastad tid, eller hur?

Med ram så försvinner den fina motiveringen på baksidan, värt att tänka på.

Liggande A3 Kan de va`nåt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-27 19:27

Just det: en trettiolapp från mig med om man får ett konto att föra över pengarna till.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 19:32

Alla som inte har paypal (i likhet med mig) - känner ni ingen i stan som har det?
Så kan tjocka vederbörande (maco i mitt fall, tack som fan…) leka bankkontor utan 3 dagars ledtid och hög avgift…

Snyggt fotopapper på dryga 200gr. Hållbarhet. Eller Mattepapper Men guldglansen skall väl synas. Glossy , Satin Tetenal 264gr Scandinavian Photo 280gr

Stava rätt! Skriv inte "dom" skriv "de" "dem" Dubbelkolla.

Typsnittet köpt eller gratis ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-27 21:46
Ursprungligen av Pirre+:

Typsnittet köpt eller gratis ?

Vad har det med saken att göra?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:53

3 dollar från mig oxå!
Bra iddee såg inte tråden förän nu

/uffe

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-27 22:07

Jag är inte helt övertygad om att det är den bra idé att ha med ovanstående slogan (Mac love not war) på diplomet. Det är en kul slogan för oss Mac-fans, men får "normala" människor kan den nog kännas lite märklig/fånig/överdriven.

Ursprungligen av hugin:

Jag är inte helt övertygad om att det är den bra idé att ha med ovanstående slogan (Mac love not war) på diplomet. Det är en kul slogan för oss Mac-fans, men får "normala" människor kan den nog kännas lite märklig/fånig/överdriven.

Jag ser inget fånigt i detta. Jag tycker nog att mottagaren kan bjuda på dom fyra orden. Resten av texterna är ju mestadels beröm till mottagaren.

Alla minoritets(för)samlingar har väl en slogan de gosar med men som utomstående tycker är fånig. När man nu ger ut en tårta till någon som valt att inte datorkriga så tycker jag den passar väldigt bra i sammanhanget.

Ursprungligen av hugin:

Vad har det med saken att göra?

Ja inte skall väl det största Macforum göra bort sig med att använda ett typsnitt som är "snott"
eller ? Vad tänkte du då ??

Ursprungligen av Pirre+:

Ja inte skall väl det största Macforum göra bort sig med att använda ett typsnitt som är "snott"
eller ? Vad tänkte du då ??

Du sitter väl inte här å surfar med ett stulet Mac OS?

Samma typ av fråga...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du sitter väl inte här å surfar med ett stulet Mac OS?

Samma typ av fråga...

Är det ?

Jag svarade på Hugins fråga och du lägger dig i ??

Du skall veta! Vilket jag tror att du vet. Att det cirkulerar typsnitt som folk inte betalt för.

Skulle det då uppdagas att det använts i detta syfte. Med mening eller inte mening Kanske typsnittet bara finns där och sedan kommer ut. Vill du riskera det ?
Eller vad menar du??

Är du allmänt dum eller bara tycker illa om jag ?

När jag ställer upp med pengar så får det inte finnas misstag. Klart slut.!

För att inte förstöra den fina tråden så kan du ju maila mig privat om du har problem.

Ursprungligen av Pirre+:

Är det ?

Jag svarade på Hugins fråga och du lägger dig i ??

Du skall veta! Vilket jag tror att du vet. Att det cirkulerar typsnitt som folk inte betalt för.

Skulle det då uppdagas att det använts i detta syfte. Med mening eller inte mening Kanske typsnittet bara finns där och sedan kommer ut. Vill du riskera det ?
Eller vad menar du??

Är du allmänt dum eller bara tycker illa om jag ?

När jag ställer upp med pengar så får det inte finnas misstag. Klart slut.!

För att inte förstöra den fina tråden så kan du ju maila mig privat om du har problem.

Du kallar mig "allmänt dum" här i tråden men jag ska inte fortsätta i tråden för då blir den förstörd? Vakna! Fattar du inte att det är du som är dum mot Fredrik Dolk som lagt ned tid på att fixa diplomet!

Om du tycker det är praktiskt att först skramla in 3000 spänn för att köpa typsnitt innan man skramlar till tårta så visst... det kanske är det juridiskt riktiga vägen att gå men jag skulle föreslå att du då tar tillbaka din tårtpeng istället. Vi får väl ta vårt straff kollektivt vi övriga när lagboken dänger oss i huvudet.

Snacka om att leta krångel där det inte finns ...

  • Medlem
  • 2004-05-27 21:16

Snyggt Diplom

Underbart med såna här initiativ...¡¡

Nu kanske vi kan göra en tråd där vi kan föreslå nästa diplommottagare

Jag ser gärna att det där om 24-timmarssamhället som Baron kläckte ur sig mixas in i motiveringen. Sen kanske Barons slogan kan avsluta motiveringen. Slå några tomrader och så:

Mac love not war!

Fredrik:
Under bokstäverna "...iet" i Lantmäteriet skiftar bakgrunden till en mörkbrun klutt som stör texten en aning. Kan du klona in den ljusare färgen tror du?

Motiveringen kan ju även skrivas ut på ett kort så kan mottagaren sätta kortet vid tavlan om man vill rama in.

Om ni behöver en reservlösning med utskrifter så kan jag fixa på 200g glossy men då måste det ju postas till Gävle i så fall. Hör av er om det skiter sig på den punkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 22:35

Grabbar...vilken tråd. Hur har man kunnat missa den?
Kanske står någonstans men har vi något konto för just detta? Ser gärna att detta blir en trend! Jag ger gärna så fort det finns ett vanligt konto.

Tillägg: "Mac love not war!" kul men känns lite för datorinsnöat. blir lite oseriöst tycker jag.
Fredrik > mycket snyggt diplom!

  • Medlem
  • 2004-05-27 23:24
Ursprungligen av acke:

Grabbar...vilken tråd. Hur har man kunnat missa den?
Kanske står någonstans men har vi något konto för just detta? Ser gärna att detta blir en trend! Jag ger gärna så fort det finns ett vanligt konto.

Tillägg: "Mac love not war!" kul men känns lite för datorinsnöat. blir lite oseriöst tycker jag.
Fredrik > mycket snyggt diplom!

Här finns länk till PayPalDonate knapp. http://matern.se/macsupporteroftheday/

:):):)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 23:00

OK! 10 dollar till "Mac Love"-fonden insatt via PayPal!

Diplom är en bra idé!
Vad blir nästa steg - en guldstatyett med Axel hållande en Mac över huvudet?

  • Medlem
  • 2004-05-27 23:01

Jag har några språkliga synpunkter, och korrändringar. Undvik alla förkortningar utom MUG och skippa semikolon - två allmåäna tips för alla som skriver löpande text. Lusläs gärna detta oxå, och nästa korr. Och nästa.

99mac är ett MUG-forum (Macintosh User Group) som har funnits på nätet sedan 2001 och har i dag cirka 5 000 medlemmar. I stort sett alla har Apple och Macintosh som intresse, privat och/eller professionellt. Detta diplom delas ut till företag, myndigheter, föreningar eller andra instanser som på något sätt främjar mångfald och plattformsoberoende på internet, och som sätter värde på att det finns andra system än de som kommer från Microsoft.

Många Svenska företag och myndigheter väljer att anpassa sina tjänster och produkter uteslutande till Microsofts operativsystem Windows. Det gör att de helt eller delvis stänger ute alla som använder andra system, till exempel Mac OS och Linux.
Ibland dyker det ändå upp en och annan ansvarig med kurage och insikt nog att bryta mönstret. Denna första gång är det Lantmäteriet i Gävle, genom sin marknadschef Birgitta Ericsson, som får ta emot utmärkelsen ”Dagens Macsupporter”.
Motiveringen är enkel: Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter som kartmaterial, flygfoton och annat på sin webbplats. Men det har krävts att kunderna använt Microsofts operativsystem. Nu har Lantmäteriet tagit ett stort steg framåt genom att från hösten erbjuda även Macintosh-användare sina tjänster. Det tycker vi på 99mac är värt att fira.

Ursprungligen av Baron:

Jag har några språkliga synpunkter, och korrändringar. Undvik alla förkortningar utom MUG och skippa semikolon - två allmåäna tips för alla som skriver löpande text. Lusläs gärna detta oxå, och nästa korr. Och nästa.

99mac är ett MUG-forum (Macintosh User Group) som har funnits på nätet sedan 2001 och har i dag cirka 5 000 medlemmar. I stort sett alla har Apple och Macintosh som intresse, privat och/eller professionellt. Detta diplom delas ut till företag, myndigheter, föreningar eller andra instanser som på något sätt främjar mångfald och plattformsoberoende på internet, och som sätter värde på att det finns andra system än de som kommer från Microsoft.

Många Svenska företag och myndigheter väljer att anpassa sina tjänster och produkter uteslutande till Microsofts operativsystem Windows. Det gör att de helt eller delvis stänger ute alla som använder andra system, till exempel Mac OS och Linux.
Ibland dyker det ändå upp en och annan ansvarig med kurage och insikt nog att bryta mönstret. Denna första gång är det Lantmäteriet i Gävle, genom sin marknadschef Birgitta Ericsson, som får ta emot utmärkelsen ”Dagens Macsupporter”.
Motiveringen är enkel: Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter som kartmaterial, flygfoton och annat på sin webbplats. Men det har krävts att kunderna använt Microsofts operativsystem. Nu har Lantmäteriet tagit ett stort steg framåt genom att från hösten erbjuda även Macintosh-användare sina tjänster. Det tycker vi på 99mac är värt att fira.

Vi är iofs 6700 medlemmar nu och vi är inte längre officiellt en MUG i väntan på att konceptet förändras (läs gärna mer om det i infosidorna)

Då så, om vi kan sluta oroa oss för vem som har betalt för vad så kanske ni kan kolla på nytt korrektur istället. Mitt samvete är rent som en steril operationssal.

Mitt förslag är att man köper en ram och ramar in diplomet, sedan skriver jag ut motiveringen på en 105x70 mm etikett som man helt sonika klistrar på baksidan av ramen. Några invändningar? Som det verkar bör ju pengarna räcka om man så säger.

Ni kan ta en titt på korrektur här:
http://homepage.mac.com/eldolko/99diplom/

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 11:00
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då så, om vi kan sluta oroa oss för vem som har betalt för vad så kanske ni kan kolla på nytt korrektur istället. Mitt samvete är rent som en steril operationssal.

Mitt förslag är att man köper en ram och ramar in diplomet, sedan skriver jag ut motiveringen på en 105x70 mm etikett som man helt sonika klistrar på baksidan av ramen. Några invändningar? Som det verkar bör ju pengarna räcka om man så säger.

Ni kan ta en titt på korrektur här:
http://homepage.mac.com/eldolko/99diplom/

Snyggt jobbat! Knip ihop brödtexten på diplomet bara. Ser lite väl spretigt ut. Jag är gammal sättare och är yrkesskadad vad gäller kerning och knipning.

Ursprungligen av Schuckert:

Snyggt jobbat! Knip ihop brödtexten på diplomet bara. Ser lite väl spretigt ut. Jag är gammal sättare och är yrkesskadad vad gäller kerning och knipning.

My bad! Jag hade visst råkat dra iväg den åt helsike av någon anledning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 23:42

Så där! Hittade mitt Paypallösen och pyntade in 3 dollars.
En gång till. Mycket bra idé.

  • Medlem
  • 2004-05-28 00:05

3$ från mig också... Det lär bli en stor jävla smörgåstårta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-28 01:20

Pirre! Varför ens fråga om typsnittet.

Varför inte fråga om... datorn är stulen. Piratkopierat os. Skrivit ut på jobbets skrivare på chefens fina dyra papper. Använt hela eftermiddagen på jobbtid istället för att sköta jobbet. Kanske lyssnade nån på på musik från en radio utan att STIM fick sin ersättning.

Det får väl ändå förutsättas att allt har gått rätt till.

Ursprungligen av molia:

Pirre! Varför ens fråga om typsnittet.

Varför inte fråga om... datorn är stulen. Piratkopierat os. Skrivit ut på jobbets skrivare på chefens fina dyra papper. Använt hela eftermiddagen på jobbtid istället för att sköta jobbet. Kanske lyssnade nån på på musik från en radio utan att STIM fick sin ersättning.

Det får väl ändå förutsättas att allt har gått rätt till.

Min text var:

"Snyggt fotopapper på dryga 200gr. Hållbarhet. Eller Mattepapper Men guldglansen skall väl synas. Glossy , Satin Tetenal 264gr Scandinavian Photo 280gr

Stava rätt! Skriv inte "dom" skriv "de" "dem" Dubbelkolla.

Typsnittet köpt eller gratis ?"

Som en påminnelse att inte använda ett typsnitt som det kanske är copyright på.
Det finns PEZEfolk som lusläser för att sedan förstöra. Det vore inte så kul. Varken för Dolk eller 99mac.
Förstår ni nu? Innan ni hoppar på folk så kan ni ju läsa och tänka. Tror ni jag vill jävlas så kan ni ju privatmaila. Eller om ni fortfarande inte förstår så kan jag förklara per telefon också.

Ursprungligen av Pirre+:

Min text var:

"Snyggt fotopapper på dryga 200gr. Hållbarhet. Eller Mattepapper Men guldglansen skall väl synas. Glossy , Satin Tetenal 264gr Scandinavian Photo 280gr

Stava rätt! Skriv inte "dom" skriv "de" "dem" Dubbelkolla.

Typsnittet köpt eller gratis ?"

Som en påminnelse att inte använda ett typsnitt som det kanske är copyright på.
Det finns PEZEfolk som lusläser för att sedan förstöra. Det vore inte så kul. Varken för Dolk eller 99mac.
Förstår ni nu? Innan ni hoppar på folk så kan ni ju läsa och tänka. Tror ni jag vill jävlas så kan ni ju privatmaila. Eller om ni fortfarande inte förstår så kan jag förklara per telefon också.

Du är inte orolig för att bilden skulle ha någon copyright då? Det ligger väl närmare till hands att vara orolig för än typsnittet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-28 12:23

Pirre: Du känner till att det bara är den som har typsnittet installerat på sin dator som måste äga en licens va? Man behöver inte köpa licens för att få använda den på ett diplom (eller annat valfritt användningsområde). Det är (som Fredrik skrev) värre med bilder t.ex. där man måste ha rättighet att använda dem för varje ändamål. Att använda ett piratkopierat typsnitt till ett diplom är inte värre än att använda ett piratkopierat Mac OS för att surfa på 99mac (snarare tvärtom).

Varför tror du att det inte finns en licens för typsnittet? På vilket sätt skulle något illvilligt pc-troll kunna kontrollera om det saknas licens för typsnittet, och på vilket sätt skulle det påverka något?

Ursprungligen av hugin:

Pirre: Du känner till att det bara är den som har typsnittet installerat på sin dator som måste äga en licens va? Man behöver inte köpa licens för att få använda den på ett diplom (eller annat valfritt användningsområde). Det är (som Fredrik skrev) värre med bilder t.ex. där man måste ha rättighet att använda dem för varje ändamål. Att använda ett piratkopierat typsnitt till ett diplom är inte värre än att använda ett piratkopierat Mac OS för att surfa på 99mac (snarare tvärtom).

Varför tror du att det inte finns en licens för typsnittet? På vilket sätt skulle något illvilligt pc-troll kunna kontrollera om det saknas licens för typsnittet, och på vilket sätt skulle det påverka något?

Inte mer än skitsnack.

Men varför dra på sig skitsnack?

Bevaka tråden