Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera WWDC 2014

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 21:34

Rykte: Samma spec som OS X 10.9

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-02 21:34

Någon som har en bra gissning när man kan se eventet i efterhand på atv? Just nu ligger live-videon kvar bara, som inte funkar.

Ursprungligen av Zitram:

Kommer jag ha en chans på OS X Yosemite imorgon, utan att bli programutvecklare?

Nej, då får du hosta upp avgiften det kostar att vara med i Mac Developer Program.

Ursprungligen av keptang:

Kommer nog info här inom väldigt kort; http://www.apple.com/osx/preview/

Nytt filsystem? Nä, varför fixa något som verkligen behöver fixas.

iOS börjar likna något iom iOS 8.

https://developer.apple.com/ som alltid.

Tack, var inne nyss och hittade. Inte varit iOS användare så länge så visste inte exakt vart jag skulle ta vägen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 21:39
Ursprungligen av Zitram:

Kostar det något att bli utvecklare? Läste inte jag en nyhet för ett tag sen här på 99mac att det hade blivet gratis? Eller är jag helt väck nu?

Det var OSX beta som var publikt.
iOS developer kostar ca 100 USD per år, har jag för mej.

Då var Yosemite och iOS 8 på väg ner. Det går inte fort. Kanske är de nere till imorgon bitti.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-02 21:48

Det verkar inte helt kul att uppdatera till iOS8 beta nu om man vill kunna använda iCloud.

---

Notes
Upon upgrading to iOS 8 Beta, existing iCloud Documents & Data present (not evicted) on your device are copied into special server-side containers for use during the beta period.
iCloud Documents & Data created with iOS 8 Beta will not sync with with Documents and Data managed with iOS 7, OS X Mavericks, or earlier operating systems.
iCloud Documents & Data in iOS 8 Beta will only sync with devices running iOS 8 and OS X v10.10 Developer Preview.
iCloud Documents & Data managed with iOS 7 or OS X Mavericks will remain unaffected.
iCloud Documents & Data created with iOS 8 Beta will be deleted from the servers at some point during the beta period. Information downloaded and not evicted from the device will remain on device and will re-sync after the data wipe occurs.
The UI for managing iCloud Documents & Data does not show the documents and data for iOS 8 Beta and OS X v10.10 Developer Preview. It only shows the documents and data synced with previous operating systems.

Ursprungligen av Mija:

Det verkar inte helt kul att uppdatera till iOS8 beta nu om man vill kunna använda iCloud.

---

Notes
Upon upgrading to iOS 8 Beta, existing iCloud Documents & Data present (not evicted) on your device are copied into special server-side containers for use during the beta period.
iCloud Documents & Data created with iOS 8 Beta will not sync with with Documents and Data managed with iOS 7, OS X Mavericks, or earlier operating systems.
iCloud Documents & Data in iOS 8 Beta will only sync with devices running iOS 8 and OS X v10.10 Developer Preview.
iCloud Documents & Data managed with iOS 7 or OS X Mavericks will remain unaffected.
iCloud Documents & Data created with iOS 8 Beta will be deleted from the servers at some point during the beta period. Information downloaded and not evicted from the device will remain on device and will re-sync after the data wipe occurs.
The UI for managing iCloud Documents & Data does not show the documents and data for iOS 8 Beta and OS X v10.10 Developer Preview. It only shows the documents and data synced with previous operating systems.

Detta suger utan tvekan hästballe.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-02 21:54

Tur att jag läste release notes innan jag installerade, den här gången

Ursprungligen av Mija:

Tur att jag läste release notes innan jag installerade, den här gången

Jag tar ner grejorna inatt, läser på lite och ser om det blir någon installation imorgon.

Hmmmm.... Ska man för en gångs skull ta det kallt och vänta på publik release? Lite olikt mig. Kanske åtminstone väntar några betor. Lite för många known issues i iOS 8 nu, tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 22:08

http://www.apple.com/osx/preview/

Dessvärre ingenting om under the hood improvements. Trist!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 22:11

Varför kan de inte bestämma sig helt och hållet när det kommer till symboler. Vissa är runda, visa rektangulära, vissa ser ut som pictogram andra som både Mail och Förhandsvisning har realistiska bilder i sig.

Ingen svenska i Siri för er som undra!
Installerade iOS 8 precis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 22:13
Ursprungligen av Erik.dv:

http://www.apple.com/osx/preview/

Dessvärre ingenting om under the hood improvements. Trist!

OpenGL borde väl ändå vara uppe i 4.4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 22:16
Ursprungligen av @ndreas:

Ingen svenska i Siri för er som undra!
Installerade iOS 8 precis

Dåligt dåligt dåligt.

Ursprungligen av acke:

OpenGL borde väl ändå vara uppe i 4.4?

Ja, 4.4 släpptes juli 2013 har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 22:34
Ursprungligen av acke:

OpenGL borde väl ändå vara uppe i 4.4?

Jag struntar lite i version X eller Y bara saker fungerar och prestandan är bra. Det senare har varit ett STORT problem för OSX senaste tiden. OpenGL-spel i OSX presterar ofta 50% av prestandan på samma hårdvara i Windows. OpenCL-program presterar inte ovanligt även de sämre i OSX.

AVFoundation behöver även mycket arbete. Som jag förstår det finns fortfarande inget stöd för tredjeparts codecs. Fruktansvärt.

Andra har även nämnt saker som ett modernare filsystem. Hoppas man även renast ut konstiga buggar i OS:et och sett till att få in "vardagliga" features. Man man ex. fortfarande inte efter vad, 15 år av OSX-revisioner, ansluta till en filserver genom en öppna / spara dialog? QuickTime Player X är GUI:mässigt den värsta skiten Apple gjort på länge.

Listan är lång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 22:38

"In case of emergency card" Antar att det är ett smidigt sätt att veta vem man ska ringa när telefonen är låst.
"Battery usage by app" Känns ju som en stor hjälp i felsökning av batteriåtgång.

Ursprungligen av acke:

Varför kan de inte bestämma sig helt och hållet när det kommer till symboler. Vissa är runda, visa rektangulära, vissa ser ut som pictogram andra som både Mail och Förhandsvisning har realistiska bilder i sig.

Ikoner betraktas nog som kreativa uttryck, snarare än som funktionella. Minns hur användare spydde ut sitt hat när t.ex. Adobe tog ett samlat grepp på sina ikoner http://veerle.duoh.com/design/article/the_new... men när det gäller enhetlighet vore det önskvärt att Apple städade upp lite i den delen av sin design också

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-06-02 22:46

Vore smidigt om man tog tag och fixade podcast-sync via iCloud.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-02 22:49
Ursprungligen av acke:

iPhone 4 är ute i kylan när det kommer till iOS 8.

Det var väl inte oväntat och känns väl ändå ok?
Mobil hårdvara rör sig lite snabbare än datorer.

Himla kul event om jag ska försöka summera. På ett sätt skönt att de inte drog in någon hårdvara utan gav OS X och IOS all tid. Mer godis åt oss framöver helt enkelt.

För mig som redan idag försöker hoppa mellan min Iphone, Ipad och dator ser de nya funktionerna ut att underlätta en hel del. Fantastiskt om det inte spelar någon roll vilken enhet jag för tillfället har närmast, utan att jag kan arbeta/leka vidare ändå.

Tack för ikväll gänget! Blir nya fräscha tag imorgon bitti.

Alltså fastnade på det där med Familypacket, eller vad det hette. Vet många (mig inkluderad) som är så evinnerligt trött på att man inte kan dela saker med sin familj. Musik, appar etc. Blev jätteglad när de sa att nu kunde man det. Men slocknade direkt när de tillade "om allt är köpt på ett kontokort."

Vet inte hur det ser ut i era familjer men inte har väl allt köpts på ett och samma kort, det var väl just det som skulle lösas med family trodde jag? Har man verkligen löst problemet på det här sättet då?

Ursprungligen av @ndreas:

Ingen svenska i Siri för er som undra!
Installerade iOS 8 precis

Inte för diktamen heller?

Dark mode! Oa så tacksamt! Perfekt för bildarbetet!

  • Medlem
  • 2014-06-03 00:59

Älskar integrationen med telefonen i OS X! Senast när det var deklarationstider och jag satt och letade efter Skatteverkets nummer på datorn så tänkte jag att någon funktion borde finnas så man kunde ringa direkt från datorn. Det hade varit riktigt nice! Men jag anade ju aldrig att det skulle dyka upp så snabbt som till hösten.

Ursprungligen av klarabara:

Alltså fastnade på det där med Familypacket, eller vad det hette. Vet många (mig inkluderad) som är så evinnerligt trött på att man inte kan dela saker med sin familj. Musik, appar etc. Blev jätteglad när de sa att nu kunde man det. Men slocknade direkt när de tillade "om allt är köpt på ett kontokort."

Vet inte hur det ser ut i era familjer men inte har väl allt köpts på ett och samma kort, det var väl just det som skulle lösas med family trodde jag? Har man verkligen löst problemet på det här sättet då?

Hos oss har faktiskt allt köpts med samma kort. För vår del innebär det att alla andra familjemedlemmar nu kan använda sina egna apple id även för App Store. I nuläget använder alla våra enheter samma id (mitt id) på App Store men sedan har de egna id:n för iCloud & GameCenter. Ser inte att Family Sharing kommer att revolutionera vårt liv i nuläget, men jag antar att den dagen barnen växer upp & ger sig av så kommer de att kunna ta med sig sina inköp gjorda på sitt eget id och fortsätta utifrån det.

Kom just & tänka på att så sent som i förrgår hade Family Sharing varit en bra lösning. Lillgrabben var hemma hos en kompis & hade med sig sin iPad när han ringde hem och ville ha lösenordet till (mitt) AppStore konto så att han kunde ladda ner samma app som kompisen hade. Glöm det sa jag, du får cykla hem så knappar jag in lösenordet. Med Family Sharing hade jag kunnat godkänna köpet hemifrån utan att grabben behövt cykla genom halva samhället. Å andra sidan mådde han säkert bara bra av att få lite motion...

Mjo, men jag tror inte det ser ut så för alla. I synnerhet inte om man har haft sitt konto längre än familjeskapet då har man ju hunnit köpa på sig appar etc på sina egna kort. Och det förutsätter väl att alla fortsättningsvis handlas på samma kort också? Är inte så sugen på den idén utan att kunna precisera varför. Jag är inte så övertygad om att de skulle få ta med sig sina inköp, men det visar sig

Har de förresten sagt något om till vilka datorer man kan få Yosemite? Vill gärna ha det på min mid 2009 även om jag börjar förstå att den är till åren kommen..

Det är samma systemkrav för Yosemite som för Mavericks.

Bevaka tråden