Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac för första gången

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-24 17:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Jag skulle vända på resonemanget:
Vill du köra Mac köp en stationär G5 dator.
De bärbara Maccarna är just nu så långt efter bärbara pc , vad det gäller batteri tid,skärm och prestanda. Jag skulle vänta till nästa generation bärbart kommer från Apple.

När det gäller batteritiden på PB så kanske den inte är så mycket att skryta med, men när det gäller iBook så har den ju tidigare stått sig oerhört bra i konkurrensen. Har det förändrats på senare tid?

  • Medlem
  • 2004-01-24 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Jag skulle vända på resonemanget:
Vill du köra Mac köp en stationär G5 dator.
De bärbara Maccarna är just nu så långt efter bärbara pc , vad det gäller batteri tid,skärm och prestanda. Jag skulle vänta till nästa generation bärbart kommer från Apple.

Skojar du eller?:confused: Ibook har teoretiskt sex timmars batteridrift, fem timmar definitivt, med ett nytt batteri. Har inte sett en PC som kan uppvisa de siffrorna. Skärmarna är inte de bästa på Apples tolvtummare, men på 15" och 17" är de väl hur bra som helst? De PC-maskiner jag har sett har inte upplevts av mig som bättre än macarna. Detsamma gäller prestanda - PC-maskinerna verkar inte ett dugg bättre i mitt tycke. En del av dem är rent för jävliga på alla sätt - stora, tunga, bullrande och fula. (Fujitsu-Siemens t ex.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-24 17:54

Kan man lugnt säga, dagens centrino puttrar på i allt mellan 5-8 timmar i batteriläge.

Gå och titta på en 15,4" skärm som sitter i exv hp nx 7000 med 1,5 ghz centrino.
Jmf färgåtergivning, betraktningsvinkel och upplösning.
Tala om sedan vilken som är bäst och behagligast

Apple har köpt in ett stort antal av dessa 15,4" skärmar som kommer i nästa generation bärbart.

Att diskutera eller tala om prestanda, hänvisar jag till alla
de otaliga tester som finns på nätet .

Citat från en mac anhängare och testare med stor erfarenhet: Barefeats.com
Bärbara pc åker 8 (åttor) runt de bärbara maskinerna som apple kan erbjuda idag. (fritt översatt)

Senast redigerat 2004-01-24 18:17

Oj då, jag som alltid har trott att Mac är hästlängder före PC på bärbar sidan, och att PC är bäst på stationära. Det är i alla fall vad folk har sagt till mig. Så ni menar att man inte ska satsa på Apple bärbar?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 19:36

Om du vill ha världens bästa dator får du vänta i evighet. Om du vill surfa, skriva, mejla, jobba med bilder, programmera och liknande kommer du, vilket många intygat här, att trivas med iBook. Vill du arbeta med video och en del andra saker kanske du bör satsa på PowerBook. Eller gå direkt till PowerMac G5.

Lyssna inte på den som säger att vänta tills nästa generation bärbara kommer. Det finns ingen nästa generation! Det finns bara den som finns idag!

Finns imorgon? Vänta tills en sekund efter 00.00, det är fortfarande idag.

  • Medlem
  • 2004-01-24 19:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Något jag har haft mycket glädje av på min PB 12" är ljudingången. Det är väldigt smidigt att överföra gamla kassettinspelningar till datorn och sedan bränna till CD om man vill det. Men det kanske är så att det finns ljudingång på iBook också? Flera kan säkert upplysa om det. Lycka till med valet!

Köp en iMic från Griffin. Kostar 399 kr på Macoteket.

Jo, det är sant som du säger. Så kommer man ju alltid att kunna säga, att det kommer bättre datorer om x år. Om man nu skulle resonera så, så skulle man aldrig kunna köpa nya elektronik prylar. Är det någon stor skillnad mellan designen på Ibook och Powerbook? Tycker nästan Ibook är läckrare.

Jag håller med. IceBook som folk kallar den, är enligt mig den snyggaste Macen som någonsin gjorts. Bara om den varit lite tunnare så hade det varit MVG för Apples ingenjörer, men den är snygg annars!

Helt sjuk modernt gjord, man kan knappt tro att det är iBooken som är den äldsta designen av Apples nuvaranda datorsortiment.

Okej, ska man satsa på den bästa processorn? Hur mycket ram-minne bör man ha? Jag vet inte alls hur operativsystemet flyter på i Mac, vad som krävs för att det ska flyta på bra och inte sega.

Den fick ju en liten designuppdateringen när dem satte i en G4 istället för G3an

Om du går hit så kan du se på ett ungefär när dem olika datorerna blir uppdaterade.

http://buyersguide.macrumors.com/
Ifall du vill avvakta.

Jag har själv en iMac och är väldigt nöjd med den När man lyssnar på PC datorer så låter dem som ett godståg jämfört med min (nästan ) tysta iMac.

Och den har "bara" 800mhz. Och den upplevs inte alls som slö. Klart jag spelar inte så mycket spel heller.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 20:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Hur mycket ram-minne bör man ha?

De flesta rekommenderar att lägga till 512 MB, vilket ger 640 MB.

Är Imac stationär, eller finns det tre olika bärbara modeller? Ibook, Powerbook och Imac?

Imac är stationär, men det är en udda och vacker skapelse.

http://www.apple.com/se/imac/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs:
[...] De [bärbara] PC-maskiner jag har sett har inte upplevts av mig som bättre än macarna. Detsamma gäller prestanda - PC-maskinerna verkar inte ett dugg bättre i mitt tycke. En del av dem är rent för jävliga på alla sätt - stora, tunga, bullrande och fula. (Fujitsu-Siemens t ex.)

Jag håller med. Lägg till Dell också.
Det må vara hänt att pc-maskinerna börjar komma ifatt Apples batteritider på Ibookarna, men jag har aldrig sett en snygg, smidig pc. Helt sanslöst faktiskt.

En polare köpte nyligen en ny Dell för ca 30.000:- med Win XP och den är inte speciellt mycket upplevt rappare än min Powerbook G4 550, samt att den är fulare, tyngre, tjockare och osmidigare på alla sätt o vis. Det är min Powerbook som "alla" blir impade över. Nu kan jag ju inte påstå att min 550 är speciellt rapp, men det är bl.a. hårddiskens fel som snurrar i 4200 rpm.

Stanlero, jag rekommenderar Powerbook, men om du klarar dig utan ljudingång och bildskärmsdubblering (spegla går ju) så ser jag inget fel i Ibook. Ljudingång kan du ju få med Imic, som nämndes tidigare. Maxa även minnet från början.

Lycka till!

Okej tack så mycket för tipset. Är det bra upplösning på en 12"s Ibook eller ska man ta 14"? Förlåt för alla mina jobbiga frågor :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 21:40

Det är samma upplösning på iBook 12" och 14" : 1024x768 (i pixels alltså, vilket ger olika DPI - 104 vs 92 eller något). För PB är det ju annorlunda med 1024x768 för 12" och 1280x854 för 15" (15" har wide mao).

Okej, då kan man ju lika gärna köpa 12". En annan sak som jag undrar över är när man ska beställa datorn på Apple.se, så ska man välja vilka program som man vill ha med sig i datorn. Då kan man välja Microsoft - Office v.X - Professional Edition och vad jag har förstått så är det ordbehandlingsprogram som ingår i det paketet. Det paketet kostar 6.000! är inte det aningen dyrt? Priset pressas upp väldigt mycket bara med det programmet.

  • Medlem
  • 2004-01-24 23:42

På Macoteket finns Microsoft Office X svensk edu-version (för skolor, studerande och hemanvändare) för 1 374 kr med moms.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 23:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Då kan man välja Microsoft - Office v.X - Professional Edition och vad jag har förstått så är det ordbehandlingsprogram som ingår i det paketet. Det paketet kostar 6.000! är inte det aningen dyrt?

Är allt lite mer jox i det paketet - men appleWorks följer ju med gratis och klarar väl typ 85% av vad man har Office till… (eh… då låter det ju ändå dyrare )

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-24 23:58

Lyssna inte på den som säger att vänta tills nästa generation bärbara kommer. Det finns ingen nästa generation! Det finns bara den som finns idag!

visst så kan man alltid resonera!

Men nu är det så att även Apple bärbara befinner sig nu i en brytpunkt, gamla G3, G4 prosessorer kontra morgondagens bärbara G5 . Detta är ett faktum, och ett nytt sådant, som inte tidigare har funnits och varit ett alternativ.

Apple bärbara befinner sig idag i samma situation som stationära gjorde före G5 kom. Dvs hopplöst efter pc vad det gäller pris och prestanda.

Varför betala en massa pengar för en gammal teknologi? och rent ut sagt dåliga prestanda egenskaper jmf med dagens moderna bärbara Pc.

Bättre är i så fall är att lägga pengarna på en billig Ibook , var glad och prova på OSX och byt upp dig när den bärbara G5 kommer.
(jmf med bärbara Pc där priserna har sjunkit konstant under sista året ,så är i dags läget ingen bärbar Apple maskin direkt billig vad det gäller pris och prestanda )

Senast redigerat 2004-01-25 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
[B

]Kan man lugnt säga, dagens centrino puttrar på i allt mellan 5-8 timmar i batteriläge.

Citat från en mac anhängare och testare med stor erfarenhet: Barefeats.com
Bärbara pc åker 8 (åttor) runt de bärbara maskinerna som apple kan erbjuda idag. (fritt översatt) [/B]

Det var väldigt fritt översatt eftersom han inte säger något i närheten av det du säger han sagt.

Att centrino PC's puttrar på i 5-8 timmar verkar ju inte stämma heller eftersom man på till exempel
http://www.java4you.org/nx7000forum/viewforum.php?f=7 kan läsa att HP centrino modellNX7000 ger upp innan ens 3 timmar. Plus att den drabbas av en hel del svårförklarliga problem som sällan drabbar iBook och PowerBook användare

Apple's PowerBook G4 12" är faktiskt billig
sett till prestanda formfaktor utrustning o.s.v.
En motsvarande liten bärbar PC kostar ju oftast över 20.000.
Och då klarar den inte OSX.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 00:33

Läs tester , just mitt exempel var att denna pc har en utsökt skärm , med fantastisk betraktnings vinkel, färgåtergivning, upplösning och som dessutom kommer att sitta i Apples nästa generation av bärbara.

Acer 800 serie med centrino har en arbetstid på 6 timmar i batteridrift, har själv testat.

http://www.barefeats.com/al15b.html[B

Vad det gäller citatet: är det borttaget, här fanns tidigare en kommentar, centrino =removed. 20/9 2003.
http://search.freefind.com/find.html?id=65514143&pid=r&mode=ALL&n=0&query=test+centrino&Submit=+Find%21+

Batteritid nx 7000 (1,6ghz centrino) 5 timmar.

Senast redigerat 2004-01-25 14:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Och då klarar den inte OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Okej, då kan man ju lika gärna köpa 12". En annan sak som jag undrar över är när man ska beställa datorn på Apple.se, så ska man välja vilka program som man vill ha med sig i datorn. Då kan man välja Microsoft - Office v.X - Professional Edition och vad jag har förstått så är det ordbehandlingsprogram som ingår i det paketet. Det paketet kostar 6.000! är inte det aningen dyrt? Priset pressas upp väldigt mycket bara med det programmet.

Microsoft Office X Pro innehåller Word X, Excel X, PowerPoint X, Entourage X och Virtual PC 6.1. Alltså inte bara en ordbehandlare...
Jag tror nog inte att du ska köpa Pro-versionen om du inte vill ha Virtual PC. Då passar nog orginalversionen eller studentversionen bättre, som endast innehåller Word X, Excel X, PowerPoint X och Entourage X.

Fast jag rekommenderar att istf Word använda OS X medföljande Textredigerare för ordbehandling, istf PowerPoint använda Apple Keynote för presentationer och medföljande Mail för e-post istf Entourage. Om du sen behöver Excel så tror jag att man kan köpa det separat.

Textredigerares fördelar är att den inte har massor med jobbiga funktioner och buggar som Word har. Textredigerare är ett enkelt program som klarar allt man behöver för ordbehandling. Och iom Panther-versinen kan Textredigerare även läsa och skapa Word-dokument, samt har många nya funktioner för texteffekter (som skuggor).

Mails fördel jämfört med Entourage är att det är integrerat med det medföljande Adressbok, som i sin tur är integrerat med många andra program. Det gör att om du använder Mail kan du komma åt dina adresser från hela systemet. Mail har ett jättebra spamfilter och klarar i övrigt allt man kan behöva, sålänge man inte är fler användare eller kräver någon särskild Entourage-funktion (Mail har ganska dåligt stöd för fler användare).

När kommer Apple ut med nya datorer då? Ny processor, bättre prestanda?

Rajje: Tack för svaret, då struntar jag nog i Pro. Det som jag behöver är Word, Excel, Powerpoint och Entourage och det ingår ju tydligen i datorn.

Senast redigerat 2004-02-10 17:56
  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 14:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
När kommer Apple ut med nya datorer då? Ny processor, bättre prestanda?

Lite då och då…
Fast dom talat inte om det i förväg, även om det brukar finnas lite rykten…
Har någon här bubblat om att det kommer nya så kolla källan till ryktet; och om vederbörande inte postat någon källa ja då är det nog rent skitsnack…

  • Medlem
  • 2004-01-25 14:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Kan man lugnt säga, dagens centrino puttrar på i allt mellan 5-8 timmar i batteriläge.

Gå och titta på en 15,4" skärm som sitter i exv hp nx 7000 med 1,5 ghz centrino.
Jmf färgåtergivning, betraktningsvinkel och upplösning.
Tala om sedan vilken som är bäst och behagligast

Apple har köpt in ett stort antal av dessa 15,4" skärmar som kommer i nästa generation bärbart.

Att diskutera eller tala om prestanda, hänvisar jag till alla
de otaliga tester som finns på nätet .

Citat från en mac anhängare och testare med stor erfarenhet: Barefeats.com
Bärbara pc åker 8 (åttor) runt de bärbara maskinerna som apple kan erbjuda idag. (fritt översatt)

Ja, det är möjligt att jag inte är helt uppdaterad vad gäller alla PC-varianter som finns. Det fåtal maskiner jag suttit vid, Fujitsu-Siemens och Dell, har trots att de varit dyra och framstått som värstingmaskiner (Dell) inte alls imponerat. Dellskärmen var klart bättre än på min egen Ibook 12", men i övrigt så verkade inte mycket bättre. Processorerna var säkert överlägset snabbare, antar jag, men det märktes inte när jag satt och lekte med/använde dem. De segade också emellanåt precis som en Mac kan göra. De jag känner som använder datorerna kör dem alltid via nätström, aldrig med batteri. Konstigt, va? Själv gör jag nästan alltid tvärtom.

Jag tycker nog att om man väljer datorplattform efter ren prestanda så är man lite för tekniknördig, lite för snusförnuftig. Jag går mer på känsla vid datorval (+ plånbok så klart) för egen del. Det jag gör kan jag göra på PC lika väl som Mac, men jag gör det hellre på Mac för jag trivs bättre med det (och jag har haft egen stationär PC!). Så min subjektiva bedömning och begränsade erfarenhet säger mig att bärbara PC är fula, klumpiga, bullrande och inte bättre än Mac - därför Mac!

*

Vad gäller tolvtums Ibook, om du nu bestämt dig för en sån, så behöver du inte bara spegla på en extern skärm. Det finns ett hack för Ibooken som ger dig bättre upplösning på extern skärm än på den interna och möjligheten att slippa spegling.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 14:50

Det är riktigt vad du skriver Giggs, snussförnuft. känsla. plånbok:

Mitt inlägg skrevs för att påvisa att Apple befinner sig i ett skifte, nya prosessorer , högre buss hastighet, bättre skärmar kommer, och då är det IHMO dumt att kasta bort för mycket pengar.
Jag rek. fortfarande att vänta eller att köpa en så billig bärbar mac det någonsin går.
Vilket beslut som sedan tas är upp till var och en...

  • Medlem
  • 2004-01-25 14:57

Vad vet du om det där skiftet? Du verkar säker på skärmarna, de var redan inköpta om jag förstod dig rätt? Är det inte bara en massa löst prat om att snart händer nåt, många skriver om det här men få visar på konkreta fakta. Skiftet till bärbar G5 och allt annat kan ju dröja rätt länge, eller?

Bevaka tråden