Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera WWDC 2014

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Alltså Legacy-läget gör så systemet är användbart. Det nya lägen förstör även för program som inte är full screen.

Tjena! Svarar i ett PM. Lite nyfiken på vad du tycker sabbar med nya läget, men det blir snabbt många inlägg hit och dit som kanske inte intresserar dem som diskuterar WWDC.

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, det beror på vad du menar...

Jag har bara lagt in 10.10 och den tappar definitivt icloudkontakten med mina IOS-device så de är inte längre synkade.

Det enda som fungerar är mail och kalendern (tack och lov). Foton kommer inte över i bildströmmen. Meddelanden syns överallt men installationen av 10.10 gjorde att datorn tappade alla gamla meddelanden. Övrigt har jag inte provat.

Men eftersom jag sabbade min huvuddator (för lite diskutrymme för en ny partition) så vete sjutton hur jag ska göra. 10.10 är segare än 10.9 för tillfället.

(Jag vågar inte prova på telefonen innan helgen... har eventuellt saker på gång i morgon som kan kräva en fungerande telefon:)

Ok. Saken är klar. Jag väntar in några betor tills allt fungerar någorlunda smärtfritt. Riktigt sugen är jag på det här med att prata i telefon via datorn, att börja skriva något på en enhet och fortsätta på en annan etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Ok. Saken är klar. Jag väntar in några betor tills allt fungerar någorlunda smärtfritt. Riktigt sugen är jag på det här med att prata i telefon via datorn, att börja skriva något på en enhet och fortsätta på en annan etc.

Jo, det är för lätt att bli sugen på att prova nya grejer och ställa till det. Jag önskar att min nyfikenhet skulle minska med åren:)
Personligen så är jag mest nyfiken på kameran plus det som du nämner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 10:22
Ursprungligen av acke:

Har suttit lite till. Det grafiska är inte snyggt alls. Jag vill inte ha en genomskinlighet i mina Finder-fönster. Vill inte ha grälla färger på mina symboler, och igen, den där Finder-symbolen i Dock!

Jag går så långt som att kalla det en katastrof. Värre än det värsta i iOS.

Jag vet inte hur mycket man an diskutera betor här men jag kan bara hålla med. Jag lämna ett antal riktigt bittra rapporter till Apple. Hoppas de lyssnar. Delar av nya GUI:t ser fint ut men jag tror det är delar som har det gamla utseendet och bara "automagiskt" konverterats. Det nya utseendet i bl.a Finder och Safari är inte bra. Att inte ha "window headers" låter smart (mer skärmyta för content) men i verkligheten blir problemet att man ha 10 fönster man inte har en jäkla aning om var de hör hemma. Alla öppna / spara dialoger är trasiga på detta sätt vilket jag inte förstår: APPLE HADE EN LÖSNING MED SHEETS.

Jag hoppas verkligen Apple gör ett krafttag och löser ett konsekvent GUI och inte det halvmesyren man ser nu i DP1.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 11:33

Kör själv med mus för att jag spelar ibland.

Men för att navigera i övrigt under OSX så är helt klart effektivare med trackpad.

Det beror väl helt på vad man gör, kör man wacom så undrar jag vad man använder mösset till, skulle tro att just wacom och trackpad är bästa kombinationen för sådant arbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 11:41

Jag spelar en del också, då är Apple's möss eller trackpad helt oanvändbara. I program tror jag inte en trackpad är mer effektiv heller. Man är låst till en yta och på sin höjd två knappar. Min mus har sex lättåtkomliga knappar + scrollhjul, vissa program kräver tom tre knappar (vänster + höger + center). Till MacMini'n vid TV:n kör jag trackpad men det känns sådär. Bättre än mus för ändamålet, bra, nja.

Men smaken är som baken. Bra att Apple har alternativ!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 11:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag förstår inte riktigt vad du säger... Har Apple för lite val av high-end komponenter i sina maskiner? För få marknadsandelar för att vara värda optimering av drivrutiner? Hur kan linux, som har en ännu mindre marknadsandel, ha bättre optimerade drivrutiner och OS över lag?

Sen köper man alltså en PowerMac eller MacPro för arbetets skulle men marknaden för "pro" användare är för liten… Ehm... Okej… Det låter lite motsägelsefullt… Först och främst sitter relativt sätt väldigt många "pro" användare just på OSX. Relativt sätt borde det således finnas ett stort incitament att optimera denna plattform för "pro" användare. Sedan pratade jag även om spel som verkligen lider på OSX. Det är ofta spel- och "pro" användare som i mångt och mycket driver fram både hård- och mjukvara som sedan sprids till gemene man.

Få mac användare använder Mac Pro. Aldeles för få för att Nvididia eller Ati ska vara intresserade. De får ändå ingen mer försäljning av aftermarket kort på det sätt som det är på PC sidan.

Därför de flesta kort de säljer säljer de till Apple och de går in i datorer de inte går att byta på. Skulle jag tillverka grafikkort skulle även jag strunta i att optimera drivrutiner till mac. Det viktiga är att de ska funka å att Apple ska köpa dem, efter det bränner man bara pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 11:53
Ursprungligen av juanito:

Få mac användare använder Mac Pro. Aldeles för få för att Nvididia eller Ati ska vara intresserade. De får ändå ingen mer försäljning av aftermarket kort på det sätt som det är på PC sidan.

Därför de flesta kort de säljer säljer de till Apple och de går in i datorer de inte går att byta på. Skulle jag tillverka grafikkort skulle även jag strunta i att optimera drivrutiner till mac. Det viktiga är att de ska funka å att Apple ska köpa dem, efter det bränner man bara pengar.

Med den logiken borde alltså de kort som de finns flest av på marknaden också prestera bäst, korrekt? Intels GPU:er är ökända för uselt optimerade drivrutiner på alla plattformar. Och det finns även en konkurrens fråga här - presterar tillverkare A's kort bättre än B's kommer med störst sannolikhet Apple välja B. Apple är långt ifrån en liten kund för tillverkare av grafikkort och CPU:er. Omvänt är de nog en av marknadens enskilt största kunder för tillverkare av grafikkort och CPU:er.

Never the less… Detta ÄR ett problem och Apple borde ha ett stort intresse av att lösa problemet. De framstår gång på gång som en Messias för användare av datorer, då kan man även lösa dessa typer av fundamentala saker.

Ursprungligen av Chaosstar:

Men man kan ju byta kreditkort knutet till sitt Apple ID hur ofta man vill. Jag förstår inte riktigt det här?

Exakt, det kan rimligtvis bara vara frågan om vilka (sammanlänkade) konton som använder samma kreditkort just nu. Allt annat faller egentligen på sin egen orimlighet. Hoppas att de fyller på med lite mer info om detta snart så man slipper gissa sig fram.

Ursprungligen av @ndreas:

Kan vara så.
Med tanke på att Volvo även står med för iCar och Siri lösning bör ju svenska vara prioriterat

Varför skulle svenska vara prio bara för att volvo är med i leken?

Ursprungligen av juanito:

Gammalt trögt och omodernt, men jag förstår dig då det är extremt kompetent. Men alla dessa text filer och filhanterande samt rättighets tänket, kanske vi kunde en dag få ett system som bygger principer som inte är ihop tänkta för behoven på 60 talet, utan mera för dagens behov.

Men det är ingen enkel sak, exakt hur man ska lösa det vet inte jag heller. Men jag är trött på att vi ännu är fasta i 60-70 talet vad gäller hur systemen är uppbyggda.

Svårt att se någon anledning att gå ifrån unix tänket. Linux och Unix har stora likheter vilket gör det lätt att arbeta med den ena om man har kunskaper om den andra. Rättighetstänket är i stort sett att ge grupper och användare rätt att läsa, skriva och köra filer vilket kan anpassas ner till filnivå. På vilket sätt är detta dåligt?

En stor fördel med både unix och linux är att dom är väldigt flexibla och många program som byggs för den ena går ofta bra att

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 17:16

Moom verkar i varje fall fungera i OSX 10.10 vilket är trevligt. Förstår dock inte vad Apple's designers tänkte med det nya GUI:t. På tok för mycket vita ytor som det ser ut nu. Hoppas på "dark mode". Alla app-iconer lär man få bta också… Suck…

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 23:11
Ursprungligen av Erik.dv:

Med den logiken borde alltså de kort som de finns flest av på marknaden också prestera bäst, korrekt? Intels GPU:er är ökända för uselt optimerade drivrutiner på alla plattformar. Och det finns även en konkurrens fråga här - presterar tillverkare A's kort bättre än B's kommer med störst sannolikhet Apple välja B. Apple är långt ifrån en liten kund för tillverkare av grafikkort och CPU:er. Omvänt är de nog en av marknadens enskilt största kunder för tillverkare av grafikkort och CPU:er.

Never the less… Detta ÄR ett problem och Apple borde ha ett stort intresse av att lösa problemet. De framstår gång på gång som en Messias för användare av datorer, då kan man även lösa dessa typer av fundamentala saker.

Apple bytte ju till ATI just för att Nvidia vägrade fixa drivrutinerna för sina grafik kort, apple skrev till sist dem själva och efter en stund bytte de till ATI, "konsument" datorerna.

Saken är den om det inte är direkta buggar som fixas så kommer drivrutins uppdateringarna väldigt sällan. Hur stor du än tänker dig PRO marknaden är så är den fortfarande en droppe i havet jämfört med PC spel marknaden, där folk konstant byter komponenter till sina datorer. Endast för den marknaden är det lönt tillverkaren att optimera i efterhand. För där går kunden till konkurenten om det inte är bra. Ev vanlig mac användare kan inte byta sitt grafikkort, de är fast med vad de har tills Apple släpper något med ett annat kort.

Jag gillar inte denna situationen själv, önskar att Mac Cube konseptet kom tillbaka, inte då som en konkurent till mac pro som cuben var till powermac, utan i imac classen. En kortplats och utan skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 23:19
Ursprungligen av Alexander Ross:

Varför skulle svenska vara prio bara för att volvo är med i leken?
Svårt att se någon anledning att gå ifrån unix tänket. Linux och Unix har stora likheter vilket gör det lätt att arbeta med den ena om man har kunskaper om den andra. Rättighetstänket är i stort sett att ge grupper och användare rätt att läsa, skriva och köra filer vilket kan anpassas ner till filnivå. På vilket sätt är detta dåligt?

En stor fördel med både unix och linux är att dom är väldigt flexibla och många program som byggs för den ena går ofta bra att

Rättighets problemet kommer lätt upp när du t.ex. vill ha separat mail, men inte separata iphoto bibliotek.
Detta var bara ett exempel, det går säkert att krångla till det på nåt sätt för just detta exempel men "that's beside the point"

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 23:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Moom verkar i varje fall fungera i OSX 10.10 vilket är trevligt. Förstår dock inte vad Apple's designers tänkte med det nya GUI:t. På tok för mycket vita ytor som det ser ut nu. Hoppas på "dark mode". Alla app-iconer lär man få bta också… Suck…

Hoppas man får ett darkmode i iOS också kan inte tåla alla vita ikoner, blev tvungen å sätta en helvit bakgrund på min iphone för att överleva med ios7. Kör fortfarande ios6 på min padda, enbart pga detta.

Ursprungligen av juanito:

Rättighets problemet kommer lätt upp när du t.ex. vill ha separat mail, men inte separata iphoto bibliotek.
Detta var bara ett exempel, det går säkert att krångla till det på nåt sätt för just detta exempel men "that's beside the point"

Antar att du pratar om att dela mellan olika användare i OSX. Just ditt exempel är något jag skulle vilja hävda att Unix är väldigt bra på. Om man vill göra detta på en unix nivå är det bara att skapa en grupp som båda användarna är medlem i och sedan se till att man lägger rätt rättigheter på filen eller sökvägen som är intressant.

Annars finns det en sökväg vid namn /Users/Shared som standard i OSX där ni kan lägga allt som exempelvis iPhoto biblioteket. Alla som har åtkomst till datorn kommer åt denna katalogen (även folk inom nätverket om ni aktiverat fildelning).

Du kan även högerklicka på valfri katalog i finder och välja "Visa info". Då finns det gott om delnings och rättighetsmöjligheter längst ner i rutan som dyker upp.

Ursprungligen av HåkanE:

Exakt, det kan rimligtvis bara vara frågan om vilka (sammanlänkade) konton som använder samma kreditkort just nu. Allt annat faller egentligen på sin egen orimlighet. Hoppas att de fyller på med lite mer info om detta snart så man slipper gissa sig fram.

Tja, det verkar som att Appleguden lyssnar...

Följande information dök idag upp på iTunesConnect där utvecklare nu uppmanas att godkänna Family Sharing genom ett tillägg till kontraktet man har med Apple.

Citat:

What is Family Sharing?
Family Sharing allows up to six family members to browse and download each other’s iTunes, iBooks, and App Store content. Family Sharing also allows parents to make purchases and approve downloads requested by children in their Family.

How does Family Sharing work?
To set up Family Sharing, one adult–the family organizer–invites up to five additional family members and agrees to pay for any iTunes, iBooks, and App Store purchases those family members initiate while part of the Family. Purchased or downloaded content will be associated with the Apple ID of the family member who initiates the transaction. After they accept the invitation, family members can access previous purchases of other family members, including any apps from developers who enable Family Sharing.

If a family member leaves, their purchases—including any purchases made while part of the Family—will no longer be available to the remaining family members, and vice versa.

Are In-App Purchases shareable?
No. In-App Purchases cannot be shared with family members.

När man som utvecklare godkänner det nya avtalet har man även en kryssruta där man kan välja att slå av Family Sharing för redan gjorda köp. Grundinställningen är att redan gjorda köp ska kunna användas av resten av familjen.

Med andra ord tolkar i alla fall jag det som att det ska vara helt OK att man har använt olika kreditkort historiskt sett.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-05 10:36
Ursprungligen av Alexander Ross:

Antar att du pratar om att dela mellan olika användare i OSX. Just ditt exempel är något jag skulle vilja hävda att Unix är väldigt bra på. Om man vill göra detta på en unix nivå är det bara att skapa en grupp som båda användarna är medlem i och sedan se till att man lägger rätt rättigheter på filen eller sökvägen som är intressant.

Annars finns det en sökväg vid namn /Users/Shared som standard i OSX där ni kan lägga allt som exempelvis iPhoto biblioteket. Alla som har åtkomst till datorn kommer åt denna katalogen (även folk inom nätverket om ni aktiverat fildelning).

Du kan även högerklicka på valfri katalog i finder och välja "Visa info". Då finns det gott om delnings och rättighetsmöjligheter längst ner i rutan som dyker upp.

Javisst kan man det, som jag sa det går att krångla till det. Men det var beside the point.

Vad händer om olika användare då börjar leka samtidigt med iPhoto? Klara systemet att hålla reda på vad varje enskilld individ gör, vad händer om dessa börjar redigera samma fil samtidigt?

Vissa appar som subethaedit stöder det, men det är inte en del av själva systemet, och där behöver man inte sätta upp en grupp, och spara filerna på ett specifikt ställe.

Det du nämner är just problemet med gamla 60 tals tänket som reflekteras i alla dagens system, speciellt unix.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-05 10:38

Det här med att jag verkar vara den enda på internet som rasar över grafiken i Yosemite?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-05 10:48
Ursprungligen av juanito:

Javisst kan man det, som jag sa det går att krångla till det. Men det var beside the point.

Vad händer om olika användare då börjar leka samtidigt med iPhoto? Klara systemet att hålla reda på vad varje enskilld individ gör, vad händer om dessa börjar redigera samma fil samtidigt?

Vissa appar som subethaedit stöder det, men det är inte en del av själva systemet, och där behöver man inte sätta upp en grupp, och spara filerna på ett specifikt ställe.

Det du nämner är just problemet med gamla 60 tals tänket som reflekteras i alla dagens system, speciellt unix.

Har vi verkligen större behov idag än på 60-talet av att två användare ska kunna redigera samma fil samtidigt, på samma dator?

Nej. Problemet ligger inte i Unix-tänket. Det du pratar om är ett problem på betydligt högre nivå än grundläggande OS- och filsystemfunktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-05 12:12
Ursprungligen av Vassius:

Har vi verkligen större behov idag än på 60-talet av att två användare ska kunna redigera samma fil samtidigt, på samma dator?

Nej. Problemet ligger inte i Unix-tänket. Det du pratar om är ett problem på betydligt högre nivå än grundläggande OS- och filsystemfunktioner.

Varför stannar du vid två användare, vad sägs om 1000 användare?

Ja problemet är stort, men systemen är inte byggda för det heller. Varför använder vi filer överhuvudtaget idag?

Ursprungligen av acke:

Det här med att jag verkar vara den enda på internet som rasar över grafiken i Yosemite?

Nu hängde jag inte med på vad du menar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-05 12:29
Ursprungligen av acke:

Det här med att jag verkar vara den enda på internet som rasar över grafiken i Yosemite?

Nu väntar jag på att få att ladda ner betan så det går bara att göra en bedömning efter bilderna.
Men inte tycker jag det ser dåligt ut inte

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-05 12:40
Ursprungligen av juanito:

Varför stannar du vid två användare, vad sägs om 1000 användare?

Ja problemet är stort, men systemen är inte byggda för det heller. Varför använder vi filer överhuvudtaget idag?

Jag hävdar fortfarande att det är ett applikationsproblem, inte ett OS-problem.

Problemet är att data måste vara representerat på något sätt, och det kan bara vara en representation som kan klassas som den korrekta. Sen om datat representeras av filer i ett filsystem, en hög med bytes på hårddisken, tandpetare på ett bord eller hällristningar - det spelar ingen roll. Flera personer kan inte ändra samma data samtidigt och ändå behålla full dataintegritet. Hur man väljer att lösa det är upp till applikationsutvecklaren att avgöra utifrån applikationens specifika krav på integritet och prestanda.

Det är inte dagens system som är hindret, lika lite som att det är tandborstens fel att inte flera personer kan borsta tänderna med den samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-05 12:45
Ursprungligen av acke:

Det här med att jag verkar vara den enda på internet som rasar över grafiken i Yosemite?

Det verkar vara lite snack om allt grafiskt blunder. En lösning jag hittade var att köra 50% grå desktop. Då ser operativsystemet överlag bra ut även om det är för ljust. Men Apple måste ge användare en lösning på all semi-transparens. Det ser dåligt ut och det är störande vi arbete. Jag har skrivit ett 10-tal rapporter om detta till Apple. Får hoppas de lyssnar.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-05 12:53
Ursprungligen av acke:

Det här med att jag verkar vara den enda på internet som rasar över grafiken i Yosemite?

Nej, men vad hjälper det jag ropade mig hes över iOS7 de fortsätter ändå på samma eländiga tema.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-05 12:55
Ursprungligen av Vassius:

Jag hävdar fortfarande att det är ett applikationsproblem, inte ett OS-problem.

Problemet är att data måste vara representerat på något sätt, och det kan bara vara en representation som kan klassas som den korrekta. Sen om datat representeras av filer i ett filsystem, en hög med bytes på hårddisken, tandpetare på ett bord eller hällristningar - det spelar ingen roll. Flera personer kan inte ändra samma data samtidigt och ändå behålla full dataintegritet. Hur man väljer att lösa det är upp till applikationsutvecklaren att avgöra utifrån applikationens specifika krav på integritet och prestanda.

Det är inte dagens system som är hindret, lika lite som att det är tandborstens fel att inte flera personer kan borsta tänderna med den samtidigt.

Jag håller inte med dig, jag anser våra system är rena stenåldern vad gäller detta, och trött är jag på eländet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-05 12:56
Ursprungligen av juanito:

Nej, men vad hjälper det jag ropade mig hes över iOS7 de fortsätter ändå på samma eländiga tema.

iOS7 fungerar och ser, skulle jag säga, fint ut. Det har sina brister här och där men överlag fungerar det fint. Det har inte i närheten av samma problem som OSX 10.10 DP1 lider av. Vissa saker ser riktigt bra ut, andra är riktiga kom och hjälp mig fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-05 13:21

Egentligen det Apple borde göra med 10.10 är att ha ett "light mode", "dark mode" samt en toggle om man vill att GUI:t ska ha transparens eller inte. Vardagsanvädnare kanske tycker det är "trevligt" om hela OS:et får färg från dokument och desktopbilden. Jag kan garantera folk som jobbar med färg och form INTE vill ha det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-05 14:27
Ursprungligen av Erik.dv:

iOS7 fungerar och ser, skulle jag säga, fint ut. Det har sina brister här och där men överlag fungerar det fint. Det har inte i närheten av samma problem som OSX 10.10 DP1 lider av. Vissa saker ser riktigt bra ut, andra är riktiga kom och hjälp mig fall.

Man överlever om man sätter bakgrunden till helvit. Fungerar ok, men det skär i ögonen något förskräckligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-05 14:31
Ursprungligen av Vassius:

Jag hävdar fortfarande att det är ett applikationsproblem, inte ett OS-problem.

Problemet är att data måste vara representerat på något sätt, och det kan bara vara en representation som kan klassas som den korrekta. Sen om datat representeras av filer i ett filsystem, en hög med bytes på hårddisken, tandpetare på ett bord eller hällristningar - det spelar ingen roll. Flera personer kan inte ändra samma data samtidigt och ändå behålla full dataintegritet. Hur man väljer att lösa det är upp till applikationsutvecklaren att avgöra utifrån applikationens specifika krav på integritet och prestanda.

Det är inte dagens system som är hindret, lika lite som att det är tandborstens fel att inte flera personer kan borsta tänderna med den samtidigt.

Visst måste data vara representerade på något vis. Men varför med filer? Filer går till gamla paradigmer med penna och papper. You file a paper och mappar. Det är väldigt enkelt att relatera till, men det är inte för den skull en bra lösning.

Vi skulle kunna göra det så mycket bättre än vad vi gör det till.

Bevaka tråden