Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper IOS 9

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-16 23:43
Ursprungligen av Adzam 1:

Du måste ändra till att endast visa offline-musik.

Detta är bara offline-musik, jag har ingen online-musik. Har aldrig haft och vill inte ha.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-16 23:46
Ursprungligen av Konrad:

Detta är bara offline-musik, jag har ingen online-musik. Har aldrig haft och vill inte ha.

Hmm konstigt, så du slipper den där rutan högst upp alltså, där det står "Visar endast musik på denna iPhone. Visa all musik"? Hur bär man sig åt för att få bort den? Någon som vet?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-16 23:48
Ursprungligen av Adzam 1:

Detta är taget på en iPhone 5s. Finns det någon som kan visa hur det ser ut på en iPhone 6?

För att förtydliga: Jag har en låt som spelas och så har jag valt att endast visa musik på denna iPhone — två saker som gör att bokstavsraden till höger förminskas. Vad händer på en iPhone med större skärm, får hela bokstavsraden plats trots detta?

Innan IOS 9 var det bara minispelaren längst ner som gjorde att hela bokstavsraden inte fick plats. Men efter IOS 9 tar även informationen om, att endast musik på denna iPhone visas, plats.

Varför skulle det se annorlunda ut på en 6:a?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-17 00:10
Ursprungligen av Exteron:

Varför skulle det se annorlunda ut på en 6:a?

För att en 6:a har en större skärm än en 5s:a.

Eftersom skärmen inte är tillräckligt stor på 5s, har bokstavsraden till höger — ända sedan musikappen uppdaterades (i samband med IOS 8.4?) — förkortats när minispelaren är uppe. I stället för att alla alfabetets bokstäver visas (se Konrads bild), visas bara ett urval (se min bild), vilket kraftigt försämrar funktionaliteten.

Detta var inget problem på iPhone 6, då skärmen där är tillräckligt stor för att kunna visa hela bokstavsraden — även om minispelaren är uppe. Men i samband med dagens uppdatering till IOS 9 har det — åtminstone i min musikapp — dykt upp en ny informationsruta högst upp, där det står "Visar endast musik på denna iPhone. Visa all musik" (se min bild). Denna ruta visas även när jag scrollar ner.

Så, nu undrar jag: visas fortfarande hela bokstavsraden på en 6:a, även om musikspelaren och den nya informationsrutan är uppe? Eller får hela bokstavsraden inte plats längre, på grund av den nya informationsrutan högst upp i fönstret?

Efter Konrads inlägg undrar jag också: är det bara jag som ser den nyss nämnda informationsrutan i mitt bibliotek? Jag har alltså valt att endast visa offline-musik, alltså den musik som lagras på min iPhone. Jag har inte iCloud-musikbibliotek påslaget på min iPhone.

Det kan tyckas som en ickefråga, men för mig är det en viktig funktion — har använt musikappen och bokstavsraden varje dag ända sen min första iPod touch, och sedan på två iPhones — och därför vill jag försäkra mig om att den fungerar som den ska på nyare telefoner än iPhone 5s.

Senast redigerat 2015-09-17 01:03
  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-17 00:14
Ursprungligen av Adzam 1:

För att en 6:a har en större skärm än en 5s:a.

Eftersom skärmen inte är tillräckligt stor på 5s, har bokstavsraden till höger — ända sedan musikappen uppdaterades (i samband med IOS 8.4?) — förkortats när minispelaren är uppe. I stället för att alla alfabetets bokstäver visas (se Konrads bild), visas bara ett urval (se min bild), vilket kraftigt försämrar funktionaliteten.

Detta var inget problem på iPhone 6, då skärmen där är tillräckligt stor för att kunna visa hela bokstavsraden — även om minispelaren är uppe. Men i samband med dagens uppdatering till IOS 9 har det — åtminstone i min musikapp — dykt upp en ny informationsruta högst upp, där det står "Visar endast musik på denna iPhone. Visa all musik" (se min bild). Denna ruta visas även när jag scrollar ner.

Så, nu undrar jag: visas fortfarande hela bokstavsraden på en 6:a, även om musikspelaren och den nya informationsrutan är uppe? Eller får hela bokstavsraden inte plats längre, på grund av den nya informationsrutan högst upp i fönstret?

Efter Konrads inlägg undrar jag också: är det bara jag som ser den nyss nämnda informationsrutan i mitt bibliotek? Jag har alltså valt att endast visa offline-musik, alltså den musik som lagras på min iPhone. Jag har inte iCloud-musikbibliotek påslaget på min iPhone.

Jag har ställt in så det bara ska visas "Min musik", jag är inte intresserad av Apple Music i nuläget eftersom jag har så ini helvitte mycket egen musik. Jag ändrade på det när valet för Apple Music dök upp första gången. Både på Macarna och iOS-aggregaten.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-17 00:15
Ursprungligen av Adzam 1:

För att en 6:a har en större skärm än en 5s:a.

Eftersom skärmen inte är tillräckligt stor på 5s, har bokstavsraden till höger — ända sedan musikappen uppdaterades (i samband med IOS 8.4?) — förkortats när minispelaren är uppe. I stället för att alla alfabetets bokstäver visas (se Konrads bild), visas bara ett urval (se min bild), vilket kraftigt försämrar funktionaliteten.

Detta var inget problem på iPhone 6, då skärmen där är tillräckligt stor för att kunna visa hela bokstavsraden — även om minispelaren är uppe. Men i samband med dagens uppdatering till IOS 9 har det — åtminstone i min musikapp — dykt upp en ny informationsruta högst upp, där det står "Visar endast musik på denna iPhone. Visa all musik" (se min bild). Denna ruta visas även när jag scrollar ner.

Så, nu undrar jag: visas fortfarande hela bokstavsraden på en 6:a, även om musikspelaren och den nya informationsrutan är uppe? Eller får hela bokstavsraden inte plats längre, på grund av den nya informationsrutan högst upp i fönstret?

Efter Konrads inlägg undrar jag också: är det bara jag som ser den nyss nämnda informationsrutan i mitt bibliotek? Jag har alltså valt att endast visa offline-musik, alltså den musik som lagras på min iPhone. Jag har inte iCloud-musikbibliotek påslaget på min iPhone.

I-landsproblem

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-17 00:18
Ursprungligen av Exteron:

I-landsproblem

Just det. I U-länderna behöver dom inte bekymra sig över sånt här trams.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-17 00:27
Ursprungligen av Exteron:

I-landsproblem

Helt värdelöst svar. För mig är det en väldigt viktig funktion — har använt musikappen och bokstavsraden varje dag ända sen min första iPod touch, och sedan på två iPhones — och därför vill jag försäkra mig om att den fungerar som den ska på nyare telefoner än iPhone 5s.

Om du inte har något att bidra med behöver du inte svara. Vad jag vet är det här ett diskussionsforum där alla är välkomna att ställa frågor som rör Apple och bruket av deras produkter — oavsett hur bagatellartade de ter sig för dig.

Senast redigerat 2015-09-17 00:38
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-17 00:32
Ursprungligen av Konrad:

Jag har ställt in så det bara ska visas "Min musik", jag är inte intresserad av Apple Music i nuläget eftersom jag har så ini helvitte mycket egen musik. Jag ändrade på det när valet för Apple Music dök upp första gången. Både på Macarna och iOS-aggregaten.

Om jag förstår saken rätt ska det inte påverka om man har Apple Music igång eller inte. Det är funktionen iCloud-musikbibliotek som verkar spöka för mig.

Tror dock att jag har löst det nu; tog bort all musik som inte låg lokalt på telefonen. Nu behöver jag inte längre ha alternativet "Endast offline-musik" påslaget, och slipper därmed se informationsrutan "Visar endast musik på denna iPhone. Visa all musik".

Senast redigerat 2015-09-17 02:08
Ursprungligen av Exteron:

Du tycker det är konstigt när den släpps globalt samtidigt och alla försöker tanka ner den då? Du tror inte servrarna blir överbelastade?

Vart i mitt inlägg har jag påpekat något sådant?

  • Medlem
  • 2015-09-17 06:42

Upplever iOS 9 som mer hackigt med sämre flyt vid surfing och inne i andra 3:e partsappar speciellt på min 5S.

Någon mer som upplever det så?

Har ni appen "News" som skulle finnas med? Jag hittar I alla fall inte den.

Ursprungligen av jperss10:

Har ni appen "News" som skulle finnas med? Jag hittar I alla fall inte den.

Den är beroende på geografi. Den finns inte för svenska. Finns för USA och några andra länder så du måste ändra region för att se den.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2015-09-17 07:36

Nån mer som upplever att touch ID är långsammare än vanligt efter uppdateringen?

För mig tar det 2-2,5 sekunder innan det låses upp. :/

Både på iPhone 6 och iPad air 2

Ursprungligen av Adzam 1:

Detta är taget på en iPhone 5s. Finns det någon som kan visa hur det ser ut på en iPhone 6?

För att förtydliga: Jag har en låt som spelas och så har jag valt att endast visa musik på denna iPhone — två saker som gör att bokstavsraden till höger förminskas. Vad händer på en iPhone med större skärm, får hela bokstavsraden plats trots detta?

Innan IOS 9 var det bara minispelaren längst ner som gjorde att hela bokstavsraden inte fick plats. Men efter IOS 9 tar även informationen om, att endast musik på denna iPhone visas, plats.

Har ingen bild, men jag kan se alla bokstäverna på min iphone 6 även när jag bara visar offlinelåtar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-17 08:20
Ursprungligen av vispn:

Nån mer som upplever att touch ID är långsammare än vanligt efter uppdateringen?

För mig tar det 2-2,5 sekunder innan det låses upp. :/

Både på iPhone 6 och iPad air 2

+1 Väldigt frustrerande

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-17 08:23
Ursprungligen av vispn:

Nån mer som upplever att touch ID är långsammare än vanligt efter uppdateringen?

För mig tar det 2-2,5 sekunder innan det låses upp. :/

Både på iPhone 6 och iPad air 2

Ingen fördröjning på min iPhone6 med vare sig 9.0 eller 9.1 beta för TouchID.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-17 09:20

Får inte in iOS9 nu heller. Trist, har aldrig hänt tidigare att det tar så lång tid innan jag lyckas tanka ned en ny uppdatering. Men men, man klarar sig väl en eller två dagar till utan att världen går under..;)

PS. Försöker med OTA.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-17 10:15
Ursprungligen av podusa:

+1 Väldigt frustrerande

Tvärtom såhär långt på min 5S.

  • Medlem
  • Götene
  • 2015-09-17 10:19

Jag var väldigt peppad på iOS9, men nu efter lite användning så kan jag tycka den var svag. Enbart Anteckningar som är lysande. Men resten... mja.

Ursprungligen av Zitram:

Jag var väldigt peppad på iOS9, men nu efter lite användning så kan jag tycka den var svag. Enbart Anteckningar som är lysande. Men resten... mja.

Då tror jag faktiskt att du missar alla små förbättringar som kommer att göra livet enklare. Förbättringarna ligger i integrationen mellan olika delar av systemet och inte i fler snygga systemappar...

Det är ingen revolution utan evolution det är fråga om. Revolutionen kom i IOS7

Grämer mig över att inte få ta del av split view på iPad air. Kändes som en av de fetaste uppdateringarna. Ser ni som uppdaterat från 8an att det är lönt på en äldre generation iPad?

Tack

Såg att det får plats fler appar i mappar per sida på en iPad, någon som kollat om även iPhone 6+ fått denna funktion då även den har plats över sas?

Hur är det med airplay iom ios9. Dom skulle väl ändra nåt...nån som testat med viaplay eller cmore appen om airplay till tv:n fungerar.
Måste ju kunna streama mitt kära VIK till tv:n !

Ursprungligen av CekariYH:

Såg att det får plats fler appar i mappar per sida på en iPad, någon som kollat om även iPhone 6+ fått denna funktion då även den har plats över sas?

Verkar vara ipad bara tyvärr

Ursprungligen av D_Odell:

Grämer mig över att inte få ta del av split view på iPad air. Kändes som en av de fetaste uppdateringarna. Ser ni som uppdaterat från 8an att det är lönt på en äldre generation iPad?

Tack

Vad menar du med äldre generationens Ipad?

Det är utan tvivel värt att göra det på en Ipad Air.

Ursprungligen av mikkiz80:

Verkar vara ipad bara tyvärr

Suck, skulle ju få plats minst sex till utan problem även i horisontalläget :-/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-17 11:28
Ursprungligen av Weedberg:

Har ingen bild, men jag kan se alla bokstäverna på min iphone 6 även när jag bara visar offlinelåtar.

Tack för ditt svar! Jag bad en vän till mig att ta en bild som jag kan visa (kanske någon annan som är intresserad). Den här bilden är alltså tagen på en 6:a.

  • Avstängd
  • 2015-09-17 11:33

dom som klagar över att det inte är nog förändrimngar/förbättringar har inte förmågan att se skillnaden eller möjligheten

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 11:35

Vilka content blockers rekommenderar ni?

Finns ju några stycken och man vet inte riktigt vilken man ska välja...

Bevaka tråden