Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper IOS 9

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Vilka content blockers rekommenderar ni?

Finns ju några stycken och man vet inte riktigt vilken man ska välja...

Jag provar Marco Arments Peace till en början.

Ursprungligen av zinned:

Vilka content blockers rekommenderar ni?

Finns ju några stycken och man vet inte riktigt vilken man ska välja...

Jag provar Crystal just nu och det verkar funka, men lite tidigt att ge några utlåtanden redan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-17 11:59
Ursprungligen av Sennaho:

Står att appen inte är kompatibel med min enhet.. Har ipad 4 gen. Gäller adblock bara de senaste? Hittar ej heller inställningen om content block i inställningar.

Edit: såg nu att de endast gällde nyare enheter.

Kräver 64 bit processor som jag tolkar det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 12:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag provar Marco Arments Peace till en början.

Jag valde också att köpa den, verkar spontant fungera fint.

Inbillar jag mig...eller har kartorna blivit nya...eller bättre...kristallklara...åtminstone Sthlm som jag tittar på. Det ser fantastiskt ut. Något har också hänt med "Hitta vänner" (som jag använder för att spåra mitt barn om det skulle behövas) - det har blivit "snappier" - förr tog det löjligt lång tid att få fram positionen...ibland gick det inte alls. Telefonen jag spårar har inte ännu iOS9.
I övrigt väntar jag med att gå över till nya Anteckningar (som är en av grundstommarna i mitt digitala liv) tills nya OSX kommer. Kul att Apple satsat på Anteckningar...jag trodde jag var den enda som seriöst använde det (har fått mitt barn att börja använda det [10 år].

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-17 12:40
Ursprungligen av CekariYH:

Jag provar Crystal just nu och det verkar funka, men lite tidigt att ge några utlåtanden redan

Precis installerat Crystal. Fungerar riktigt bra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 13:00

En sak stör mig...wallet. Varför heta wallet? Varför inte plånbok?

Ursprungligen av zinned:

En sak stör mig...wallet. Varför heta wallet? Varför inte plånbok?

Namnet stör dig? Inte att det är helt oanvändbart för typ allt?

Ursprungligen av grenhall:

Namnet stör dig? Inte att det är helt oanvändbart för typ allt?

Precis, jag har aldrig förstått hur Wallet/Passbook ska vara användbart utanför USA.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-09-17 13:50
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Precis, jag har aldrig förstått hur Wallet/Passbook ska vara användbart utanför USA.

Jag brukar ha mina SJ-biljetter där. När det är dags att åka tåg hoppar biljetten själv fram på låsskärmen och blir lätt åtkomlig utan att behöva låsa upp, när den ska visas för tågvärden. Skitbra.

Senast redigerat 2015-09-17 14:11

Har haft både SJ-biljetter och konsertbiljetter i Passbook/Wallet. Klockrent.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Precis, jag har aldrig förstått hur Wallet/Passbook ska vara användbart utanför USA.

Jag använder Passbook dagligen nästan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 14:26
Ursprungligen av grenhall:

Namnet stör dig? Inte att det är helt oanvändbart för typ allt?

Namnet stör mig, ja. Det borde heta "Plånbok". Kalender heter just "Kalender" och inte "Calendar".

För övrigt är det inte oanvändbart. Använder det en del, t ex för att ha Ikea Family-kortet digitalt men även för bl a hotellbokningar och flygplansbiljetter.

Så, då var även mobilen uppdaterad, gick rätt snabbt och inga mankemang med Watch eller så.

Några kul saker att kolla på eller inställningar som är bra att kolla?
Försökte ställa in för 6 siffror på lösenkoden, men fick bara valet om alfanumeriska men det funkar ju också, kanske har det något att göra med Touch Id?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-17 15:42

Bara jag som stör mig på att aktiva appar ändrats från vänster till höger för att nu vara höger till vänster. Och varför denna ändring? Går att ställa in?

Okay, iCloudlagring för 200GB sänktes också med 7 spänn i månaden till 29:-, helt juste pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-09-17 16:12
Ursprungligen av zinned:

Namnet stör mig, ja. Det borde heta "Plånbok". Kalender heter just "Kalender" och inte "Calendar".

För övrigt är det inte oanvändbart. Använder det en del, t ex för att ha Ikea Family-kortet digitalt men även för bl a hotellbokningar och flygplansbiljetter.

Kanske offtopic, men hur gör man för att få in sitt Family-kort i Wallet? Jag har det digitalt i IKEA:s app.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-17 16:25
Ursprungligen av Adzam 1:

Kanske offtopic, men hur gör man för att få in sitt Family-kort i Wallet? Jag har det digitalt i IKEA:s app.

FidMe?

Ursprungligen av frazze:

FidMe?

Måste man använda en tredjepartsapp för att lägga till kort i Wallet? Eller är FidMe endast en konkurrent till Wallet?

Ursprungligen av CekariYH:

Jag provar Crystal just nu och det verkar funka, men lite tidigt att ge några utlåtanden redan

Verkar fungera bra. Någon sida som krånglade lite - men då var det bara att hålla ner " refresh knappen" så fick man upp sidan i " original ". Skall bli intressant att prova under längre tid. Den appen är ny för mig. Tydligen kommer dom med en version för OSX också.

Ursprungligen av Redaktionen:

Som tidigare meddelats har nu Apple gjort det nya operativsystemet IOS 9 tillgängligt för användare.

Läs hela artikeln här

Jag blir helt GALEN på Bilder appen. De nya mapparna Skärmavbildning och Självporträtt. Tanken är god men telefonen har naturligtvis sorterat in kort där som den tycker är den typen men det tycker inte jag! Hittar ingenstans som detta går att ta bort. Det är inga vanliga mappar så radera går inte och raderar man en bild i en sådan mapp så tar man bort den helt. Jag måste väll själv få bestämma vilka kort jag tycker är denna typen?

Skitirriterande och det får mig att vilja nergradera till iOS8, vet ej om det går men så länge de signerar 8'an går det nog. Det här retar mig som tusan!!

Ursprungligen av sirlindqvist:

Jag blir helt GALEN på Bilder appen. De nya mapparna Skärmavbildning och Självporträtt. Tanken är god men telefonen har naturligtvis sorterat in kort där som den tycker är den typen men det tycker inte jag! Hittar ingenstans som detta går att ta bort. Det är inga vanliga mappar så radera går inte och raderar man en bild i en sådan mapp så tar man bort den helt. Jag måste väll själv få bestämma vilka kort jag tycker är denna typen?

Skitirriterande och det får mig att vilja nergradera till iOS8, vet ej om det går men så länge de signerar 8'an går det nog. Det här retar mig som tusan!!

Men bilderna finns ju kvar bland dina samlingar/ögonblick samt eventuella andra mappar du skapat. Du måste inte använda/titta i dessa nya mappar?

Två funktioner jag inte hade koll på, som jag nu är svinnöjd med, är dels Siris integration med Bilder och dels det faktum att man numera kan inkludera andra bilagor än bilder/filmer direkt i mailappen.

Siri förstår en imponerande mängd kombinationer av datum, tid och plats. Bilder ifrån en viss plats under en viss månad och år är exempelvis inget problem. Grymt smidigt när man, som jag, har närmare 30000 bilder i biblioteket.

Förresten, Siri kan numera uttala namnet "Steve" (Jobs) korrekt. Tidigare uttalade hon det som han med Lloyden.

Ursprungligen av zinned:

Namnet stör mig, ja. Det borde heta "Plånbok". Kalender heter just "Kalender" och inte "Calendar".

För övrigt är det inte oanvändbart. Använder det en del, t ex för att ha Ikea Family-kortet digitalt men även för bl a hotellbokningar och flygplansbiljetter.

Vad finns det typ 15 appar som använder det i dagsläget? Familykortet visste jag inte att man kunde lägga in. Det är ju praktiskt en gång om året iaf. SAS och SJ är jättebra. Inte för att jag använder mig av SJ men SAS kan ju vara användbart ibland.

Ursprungligen av adress@mac:

Verkar fungera bra. Någon sida som krånglade lite - men då var det bara att hålla ner " refresh knappen" så fick man upp sidan i " original ". Skall bli intressant att prova under längre tid. Den appen är ny för mig. Tydligen kommer dom med en version för OSX också.

Det är väl alla appar till iOS-Safari av den typen?

  • Medlem
  • 2015-09-17 20:06

Någon som ingick i beta-programmet som inte kan installera den skarpa versionen på sin enhet?
Själv har jag en iPad Mini Retina/2 med betan av iOS 9.1. Jag lyckas inte degradera till den skarpa versionen av iOS 9.0. När jag trycker på återställ i iTunes så får jag meddelandet nedan:

Måste jag göra något speciellt för att kunna skjuta in den skarpa versionen på paddan?

Ursprungligen av Dalle:

Någon som ingick i beta-programmet som inte kan installera den skarpa versionen på sin enhet?
Själv har jag en iPad Mini Retina/2 med betan av iOS 9.1. Jag lyckas inte degradera till den skarpa versionen av iOS 9.0. När jag trycker på återställ i iTunes så får jag meddelandet nedan:

Måste jag göra något speciellt för att kunna skjuta in den skarpa versionen på paddan?

http://9to5mac.com/2015/09/16/how-to-downgrad...

Någon som har koll på hur man stänger av denna grunka? Har bluetooth skrivbord så den stör endast. Tack!

Efter lite lek på mobilen gillar jag nog det mesta utom att växla app, känns lite oöverskådligt på nått sett, och sedan gillade jag telefonkontakterna som det var, nu verkar man inte kunna scrolla igenom kontaktbilderna.

Crystals! Äntligen adblock i iOS!

Bevaka tråden