Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac för första gången

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Det är ta mig fan fantastiskt hur vissa här utger sig för att vara allehanda experter. Ibland med jävligt kryptiska svar som ingen begriper, eller så kommer det in ett närmast personligt påhopp. eller idiotförklaring.
Gör en sökning först snälla ni innan käften glappar för mycket på vissa av er.
eller håll er till ämnet.

Tillåt mig skratta. Snacka om att kasta sten i glashus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 19:40

Stanlero: För att inte skapa missförstånd:
Det finns tre versioner av Office X:
1. Proffessional - Word, Excel, PowerPoint, Entourage, VirtualPC
2. Standard - Word, Excel, PowerPoint, Entourage
3. Education - Samma som standard, fast med lägre pris för studenter.

Inget Office-paket följer med datorn, man får köpa det separat.
Däremot får man gratis motsvarigheter till två av Office-programmen när man köper Mac. Det är Textredigerare och Mail (iCal och Adressbok kan man också räkna som motsvarar Entourages kalenderfunktion och adressfunktion)
PowerPoint-motsvarigheten, Keynote, köps separat för 970 kr på Macoteket.
Någon Excel-motsvarighet känner jag inte till, men jag tror att man kan köpa Excel löst (alltså inte i Office-paketet). Hittar dock inte var.
Annars finns det motsvarigheter till hela Office-paketet, nämligen OpenOffice och StarOffice som är billigare (gratis?).

Om man delar internet via en router/hub med en annan person, är det då någon mening att köpa Airport? Vad har man den till?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Om man delar internet via en router/hub med en annan person, är det då någon mening att köpa Airport? Vad har man den till?

Trådlöst är ju skönt , du kan dock köra trådlöst på en Mac med andra Wlan tillverkares lösningar istället för Airport.

  • Medlem
  • 2004-01-25 20:19

Trådlöst är smidigt, om du vill surfa på tåget (LINX) eller på skolan eller kankse på någon av de trådlösa punkter som startas upp då och då. Vissa av dem är även gratis...

Förtydligande:
AirPort är Apples varumärke på trådlös förbindelse med andra datorer/server istället för (t.ex.) Ethernetkabel.
Jag kör utan problem en Netgear trådlös router där jag då kan kommunicera med min bärbara dator (Powerbook G4 med inbyggt trådlöst kort). Routern är även utrustad med Ethernetportar så jag kan även koppla in trådbundna datorer i samma nät som då även kan använda samma Internetförbindelse då den även är kopplad dit via ett kabelmodem.

En Apple Airport-station är dyrare än konkurrenterna därför måste man inte ha Airport.

Ok, det blir nog utan AirPort tror jag. Vilken jääävla lång tråd det här blev!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 20:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
2. Standard - Word, Excel, PowerPoint, Entourage

AppleWorks följer med (om det inte har ändrats, det följde med min iBook i alal fall). Där kan man skriva, göra presnetationer, kalkylbladera, göra register med mera.

http://www.apple.com/appleworks/

Är .mac bra att ta med till datorn?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Ok, det blir nog utan AirPort tror jag.

Nej nej nej. Utan trådlöst förlorar man nästan allt kul med en bärbar. Airport-kort och t ex netgear router för en tusing styck är en bra investering.

Saken är den är att jag fortfarande inte riktigt fattar vad AirPort är och vad det går ut på. Det är en massa svåra ord som jag inte kan förstå

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero:
Ok, det blir nog utan AirPort tror jag. [...]

Nu måste jag förtydliga igen:
Apple kallar både basstationen och det inbyggda kortet för Airport. Basstationen är inte tvunget att det är Apple, men det inbyggda kortet i datorn måste vara Apples eget. Det kan vara bra att ha. De tredjepartskort som går att köpa till Apple-datorn är PC Card-kort med en utstickande delar. Apples egna är, som sagt, inbyggda.

  • Medlem
  • 2004-01-25 21:13

Airport är Apples namn för 802.11b/g dvs trådlöst nätverk.

Du kan surfa på presis samma sätt som via en vanlig ethernet sladd men nu med hjälp av radiovågor som går genom luften.

Se även
http://www.apple.com/se/airport/

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 21:14

Airport är WiFi - men det går sätta in i efterhand (vilket bluetooth - som oxå är kul - "inte" går…) : WiFi är < 54mbps trådlöst till en basstation… Inga sladduslingar…
.mac? ptja… kolla om det innehåller något du behöver.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Saken är den är att jag fortfarande inte riktigt fattar vad AirPort är och vad det går ut på. Det är en massa svåra ord som jag inte kan förstå

http://www.apple.com/airport

Airport är Apples namn på trådlöst nätverk, sk WLAN. Varken mer eller mindre. I iBook G4 stödjer en standard som heter 802.11g, Apple kallar den Airport Extreme. Den har teoretisk maxhastighet på 54Mbps. Den är även bakåtkompatibel med den äldre standarden 802.11b som ger max 11Mbps. Den satt i t ex iBook G3.

Att sätta i ett Airport Extreme-kort är värt alla pengar. Sen isf att köpa en Airport bastation från Apple för 2700kr köper du en från t ex netgear som kostar 1100kr. Det du märker mest förutom priset dem emellan är att Airport basstationen är smidigare att ställa in eftersom att apples programvara för det är superb. Det är dock inte svårt att ställa in netgears, det är bara inte lika självförklarande.

Till sist vill jag bara säga: Trådlöst rockar!! Att bara ta med datorn till ett annat rum eller med i sängen är något som är mer värt än man kan tro. Aldrig mer sladdar säger jag.

Ok, så jag behöver bara lägga till ett AirPort kort nu, och t.ex. köpa bastationen senare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Ok, så jag behöver bara lägga till ett AirPort kort nu, och t.ex. köpa bastationen senare?

Du kan köpa kortet i efterhand och sätta i själv. Men det är ju lika bra att göra det direkt!

Allright, måste bara säga tack till alla hyggliga mac människor som lägger ner ett par minuter och svarar på mina nybörjarfrågor!

Det är ju kul att hjälpa en ev. switcher till den "konstiga vägen"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Ok, det blir nog utan AirPort tror jag. Vilken jääävla lång tråd det här blev!

Nog för att du har rätt i att tråden har blivit lång. Men Airport måste du ha!;) Ligger just nu i soffan med min PB 12:a (som är en underbar dator) och surfar trådlöst. Dock går ju detta som sagt att köpa senare. Det är enkelt att sätta in kortet själv.
Lycka till och välkommen till gänget!!!

T-son

Jag är inte medlem i gänget riktigt än, gäller att jag verkligen kommer till skott också!

Köp en Dell annars...

NOT!

Ibook är attraktiv!

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-25 22:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Ibook är attraktiv!

Och alla som använder Mac är attraktiva.

Hehe kanske stämmer. Och vi som använder PC är stela eller vad försöker du säga?

Föressten, från vilket nätsida är det bäst att köpa Ibook i från? Är det Apples "officiella" som är bäst? Jag menar rent pris och servicemässigt.

Priser jämför du här.

Ok, men nackdelen verkar ju som att det inte går att lägga till minne från början t.ex. som det går på Apple store.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-25 23:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Hehe kanske stämmer. Och vi som använder PC är stela eller vad försöker du säga?

Skojar lite bara :D. Men på tal om attraktion så är jag nog inte ensam om att tycka att utsidan också spelar roll när det gäller valet av dator. Kombinationen av stilig "yta" och oöverträffad funktionalitet gällande "insidan" gör att jag tveklöst väljer Mac framför PC. Och i ditt fall så får du en bra (och attraktiv ) dator oavsett om du väljer iBook eller PB.

Bevaka tråden