Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera WWDC 2014

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

Det är samma systemkrav för Yosemite som för Mavericks.

Det är ju fantastiskt!! Glädje över denna dag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 08:32

SMB3 kommer som standard i Yosemite.
"SMB 3 provides end-to-end encryption to protect data and secure communication on untrusted networks"
"SMB 3 adds a signature to every packet transmitted over the wire."

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2014-06-03 08:37
Ursprungligen av @ndreas:

Ingen svenska i Siri för er som undra!
Installerade iOS 8 precis

Frågan är ju om några nya språk är med i betan. Med tanke på att Apple ännu inte sagt någonting (officiellt) om vilka språk som ska släppas så finns det fortfarande en chans. Om det inte finns en lista som bara utvecklare kommer åt, det vill säga (men då tycker jag att någon nyhetssajt borde ha skrivit vilka språk det är som kommer).

Ursprungligen av ToJa92:

Frågan är ju om några nya språk är med i betan. Med tanke på att Apple ännu inte sagt någonting (officiellt) om vilka språk som ska släppas så finns det fortfarande en chans. Om det inte finns en lista som bara utvecklare kommer åt, det vill säga (men då tycker jag att någon nyhetssajt borde ha skrivit vilka språk det är som kommer).

Kan vara så.
Med tanke på att Volvo även står med för iCar och Siri lösning bör ju svenska vara prioriterat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 09:20
Ursprungligen av acke:

SMB3 kommer som standard i Yosemite.
"SMB 3 provides end-to-end encryption to protect data and secure communication on untrusted networks"
"SMB 3 adds a signature to every packet transmitted over the wire."

Källa?

Kommer SMB nu vara snabbare än AFP? SMB2 lät bra men AFP, av min erfarenhet, piskar fortfarande det gällande prestanda i OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 09:43

Det verkar onekligen som OSX 10.10. primärt är en GUI- och end-user update, inte så våldsamt mycket under the hood… Ni som är programmerare, kan SWIFT innebära något nytt för en OSX-end user eller är det primärt ett sätt för att underlätta för OSX och iOS utveckling?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-03 10:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Third party Touch ID - yay!

Den är riktigt tung. Äntligen.

Ursprungligen av acke:

Mycket bra WWDC tycker jag. Länge sedan jag sett ett så pass starkt!

Jag tycker också det var riktigt bra ur ett rent presentationstekniks perspektiv. Det har ju sagts om och om igen att Apples keynotes inte är som de ska utan Steve men jag måste säga att denna keynoten höll hög klass, i stort sett uppe i samma klass som när Steve var med.

Mycket humor och hög klass.

Ursprungligen av HåkanE:

Inte för diktamen heller?

Diktering fungerar nu på svenska.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-03 11:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Ni som är programmerare, kan SWIFT innebära något nytt för en OSX-end user eller är det primärt ett sätt för att underlätta för OSX och iOS utveckling?

De pratade om bättre prestanda, men i "vanliga" appar kommer det inte att märkas. Även om tunga beräkningar blir mer batterisnåla så är det inget man som användare pysslar med tillräckligt för att man ska märka av det.

Swift är mest godis för utvecklare och beställare. Ledtiderna kommer sannolikt att minskas, så man kan få bättre kod på kortare tid. Det vinner alla på.

Suveränt

Ursprungligen av Weedberg:

Diktering fungerar nu på svenska.

Innebär det även att Siri kommer på svenska. Och i så fall när?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-03 11:29
Ursprungligen av Crister:

Innebär det även att Siri kommer på svenska. Och i så fall när?

Fråga Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 11:31
Ursprungligen av Vassius:

De pratade om bättre prestanda, men i "vanliga" appar kommer det inte att märkas. Även om tunga beräkningar blir mer batterisnåla så är det inget man som användare pysslar med tillräckligt för att man ska märka av det.

Swift är mest godis för utvecklare och beställare. Ledtiderna kommer sannolikt att minskas, så man kan få bättre kod på kortare tid. Det vinner alla på.

Och program som är krävande? Exempelvis spel eller realtidsapplikationer så som video encoding, redigering etc?

Ursprungligen av Erik.dv:

Och program som är krävande? Exempelvis spel eller realtidsapplikationer så som video encoding, redigering etc?

Jag antar att det blir som vanligt - de riktigt krävande applikationerna kommer alltid att få leta speciallösningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 11:35

Jag hoppas nu, i och med ett utvecklat API för Notification Center att utvecklare kommer nyttja detta som en "Aktivity Center" också. Det vore fenomenalt att där se hur långa tid det är kvar på upp / nerladdning i Safari eller Transmitt, eller hur lång tid det är kvar på rendering i After Effects osv. Jag hade hoppats vi skulle se sådan funktionalitet i första OSX-versionen av Notification Center men så var verkligen inte fallet.

Jag hoppas också i och med Handoff att även Macar kan prata med varandra. Jag vet inte hur ofta jag sitter med laptopen och vill få över det jag jobbar med där till min desktop. Eller att man kan nyttja Handoff för att få två Macar att prata med varandra. Ex. skulle jag vilja se Notification Center från maskin A synas på maskin B.

Jag hoppas även Apple sett över deras usla multi-screen / full-screen apps lösningar sedan 10.7.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-03 11:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Och program som är krävande? Exempelvis spel eller realtidsapplikationer så som video encoding, redigering etc?

Tveksamt om det ger nån prestandavinst, för jag tvivlar på att det finns välanvända videokodare skrivna i Objective-C idag. Prestandavinsterna det talas om är ju jämfört med Obj-C, inte ren C eller assembler.

Spel kan nog dra nytta av Swift, beroende på hur de är skrivna idag. Men för de mest krävande spelen är nog Metal det som gör mest skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 11:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag antar att det blir som vanligt - de riktigt krävande applikationerna kommer alltid att få leta speciallösningar

Kanske… Men det är ex. ett faktum att ett program som Handbreak på samma hårdvara presterar BÄTTRE under vissa operativ system. OSX 10.7 och Windows 7 var snarlika, Ubuntu 11.04 var nära 20% snabbare. Vi ser värre problem i spel idag om man jämför OSX och Windows. OpenCL-utvecklare säger även samma sak: Windows ÄR snabbare än OSX på samma hårdvara.

Kanske Swift hjälpa här eller blir det ingen direkt skillnad i slutändan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 11:39
Ursprungligen av Vassius:

Tveksamt om det ger nån prestandavinst, för jag tvivlar på att det finns välanvända videokodare skrivna i Objective-C idag. Prestandavinsterna det talas om är ju jämfört med Obj-C, inte ren C eller assembler.

Spel kan nog dra nytta av Swift, beroende på hur de är skrivna idag. Men för de mest krävande spelen är nog Metal det som gör mest skillnad.

…fast Metal är endast en iOS teknologi idag…

Ursprungligen av Crister:

Innebär det även att Siri kommer på svenska. Och i så fall när?

Det är väl i alla fall ett steg närmare nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-03 12:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hoppas nu, i och med ett utvecklat API för Notification Center att utvecklare kommer nyttja detta som en "Aktivity Center" också. Det vore fenomenalt att där se hur långa tid det är kvar på upp / nerladdning i Safari eller Transmitt, eller hur lång tid det är kvar på rendering i After Effects osv. Jag hade hoppats vi skulle se sådan funktionalitet i första OSX-versionen av Notification Center men så var verkligen inte fallet.

Jag hoppas också i och med Handoff att även Macar kan prata med varandra. Jag vet inte hur ofta jag sitter med laptopen och vill få över det jag jobbar med där till min desktop. Eller att man kan nyttja Handoff för att få två Macar att prata med varandra. Ex. skulle jag vilja se Notification Center från maskin A synas på maskin B.

Jag hoppas även Apple sett över deras usla multi-screen / full-screen apps lösningar sedan 10.7.

Growl funkar ju med notifieringar mellan olika enheter, men du vill ha mer/bättre funktionalitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 12:06
Ursprungligen av kenjon:

Growl funkar ju med notifieringar mellan olika enheter, men du vill ha mer/bättre funktionalitet?

Fast alla program stödjer inte Growl. Rent av många program som inte stöjder det. Och Growl ger just bara notiser "nu är soppan klar!" inte uppdatering i realtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 13:38

Tänkte jag skulle installera yosemite på en extern disk. Väljer det i installationsprogrammet och det blir en omstart. Då tycker installationsprogrammet att det är en bra grej att installera det på min huvuddisk. Jag avbryter och har jag bara valet att installera på min huvuddisk som jag använder skarpt i jobbet. Ajdå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 13:41
Ursprungligen av acke:

Tänkte jag skulle installera yosemite på en extern disk. Väljer det i installationsprogrammet och det blir en omstart. Då tycker installationsprogrammet att det är en bra grej att installera det på min huvuddisk. Jag avbryter och har jag bara valet att installera på min huvuddisk som jag använder skarpt i jobbet. Ajdå.

Hoppsan, det är precis vad jag tänkte göra. Måste man kanske ha ett gammalt OS installerat på den externa disken först?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 13:46
Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppsan, det är precis vad jag tänkte göra. Måste man kanske ha ett gammalt OS installerat på den externa disken först?

Nu startar den upp och jag väljer att installera på externa. Problemet var att jag inte kunde starta upp min dator i OSX 10.9 utan den kom bara till installationsrutan när jag försöker starta.
Åh vad jag verkligen inte vill tvingas köra DP1 (av någonting) på min jobbdator. Tycker att jag gjorde som jag alltid gjort.
1 vecka gammal backup lokalt. Vilket gör att jag måste in i Crashplan och rota om jag inte får igång den. Suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 14:24

Efter en snabb titt ()vet ej ännu om mitt gamla OS fungerar så kan jag med säkerhet säga att jag nog aldrig kommer att tycka att förändringarna är snygga. Det här är inte snyggt så är det bara. Alla knappar ser ut som de ligger ovanpå och halkar runt (se bild), ungefär som riktigt tidig Aqua, låt oss hoppas på att de får till det.

Det mesta känns lite off och lite för stort eller för smått, lite för skarpt eller lite för rundat. Hittills, nej tack. Fungerar förvånansvärt fint dock på en gammal MBP 07 med 4GB RAM.

OBS, förstår att det är en DP, svårt att inte se det när hela bygget skriker work in progress rent GUI-mässigt. Det är det som är "färdigt" som jag skräms av, som en dålig Linux dist från början av 2000-talet eller ett amature set av symboler från icons.cx (när det fanns)

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hoppas även Apple sett över deras usla multi-screen / full-screen apps lösningar sedan 10.7.

Det sög verkligen i början, men efter uppdateringen för ett tag sen tycker jag det fungerar som det skall. Man kan helt enkelt lägga ut vad man vill på vilken skärm man vill, vare sig det körs i fullskärm eller inte.

Vad är det du hänger upp dig på eller saknar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 14:57
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det sög verkligen i början, men efter uppdateringen för ett tag sen tycker jag det fungerar som det skall. Man kan helt enkelt lägga ut vad man vill på vilken skärm man vill, vare sig det körs i fullskärm eller inte.

Vad är det du hänger upp dig på eller saknar?

Ska se om jag kan gräva fram alla trasigheter. Även 10.9 var trasigt i detta avseende enligt mig. Möjligen 10.9.x löst några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 15:20
Ursprungligen av acke:

Efter en snabb titt ()vet ej ännu om mitt gamla OS fungerar så kan jag med säkerhet säga att jag nog aldrig kommer att tycka att förändringarna är snygga. Det här är inte snyggt så är det bara. Alla knappar ser ut som de ligger ovanpå och halkar runt (se bild), ungefär som riktigt tidig Aqua, låt oss hoppas på att de får till det.

Det där ser inte bra ut alls Acke…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 15:33
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det sög verkligen i början, men efter uppdateringen för ett tag sen tycker jag det fungerar som det skall. Man kan helt enkelt lägga ut vad man vill på vilken skärm man vill, vare sig det körs i fullskärm eller inte.

Vad är det du hänger upp dig på eller saknar?

Nedan följer problem med flera skämar i OSX 10.9 vid release. Det kanske har ändrats, but here goes:

1. Att ta en app "full screen" kräver att de hamnar i sin egna desktop space. Det är dumt. Jag förstår att man tagit ett beslut om detta någonstans i designstadiet men för någon som aldrig använder spaces - useless. Detta gäller även på single-screen system.

2. Man har ingen kontroll över menyraden med fler skärmar. Jag hatar den transparenta lösningen Apple gått med, jag skulle hellre ha en helt solid menyrad över alla skärmar eller möjligheten att stänga av menyraden på skärm X.

3. CMD + TABB buggar med flera skärmar. OS:et verkar inte respektera att där min mus är borde även overlay:n för program-byte vara.

4. Dockan buggar, den kommer inte alltid upp på given skärm och fastnar ibland på andra skämar.

5. Spotlight var mycket otrevligt att använda med flera skärmar om jag inte minns fel så igen, respekterade inte OS:et vilken skärmar jag jobbade vid.

6. Har du ett program som ligger över två skärmar, ex. After Effects, men samtidig vill ha ett antal program som är maximerade på en skärm, säg Mail.app och Spotify, så fungerar full-screen apps här dåligt då varje full-screen app blir sin egna space och OSX inte respekterade att AE ligger på två skärmar och då således borde vara EN space med två skärmar (men jag tror OSX sedan 10.9 behandlar varje skärm som en egen space).

7. OSX kommer inte ihåg vilken skärm jag vill öppna program i. Jag hade ex. Spotify, Safari och Mail på min sekundärskärm. Alltid. Med lösningen i OSX 10.9 med native full screen apps kunde dessa öppnas lite var som helst. Jag tror detta buggade ut på samma sätt som dockan och cmd + tab.

8. Om jag inte minns fel kunde ibland OSX inte förstå att man växlade från en full-screen app till en icke-full screen app som var över två skärmar. Den växlade då bara space på ena skärmen vilket gjorde att halva programmet inte syntes.

9. Man har lagt in massa idiotiska animationer som bara stör / förvirrar / slöar ner upplevelsen.

Det var mer saker men summerat var upplevelsen trasig och ogenomtänkt från ett användarperspektiv. Jag har för mig det var problem att tabba mellan program, dra fönster osv eftersom man hela tiden hoppade mellan olika space:s och då beter sig OS:et på ett annat sätt än om man bara hoppar mellan olika fönster / program i samma space. Från ett utvecklarperspektiv fanns en logik, dessvärre fungerade det uselt i praktiken. Ett program som ex. VLC eller Finder (go figures!) har en bättre full-screen lösning än OSX native full screen. Jag tror som sagt problemet är att de envisas med att nyttja spaces, att man absolut aldrig får ha två full-screen apps "ovanför" varandra eller en vanlig app ovanför en full screen app. Jag tror hela idén fundamentalt bryter idén OSX införde för många många år sedan: ett program kan ha ETT fönster ovan för ett annat program utan att HELA programmet tar över.

Trasigt.

Edit: Mer konstigheter. Jättetrasigt.

Ursprungligen av [url= http://www.99mac.se/forum/p/2176270]Erik.dv[/url]:

Det här med att "komma ihåg saker" verkar vara ett problem för 10.9.

Jag vill ex. alltid ha Safari på skärm nr 2. Öppnar jag det med dockan genom skärm 2 hamnar det korrekt där. Öppnar jag programmet med dockan från skärm 1 hamnar det på skärm 1 på ett konstigt sätt med samma fönsterstorlek som det hade på skärm 2 när jag senast stängde programmet.

Ovan gäller även för Mail som jag alltid har på skärm 2.

CMD + TABB fungerar också lite tveksamt. Upplägget är som följer:

- Safari är maximerat på skärm 2 (fullskärm är fortfarande överlag skit)
- Mail har två fönster maximerade på skärm 2 samt ett nytt mail-fönster på skärm 1

Skriver jag ett mail i Mail.app, cmd + tabbar till Safari, och sedan cmd + tabbar tillbaka till mail är inte det mail-fönstret jag höll på med valt / högst upp trotts att det var fönstret jag hade aktivt när jag cmd + tabbade till Safari. ENORMT dåligt.

Troligen är ovan "buggar" eller "features" av att varje skärm är sin egna desktop. Mycket irriterande. Jag får eventuellt gå tillbaka till "hur det fungerade förr" trotts att jag gillar featurn att ha tillgång till menyraden på alla skärmar. Detta känns allt för schizofrent när man jobbar.

Ursprungligen av [url=http://www.99mac.se/forum/p/2176273]Erik.dv[/url]:

CMD + TABB är överlagt buggigt som fan med två skärmar. OSX 10.9 förstår inte vilken skärm som jag jobbar mot alls. Även om jag klickat över till ett program på skärm 1 så envisas CMD + TABB vara kvar på skärm 2, vidare är dockan seg / oregelbunden och att ha Spotlight dyka upp på ena eller andra skärmen är också förvirrande. Dock verkar spotlight förstå vilken skärm jag är på 100% av tiden även om jag alltid vill ha spotlight på skärm 1…

Ursprungligen av [url=http://www.99mac.se/forum/p/2177752]Erik.dv[/url]:

10.8:a lösningen fungerar fint bara man bortser från fullscreen apps...

Fast det är ett moment 22. Apple vill att fullscreen apps ska fungera som single-window fullscreen vilket generellt sätt är idiotiskt för de flesta programmen. Finder, yay, fullscreen. Nej, det körs helt klart med fördel multi-screen.

Apple borde se hur programmet "Moom" hanterar fönster i OSX samt lägga till funktioner så alla fönster och paletter känner av varandra. Man var inne på den metodiken för länge sedan men det verkade rinna ut i sanden.

Jag är helt för "maximized multi-window apps". Men att ex köra mail eller safari fullscreen på en 27" skärm är vansinne. Hur Apple ska lösa fullscreen med flera fönster går inte enligt deras metodik att en fullscreen app ÄR ett fönster. Sen ska vi inte tala om hur idiotiska alla animation är och hur förvirrande det är med fullscreen apps som flyttar sig mellan olika spaces.

Senast redigerat 2014-06-03 16:02
Ursprungligen av acke:

Efter en snabb titt ()vet ej ännu om mitt gamla OS fungerar så kan jag med säkerhet säga att jag nog aldrig kommer att tycka att förändringarna är snygga. Det här är inte snyggt så är det bara. Alla knappar ser ut som de ligger ovanpå och halkar runt (se bild), ungefär som riktigt tidig Aqua, låt oss hoppas på att de får till det.

Det mesta känns lite off och lite för stort eller för smått, lite för skarpt eller lite för rundat. Hittills, nej tack. Fungerar förvånansvärt fint dock på en gammal MBP 07 med 4GB RAM.

OBS, förstår att det är en DP, svårt att inte se det när hela bygget skriker work in progress rent GUI-mässigt. Det är det som är "färdigt" som jag skräms av, som en dålig Linux dist från början av 2000-talet eller ett amature set av symboler från icons.cx (när det fanns)

Designförändringarna är lösningar på ett problem som ingen har haft, för att hårddra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 16:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Designförändringarna är lösningar på ett problem som ingen har haft, för att hårddra det.

Möjligt men att få konsekvens mellan iOS och OSX i den mån det går är en bra sak. Och OSX har lidit av viss inkonsekvens genom åren. Varför finns både positiva och negativa menyer ex? Dock ska man inte fördärva det ena eller andra bara för att. Just nu känns 10.10 från Acke's screen shot en riktigt work in progress.

Bevaka tråden