Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac för första gången

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stanlero, jag var i samma situation som du för en månad sedan...

Jag fick min nya iBook 12" 800(med Airport och Bluetooth) för en vecka sedan, innan dess har jag i huvudsak nästan bara använt PC, och då och då en iMac med OS X för att synka iPoden. (Om jag räknar bort en tid för mycket länge sedan med system 7.1 på en 25 Mhz Mac).

Jag visste att jag var trött på Windows ,trots att jag hade vant mig vid detta ogenomtänkta system, det var dags för en Mac. Dessutom hade jag en mycket bra Apple-erfarenhet sedan tidigare, iPoden.

Eftersom jag behövde ett komplement till PC:n så visste jag att bärbar skulle vara det bästa alternativet för mig. Jag hade sett att en ny bärbar iBook hade kommit ganska nyligen, iBook G4. Efter att ha kollat upp priserna på både iBook och Powerbook och tänkt igenom vad jag faktiskt skulle använda datorn till så var valet ganska självklart. Jag visste att jag i huvudsak skulle använda datorn till surfning, ordbehandling och photoshop ibland. Efter vad jag hade läst så skulle den nya iBooken mer än väl räcka för att göra allt detta och mer. Jag visste att jag inte skulle dra nytta av Powerbookens alla möjligheter, dessutom var prisskillnaden var betydlig!

Nu visste jag alltså att jag ville ha en ny iBook, men frågan var vilken, 12" eller 14"? Jag var till början inne på 14" 933 MhZ eftersom den trots allt var snabbare och jag var övertygad om att 12" var alldeles för litet för mig, jag skulle trots allt nästan bara använda den hemma ändå.

Men eftersom upplösningen ändå var samma på båda och jag läste att det inte skulle vara någon större prestandaskillnad mellan modellerna så började jag fundera på 12", som jag till slut också beställde.

Jag har nu haft min iBook i nästan en veckan och jag är mycket nöjd med maskinen! OS X är toppen, jag har vänjt mig helt och hållet och 12" skärm inte alls för litet eftersom det är hög upplösning relativt skärmstorleken.

När det gäller prestanda så kan jag inte riktigt jämföra med min PC. Som jag upplever det så uttnyttjar min iBook sina Mhz mycket effektivare än min PC.

Jag tror att på hårdvarusidan så leder PC-marknaden med snabbare processorer till bärbara laptops, exempelvis Centrino-processorn. Apple ligger här efter med sina åldrade G4. Men när det gäller Operativsystem så är det tvärtom. Windows är ett föråldrat och ineffektivt operativsystem som inte utnyttjar kraften i de nya processorna fullt ut. Det är som att sätta en 200 hästars MC-motor på en flakmoppe. OS X lyckas däremot med bedriften. Jag tror att det blir ett avgörande ögonblick när det kommer en G5:a i en bärbar Mac med OS X, det är en oslagbar kombination tror jag!

Just därför tror jag också, som någon nämnde, att det inte är så klokt att investera allt för mycket i en dyr Powerbook idag. Då tror jag det är bättre att avvakta tills den nya tekniken hinner ikapp de bärbara. iBooken å andra sidan är ju mycket prisvärd och funkar bra i väntan på annat!

Fråga gärna om du undrar något mer praktiskt om iBooken, svarar gärna!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Vad vet du om det där skiftet? Du verkar säker på skärmarna, de var redan inköpta om jag förstod dig rätt?

Jag skulle också vilja veta. Tycker mest det doftar skit(snack). Vem har berättat för dig att Apple köpt in 15,4" skärmar?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 15:06

Här kommer en konfirmering på att nästa generation APPLE har bla 15.4" skärmen.
med bätter färgåtergivning. bredare betraktningsvinkel mm mm

http://www.macnn.com/news/19756&startNumber=10

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Här kommer en konfirmering på att nästa generation APPLE har bla 15.4" skärmen.
med bätter färgåtergivning. bredare betraktningsvinkel mm mm

http://www.macnn.com/news/19756&startNumber=10

Ehh... vad i detta är en konfirmering? Det är ju ett rykte bland många andra. Så du tror på fullt allvar att att Apple sen mitten på förra året varje månad köpt in och lagerhållt 30-40000 skärmar??????

Citat:

Compal will start shipping 15.4-inch wide-screen PowerBooks for Apple in the second half of this year, with initial monthly shipments estimated at 30,000-40,000 units

Detta skrevs 13juni 2003

Finns ju inget företag i världen som jobbar på det sättet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 15:18

ge dig, du är väl läskunnig.

Vad ser du som inte jag ser? Artikeln är från 2003. Klickar man länken i artikeln kommer man till en sida där man måste registrera sig för att läsa.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 15:54

Dated: "Friday, June 13, 2003 @ 4:15pm"
Hey - Verkar ju vara dagens sanning . där ligger såväl Se&Hör som Aftonbladet i lä…
Låter som mycket dyra föreseningar eller som ett av de mer lösa ryktena på länge… För inte är det väl nuvarande 15" Al dom pratar om

Rickard - Du har så rätt så rätt…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Ehh... vad i detta är en konfirmering? Det är ju ett rykte bland många andra. Så du tror på fullt allvar att att Apple sen mitten på förra året varje månad köpt in och lagerhållt 30-40000 skärmar??????

Detta skrevs 13juni 2003

Finns ju inget företag i världen som jobbar på det sättet.

Second half of the year kan ju lika gärna betyda slutet av året. Och det är ju ingen hemlighet att Apple kommer lansera nya bärbara när som helst.

Så självklart kommer 15.4" skärmarna dyka upp på PB när som helst.

Framförhållning är ju också något alla företag jobbar stenhårt med även om Apple's framförhållning inte varit 100% direkt.

  • Medlem
  • 2004-01-25 16:04

Verkar väl inte orimligt att Apple satsar på bra skärmar som levereras i stor skala. Snarare logiskt.

Personligen tycker jag att PB inte levererar tillräckligt mycket över vad man får i en Firmwarehackad iBook... 12" PB tycker jag alltså inte är prisvärd. De andra har ju större skärmar, så de kan man inte jämföra med rakt av.

Nu hänger jag inte alls med!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Second half of the year kan ju lika gärna betyda slutet av året. Och det är ju ingen hemlighet att Apple kommer lansera nya bärbara när som helst.

Så självklart kommer 15.4" skärmarna dyka upp på PB när som helst.

Eller, och jag vet- detta är en tokig tanke, så var det ryktet bara skitsnack. Kan du ens tänka tanken att det inte ligger ett skvatt sanning i ryktet? ¨

Digitimes är inte direkt kända för att ha rätt:
http://www.macrumors.com/pages/2002/10/20021013221828.shtml
http://www.macrumors.com/pages/2002/08/20020822171217.shtml
iMac 15" säljs fortfarande, över ett år senare

http://www.macrumors.com/pages/2002/05/20020531185518.shtml

http://www.macrumors.com/pages/2003/09/20030917033706.shtml

Citat:

Digitimes.com claimed in January 2003 that Apple was going to start production of a 15.4" PowerBook in the "near future", and later claimed that 15.4" PowerBook production was ramping up in June. It turns out, that these reports were wrong... and, in fact, may have sparked off all the (inaccurate) speculation and rumors of PowerBook updates over the past 8 months.

Digitimes has previously had other inaccurate reports, including 19" iMacs, termination of 17" iMac Production, and an Apple Tablet. As a result, future reports from Digitimes should be met with skepticism.

Och så kan man hålla på ett tag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Verkar väl inte orimligt att Apple satsar på bra skärmar som levereras i stor skala. Snarare logiskt.

Bortsett från att Apple ju rätt ofta skryter med hur lågt lager de har. Det vi märker av genom ständiga leveransproblem. Att påstå att de bunkrar upp 30-40000 skärmar i månaden är ju milt uttryckt korkat. Och dessutom står det i artikeln inte skärmar utan hela datorer. Och inte tror jag de bunkrar upp med 40000 datorer....

Citat:

Compal will start shipping 15.4-inch wide-screen PowerBooks for Apple in the second half of this year, with initial monthly shipments estimated at 30,000-40,000 units

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Eller, och jag vet- detta är en tokig tanke, så var det ryktet bara skitsnack. Kan du ens tänka tanken att det inte ligger ett skvatt sanning i ryktet? ¨

Och så kan man hålla på ett tag.

Tror du inte att Apple har nya PowerBooks på gång ? Och tror du inte att de kommer använda de bästa skärmarna som finns till ett rimligt pris?

Skälet till att de inte lanserat några redan lär ha att göra med problemen med 15" AluPB skärmen som innebar en flera månaders försening av hela PB programmet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Bortsett från att Apple ju rätt ofta skryter med hur lågt lager de har. Det vi märker av genom ständiga leveransproblem. Att påstå att de bunkrar upp 30-40000 skärmar i månaden är ju milt uttryckt korkat. Och dessutom står det i artikeln inte skärmar utan hela datorer. Och inte tror jag de bunkrar upp med 40000 datorer....

Apple låter ju som de flesta större tillverkare fabrikerna sköta lagerhållandet det är ju bl.a därför det har blivit så många förseningar.Eftersom fabrikerna inte heller vill ha lager utan vill skeppa dom så fort som möjligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Tror du inte att Apple har nya PowerBooks på gång ? Och tror du inte att de kommer använda de bästa skärmarna som finns till ett rimligt pris?

Skälet till att de inte lanserat några redan lär ha att göra med problemen med 15" AluPB skärmen som innebar en flera månaders försening av hela PB programmet.

Jo det är klart de har nya modeller på gång. Som alltid. Men om de är 1 vecka eller 3 månader bort är en annan fråga.

Frågan är bara varför denna uppdatering skulle vara så närstående? Sist tog det 9 månader (jan-sept) innan 12" och 17" uppdaterades, det tog nästan elva månader (nov 2002- sept 2003) innan 15" uppdaterades. Det har nu gått ca 4 månader sen de uppdateringarna. Inte sagt att det behöver ta 9 månader igen dock men lite drygt 4 känns lite kort.

Påståendet att problemen med 15" skärmen skulle försenat lanseringen känns inte troligt. Aldrig nånsin har väl Apple uppdaterat en produktlinje med mindre än 4 månaders mellanrum?? Det är ju vad Apple i normalfallet behöver för att få stabila leveranser. Nån gång ska ju iofs vara den första men jag tycker inte det finns mycket som pekar på det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Jo det är klart de har nya modeller på gång. Som alltid. Men om de är 1 vecka eller 3 månader bort är en annan fråga.

Frågan är bara varför denna uppdatering skulle vara så närstående? Sist tog det 9 månader (jan-sept) innan 12" och 17" uppdaterades, det tog nästan elva månader (nov 2002- sept 2003) innan 15" uppdaterades. Det har nu gått ca 4 månader sen de uppdateringarna. Inte sagt att det behöver ta 9 månader igen dock men lite drygt 4 känns lite kort.

Påståendet att problemen med 15" skärmen skulle försenat lanseringen känns inte troligt. Aldrig nånsin har väl Apple uppdaterat en produktlinje med mindre än 4 månaders mellanrum?? Det är ju vad Apple i normalfallet behöver för att få stabila leveranser. Nån gång ska ju iofs vara den första men jag tycker inte det finns mycket som pekar på det.

Du har rätt i att 4 månader är en rätt kort tid men lanseringarna i September var ju inte direkt av jordbävningstyp det är ju nästan 12 månader sedan 12" och 17" lanserades så jag kan nog sätta en slant på att Apple snart lanserar något riktigt intressant och bärbart.Om Apple vil öka sin försäljning i år så måste de lansera produkter snart , det funkar ju inte att lansera produkter som kommer ut på marknaden för sent , skol och företagsmarknaden kräver ju enorm framförhållning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 17:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Nu hänger jag inte alls med!

Det förvånar mig inte. Många förment insatta kan diskutera rykten i evighet på 99Mac. Rätt kul, men frågan är om du har så mycket glädje av det när du skall köpa dator.

Rykten kan hålla på länge. Senast var det att ditten och datten skulle dyka upp på MacWorld-mässan för några veckor sedan. Det som verkligen kom var iPod mini och XServ G5, men inga bärbara, inga stationära, inga tangentbord, inga skärmar

Apple kan ju lansera ny hård- och mjukvara när som helst. Men ibland blir det sådan rusning efter grejorna att det kan ta flera veckor eller månader innan man får det man beställt. Så om nya bärbara visas upp imorgon och du beställer en direkt kanske du har den till pingst, vem vet? Beställ en iBook G4 idag och du har den inom några veckor.

Lägg till BlueTooth och större hårddisk och du blir säkert nöjd för lång tid framåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 17:16

Det som talar för en uppdatering av PowerBooksen är väl främst att det egentligen bara är priset som skiljer 12" iBook och PBook åt, samt att Apple fått in de nya IBM G5orna i xServe nu. Förutsättningarna för processorn finns alltså, och gapet mellan Pro stationär och Pro bärbar är stort för tillfället. Det som talar mot en ny PBook enligt mig (med flera?) är att det inte är så länge sedan de uppdaterades senast, i Apple mått mätt.

För att återgå till ämnet Stanlero, så skulle nog jag också rekommendera en iBook i dagens läge. Det är en mycket trevlig dator med bra prestanda.

Okej, Ibook verkar vara en trevlig dator. Det är lite svårt för mig som bara haft PC innan dock, jag menar processorhastigheten. Sitter på en 3 ghz:are här, jag vet inte vilken processorhastighet man ska ligga på om man ska ha en Ibook? Men som någon skrivit här innan så verkar ju det som att Mac-datorer utnyttjar processorn bättre än PC?

Det är lugnt, ni kan fortsätta diskutera rykten

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 17:29

Tänk på AMD kontra intel - amd går ju mycket långsammare men är ändå snabbare (9/10)...
Att gå efter processorhastihet är ju så att döma hastigheten på en bil utifrån hur mycket motorn varvar…

Föressten, var har de svarta bärbara Macarna tagit vägen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 17:42

De svarta finns som begagnade runt 2-6lax…
Endel modeller jättebra och endel inget att ha…

Okej, en sak till som jag undrar, som säkerligen är en riktig nybörjarfråga.

PC - Personal Computer har ju en hel del tillverkare, Dell, Fujitsu-Siemens, Acer, Compaq med mera.

Mac - Har bara en tillverkare, Apple? Finns det bara ett företag som utvecklar Mac datorer, om det är så, varför är det så?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 17:58

Det är ta mig fan fantastiskt hur vissa här utger sig för att vara allehanda experter. Ibland med jävligt kryptiska svar som ingen begriper, eller så kommer det in ett närmast personligt påhopp. eller idiotförklaring.
Gör en sökning först snälla ni innan käften glappar för mycket på vissa av er.
eller håll er till ämnet.

I sommras offentliggjordes det på flera ställen genom en pressrelease att Apple hade lagt in beställning på 15.4" skärmar. Denna skärm som används nu av bla Dell, Acer, HP.
Det var det asiatiska bolaget själv som gick ut med nyheten.

Senast redigerat 2004-01-25 18:42
  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 18:00

Det är bara Apple som gör dom…
Dom provade att sälja licenser ett tag med det vart inte så lyckat, blev inte nytt utan bara mera av samma… F.ö. så är det väl tack vare Compac som det finns fler än en peze

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-25 18:03

Vad är det som bara Apple gör ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Vad är det som bara Apple gör ?

Mac datorer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stanlero
Okej, en sak till som jag undrar, som säkerligen är en riktig nybörjarfråga.

PC - Personal Computer har ju en hel del tillverkare, Dell, Fujitsu-Siemens, Acer, Compaq med mera.

Mac - Har bara en tillverkare, Apple? Finns det bara ett företag som utvecklar Mac datorer, om det är så, varför är det så?

Nja Apple samarbetar ju rätt nära med giganterna IBM och Motorola m.fl. så att Apple ensam utvecklar Macen är ju inte riktigt sant.

På PC sidan så är det väl i princip bara intel Ms och kanske HP som "verkligen" utvecklar plattformen de flesta andra tillverkare är bara copycats , med typ minimala R&D avdelningar.

Rent teknikmässigt så borde ju Apple ligga långt långt efter PC sidan men tack vare Apple's satsning på R&D och jättesatsningen på MAC OSX så är det ju klart att Apple leder utvecklingen på mjukvarufronten och även gör bra ifrån sig på hårdvaran.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Miri:
Vad är det som bara Apple gör ?

Om man ska gå till minsta juridiska detalj så är det väl egentligen bara ett litet elektroniskt chip (Kan det vara Firmwaren) som gör att Mac OS kan starta på en dator. Detta har Apple patent på kan man säga och det är då Apple som bestämmer om någon annan får tillverka liknande. Men,ett företag kan ju faktiskt köpa in begagnade Apple/mac-datorer och plocka ut denna "elektroniska manick" och bygga egna datorer som fungerar med Mac OS. Allt annat i en mac-dator är ju bara "pc-grejer".

Någon får gärna bekräfta och korrigera det jag just skrivit, men det är så jag har uppfattat Apples datorer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 18:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Någon får gärna bekräfta och korrigera det jag just skrivit, men det är så jag har uppfattat Apples datorer.

Outbound < http://www.lowendmac.com/clones/outbound.html > ex.v. vilka oxå hade en ganska fräck "scrollbar" som man ser återlanseras lite då och då.
Lista över "kloner" < http://www.lowendmac.com/clones/index.shtml >

Bevaka tråden