Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper IOS 9

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .

4G indikatorn har gått ner en punkt med iOS 9 mätt på 4 platser runt om i stan, praktisk betydelse vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-17 21:16

Nu har jag lyckats peta in iOS9 i både iPhone och iPad..:)

Känns som en liten utveckling, men inte mer. Inget negativt med det dock. Det jag är mes intresserad av är om det verkligen drar mindre batteri.

En fråga. Split screen på iPad Air; hur fungerar det? Om jag sveper från höger till vänster kommer ett antal olika appar upp och de kan lägga sig som en liten del av skärmen. Kan jag inte välja vilka appar? Beror det på apptillverkan? Och får det inte att få två skärmar som upptar halva skärmen var? Är främst ute efter Twitterappen och Tweetbot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 21:21

Appen måste ha stöd för funktionerna.

Ursprungligen av xms67:

En fråga. Split screen på iPad Air; hur fungerar det? Om jag sveper från höger till vänster kommer ett antal olika appar upp och de kan lägga sig som en liten del av skärmen. Kan jag inte välja vilka appar? Beror det på apptillverkan? Och får det inte att få två skärmar som upptar halva skärmen var? Är främst ute efter Twitterappen och Tweetbot.

Detta fungerar bara på iPad air2 och nyare modeller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 21:26
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Måste man använda en tredjepartsapp för att lägga till kort i Wallet? Eller är FidMe endast en konkurrent till Wallet?

Kolla https://www.passsource.com , där kan du skapa Passbook-kort, som t ex IKEA Family.

Vi är rätt ofta på Ikea och äter även en del i deras restaurang, gissa minerna på de som sitter i restaurangens kassor när man håller fram klockan med IKEA Family-kortet framme där

- Ehm, ok...? *hur gör jag nu*
- Ta din handscanner o skanna den.
- Men, det funkade ju! Vad smart!
- Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-17 21:50

Tack för svar. Jag har en iPad Air av första modellen så splitt screen är inte för mig..:(

Fel tråd, men kanske jkan får ett snabbt svar här. Presenterades en iPad Air 3(eller vad den kan tänkas heta..?) förra veckan? Finns i så fall en bra jämförelse med 2:an på något ställe. Jag skulle kunna tänka mig att uppgradera bara för att få splitt scen. Men vill se vad mer jag får...

Ursprungligen av xms67:

Fel tråd, men kanske jkan får ett snabbt svar här. Presenterades en iPad Air 3(eller vad den kan tänkas heta..?) förra veckan? Finns i så fall en bra jämförelse med 2:an på något ställe. Jag skulle kunna tänka mig att uppgradera bara för att få splitt scen. Men vill se vad mer jag får...

Nej, bara iPad Pro och iPad mini 4 (Air 2 i miniformat).

  • Medlem
  • 2015-09-17 22:54

Någon som kan tipsa om en bra AdBlocker till Safari? Laddade just ner AdBlock från App Store, men Safari blev våldsamt långsamt.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2015-09-17 23:02
Ursprungligen av Dalle:

Någon som kan tipsa om en bra AdBlocker till Safari? Laddade just ner AdBlock från App Store, men Safari blev våldsamt långsamt.

http://www.99mac.se/artikel/7629-ios-9-banar-...

I den artikeln finns flera alternativ. Jag själv använder Peace och är nöjd hittills

Ursprungligen av Sledde:

Detta fungerar bara på iPad air2 och nyare modeller.

Trodde detta var split screen. Min iPad Air (1).

  • Medlem
  • 2015-09-17 23:20

@vispn Tackar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 23:41
Ursprungligen av adress@mac:

Trodde detta var split screen. Min iPad Air (1).

Nix

Ursprungligen av zinned:

Nix

Jag sa jag trodde.....?. Vad heter detta ? Jäkligt praktiskt - men alla program stöder det inte.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag sa jag trodde.....?. Vad heter detta ? Jäkligt praktiskt - men alla program stöder det inte.

Slide Over.

Ursprungligen av Capeman:

Slide Over.

Och skillnaden som jag förstår det är att vid Slide Over ligger appen som är nedtonat "on hold" medans vid Splitview är båda apparna "live and kicking" parallellt.

Ursprungligen av the_eagle:

Och skillnaden som jag förstår det är att vid Slide Over ligger appen som är nedtonat "on hold" medans vid Splitview är båda apparna "live and kicking" parallellt.

Precis så.

Skaffade iOS9 till paddan (4gen) igår, och är nu sugen på att även uppgradera telefonen. Verkar ju spontant vara den smärtfriaste releasen på länge? Ska hålla workshop/föreläsning nästa vecka (tänkte använda paddan + Keynote med HDMI-konverterare > projektor, parat med iPhonen), så det kan ju vara bra om iPad och iPhone polar bra inför det. Handoff verkar inte funka lika perfekt mellan enheterna när den ena kör 9 och den andra 8, så jag oroar mig lite att det ska påverka.

Apropå Wallet/Passbook: alltså, utan överdrift – jag älskar den appen. Precis som flera andra beskrivit har jag alla mina tågbiljetter där (reser en del för mitt jobb) och när jag flyger (emellertid inte lika ofta) har det också funkat finemang. Petade t.o.m. in ett par hotellbokningar vid ett tillfälle, och om man därtill kan få in medlemskort är jag så såld man kan bli.
Till er som inte testat Wallet, ge det en chans!

Har problem att hitta Low Power Mode, någon som kan hjälpa mig finna det? Eller varför finns det inte som alternativ på Batteriiställningen?

Sendan prövar jag igen om någon vet något om denna sak, hur man stänger av den gråa saken i botten av särmdumpen?

Senast redigerat 2015-09-18 15:09
Ursprungligen av D_Odell:

Har problem att hitta Low Power Mode, någon som kan hjälpa mig finna det? Eller varför finns det inte som alternativ på Batteriiställningen?

Sendan prövar jag igen om någon vet något om denna sak, hur man stänger av den?

Det borde ligga under inställningar, batteri, strömsparläge (överst på den inställningsssidan)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det borde ligga under inställningar, batteri, strömsparläge (överst på den inställningsssidan)

Läste precis att det är en inställning som endast finns för iphone. Får hoppas att de fattar att vi ipadanvändare också vill ha den..

Ursprungligen av D_Odell:

Läste precis att det är en inställning som endast finns för iphone. Får hoppas att de fattar att vi ipadanvändare också vill ha den..

Vet inte om det finns ngt samband - men det är ju bara iPhone och  Watch som har strömsparläge.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-09-18 18:05

Timer... knasbollarna flyttat om så att Start/Avbryt och Paus-knappen bytt plats. Varför?

Ursprungligen av Mija:

Timer... knasbollarna flyttat om så att Start/Avbryt och Paus-knappen bytt plats. Varför?

Alltid retar det någon. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-18 20:58

Nu har utvecklaren dragit tillbaka appen Peace, då han har dåligt samvete för de som driver siter som han anser inte bör bli "drabbade" av en ad-blocker.

  • Medlem
  • 2015-09-18 21:05
Ursprungligen av zinned:

Nu har utvecklaren dragit tillbaka appen Peace, då han har dåligt samvete för de som driver siter som han anser inte bör bli "drabbade" av en ad-blocker.

Wtf? Tur man fick tag på den innan den försvann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-18 21:26

Trevligt att även gamla 4S kan uppdateras

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-18 22:15

Dragit tillbaka Peace? Kostade den inte 28 kr? Då känner jag mej lurad....

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2015-09-18 22:19

Kan man lugnt säga. Dåligt att dra tillbaka den. Tänkte man inte på det under tiden man utvecklade appen?

Ursprungligen av kenjon:

Dragit tillbaka Peace? Kostade den inte 28 kr? Då känner jag mej lurad....

Ursprungligen av vispn:

Kan man lugnt säga. Dåligt att dra tillbaka den. Tänkte man inte på det under tiden man utvecklade appen?

http://www.99mac.se/forum/p/2252339
I den kommentaren så finns länk till anledningen varför han drog tillbaka och även hur man begär pengarna tillbaka.

Ursprungligen av kenjon:

Dragit tillbaka Peace? Kostade den inte 28 kr? Då känner jag mej lurad....

Jag tog hem Crystal för 9kr. Fungerar bra. Får vi se om dom också faller för " påtryckningar utifrån"
Att man som utvecklare - fått appen godkänd av Apple - och sedan drar tillbaka den för samvetets skull.....
Låter inte trovärt. En hund eller flera är begravda hos Peace. Man har nog slutit " fred" med någon. ?

Bevaka tråden