Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac för första gången

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 00:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Ok, men nackdelen verkar ju som att det inte går att lägga till minne från början t.ex. som det går på Apple store.

Det går nog utmärkt att få installerat om man vill, annars är det ju en lätt sak att installera själv. Är du student får du 10% rabatt på AppleStore.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 09:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Doktor G
AppleWorks följer med (om det inte har ändrats, det följde med min iBook i alal fall). Där kan man skriva, göra presnetationer, kalkylbladera, göra register med mera.

http://www.apple.com/appleworks/

Ja, AppleWorks är ett OK program också. Men jag tycker att bara punktgrafiken och objektgrafiken kan vara till någon nytta där. För AppleWorkd är ett gammalt program som inte har uppdaterats på väldigt länge. Jag tror att Textredigerare har mer funktioner än AppleWorks ordbehandlare.
Dessutom så sparar AppleWorks alla filer i sitt eget format, cwf. Det kan vara jobbigt eftersom det bara är AppleWorks som kan läsa detta. Det går att exportera ett dokument till tex RTF, men bara exportera, inte spara, vilket betyder att man inte bara kan trycka på spara rakt av för att spara ändringar, utan man måste exportera till en kopia hela tiden.

Textredigerare sparar i RTF, som är ett standard-format som alla kan läsa (om man kör OS 9 måste man dock ha Word eller AW installerat för det).

Kan man inte spara dokument på en Ibook som .doc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 17:35

Du kan spara dokument som .doc, endera med Textredigeraren som är gratis, genom AppleWorks eller med Microsoft Word. För bästa kompabilitet med alla funktioner mellan Mac och PC rekommenderar jag Word.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 17:40

RTF är mer kompatibelt med olika plattformar än Word-formatet enligt mina erfarenheter. Dessutom är RTF en standard som alla kan läsa, även om man inte har Word.

Textredigerare kan spara och läsa RTF, RTFD, TXT och DOC.

AppleWorks kan endast läsa och spara sitt eget format, men det kan konvertera till och från nästan alla format.

Word kan spara och läsa DOC, TXT, DOT, RTF, DIC och HTML.

Nu har jag testat en Ibook.

Senast redigerat 2004-01-27 17:01
  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 16:47

Åh, fan... Finns den i lite-modell

Hehe Jag är medveten om att den där meningen blev lite lustig, ska genast ändra Sir. Pär!

  • Medlem
  • 2004-01-27 17:09

Nå, vilken lockade? Var det sämre eller bättre än förväntat?

Om du har använt Compakkkk lär du upptäcka att det finns datorer som fungerar. Gjorde samma upptäckt då jag på 80-talet bytte bil från Saab till Toyota....

Thomas

Någon som vet var jag kan få tag på ett produktblad om Ibook, exempelvis i ett pdf-format, så jag kan skriva ut det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Någon som vet var jag kan få tag på ett produktblad om Ibook, exempelvis i ett pdf-format, så jag kan skriva ut det.

http://www.apple.com/se/ibook/specs.html

Tack så mycket

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-28 16:29

Jag är i köpsvängen och vill kunna klämma lite på en 12" G4 iBook innan ev. beställning och undrar om det finns någon butik i gbg där man kan göra detta?

Och.. Har apples svenska kundtjänst nån mailadress eller kontaktformulär, eller är det att ringa som gäller?

Tack på förhand!
MVH

http://applefn.infonow.net/bin/findNow?LIST_LIST_KEY=s4-10753055550020131195&CLIENT_ID=APPLE_EUROPE där hittar du en del återförsäljare i Göteborg.

Börjar det bli ett rejält uppsving för Mac eller? Det ramlar in massor av folk som ska köpa Ibooks, däribland jag!

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-28 19:42

Stanlero, tackar.

Men undrar fortfarande om man kan ställa frågor till apples kundtjänst via mail, hittar inte själv något som tyder på det på deras hemsida men kan ha missat av nån konstig anledning.

Ring dem och fråga om mailen?

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-28 22:12

Hehe ajo de låter smidigt

Får bli att telefonera dem och ställa frågan under morgondagen.

Får man fråga vad frågan gäller?

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-28 23:01

Klart du får fråga, frågan gäller studentrabatten vid köp i applestore, mer specifikt svar får du inte dock

Okej!

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-01-30 17:07

Tydligen är inte avbetalningen klaffad än så är väl bara att vänta och se hur det går..

Men du funderar fortfarande på en Ibook?

Jag går också i Ibook tankar, ska sälja min P4 nu och satsa på en bärgar iBook G4 med airport extreme och 640 MB RAM.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-06 10:28

Stanlero, Jorå, går fortfarande och funderar på iBook, men ska kika närmare på en nästa vecka innan ev. beställning.

Samma här, blir väl beställning om någon vecka.

Bättre bärbar dator för det priset finns inte, har inte ångrat den en sekund, perfekt som komplement till en stationär.

Det låter bra det

Har beställt en Ibook 12" :).

Bevaka tråden